Absolute Audio Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Är det någon som har en åsikt om vilket påverkan en K2HD remastring ger?? Har fått för mej att denna typ av mastering var reserverad för mer "audiofil" musik. Men efter en koll på www.cdjapan.co.jp så finns det en enorm mängd spännande skivor med denna typ av masteringsteknik. I alla musikkategorier från Mel Torme till Judas Priest. Japanerna är väldigt duktiga på att förse skivkunder med möjlighet att välja teknik och kvalitet på skivor, även om det oftast är i begränsad upplaga. Måste nog bli en provbeställning. Quote
erik_n Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Jag har inte testat än men är riktigt sugen på att göra det. Har provat bland annat FIM:s Treasures of Asia på xrcd2 och effekten var häpnadsväckande, lät som om man uppgraderat en vital del av anläggningen. Bättre bas, större scen, luftigare och mer levande helt enkelt. K2HD ska ju sen vara en ytterliggare förbättring och då kan det bli riktigt häftigt. Vad var det för sida du hittade skivorna på? Mvh Erik N Quote
DODGE.RJ Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Kolla även: http://www.cduniverse.com/search/xx/music/...rkus+(K2HD).htm Quote
DODGE.RJ Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Här finns en förklaring på detta: http://www.dagogo.com/Music/FIM-K2HD-Sampler.html Quote
Guest Peo Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Helt klart värt att utforska mer -- jag har K2HD-samplern från FIM och den låter fantastiskt! Quote
erik_n Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Kanske värt att börja med den då? FIM hade ett fåtal andra titlar. Kul att det börjar komma in en del redan. Tekniken är trots allt ganska ny. Kansas: Visst är det så, Japan har ett makalöst utbud av media, önskar det hade varit enklare att ta del av detta. Har någon av er vidare erfarenheter av att beställa därifrån? Mvh Erik N Quote
DODGE.RJ Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Detta är spännande. Jag äger några XRCD som jag tycker är riktigt bra. Har ej hört skillnaden mellan den och XRCD 2. Är det någon märkbar skillnad mellan dom?? Och hur är steget då mellan XRCD och K2HD?? Quote
Hasse Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Helt klart värt att utforska mer -- jag har K2HD-samplern från FIM och den låter fantastiskt! Har du jämfört nå´t spår i original med K2HD sampler´n, exempelvis Rachmaninoff-stycket på Reference Recordings Quote
Guest Peo Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Har du jämfört nå´t spår i original med K2HD sampler´n, exempelvis Rachmaninoff-stycket på Reference Recordings Tyvärr inte, jag har inte RR-plattan.. Quote
Absolute Audio Posted February 26, 2008 Author Posted February 26, 2008 Kansas: Visst är det så, Japan har ett makalöst utbud av media, önskar det hade varit enklare att ta del av detta. Har någon av er vidare erfarenheter av att beställa därifrån? Mvh Erik N Jag har beställt två skivor därifrån för drygt en vecka sedan, inget har dykt upp. Skulle ta 1-3 veckor med en lite "*" tillägg på upp till 12 veckor. Men kommer det inom 1-3 veckor är jag en nöjd kund och kommer beställa en packe K2HD skivor direkt. Quote
erik_n Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Ok, återkom gärna när de är i hamn och ge gärna också lite input på ljudkvaliteten. Vore väldigt tacksam. Lycka till, mvh Erik N Quote
plundin™ Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Har någon av er vidare erfarenheter av att beställa därifrån? Har beställt från ett antal Japanska sajter, dom flesta levererar snabbt och mycket sällan med trasiga plastboxar ... Dom flesta har nu mer en engelsk version att tillgå så det är sällan eller aldrig några problem att beställa, ofta får man ett litet betalningskort från tullen, i alla fall om man beställer större portioner.. Dom jag handlat mest ifrån är tidigare nämda CDJapan, och kanske främst HMV Japan.. Dessvärre handlar jag fämst utgåvor av klassisk musik som inte finns i väst, och bryr mej relativt lite om alernativmastringar... /ptr Quote
Timbre™ Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Ok, återkom gärna när de är i hamn och ge gärna också lite input på ljudkvaliteten. Vore väldigt tacksam. Lycka till, mvh Erik N Skulle du även vilja kolla om CD-förpackningarna är obrutna vid ankomsten. En hel del bra musik och det här verkar spännande... Quote
Absolute Audio Posted February 27, 2008 Author Posted February 27, 2008 Skulle du även vilja kolla om CD-förpackningarna är obrutna vid ankomsten. En hel del bra musik och det här verkar spännande... Det får bli ett fotorepotage . Skivorna jag har beställt är i Super High Material - CD, och det är ju oxå rätt intressant. SHM-CD tråd Quote
Guest BTS Posted February 27, 2008 Posted February 27, 2008 Jag har beställt en del från CDJapan och MusicJapan. Det har tagit ca 2 veckor att få hem skivorna, alla i obruten förpackning. Procul Harums "A Whiter Shade Of Pale" och "A Salty Dog" var till min förvåning Mastrade med K2HD . Har ännu inte haft tid att jämföra . Quote
Recommended Posts