Jump to content

Inställning tonarm


Il Dottore

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte en nåltrycksvåg och en test-LP förra veckan (Hi-Fi News Analogue test LP). Igår fick jag paketet och satte genast igång att greja med en av mina spelare. Det är en Rega P5 med Super Elys pickup.

Jag började med att ställa in nåltryck. Den inställda skalan skilde sig något från det uppmätta. Kanske för att det är svårt att få exakt jämvikt på armen? Därefter gick jag över till inställning av tonarm. Super Elys har 3 infästningspunkter varav den främre inte går att justera. De två bakre skruvarna löper i spår medan den främre sitter i ett hål. Det går således inte att justera överhäng. Den inställningsmall som följer med Regan säger att man skall montera pickupens främre skruv och därefter justera in den så att den är parallell med skivans tangent. Detta görs ganska nära spindelns centrum. Nu till det märkliga:

Gör man som Rega föreskriver kommer det bli stora vinkelfel på de två punkterna som används på den medföljande mallen (den till testskivan). Jag provar även "linear offset technique" och pilen på mallen pekar till vänster om tonarmens centrum. Vad göra?

För det första går det att justera in de två referenspunkterna genom att frångå Regas mall och använda mig av den som följer med testskivan. Men då pekar fortfarande pilen fel vid användning av "linear offset technique". Jag tog då bort den främre skruven så att jag kunde öka överhänget. Genom "linear offset technique" kunde jag nu justera så att pilen pekar mot tonarmens rotationscentrum. En snabb kontroll visar att de två referenspunkterna uppfylls med tillfredsställande resultat.

Nu blir jag lite brydd. Är jag eller Rega ute och cyklar? Det måste ju finnas en anledning till att de valt 3-punktssystemet och nu frångår jag ju det. Eller är det för att folk som inte är så noggranna snabbt skall kunna koppla ihop sin vinylsvarv och få ett godkänt men inte optimalt resultat? Jag skulle gärna vilja ha era synpunkter på detta.

Regan låter trots allt väldigt bra. Jag upplever klart mindre distortion i de inre spåren jmf med min andra spelare (LP12 med Ittok LVII, Adikt, Valhalla, Trampolin) - trots att jag spelat Regan med felaktiga vinklar (enligt den mallen jag fick med testskivan).

MVH

Carl

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Om jag har förstått det rätt så använder Rega en lite ovanligare inställning. De vanligaste är Bearwald och Loefgren. Bearwald används av protractorn du fick med Hifi News skivan. Rega använder Stevenson. Därför får du olika resultat. Ingen är rätt eller fel, utan snarare olika prioriteringar för att få så lite vinkelfel över skivan som möjligt. Detta hänger i sin tur på att olika skivor är graverade olika långt in mot centrum. Något som har förändrats över tid.

Här kommer en liten förklaring:

The major goal was to find a tracking geometry that suits LPs in a perfect way. Out of a 100 records we checked the inner and outer radii and found out that the IEC recommendations of 60,325 and 146,05 mm were matched well by the large majority of records determined. After Løfgren’s equations this results in 70,2 and 116,6 mm for the Null points and a linear offset of 93,445 mm.

Här kan du läsa mer.

http://www.vinylengine.com/protractor-user-guide.shtml

mvh

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för ditt svar. Jag kände inte till Stevenson, men å andra sidan är jag rätt ny på detta.

Stevenson minimerar alltså distortionen där nålen har som svårast att spåra, dvs mot skivans mitt.

Detta förklarar ju varför jag upplever att P5:an distar mindre än LP12:an nära skivans centrum.

Jag provade förresten några spår på testskivan idag för att justera BIAS. 300Hz 12dB gick bra. vid 14dB uppstod distortion och jag ökade BIAS. Med detta upphörde distortionen, men så snart nålen inte spårade - dvs mellan spåren - så ville den utåt. 16dB och 18dB var inte att tala om - det distade hur man än gjorde. Inte bra, så nu blir det att återställa spelaren som Rega vill ha det och se om det blir någon skillnad. Samtliga dessa spår ligger mot centrum på skivan. Det svåraste dessutom längst in.

MVH

Carl

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är nog svaret på innerspårsdistorsionen.

