Jump to content

Att "säkerhetekopiera" musik-cd's

B.M.F

Recommended Posts

Jag har lite funderingar angående "säkerhetskopiering" av cd-skivor.

Har sett att det finns ett antal olika brännarprogram som påstås vara bra till musik. Men vilket brännarprogram tycker ni är bästa att använda sig av? Är det Plexor som tillverkar de bästa brännarna? Om det är Plexor så undrar jag om det går bra med vilken som. Använd ni vanliga cd-r, audio eller svarta skivor?

Att rippa sina egna skivor till hårddisk är en standardprocedur innan man ska börja använda sin squeezebox/transporter/akurate ds/klimax ds/bladelius SSP etc etc...

Jag användar Exact Audio Copy, vilket är en förträffligt bra programvara - dock lite jobbig att konfigurera.

Ibland kör jag dbPoweramp, då inte EAC klarar av att rippa vissa skivor med kopieringsskydd.

Båda är riktigt bra tycker jag. Ger mycket bra resultat i FLAC-läge.

EAC är gratis, dbPoweramp kostar pengar (men väldigt lite...).

Länkar:

Exact Audio Copy

dbPoweramp

Trenden är just nu hårddisk baserad uppspelning. Just för att hanteringen är lättare rent fysiskt. Dock ställer hårddisk uppspelning krav på just säkerhetskopiering (med t.ex. replikerad RAID till annan plats).

Man märker att hemma marknaden får allt högre krav. Krav som endast funnits hos företag tidigare, men folk börjar förstå att man kanske inte kan ha allt på en hårddisk, vad händer när den ger upp?

Dock kan man se det som att man tar fram sina gamla plastskivor och bygger upp en ny RAID när katastrofen inträffar. Men det tar ju en helt enorm tid att göra om rippningsjobbet igen.

En lättare form är väl att man med jämna mellanrum, kanske när man åker till en släkting varannan månad, tar med sig sin USB hårddisk under armen och lämnar kvar den kopian där. Du kanske får ha två stycken du växlar emellan. Då står du emot det mesta om olyckan skulle vara framme hos dig eller hos släktingen.

Skulle nog inte rekommendera RAID om man inte vet hur den funkar. Ett problem med RAID är att det inte alls är givet att man kan byta bara en hårddisk efter ett par år. Olika firmware och olika storlekar ställer till problem. Sen är inte Raid bara Raid, det finns ett antal olika nivåer på dom typ mjukvaru raid, hårdvaruraid på moderkort eller lösa kostsamma Raid-kort men som också är det säkraste. Raidar blir också varma och bullrar.

En annan lösning är att använda Windows Home Server som har en fattigmansraid för att lagra flera diskar och som man också kan utöka under drift med yterligare diskar om det skulle bli för trångt på dom man redan har.

Annars för en hemma användare skulle jag nog rekommendera en lös disk eller 2 för att lagra kopior. 1T diskar är ju inte längre så dyra.

mvh/Harry

Jag har lite svårt att förstå varför man bör säkerhetskopiera sina CD plattor, själv började jag med CD 86 med de få titlar som fanns då, och visst har några enstaka ex självdestruerat sig genom åren men jag tror det kan räknas till fem ex. I de fall som detta skett har det oftast varit fel från fabrik och då har dessa ersatts med nya ex. kostnadsfritt. Mina tidigaste inköp spelar fortfarande felfritt. Trenden är att bolagen åtminstone just nu är ganska på hugget att återutge gamla inspelningar, både på gott o ont.

Vad som händer med en bränd skiva eller hur en hårdisk över tid vet ingen ännu, only time kan tell....

Teoretiskt kan det ju bli så här: Jag köper ett ex idag av en CD bränner den och spelar kopian, när den lämnar in går jag tillbaka till original CD'n som då drabbats av CD röta, detta som värsta tänkbara händelseförlopp. Som sagt jag har kvar min allra första CD och den lirade bra sist jag spelade den.

Dessutom jag har inga planer på att leva i evighet, så funkar den ca 25 år till är det helt okey för mig,

tror inte ungarna vill höra Tom Jones Green Green Grass of Home om 25 år när dom ska ärva mina prylar, för det var just den plattan som blev min första CD fick den till på köpet när jag köpte min första CD spelare.

Mvh/Conny T

Skulle nog inte rekommendera RAID om man inte vet hur den funkar. Ett problem med RAID är att det inte alls är givet att man kan byta bara en hårddisk efter ett par år. Olika firmware och olika storlekar ställer till problem. Sen är inte Raid bara Raid, det finns ett antal olika nivåer på dom typ mjukvaru raid, hårdvaruraid på moderkort eller lösa kostsamma Raid-kort men som också är det säkraste. Raidar blir också varma och bullrar.

En annan lösning är att använda Windows Home Server som har en fattigmansraid för att lagra flera diskar och som man också kan utöka under drift med yterligare diskar om det skulle bli för trångt på dom man redan har.

Annars för en hemma användare skulle jag nog rekommendera en lös disk eller 2 för att lagra kopior. 1T diskar är ju inte längre så dyra.

mvh/Harry

Men menar du verkligen att man kan rekommendera WHS som är så totalt otestad med sin disklagrings programvara som inte ens är en RAID utan du måste peka ut vad du vill skall sparas på multipla diskar. Spindelkänslan pinglar rätt rejält med WHS disklagringsteknik.

Jag använder hårdvaru RAID, Adaptec 3805 SAS/SATA (RAID5) med batteribackup. Jag håller med om att det är en tröskel att lära sig alla detaljer om RAID. Frågan är om användaren verkligen behöver det? Jag tror att det kommer krävas det av framtidens "geeks". Och liksom idag är det dem som får hjälpa andra användare som inte förstår sig på hur datalagring och datasäkerhet fungerar.

Framöver kommer datalagringsbolag/ISP's sälja datalagringstjänster/backup på nätet och det kommer förmodligen bara att växa. Tills dess får man antingen förlita sig på en "geek" som hjälper en lösa säkerhetskopiering/RAID. Eller låta datat dö när en disk ger upp eller windows OS bestämmer sig för att ej kunna montera den igen (dynamic disks i windows xp/vista/2003/2008).

Jag menar att man får vad man betalar för. Köper du ett SAS RAID kort av t.ex. Adaptec kommer du att seamless kunna stoppa in större diskar och migrera till större volymer allt eftersom ditt datalagrings krav växer.

Köper man dock det billigaste RAID kortet eller använder windows OS mjukvaru RAID så kan man räkna med problem med drivrutiner/firmware och det du beskriver. Jag har haft flera kompisar som försöker tjäna en hacka på att inte gå på riktiga grejer och de hamnar för eller senare i klistret.... den här julen krävde 3 datahaverier hos kompisar. Och jag tror inte att det kommer minska framöver.