eliot Posted February 24, 2008 Posted February 24, 2008 Jag var nere och hälsade på hos Audio Concept i lördags och i lyssningsrummet var denna mycket intressanta uppställningen med elektronik och högtalare från kanadensiska Aurum Acoustics Quote
eliot Posted February 24, 2008 Author Posted February 24, 2008 Det som vid första titten verkar vara ett rörslutsteg visar sig vara något helt annat Delförstoring Quote
eliot Posted February 24, 2008 Author Posted February 24, 2008 Det är Integris Active 300B som är en Stereo Tri-Amplifier with Active Crossover eller som man också kan säga ett aktivt delningsfilter med tre inbyggda slutsteg. Till mellanregister och diskant finns det var sitt rörslutsteg medan det till basen används en klass D förstärkare som använder sig av en modul från holländska Hypex Quote
eliot Posted February 24, 2008 Author Posted February 24, 2008 Transformatorerna i nätdelen (de två stora längst bak) liksom utgångstransformatorerna (de fyra främre) är av typ ringkärna och kommer alla från kanadensiska Plitron som har ett grundmurat gott rykte som leverantörer till många tillverkare däribland Mark Levinson, Krell, BAT, Classé Man har separata nätdelar till rör och solid state elektroniken. De fyra rörförstärkarna för mellanregister och diskant använder sig av 300B rör och ger 5W men det behövs inte mer då mellanregister elementet (ett 6" behandlat pappmembran) från italienska B&C Speaker Components har en verkningsgrad på hela 98dB/W. De andra högtalarelementen kommer från norska Seas (1" fabric-dome respektive 10" treated paper-cone). Slutsteget till basen behöver mer kraft och då används som sagt ett klass D-steg med konventionell nätdel som utvecklats i samarbete med kanadensiska Bryston medan rördelen helt och hållet är från Derrick Quote
Digital Living Posted February 24, 2008 Posted February 24, 2008 Ja vilken pjäs, ser verkligen spännande ut. Quote
se18658 Posted February 24, 2008 Posted February 24, 2008 Saxat från deras egen hemsida: 100watt solid-state output module designed and manufactured by Bryston Quote
eliot Posted February 24, 2008 Author Posted February 24, 2008 Vi tittar väl på baksidan av högtalarna som har ett kabinett som tillverkats i Danmark och vi tittar närmare på anslutningen till baselementet Delförstoring som har en konventionell högtalaranslutning (Cardas) medan kabeln till diskant/mellanregister ansluts med en XLR-kontakt med fyra stift. - För att inte se18658 skall reagera för att jag uttrycker mig olyckligt så citerar jag testen i Soundstage The speaker cabling, which Aurum designed and manufactures specifically for the Active 300B, uses Cardas wire. It is included in the speaker system’s price. Quote
eliot Posted February 24, 2008 Author Posted February 24, 2008 Vi undersöker väl också baksidan på förstärkaren Om man vill se vad det står på baksidan så kan det vara bra att ha Nikons skarpaste vidvinkel till förfogande Delförstoring Quote
Timbre™ Posted February 24, 2008 Posted February 24, 2008 Om man vill se vad det står på baksidan så kan det vara bra att ha Nikons skarpaste vidvinkel till förfogande Ja, och i RAW-format blir det bra läsdjup i bildalstren. Du är ordentligt på hugget Sven och i mars månad skall här svaras upp... :cool: Quote
se18658 Posted February 24, 2008 Posted February 24, 2008 - För att inte se18658 skall reagera för att jag uttrycker mig olyckligt så citerar jag testen i Soundstage till basen används en klass D förstärkare som använder sig av en modul från holländska Hypex Jag reagerade bara på att bassteget skulle vara från Hypex då deras egen hemsida OCH Soundstagetesten säger Bryston. Annars är det som vanligt ett härligt reportage med kanonbilder som du bjuder på Quote
eliot Posted February 24, 2008 Author Posted February 24, 2008 Bryston använder Hypex - och Derrick Moss berättade för mig vid middagen på lördagskvällen att det var moduler från Hypex med konventionell nätdel - sedan läste jag idag i testen på Soundstage att "Bryston developed the two solid-state channels, and they deliver 100 watts." vilket ledde till mitt inlägg: "...då används som sagt ett klass D-steg med konventionell nätdel som utvecklats i samarbete med kanadensiska Bryston" Ovanför Integris Active 300B finns INTEGRIS CDP som är en CD-spelare med inbyggt försteg och som man även kan få med inbyggt phonosteg Även denna enhet har som synes fått en långt beskrivning. - Derrick bad mig understryka att denna enhet även går att använda separat från övriga enheter! Quote
eliot Posted February 25, 2008 Author Posted February 25, 2008 Phonosteget har en MC trafo från Lundahl så Sverige är också med på ett hörn Quote
se18658 Posted February 25, 2008 Posted February 25, 2008 :blush :blush Sorry att jag klampade in i din tråd felaktigt. Jag såg bara texten ovanför bild 4 och missade att du ju redan sagt att den var från Bryston. (försökte svara ditt PM men det gick inte att skicka) Quote