Ahh de där BIAS-spåren kan göra dig gråhårig i förtid :) Det innersta har jag aldrig fått att funka, ingen annan heller så vitt jag vet. De första två brukar funka, det tredje brukar också gå. Men jag vet i tusan om det ger bäst hörbart resultat på musik. Det bästa är nog att lyssna på musik och justera därefter.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Ja, man kanske inte enbart skall ställa in efter en testskiva, men det borde ju ge ett bra utgångsläge i alla fall.

Som novis vill jag nu gå vidare till nästa fråga:

Vilket samband finns mellan nåltryck och BIAS?

Super Elys skall ha 1.75 gram nåltryck och detta kan jag ju mäta upp med min nåltrycksvåg. Detta kanske ska ses som en riktlinje snarare än en lag? Hur inverkar nåltrycket på ljudåtergivning och spårning? Jag är medveten om att jag ska lyssna efter skillnader, men det kan vara bra att veta vad man lyssnar efter.

För övrigt spelar LP12:an mycket mer musikaliskt än P5:an, som jag tycker har ett ganska tråkigt ljud. P5:ans fördel är bättre spårning i de inre spåren samt att den spelar skränig musik mer behagligt. Dock är inte tolvan korrekt inställd heller då jag har en viss överhörning mellan kanalerna osv.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Nu har jag ånyo ställt in pickupen efter Stevenson (dvs drygt 60mm från spindelcentrum) och monterat pickupen med 3 skruvar igen. Detta innebär en mindre effektiv längd. Har även ställt in nåltryck och BIAS hjälpligt med testskivan. De två yttersta bias-spåren fungerar i alla fall. Nu tycker jag att P5:an låter bättre än den någonsin gjort. Det går säkert att leka ytterligare med fininställningar av vinkel, nåltryck och bias men just nu spelar den bra åtminstone i mina öron. Tycker fortfarande att den är klen i övre mellanregister och diskant jmf med LP12:an.

Nu några ytterligare frågor:

* Vid channel separation test så är den vänstra kanalen helt separerad från den högra, men inte tvärtom. Det läcker alltså ljud från vänster till höger kanal. Vad kan detta bero på? Geometriskt betingat?

* Hur gå vidare för att få ut mest av spelaren?

MVH

Carl

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag undrar vad som i detta sammanhang menas med BIAS? Jag har själv testskivan och kör en Opus3 Continuo med Cantus tangentialarm och en Lyra Argi i PU (samt EAR834P RIAA). Argo är utlånad och en Denon DL-103 sitter nu på. Har själv samma erfarenhet av testskivan. Kommer till 3:e testet (på sid 1) och där börjar det dista. Kan köra de tre testerna på baksidan (där den ena är ytterst på skivan, den andra på mitten och den tredje längst in) och ställer då in så att skivspelaren och därmed armen står så att nålen belastar de båda kanalerna jämnt (= vågrätt ?).

Jag ökar nåltrycket något och får då distortionen att försvinna. Enligt Bo Hansson kan man se på nålen om nåltrycket är rätt. Om man kollar hur den sitter i upphängningen utan belastning och sedan med max belastning (= ca 5 g; kanske mindre), så kan man låta nålen tryckas ner till ca 30-50% av detta spelrum. Det kan (åtminstone på Continuo/Cantus) ge en mer riktig inställning vid drift än då man väger PU med PU-våg vid stillastående. Så själva nåtrycket har jag bra koll på... Men vad menas med BIAS? Är det ngn inställning i RIAA:t eller...? Eller är det ett annat namn på inställningen av antiskatingen..? I och med att jag har en tangentialarm har jag inte något antiskatingproblem och heller inga vinkelfel av den typen som ger innerspårsdistortion.

Jag har hört "rykten" om att denna testskiva ursprungligen är konstruerad för att vissa MM-pickuper ska kunna "glänsa" (mer lättrörlig nål pga mindre rörlig massa på en MM jfr med en MC). En MC-pickup skulle därför inte vara särskild meningsfull att försöka få att klara det innersta testet med det högsta dB-talet... Kan detta stämma?

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Nu några ytterligare frågor:

* Vid channel separation test så är den vänstra kanalen helt separerad från den högra, men inte tvärtom. Det läcker alltså ljud från vänster till höger kanal. Vad kan detta bero på? Geometriskt betingat?

