DODGE.RJ Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 Nu är jag så ledsen så ledsen att jag knappt förmår leva längre Problemet är den att jag i förra veckan lyssnade på en bränd "backup" skiva varpå spelare helt plötsligt tysnade. Skivan hade redan gått ett varv varpå jag startade om skivan och gick ut i köket.Jag stod och lagade mat då det inträffade. Tysssssnaden.... Jag gick in för att kolla vad som hänt och möts av ..No Disc i displayen. Försöker öppna skivsläden men det vill sig inte. Nu står det: Reading,Unknown, No Disc Det som hänt är att jag ej kan få ut skivan. Är det någon som har råkat ut för detta och har tips på vad som kan göras. Jag har försökt få kontakt med Audionord men inte fått någon respons...ännu iaf. Mvh Roland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 Har du någon kofot eller plasma-skärare? Låter som den bara "fastnat i vinkelvolten"! Säker inget stort problem men jag skulle lämnat in den iaf. Det är ju ett precisionsinstrument av rang! Bättre att låta folk som kan sin sak mecka än att försöka sej på någon McGyver lagning själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DODGE.RJ Posted February 26, 2008 Author Share Posted February 26, 2008 Funkar det med Plasma-skärm tro Jo..några egna ingrepp ämnar jag ej att göra. Är mest nyfiken på om det är någon annan som har haft samma problem som skulle kunna dela med sig av erfarenheterna tex. vad det va för fel samt vad det "lilla" kalaset kostade. Funderar på om man skulle kunna öppna den själv via RS-232 porten med en dator...behöver man ett speciellt program för detta ändamål?? Alla användar koder står i manualen som jag laddade hem. Är det någon som har erfarenheter kring detta. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IcedEarth Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 Det är nog bara att öppna lådan och manuellt dra ut skivsläden. Ungefär som på en cd-rom. Det är vad jag skulle göra. //rillo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 Jag har råkat ut för samma sak på min DVD-spelare ett antal gånger. Jag har helt enkelt varit för slarvig när jag laddat disken, vilket innebär att den inte legat ordentrligt i urfräsningen för CD'n, varvid den klämts när luckan stängts. Gjorde som IcedEarth säger, dvs drog ut luckan bara. Tacka vet jag toppmatade maskiner ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Jägerhag Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 [ Råkade ut för samma sak med min Krell MK2. Audinords verkstad fick plocka ut skivan, vilket tydligen inte var helt enkel ens för dom. Tyvärr så räckte det inte med att ta ut skivan utan spelaren fick skickas på reparation. Efter att spelaren varit på reparation för tredje gången så fick jag byta till mig en Krell MK3 som jag har haft i snart 2 månader. Denna är betydligt tystare rent mekaniskt än vad MK2 är. Krellen spelar fantastiskt fint men visst är det märkligt att en spelare för 70 000:- inte kan vara HELT tyst mekaniskt sett. Andreas Jägerhag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 Tacka vet jag toppmatade maskiner ... Jag har råkat ut för att jag stoppar en skiva i AA Capitolen och den läser inte skivan utan står helt stilla Men den hoppar alltid igång igen efter en "Norsk reset". Men jag får kalla kårar varje gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DODGE.RJ Posted February 26, 2008 Author Share Posted February 26, 2008 Att skivan skulle legat fel vid inmatning är uteslutet då skivan redan snurrat alla låtarna 1 gång och jag skulle starta om den. Att öppna locket och "bara" dra ut släden vill sig inte heller göras då man möts av ett heltäckande kretskort. Läsaren är monterad på mittenplanet av spelaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
luppen Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 hej, har du prövat att dra ur nätkabeln?ca:5 min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DODGE.RJ Posted February 26, 2008 Author Share Posted February 26, 2008 [ Råkade ut för samma sak med min Krell MK2. Audinords verkstad fick plocka ut skivan, vilket tydligen inte var helt enkel ens för dom. Tyvärr så räckte det inte med att ta ut skivan utan spelaren fick skickas på reparation. Efter att spelaren varit på reparation för tredje gången så fick jag byta till mig en Krell MK3 som jag har haft i snart 2 månader. Denna är betydligt tystare rent mekaniskt än vad MK2 är. Krellen spelar fantastiskt fint men visst är det märkligt att en spelare för 70 000:- inte kan vara HELT tyst mekaniskt sett. Andreas Jägerhag Råkade du utför samma sak vid tre olika tillfällen?? Vad fick du pröjsa vid reperationen? En annan fråga...vad jag har förstått är det en annan typ av läsare i MK3 varianten. Fick du din läsare utbytt till MK3 eller köpte du en helt ny spelare? