Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi jobbar med hifi, varje dag, år ut och år in. Det är ett priviligierat jobb, vi trivs, affärerna rullar. 3 man svarar i telefon, tar hand om kunder, sköter bokföring, vattnar blommor, fixar kaffe, pysslar med hemsida, justerar in system, letar musik, packar för frakt ut i landet… kort sagt som vilket annat jobb som helst.

Idag hände något. Vi var beredda. Och ändå inte.

Idag har INGET vettigt jobb blivit gjort. Telefonen har legat och tjutit vid kassan, inga mail är besvarade, några kunder har sökt igenom den till synes tomma och övergivna butiken (!) för att hitta gänget i inre rummet där allt kaffe intagits, där maten ätits och där allt varit i princip likadant hela dagen.

Minst två man har suttit bredvid varandra och kört skiva efter skiva, högt, lågt, klassiskt, blues...

Det ringer i dörrklockan, kunder, ingen reaktion, bara två, alltså finns en tredje någonstans som nog tar hand om kunderna…

Timmarna går, ingen förändring, hela dagen går, vad är det som PÅGÅR? :?:

• Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det värsta med min historia är att den är alldeles sann. Brandt ligger i natt sömnlös, räknar pengar, har med sig två manualer hem för att läsa in sig (!) och kommer i morgon att gå som en gps-navigerad missil till kaffemaskinen och sedan in i innersta rummet igen.

Ni har rätt, VTL har landat. Vi var inte beredda...

Lyssningsintryck? jag tror det framgår mellan raderna. Det är bara att dyka upp.

K-man: Det är som om man bytt...alltihop. Skall försöka samla mig i morgon och försöka sätta ord på vad som får en butik att bara stanna, upphöra att fungera - en hel dag! :)

mvh

Posted

jahaja sladd... det var väl inte helt oväntat. :D

grattis till beslutet att ta in VTL till svedala! :app:

VTL 450 Signature + sonus faber är fortfarande den mest omskakande lyssningsupplevelse jag avnjutit i mitt hifi-liv. :o:mm:

tubes-rule.jpg

Posted

Tack tack :)

Låt mig först bestämt få ta avstånd från tanken att upplevelsen skulle handla om rör.

Så mycket rörhifi som vi hört genom åren av varianterna bra kraftverk, tysk grundlighet, franska pärlor, diverse utsökt hantverk samt långa rader av fjollburkar med glödlampor i.

Majoriteten har varit ointressant, ett steg på hifistegen (ni vet, dag 1 skapade gud VOLYM, dag 2 BAS, sedan kommer DETALJER, DYNAMIK osv...)

Nu skall utrsutningen spela in sig också :)

mvh

Posted

VTL har funnits på den klase av ca 5 märken för mina fortsatta slutstegsfunderingar. Denna "early warning" gör mig inte mindre sugen. Jag nästan hoppas att de inte finns i svart... :black:

Posted
VTL har funnits på den klase av ca 5 märken för mina fortsatta slutstegsfunderingar. Denna "early warning" gör mig inte mindre sugen. Jag nästan hoppas att de inte finns i svart... :black:

Jodå, de finns även i svart :DAvalonDiamond.jpg

Posted

Sladd, känner igen fenomenet :)

Idag återupptäckte jag tvåkanal igen. Sedan jag uppgraderade strömförsörjningen hemma till stereon, flyttade en högtalarposition som inte var helt optimal. Nu helt plötsligt vill jag köra i Direct mode enbart. Helt hänförd av blues låtar Louis Armstrong, Elvis, svårt att fatta att ljudet kommer från min mediaserver och jag som inte ens använder mitt bra externa ljudkort än :o

Posted
Matrixen:

De 450 signature som står hör och spelar är i ... svart :)

Perrew:

använd säljes-avdelningen.

Crion:

kul trappsteg att uppleva

mvh

:o Aj, Aj.....Detta kan bli dyrt...

Posted
Det värsta med min historia är att den är alldeles sann. Brandt ligger i natt sömnlös, räknar pengar, har med sig två manualer hem för att läsa in sig (!) och kommer i morgon att gå som en gps-navigerad missil till kaffemaskinen och sedan in i innersta rummet igen.

mvh

Betyder det att allt annat i butiken är dåligt eftersom allting stannade ? ligger sömlös ? kan förstå att det är bra, men så bra ?

Jämför man med Burmaister eller svenska märken så måste det slå undan benen på dessa ganska ordentligt...hadde för mig att dom var ganska bra...

Posted

He he

Ganska bra är inte good enough :o

Jämför man med Burmaister eller svenska märken så måste det slå undan benen på dessa ganska ordentligt...hadde för mig att dom var ganska bra...

Jag tror det är en mognadsprocess som man måste gå igenom. Den är svår men när sen det släpper så .............. :mm:

ljudlampor.jpg

MVH

Lech :blush

Posted

Lech:

:) :)

Kent N:

Många har försökt vända en entusiasm för något MOT det andra man representerar. Varför tycker du det är viktigt? Hur funkar ett sådant tänkande om du byter företag/butik/märke? Är ALLT ANNAT i butiken DÅLIGT även där om någon är enstusiastisk? Dags att acceptera att entusiasm, glädje, kunnande och erfarenhet existerar även på ställen som du inte har insikt i/över?

"Jämför man med Burmaister eller svenska märken så måste det slå undan benen på dessa ganska ordentligt...hadde för mig att dom var ganska bra..."

Nä, dom är ju plötsligt bara skit. Vi ljuger och luras.

I övrigt har dagen varit mer normal, vi har fått ordning på den lilla IT 85:an som nu rockar med QRS Merkurius 2:an. Dom har KRAFT dom här stärkarna :) Nästa beställning filas på för fullt och vi har 3 olika hembesök att avverka med 450 närmsta månaderna, tag betäckning :cool:

mvh

Posted
Är inte en vanlig hederlig KRELL högre rankad :o :cool: ??

Högre rankad !!!??? :D ...och vad är en "vanlig hederlig Krell" :?:. Läs recensionerna av VTL´s monoblock MB-450 i Stereophile och de stora Siegfried i senaste TAS. Om de sen är bättre eller sämre än en "vanlig hederlig Krell" är väl upp till var och en att avgöra ;). "Högre rankade" tror jag definitivt inte man kan säga att de är, oavsett vilka Krellar vi pratar om.

Posted
Lech:

:) :)

Kent N:

Många har försökt vända en entusiasm för något MOT det andra man representerar. Varför tycker du det är viktigt? Hur funkar ett sådant tänkande om du byter företag/butik/märke? Är ALLT ANNAT i butiken DÅLIGT även där om någon är enstusiastisk? Dags att acceptera att entusiasm, glädje, kunnande och erfarenhet existerar även på ställen som du inte har insikt i/över?

"Jämför man med Burmaister eller svenska märken så måste det slå undan benen på dessa ganska ordentligt...hadde för mig att dom var ganska bra..."

Nä, dom är ju plötsligt bara skit. Vi ljuger och luras.

I övrigt har dagen varit mer normal, vi har fått ordning på den lilla IT 85:an som nu rockar med QRS Merkurius 2:an. Dom har KRAFT dom här stärkarna :) Nästa beställning filas på för fullt och vi har 3 olika hembesök att avverka med 450 närmsta månaderna, tag betäckning :cool:

mvh

Jag påstår inte att ni ljuger, det säger du, och får följakligen stå för dig.