calm Posted February 25, 2008 Posted February 25, 2008 Eliot! Tack för ultrafina bilder som vanligt. Har några kompletterande bilder med Mr Derick Moss på men dessa får vänta på min hemdator som är inne på sin 4:e reparationsvecka. Suck! Till övriga Alllt det tekniska är väl redan sagt så jag får väl fylla i med lite andra intryck. Var nere både på fredagen och lördagen och hade trevliga samtal med Derick. En lågmäld men mycket trevlig kille som synes brinna för sitt system. Hans ambition är att skapa det ultimata samstämda sytemet där man endast behöver komplettera med nätkabel och interconnect. Phonosteg och hörlursförstärkare finns med om man vill. Högtalarkablarna som visats på bilderna är integrerade med systemet för att ge matning från de 3 slutstegen per kanal. Diskant och mellanregisterkablarna delar hölje och anslutning i den speciella kontakten. Jag hörde systemet för första gången när det anlände för några veckor sedan, men inne i Svanårummet kom lyssningen för första gången på allvar. Man slås omedbart av att systemet har en detaljupplösning men samtidigt en lätthet och silkeslen ton som lämpar sig särskilt väl för mitt favoritinstrument piano. Tonbalansen är mycket bra utan hörbara "skarvar". Derek har försökt att eftersträva en rak kurva i omfånget utan att den skall falla alltför brant. Resten skall rummet leverera. Han var inte helt nöjd med basåtergivningen och med lite flyttande på högtalarna från bakväggen och lyssningssoffan längre bak så föll hela pusslet på plats och påverkade också djupet och utbredningen i ljudbilden. En av hans käpphästar är det slutna kabinett som han menar både begränsar volymen på högtalarna och gör systemet snabbt, vilket jag kan bekräfta. Han tycker också att systemet lämpar sig mycket bra i små rum och trots den måttliga effekten så fanns inga problem med vare sig med dynamik eller ljudtryck heller i större rum. Min sammanfattning är väl godkänt utifrån musikalitet och harmoni. Inga skarpa kanter. En ljudbild som är väl utbredd och djup. Detaljrikedom utan att vara vass, ett välartikulerat mellanregister väl lämpat för sång och en bas som är snabb och tight utan att vara alltför torr. Pianoåtergivning mycket bra med både kropp värme och övertoner i massor och med en utomordentlig klang. Ett system som jag gärna skulle kunna leva med inte minst för att det också är snyggt och väldesignat med sitt eget stativ. Calm Quote
eliot Posted February 25, 2008 Author Posted February 25, 2008 Eliot! Tack för ultrafina bilder som vanligt. Har några kompletterande bilder med Mr Derick Moss på men dessa får vänta på min hemdator som är inne på sin 4:e reparationsvecka. Suck! Strålande - då kompletterar du mina bilder eftersom jag inte fick någon bild på Derrick. Det var så mörkt i rummet att man ser klart mer på bilderna än jag såg på plats och exponeringarna var i storleksordning 10s och då hade nog Derrick blivit rätt suddig :clown: Quote
plundin™ Posted February 25, 2008 Posted February 25, 2008 ..hmmm, det låter nästan som om man får ta vagnen till Härlanda på torsdag för en långlunch... :cool: :cool: /ptr Quote
Akkelis Audio Posted February 25, 2008 Posted February 25, 2008 Du är hjärtligt välkommen plundin, ja alla andra också då Aurum Acoustics kommer till Göteborg http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=5189 Kan inte erbjuda samma fina estetiska och akustiska miljö som Audio Concept men det skall ändå bli väldigt spänannde att höra ett sådant här system där delarna är konstruerade för att på bästa sätt matcha varandra. Eliots bilder är som vanligt helt makalösa Quote
Guest patrikcaesar Posted February 25, 2008 Posted February 25, 2008 Fantastisk kvalite på bilderna! Ja, han kan ta bilder den gode Eliot. Jag hade en trevlig eftermiddag på Audio Concept där jag träffade den urtrevlige importören till just Aurum Aucoustics och Leben mm. Aurum Aucoustics lät riktigt bra! Träffade alla på Audio Concept och det är alltid värt att träffa dessa. Hade med Vivid Audio dit, men det kommer säkert bilder på detta snart, så jag skall inte gå händelserna i förväg. Men det är kul att det finns bilder för oss att se på godbitar. Patrik Quote
eliot Posted February 25, 2008 Author Posted February 25, 2008 Ja, och i RAW-format blir det bra läsdjup i bildalstren. Du är ordentligt på hugget Sven och i mars månad skall här svaras upp... :cool: Undrar vad Timbre menar med det Quote
Timbre™ Posted February 25, 2008 Posted February 25, 2008 Lite påskhifi på gång plus att vi har detta intressanta system på väg till Gotemburgo. Quote
eliot Posted February 26, 2008 Author Posted February 26, 2008 En bild på den högra högtalaren och diskant- och mellanregisterelementen Quote