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DODGE.RJ Posted February 26, 2008 Author Share Posted February 26, 2008 hej, har du prövat att dra ur nätkabeln?ca:5 min. Japp...du tänkte på att nollställa buffertminnet. Tyvärr funkade inte detta heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Jägerhag Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 Råkade du utför samma sak vid tre olika tillfällen?? Vad fick du pröjsa vid reperationen? En annan fråga...vad jag har förstått är det en annan typ av läsare i MK3 varianten. Fick du din läsare utbytt till MK3 eller köpte du en helt ny spelare? Mvh Första gången råkade jag ut för samma sak som du. Andra gången så stängde den av sig själv efter en liten stund. Detta uprepade sig även efter tredje gången plus att den började låta som en tvättmaskin på centrifugering. Men jag är dock nöjd med den service jag har fått från Audionord och återförsäljaren. Jag fick fullt betalt vid inbyte till MK3. Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DODGE.RJ Posted February 26, 2008 Author Share Posted February 26, 2008 Första gången råkade jag ut för samma sak som du. Andra gången så stängde den av sig själv efter en liten stund. Detta uprepade sig även efter tredje gången plus att den började låta som en tvättmaskin på centrifugering. Men jag är dock nöjd med den service jag har fått från Audionord och återförsäljaren. Jag fick fullt betalt vid inbyte till MK3. Andreas Ja...det e ju förbannat synd. När en spelare kostar såpass mycket. Appropå att den låter som den håller på att centrifugera....jag har råkat ut för något liknande vid ett par tillfällen. Vet inte om det va en viss typ skiva jag spelade men det upplevdes ungf. densamma. Har iaf. pratat med Björn Wiman på Audionord om problemet och han trodde inte att det rörde sig om en större summa pengar. Även om jag skulle va tvungen att byta mekaniken skulle det hamna på rätt sida 2000:- sträcket. Men jag tycker att det irriterande då spelare bara är ca: 2 år "gammal"..skall väll inte behöva vara så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellbit Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 Ja...det e ju förbannat synd. När en spelare kostar såpass mycket. Appropå att den låter som den håller på att centrifugera....jag har råkat ut för något liknande vid ett par tillfällen. Vet inte om det va en viss typ skiva jag spelade men det upplevdes ungf. densamma. Har iaf. pratat med Björn Wiman på Audionord om problemet och han trodde inte att det rörde sig om en större summa pengar. Även om jag skulle va tvungen att byta mekaniken skulle det hamna på rätt sida 2000:- sträcket. Men jag tycker att det irriterande då spelare bara är ca: 2 år "gammal"..skall väll inte behöva vara så. Fan vad surt jag får kalla kårar bara av att läsa det här. Centrifugsyndromet har jag upplevt på min dvdspelare när jag matat den med ett format som den inte klarar av. Jag får flashbacks till alla problem jag haft med elektronik tex Thule och Marantz. Hoppas du kommer ur det här helskinnat. Har själv toppmatad Audio Aero och hoppas verkligen inte att jag någonsin ska behöva göra en norsk reset som Kansas råkat ut för. Tror dock det är fixat på de senare modellerna? Min är ifrån 2004. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DODGE.RJ Posted February 26, 2008 Author Share Posted February 26, 2008 Näää...det skulle jag inte ens önska min värsta fiende. Jag är ju förbannat nöjd med det ljudet som Krellen presterar men detta skall inte behöva ske på en så kostsam apparat...men allt kan ju hända...det är ju trots allt elektronik med rörliga delar vi pratar om. Kom på att detta med centrifug syndromet har hänt på min Pioneer DV-668 AV oxå några gånger....det går troll hos Roland just nu Förresten....va det någon som hade erfarenheter av att koppla upp sin apparat via RS-232 porten....har fått för mig att man skulle kunna göra div. manövreringar den vägen???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 Ja...det e ju förbannat synd. När en spelare kostar såpass mycket. Appropå att den låter som den håller på att centrifugera....jag har råkat ut för något liknande vid ett par tillfällen. Vet inte om det va en viss typ skiva jag spelade men det upplevdes ungf. densamma. Hade liknande problem med min Accuphase DP-100 och efter kontakt med Japan erbjöds möjligheten att byta ut drivenheten antingen i Sverige eller i Japan. Med tanke på transporter och långa väntetider valde jag att låta spelaren åtgärdas av dåvarande Accuphasedistributören i Malmö. När försändelsen dök upp visade sig paketet innehålla både drivenhet, styrenhet och displaymodul. Allt i färdigställda moduler som Per-Ingvar monterade på mindre än en halvtimme och spelaren fick sig dessutom en rejäl renblåsning på köpet. Endast nätdelen och chassit kändes som ursprungliga delar och fakturan från Accuphase var ställd på noll kr. Nästan som en helt ny spelare och den har fungerat perfekt sedan dess. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helios Posted February 26, 2008 Share Posted February 26, 2008 Hade liknande problem med min Accuphase DP-100 och efter kontakt med Japan erbjöds möjligheten att byta ut drivenheten antingen i Sverige eller i Japan. Med tanke på transporter och långa väntetider valde jag att låta spelaren åtgärdas av dåvarande Accuphasedistributören i Malmö. När försändelsen dök upp visade sig paketet innehålla både drivenhet, styrenhet och displaymodul. Allt i färdigställda moduler som Per-Ingvar monterade på mindre än en halvtimme och spelaren fick sig dessutom en rejäl renblåsning på köpet. Endast nätdelen och chassit kändes som ursprungliga delar och fakturan från Accuphase var ställd på noll kr. Nästan som en helt ny spelare och den har fungerat perfekt sedan dess. Kvalitet lönar sig alltså i längden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DODGE.RJ Posted February 26, 2008 Author Share Posted February 26, 2008 Jag kanske skulle ta å kontakta Krell service avdelning å se vad dom har att säga om detta. Det kan ju aldrig skada att fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DODGE.RJ Posted February 27, 2008 Author Share Posted February 27, 2008 Hej igen. Nu har jag lyckats att med hjälp från kunnig person via telefonsupport lyckats öppna upp krellen och fått skivan manuellt. Det som är det tråkiga nu är att detta hjälpte inte mer än att jag fick tillbaka min skiva. Det verkar som om servokortet har gått sönder Så vad återstår att göra......jo..skaffa ett nytt drivverk...blir säkert billigt detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellbit Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Lider med dig. Det sura är ju inte bara pengarna utan oftast tar det sån jävla tid också. Hoppas allt löser sig till din fördel vilket det ibland kan göra. Kolla med ditt försbolag,jag hade tydligen en extra försäkring som gav mig mer än vad jag gett för min Thule när den brann upp. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Tråkigt. Men du måste skicka in den så fort som möjligt via din handlare, du bör ju få en "looner" under tiden så du i alla fall kan spela lite. Jag hade ett fel på min display på min KAV 400xi, detta fel åtgärdades på mindre än en vecka, vill minnas att en kompis tog med den till handlaren (han skulle ändå dit) på lördag eller söndag, jag hade förstärkaren fredag veckan därpå vill jag minnas, så jag är mycket nöjd med Audionords service. Ytterligare en anledning att ha både vinyl o Cd, pajjar den ena så kan man alltid spela på den andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DODGE.RJ Posted February 29, 2008 Author Share Posted February 29, 2008 Då blir det att skicka spelaren till Audionord i Stockholm som i sin tur kommer att skicka denna till Krell i U.S.A. Jag har nu två möjligheter. Antingen kan jag betala 15 000:- och dom tar min spelare och skickar mig en helt ny maskin som är en MKIII. Denna har samma läsare som den nya 505 (alltså inte en Philips)samt diverse nya kretskort och dyl. Det skall vara en helt annan maskin enligt dom som har en...tex. mycket tystare. Mitt andra allternativ är om man inte har 15 000 liggandes å skräpa någonstans, byter dom ut driven till samma som MKIII fast en enklare kretslösning för att kunna styra den nya driven med den gamla elektroniken. I vilket fall som hels kommer jag att få en helt ny drive. Så länge får jag spela 2-kanal på min Pioneer DV-668 AV och jag kan säga som så här.....nu har jag verkligen förstått vikten av en bra signalkälla Man blir lätt hemma blind. Det va allt för länge sedan jag jämförde signalkällor emellan. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Då blir det att skicka spelaren till Audionord i Stockholm som i sin tur kommer att skicka denna till Krell i U.S.A. Jag har nu två möjligheter. Antingen kan jag betala 15 000:- och dom tar min spelare och skickar mig en helt ny maskin som är en MKIII. Denna har samma läsare som den nya 505 (alltså inte en Philips)samt diverse nya kretskort och dyl. Det skall vara en helt annan maskin enligt dom som har en...tex. mycket tystare. Mitt andra allternativ är om man inte har 15 000 liggandes å skräpa någonstans, byter dom ut driven till samma som MKIII fast en enklare kretslösning för att kunna styra den nya driven med den gamla elektroniken. I vilket fall som hels kommer jag att få en helt ny drive. Så länge får jag spela 2-kanal på min Pioneer DV-668 AV och jag kan säga som så här.....nu har jag verkligen förstått vikten av en bra signalkälla Man blir lätt hemma blind. Det va allt för länge sedan jag jämförde signalkällor emellan. Mvh Jobbigt att hamna några pinnhål ner på evolutionstegen igen, men betänk så glad du blir när du får den nygamla maskinen tillbaks, hottad och ev chippad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts