Jump to content

Levande, lekande lätt, blir de mättande mätt

Guest patrikcaesar

Recommended Posts

Guest patrikcaesar

uteinaturen3.jpg

På väg upp till Stockholm stannar jag till för att sträcka på benen, det är friskt i luften och det pockar från bakluckan, det är väl lika bra att de får komma ut.

Guest patrikcaesar

uteinaturen2.jpg

Kom igen nu, vi ska leka med HiFi-kamrater som heter duga, så nu får ni hoppa in i bilen igen, var är din tvillingbror?

Snabba på vi är sena.

Guest patrikcaesar

DigitalLiving3.jpg

De är otroligt livliga de där Vivid (taftologivarning), fast se hur man kan få dem att stå fint när man åker på besök.

När man kopplar dem till något trevligt, så börjar de sjunga vackert och livligt.

Nu skulle de få träffa ett märke som jag inte hört på lång tid.

Fast det är ju trist vad bilderna blir dåliga inomhus. :dead:

Jag ringer ett av Euphonias riktiga proffs.

Guest Audio Concept

Patrik,

tack för trevligt besök. Vivid var en klar överraskning - både estetiskt och ljudmässigt. Skall bli mycket intressant att prova dem med olika elektronikalternativ.

Mvh, Audio Concept

Thomas var en trevlig bekantskap som alltid verkade glad vilket denna spontana bild visar ;)

pc-vivid021.jpg

Och jag tackar och bockar!

Men även solen har sina fläckar. :mm: , brukar inte bli bra på bild och vill gärna inte vara med men eliot fick mig som ni kan se.

Och både Patrik och eliot var extremt kul att träffa och diskutera med, ser redan fram emot nästa träff.

Thomas satsar på helhetslösningar med möbler textil och det ser onekligen inbjudande ut :mm:

pc-vivid004.jpg

Affären ligger i Simbahuset i Sickla köpkvarter och det var många som nyfiket sökte sig in i affären då det var ljust och luftigt och det fanns högtalare och annat av de mer ovanliga slagen ;)

pc-vivid010.jpg

Det fanns ett lyssningsrum som var uppbyggt för att kunna visa hemmabio och det var här Vivid Audio V1.5 hade fått sig sin hemvist :mm:

pc-vivid046.jpg

Förstärkare och processor kom från Anthem, det rörde sig närmare bestämt om deras Statement produkter P5 och D2

pc-vivid040.jpg

och det lät riktigt lovande....

Det fanns ett lyssningsrum som var uppbyggt för att kunna visa hemmabio och det var här Vivid Audio V1.5 hade fått sig sin hemvist :mm:

Förstärkare och processor kom från Anthem, det rörde sig närmare bestämt om deras Statement produkter P5 och D2

pc-vivid040.jpg

Jag är nyfiken på priset på D2. Står inte på hemsidan. Kanske Thomas kan lägga mig ett PM om det är hemligt!?

mvh,

/Henrik

Guest patrikcaesar

pc-vivid046.jpg

pc-vivid040.jpg

Jag kan bara hålla med, Anthem har alltid varit bra produkter och det lät riktigt trevligt med den STORA Anthem serien.

Kan det verkligen låta så bra med "hembio förstärkeri"?

Ja, tydligen!

Vi spelade länge och väl och då jag var på väg ut ur butiken kl 17.00 kom en man in i butiken och frågade vad det var som lät så bra.

Då han kom in i rummet där Thomas och jag satt, såg han förvånad ut och fortsatte med att fråga om det verkligen var de där små högtalarna som lät så bra och spelade så djup bas.

Jag skulle hem till Eliot och skulle testa Vivid hemma hos honom, men den där mannen släppte inte iväg mig och högtalaren förrän 2 timmar senare.

Mannen i fråga frågade hur subwoofern kunde spela så homogent med högtalarna och jag var tvungen att ta fram honom till subwoofern för att övertyga honom att den var avstängd.

Han hade otrloigt klart för sig, han sa sig höra att V.1.5 hade en väldigt rak frekvensgång och sa att han undrade vad han själv höll på med sina Enorma horn och 20 tums bas :o därhemma.

Hans rum var 50 kvm stort med högt i tak och han började gissa högt över 100 000 för högtalarna.

Kl.19.00 och jag kör hem mot Eliot med "raringarna" för att lyssna på Eliots anläggning.

Guest patrikcaesar

Jumpers.jpg

Detta var de "jumpers" som jag hade med från Akkelis, ja det är "lampsladdar" :D

Vi hittade inga som passade och dessa satt på då jag kom hem till Eliot.

Hur skulle det nu låta med hans anläggning :?:

Guest patrikcaesar

VividAcapella1.jpg

Nu är de inkopplade och som vanligt spelas det med skivor som en vanlig dödlig inte har råd att tänka på ens och Eliot använder sina skivor flitigt.

En detalj som är märklig är att Eliot knackade på skivpucken då Simon York skivspelaren var igång och spelade och jag frös till av skräck, men inte ett skvatt hände! :o

Hur......?

Eliot upprepade detta igen och sa -prova själv, det är helt ofarligt.

Jag hade sett och hört att det inte gjorde något, men knackande lätt som en fjäder på skivpucken, varpå Eliot sa-knacka hårdare, det händer inget Patrik.

Sagt och gjort.....inte en enda reaktion ut i högtalarna, vad är detta för en mirakelspelare?

Guest patrikcaesar

Eliotspelar.jpg

En skrattande Eliot spelar vidare på anläggningen.

Det varvas friskt mellan Cd och vinyl, men vi fastnar för vinylen, för visst vill Eliot spela sina skivor.

Jag sitter och njuter av hur enastående Vivid låter i denna anläggningen, detta är en "MATNING" som får Vivid sjunga så vackert att det känns overkligt.

Jag ler som ett lyckligt barn :D och vill bara höra mer och mer.