Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Hittade en gammal tråd där någon sökte oremastrade CD's men den tråden dog tydligen bort.

Därför undrar jag vad ni alla anser om plattor som dels kommit ut i "normal" CD utgåva och därefter

i remastrade versioner. Visst är det kul med extra material och bättre häften, men i många fall tycker jag musiken tappat på de remastrade versionerna. Tror att man i en del slänger ut en "remastrad" version för att kunna sälja ytterliggare ex av en redan inpelad platta.

Har jämfört Beatles utgåvor från åttiotalet med Capitolboxarna som kom för något år sedan, och visst

något har hänt med ljudet men i mitt tycke inte mer än en högre output. Travelling Willbury's tja något liknande jämfört med första albummet. Däremot blev Bob Marley plattorna djäkligt bra i sin nya skepnad. Dessutom finns det ju en risk att man använder kompressorn så att F-N kan gråta när fel kille sitter vid mixerbordet. I min värld tycker jag att en remastring aldrig får vara en remixning det enda jobb som får göras är att ta bort brus, dåliga "splittings" från olika versioner förbättra dynamiken MEN

inte djävlas till det med ljudbilden.

Skulle vara kul att höra era erfarenheter och uppfattningar.

Conny T

Posted
Tror att man i en del slänger ut en "remastrad" version för att kunna sälja ytterliggare ex av en redan inpelad platta.

Conny T

Jag tror att detta är ett faktum, långtifrån alla "remastrade" versioner tillför någonting som är bättre i mina öron,

ibland mycket sämre.

Posted
Skulle vara kul att höra era erfarenheter och uppfattningar.

Conny T

Jag köper mest jazz och klassiskt. Där finns som Du säger bottennapp också, men i huvudsak så är jag nöjd. EMI-Classic har gett en utmärkt serie av klassiska inspelningar likaså RCA och Mercury. Både på LP och CD. Studioinnehavaren Rudy Van Gelder, som spelat in massor av Blue Note och Presigeplattor, har också gjort utmärkta remasters som i de flesta fall når långt, ibland även bättre än de gamla LP-plattorna. Även Verve har gjort utmärkta remasters.

Vad jag inte gillar är alla dessa evinnerliga alternativtagningar som en del envisas med att packa med. Framför allt Verve hade en sjuka kring detta. Hur kul är det att lyssna på varje låt 2-10 (ja faktiskt) gånger i rad. Jag är endast intresserad av den slutliga versionen som musikern har gett sett gokännande av. Allt annat är för mig tämligen ointressant. Kan dock förstå att det finns ekorrar som samlar på allt, men jag inbillar mig att dom är relativt få.

Jag har inget emot att ljudbilden ändras till det bättre. Gamla stereoinspelningar där man separerade sång i en kanal och allt annat i den andra låter direkt illa i min smak. Därför är det viktigt med en mono-knapp. Om man kan mixa om dessa kanaler till en vettigare ljudbild, så inte mig emot.

Posted

Hej bebop och alla!

Ja inte blir det bättre alla gånger med remastring....Är inne mest på jazz när det gäller remastringar. Tycker genomgående att Verves remastringar ofta är givande att köpa om.

Blue Note däremot är en djungel ;-) Rudy Van Gelders remastringar i Europa, USA och Japan mini LP skiljer sig ganska mycket åt. I vissa fall är ljudet verkligen upphottat i negativ bemärkelse samt att ljudbilden trycks ibland ihop till näst intill mono. Då är det bättre med en monoknapp om man verkligen uppskattar mono, som många gör.

Genomgående bäst låter ofta (i mina öron) BN Works serien från 90-talet i japan. Fråga mig inte varför, då de inte ens är krediterade med remastringsresursnamn från Toshiba.....jag tror att de är överförda ganska "rakt" från 2:a generationens mastrar. Låter verkligen trevligt och naturligt gör de i alla fall :D

/Shaft