xlntsound.com Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Transformatorerna i nätdelen (de två stora längst bak) liksom utgångstransformatorerna (de fyra främre) är av typ ringkärna och kommer alla från kanadensiska Plitron som har ett grundmurat gott rykte som leverantörer till många tillverkare däribland Mark Levinson, Krell, BAT, Classé Man har separata nätdelar till rör och solid state elektroniken. De fyra rörförstärkarna för mellanregister och diskant använder sig av 300B rör och ger 5W men det behövs inte mer då mellanregister elementet (ett 6" behandlat pappmembran) från italienska B&C Speaker Components har en verkningsgrad på hela 98dB/W. De andra högtalarelementen kommer från norska Seas (1" fabric-dome respektive 10" treated paper-cone). Slutsteget till basen behöver mer kraft och då används som sagt ett klass D-steg med konventionell nätdel som utvecklats i samarbete med kanadensiska Bryston medan rördelen helt och hållet är från Derrick Hej på er! Först vill jag tacka er alla för ert stora intresse för Aurum, det känns väldigt stimulerande att se allas engagemang! Har sett att det varit diskussion kring Bryston och Hypex osv! För att klargöra hur det egentligen ligger till bad jag Derrick själv skriva ner sin syn på saken! Hans text följer här: Beginning in 2008, the Integris Active 300B received some revisions you can read on our website here: http://www.aurumacoustics.com/2008updates.html A key point to mention here in this thread is that the Bryston solidstate amplifer sections are no longer used. We have replaced them with modified UCD amplifers that sound significantly better. Only the output section of the UCD amplifiers is used – we bypass the front-end circuits to use our own balanced driver circuits and this yields a substantial advantage. Another clarification is that the power supply is a conventional linear supply (not a switching supply), exactly as we had used with the Bryston boards. This supply was designed by Aurum Acoustics, not by Bryston. With the UCD amp it happens that we require a virtually identical power supply and so the changeover was made easier to implement. As a final note, and as was mentioned to some attendees at the Audio Concept event, Aurum Acoustics is also presently developing a more standard power amplifier using the modified UCD amplifier technology. This promises to be a unique design high performance design that will work well with virtually any loudspeaker and will permit more people to enjoy the quality of sound that Aurum Acoustics wants to offer. Derrick Moss MVH Claes Quote
eliot Posted February 26, 2008 Author Posted February 26, 2008 Thanks Claes & Derrick for the clarification Man blir ju riktigt nyfiken vad en UcD amplifier är för något. UcD betyder Universal class-D och finns beskrivet här Tillägg: En intressant artikel i IEEE Spectrum (Februari '08) om Bruno Putzeys och hans uppfinning UcB. Quote
eliot Posted February 26, 2008 Author Posted February 26, 2008 Aurum Acoustics presenterade det kanske bästa ljudet som jag hört i Svanårummet och man glömde allt vad teknik var och bara lyssnade. Det slog mig att detta var nästan lite fusk då ju Derrick verkligen kunde optimera kombinationen högtalarelement (läs: frekvensområde) och förstärkare på ett helt annat sätt än den som måste konstruera en förstärkare som passar till många olika högtalare respektive högtalare som skall drivas med olika förstärkare som har olika styrkor och svagheter. Förvånar mig egentligen att inte fler tillverkare har ett systemtänkande som detta men det är väl det som kännetecknar unga företag att det är de som bryter ny mark Det var riktigt trevligt att prata med Derrick och han berättade att nästa projekt var en förstärkare med 4 kanaler som använder sig av den modifierade UcD förstärkartekniken som han beskrev i sitt inlägg och dessa kanaler skulle kunna kopplas på olika sätt som t.ex. biamping, bryggkoppling osv. Vi lär höra mer från Derrick och vi önskar honom lycka till ... //Eliot Quote
Muffin Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Vill också tacka för en intressant upplevelse av en väldesignad entusiast-anläggning! Alltid kul med nya referenser att jämföra sina upplevelser med. Anläggningen förmedlade verkligen musikens själ och hjärta. På visningen spelade Derrick en skiva av sent datum med Johnny Cash. Det lät som Johnny ville ta en i handen och gå över och in i dödsriket! En skorrad stämma med mycket livserfarenhet som förmedlades på ett otroligt levande sätt. Cash´s tonsäkerhet och nyansering, gav kända låtar en ny mening. Nu har mr Cash åkt fram ur det dammiga amerikanska arkivet och spelas flitigt hemma! (Johnny Cash 2002, American IV: The Man Comes Around) muffin Quote
calle_jr Posted February 26, 2008 Posted February 26, 2008 Imponerande väl genomtänkt förstärkare. Vi blir bortskämda med info om alla nyheter, med god teknisk info, kanonbilder och målande lyssningsintryck. Quote
Recommended Posts