* Hur gå vidare för att få ut mest av spelaren?

MVH

Carl

Vet ej hur testet ser ut - men på Ultimate Test LP finns det två spår som har ton på antingen bara höger eller bara vänster kanal. När man spelar de båda spåren ska amplituden på kanalerna kastas om mellan spelningarna. T ex om höger kanal har amplitud 100 och vänster kanal amplitud 1 - så betyder det 40dB dämpning till vänster. På det andra spåret ska höger kanal ha amplitud 1 och vänster amplitud 100. Stämmer det inte så är azimuthvinkeln fel. Enklast är att använda oscilloskop - men det kanske går att höra när det är hjälpligt inställt.

Link to comment
Share on other sites

Hur ställa in azimuth med oscilloskop? Och hur justera azimuth på en P5 där pickupskalet inte går att justera?

Man ansluter oscilloskopets båda kanaler till rec out på förstärkaren och mäter.

Man kan justera genom att lägga mellan brickor mellan pickup och skal. Dock är det bättre om man kan vrida armen eller skalet.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Baerwald på min P5a med Exact PU. Då kan du bara fästa PUn med två skruvar. Av alla jag testat är Baerwald den klart bästa på min Regaspelare.

En svårighet jag upplever är att överhuvudtaget kunna fastställa rätt vinkel då pickupernas höljen inte har räta linjer. Men när jag provade Baerwald lät min spelare klart sämre än med Stevenson.

En annan sak beträffande azimuth: Kan det vara så att nålarmen fått sig en krökning pga ovarsamt hanterande och på så sätt inte är helt vinkelrät mot tonarmens anliggningsyta. Är detta troligt?

MVH

Carl

Link to comment
Share on other sites

En svårighet jag upplever är att överhuvudtaget kunna fastställa rätt vinkel då pickupernas höljen inte har räta linjer. Men när jag provade Baerwald lät min spelare klart sämre än med Stevenson.

En annan sak beträffande azimuth: Kan det vara så att nålarmen fått sig en krökning pga ovarsamt hanterande och på så sätt inte är helt vinkelrät mot tonarmens anliggningsyta. Är detta troligt?

MVH

Carl

Allt kan ju hända ... men att armen skulle rubbats låter otroligt om den inte fått sig en ordentlig smäll.

Ett sätt att kolla azimuth är att hålla en stark ficklampa så att nålen speglar sig i LP:n medan man spelar. Om man då tittar rakt framifrån mot pickupen så ska det man ser av den verkliga nålen och dess spegling vara på samma linje vinkelrätt mot skivan.

az.jpg

På bilden tittar jag inte riktigt rakt fram - som synes av positionen av märket på pickupens röda hölje och nålen.

Min egen erfarenhet av azimuthjustering av Benz L2 är att det är så pass känsligt att det är svårt att se att det är rakt inställt. Oscilloskop hjälpte mig här med en tydligare diskantåtergivning som resultat.

Link to comment
Share on other sites

När man kommit så långt som du, Conan, har jag svårt att tänka mig att något annat än lyssning (möjligen att man tror på ngt instrument typ oscilloscop bättre än hörseln) gör nytta....

Fantasisk bild!

/ :) Ulf

(... men kan ngn förklara BIAS i detta sammanhang, eller det kanske är OT - i så fall ber jag om ursäkt...)

Link to comment
Share on other sites

När man kommit så långt som du, Conan, har jag svårt att tänka mig att något annat än lyssning (möjligen att man tror på ngt instrument typ oscilloscop bättre än hörseln) gör nytta....

Fantasisk bild!

/ :) Ulf

(... men kan ngn förklara BIAS i detta sammanhang, eller det kanske är OT - i så fall ber jag om ursäkt...)

BIAS och Antiskating är samma sak! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Ja, man kanske inte enbart skall ställa in efter en testskiva, men det borde ju ge ett bra utgångsläge i alla fall.

Som novis vill jag nu gå vidare till nästa fråga:

Vilket samband finns mellan nåltryck och BIAS?

Super Elys skall ha 1.75 gram nåltryck och detta kan jag ju mäta upp med min nåltrycksvåg. Detta kanske ska ses som en riktlinje snarare än en lag? Hur inverkar nåltrycket på ljudåtergivning och spårning? Jag är medveten om att jag ska lyssna efter skillnader, men det kan vara bra att veta vad man lyssnar efter.

För övrigt spelar LP12:an mycket mer musikaliskt än P5:an, som jag tycker har ett ganska tråkigt ljud. P5:ans fördel är bättre spårning i de inre spåren samt att den spelar skränig musik mer behagligt. Dock är inte tolvan korrekt inställd heller då jag har en viss överhörning mellan kanalerna osv.

Sambandet mellan BIAS och nåltyck är linjärt så vet jag vet.

När det gäller nåltryck lyssnar du efter balans i ljudet. Om nåltrycket är för högt så blir basen onyanserad och trött, djupbilden komprimeras och det känns allmänt dämpat. Förenklat så blir det tvärtom med för lätt nåltryck. Dessa skillnader liknar det du får vid ändrad VTA. Så sök efter djupast ljudbild och tajtast möjliga bas utan att den förlorar tyngd.

LP12 borde vara bättre än P5. Även på skränig musik. LP12 har mer substans och botten. P5 är lite lättviktig. Men det är givetvis min personliga åsikt.

Link to comment
Share on other sites

När man kommit så långt som du, Conan, har jag svårt att tänka mig att något annat än lyssning (möjligen att man tror på ngt instrument typ oscilloscop bättre än hörseln) gör nytta....

Fantasisk bild!

/ :) Ulf

Om man kunde justera azimuth medans man lyssnar (jag kan inte det i alla fall) så tror jag att man skulle kunna nå längre än med oscilloskopet. Jag menar att oscilloskopet bara ser amplituden på signalerna - det är en parameter. Örat (läs hjärnan) väger in alla parametrar och en massa annat också - t ex om man har druckit kaffe eller inte. Frågan är om det har någon betydelse? :D

Link to comment
Share on other sites

BIAS och Antiskating är samma sak! :)

Tack för svaret, Daniel...

Misstänkte nästan det, men det är ju bättre att bli säker... Det handlar alltså om hur mycket nålen trycker på insidan resp på utsidan av spåret med andra ord. Detta behöver ju justeras även på en tangentialarm. Nålen kan trycka olika mycket på sidorna beroende på om armen arbetar i "uppförsbacke" (ger extra tryck på spårets utsida) eller i "nerförsbacke" (ger extra tryck på insidan). Så med hjälp av testskivan kan man ställa in att spelaren/armen står vågrätt (= lika tryck på in och utsida) och denna justering (genom att skruva på fötterna) kan ske medan skivan spelas.... Bra va!

Jag har samma erfarenhet som du, Daniel, av inställningen av nåltryck. Tror inte att man ska fixera sig vid exakt de värden (t ex 1,7-1,8 g) som anges av tillverkaren. Ofta kan en ganska rejäl höjning (> 10%) ge mycket bättre ljud (t ex till 2 g i mitt exempel). Men man kan ju kolla med synen att nålen inte använder för mycket av sitt maximala fjädringsspelrum samtidigt som man lyssnar (enligt Daniels anvisningar) och därefter går ju att göra en koll med vågen så att man inte är helt åt hellskotta...

/ :) Ulf

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma erfarenhet som du, Daniel, av inställningen av nåltryck. Tror inte att man ska fixera sig vid exakt de värden (t ex 1,7-1,8 g) som anges av tillverkaren. Ofta kan en ganska rejäl höjning (> 10%) ge mycket bättre ljud (t ex till 2 g i mitt exempel).

Hej!

Det finns även spårningstest på skivan och med hjälp av dessa justerade jag in nåltrycket till drygt 1.9 gram. Jag upplever nu klart mindre distortion vid höga toner under normal lyssning. Tidigare kunde sång och gitarrer få en tendens till distortion, men nu är denna klart reducerad.

Någon försämring av basregistret har jag inte märkt av till följd av detta, däremot klart mer framträdande diskant. Det verkar som om jag är på rätt väg med andra ord. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att man ska fixera sig vid exakt de värden (t ex 1,7-1,8 g) som anges av tillverkaren. Ofta kan en ganska rejäl höjning (> 10%) ge mycket bättre ljud (t ex till 2 g i mitt exempel). Men man kan ju kolla med synen att nålen inte använder för mycket av sitt maximala fjädringsspelrum samtidigt som man lyssnar (enligt Daniels anvisningar) och därefter går ju att göra en koll med vågen så att man inte är helt åt hellskotta...

Ett förtydligande, eftersom jag såg att Bebop uttryckte en mycket större försiktighet i en granntråd. Naturligtvis ska man utgå från (och lita på) tillverkarens rekommendation. Men observera att det ofta bara är just en rekommendation. Varje PU är nämligen unik och inte ens tillverkaren kan veta det i alla lägen absolut mest lämpliga nåltrycket för just denna individuella pick-upen. Enligt Bo Hansson med århundraden (höll jag på att skriva :D ) av erfarenhet, insyn och kunskap avslutas tillverkningen av varje PU med att en slags tråd helt manuellt spännes fast och drar nålarmen bakåt i upphängningskonstruktionen och detta blir inte exakt lika för varje PU. Med detta som bakgrund kan det vara lättare att förstå att det som utgångspunkt nog är mer konstruktivt att titta på nålvågen med en noggranhet av 1/4 g än att fixera sig vid hundradelar av gram efter nyinstallation av PU ...

(Viss reservation finns för att jag på ngt sätt feltolkat den information som lämnats till mig... Jag uppfattade förklaringen som jag skrivit ovan, i alla fall...)

/ :) Ulf

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag experimenterat en hel del med olika nåltryck och bias-inställningar. Jag har funnit att ett något högre nåltryck än det av tillverkaren rekommenderade är att föredra. Cantilevern fjädrar då in drygt halva fjädringsvägen.

Jag uppnår dock fortfarande inte tillfredsställande resultat med testskivan. De två första bias-spåren funkar, men det tredje är att glömma. Kanske är jag uppe och tangerar Super Elys fysiska begränsning? Jag skall se över vridningsvinkeln ännu en gång och se om det blir bättre.

Hur gör ni för att kunna fastställa vridningsvinkeln på ett bra sätt? Jag tycker att det är riktigt svårt att se hur pickupen sitter i förhållande till linjerna på mallen eftersom pickupskalet inte har räta vinklar. Dessutom skymmer tonarmen sikten. Hur gör "ni som kan"?

MVH

Carl

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, de två innersta spåren är svåra (och det allra innersta "helt omöjligt") på just den testskivan. Frågan är hur mycket man vill jobba med att få tonen helt ren på båda kanalerna där...

Jag har sett alla möjliga hjälpkonstruktioner som folk använt för rätt inställning i sidled (azimut) och anliggandevinkel (VTA). En del tipsar om långa pinnar (grillspettspinnar i trä t ex) som man låter förlänga de linjer och vinklar som är svårt för ögat att uppfatta. Dessa tejpas på tillfälligt medan man försöker förfina sin inställning och sedan lyssnar man av via testskivan eller andra skivor man känner väl till. Conan (och Calle_jr) använder ju speciella objektiv på sina kameror för att kunna förstora upp hur det ser ut nere vid skivytan t ex....

Sen är ju avsikten med det innersta (kanske redan det näst innersta) spåret att "sålla agnarna från vetet". Så det är klart att det är otroligt stora krav på spelare, arm och PU (och inställningen av dessa) sammantaget för att man överhuvudtaget SKA kunna lyckas där...

Lycka till!

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag experimenterat en hel del med olika nåltryck och bias-inställningar. Jag har funnit att ett något högre nåltryck än det av tillverkaren rekommenderade är att föredra. Cantilevern fjädrar då in drygt halva fjädringsvägen.

Jag uppnår dock fortfarande inte tillfredsställande resultat med testskivan. De två första bias-spåren funkar, men det tredje är att glömma. Kanske är jag uppe och tangerar Super Elys fysiska begränsning? Jag skall se över vridningsvinkeln ännu en gång och se om det blir bättre.

Hur gör ni för att kunna fastställa vridningsvinkeln på ett bra sätt? Jag tycker att det är riktigt svårt att se hur pickupen sitter i förhållande till linjerna på mallen eftersom pickupskalet inte har räta vinklar. Dessutom skymmer tonarmen sikten. Hur gör "ni som kan"?

MVH

Carl

Mina erfarenheter säger att du inte behöver bry dig om det. :) Jag har haft fantastiska tonarm/pick-up kombinationer som "bara" spårat de första 2 spåren, och mindre bra som enkelt spårat 3:an, ingen har klarat 4:an. Dessutom kan det ibland låta bättre i ett läge som man justerat efter hörseln kontra ett som är optimalt enligt testspåren.

Vissa tillverkare av tonarmar erbjuder ju inte ens anti-skating-justering. T ex VPI. Det finns iofs som tillbehör.

Link to comment
Share on other sites

Mina erfarenheter säger att du inte behöver bry dig om det...

...såvida man inte gillar att lyssna på testskivor, som någon sa :D

Jag håller helt med. Gör klart så gott det går med testskivan. För finjusteringar därefter kan man lita på sina öron.

Link to comment
Share on other sites

Jo, precis Daniel och Calle_jr. Era enkla svar är naturligtvis bättre än det krångel jag beskriver ovan ...tyckte bara det var kul att fördjupa sig lite i den detaljfråga Il Dottore inledde hela tråden med ...

(Och erkänn; ni har själva varit där och fipplat och försökt innan ni kunde dra de slutsatser ni nu delger oss ;):D . Det kan vara nyttigt att skaffa lite helt egen erfarenhet av vad som är möjligt, lämpligt och meningsfullt, även om det kan innebära att ge sig in i en återvändsgränd som man sedan backar ur... Eller hur :?: )

/ :) Ulf

Link to comment
Share on other sites

...tyckte bara det var kul att fördjupa sig lite

Absolut, teorin är kul i sig. Det hade den varit t.o.m om man varit döv.

Något mer fascinerande påtagligt än en pickup som läggs på en vinylskiva går knappt att uppbringa. Jag är för alltid förstummad, paff, ställd, häpen, snopen, förbryllad och inte minst överraskad.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för alla bra svar. Har lärt mig ganska mycket av denna tråd och jag tycker nu att min skivspelare spelar bättre än den någonsin gjort. Jag är inte den typen som hör skillnader på allt, t.ex. beroende av vilket väder det är ute eller vad grannen åt till frukost osv. Därför tycker jag att testskivan är ett bra hjälpmedel då det åtminstone är tydligt vad man ska lyssna efter. För mig är förbättringarna i ljud subtila och den mest påtagliga förbättringen är att pickupen spårar bättre med mindre distortion i "svåra partier" som resultat.

Det finns säkert en massa andra saker man kan göra nu för att förbättra musikupplevelsen. En idé kan ju vara motorstyrning till spelaren och en bättre placering. Jag misstänker att min massiva ekbänk kan ge upphov till vissa resonanser som kan fortplanta sig upp i spelaren.

Näst på önskelistan står nu en ny pickup, men detta får jag ta upp i en annan tråd.

MVH

Carl

Link to comment
Share on other sites

Jo, precis Daniel och Calle_jr. Era enkla svar är naturligtvis bättre än det krångel jag beskriver ovan ...tyckte bara det var kul att fördjupa sig lite i den detaljfråga Il Dottore inledde hela tråden med ...

(Och erkänn; ni har själva varit där och fipplat och försökt innan ni kunde dra de slutsatser ni nu delger oss ;):D . Det kan vara nyttigt att skaffa lite helt egen erfarenhet av vad som är möjligt, lämpligt och meningsfullt, även om det kan innebära att ge sig in i en återvändsgränd som man sedan backar ur... Eller hur :?: )

/ :) Ulf

Jorå! Visst har man varit där! :app: Och då var det någon som sa till en att lyssna istället. Vilket man delvis gjorde.

Men prova själv i sin egen takt är väl lite charmen med detta.

Link to comment
Share on other sites

och en bättre placering. Jag misstänker att min massiva ekbänk kan ge upphov till vissa resonanser som kan fortplanta sig upp i spelaren.

Ja, vill du diskutera denna fråga har jag svårt att tänka mig en person med mer erfarenhet av olika bänkar och olika underlag (inkl koner och annat) till sin skivspelare än en viss medlem som redan skrivit i denna tråd...

Jag säger inte vem det är... (men hans namn slutar på _jr) :cool:

/ :):) Ulf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...