Kent_n Posted February 22, 2008 Posted February 22, 2008 Hej. Jag har många kort på datorn från semester-ungar o gud vet allt. Tänkte försöka säkerhetskopiera dom på nätet någonstans. Är inne ibland på Photbucket, men där går det liksom bara att ta tre kort i taget, senaste semestern,, flera dagar.. Har ni några bra tipps ? Quote
Bo Bengtsson Posted February 22, 2008 Posted February 22, 2008 Hej. Jag har många kort på datorn från semester-ungar o gud vet allt. Tänkte försöka säkerhetskopiera dom på nätet någonstans. Är inne ibland på Photbucket, men där går det liksom bara att ta tre kort i taget, senaste semestern,, flera dagar.. Har ni några bra tipps ? Hej, Ville bara säga att jag har Photobucket själv och default kan du ladda upp 20 bilder åt gången. Alternativt kan Du FTPá upp hela bibliotek. Fungerar mycket smidigt faktiskt. Mvh /Bo Quote
crion Posted February 22, 2008 Posted February 22, 2008 Det mest seriösa bolaget är faktiskt svenskt! www.storegate.se Den kan ta schemalagd backup på de mappar du väljer i ett GUI t.ex. kl 20.00 varje kväll. Det är bara inkrementella backuper så det är inte så mycket som kommer trilla över dagligen. Sedan kan man nå sina dokument/bilder/etc varthelstifrån via en browser. Quote
Kent_n Posted February 22, 2008 Author Posted February 22, 2008 Hej, Ville bara säga att jag har Photobucket själv och default kan du ladda upp 20 bilder åt gången. Alternativt kan Du FTPá upp hela bibliotek. Fungerar mycket smidigt faktiskt. Mvh /Bo hej Bo, tack för senast..Trevligt' Hur gör man då ? alltså 20 i stöten eller Alternativt kan Du FTPá upp hela bibliotek. ? Quote
Mr T Posted February 22, 2008 Posted February 22, 2008 Google Picasa - gratis - kolla in denna länk Mr T Quote
Bo Bengtsson Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Hur gör man då ? alltså 20 i stöten eller Alternativt kan Du FTPá upp hela bibliotek. ? Här ser du hur gränssnittet ser ut när man loggat in... Det är bara att clicka på den gröna punkten så kommer det upp ytterligare fält... Annars fungerar det som sagt perfekt att ladda upp hela bibliotek med ett FTP-program. Man kan som synes använda en bulkuploader via Webgränssnittet men jag tycker FTP är mycket smidigare. Mvh /Bo Quote
Bo Bengtsson Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 ...Glömde lägga till att så här kan inloggningsrutan i FTP-programmet se ut. Inloggningsuppgifterna framgår förhoppningsvis. Mvh //Bo Quote
Kent_n Posted February 23, 2008 Author Posted February 23, 2008 Hej Bo. har just lagrat mina första 20 bilder, hämtade alla på en gång. Tack för hjälpen Quote
conan Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Hej. Tänkte försöka säkerhetskopiera dom på nätet någonstans. Är inne ibland på Photbucket, men där går det liksom bara att ta tre kort i taget, senaste semestern,, flera dagar.. Har ni några bra tipps ? Säkerhetskopia på internet är väl bra - men vad händer om ett visst företag går i kånken eller nåt annat händer? Tja, kanske är risken liten - men jag har ändå valt att säkerhetskopiera till hårddiskar: - Datorn (originalen) - USB-disk hemma (backup 1) - USB-disk hos mor på annan ort (backup 2) När diskarna blir större och billigare stoppar jag in backupdiskarna i datorn och köper nya hårddiskar som backup. Quote
Martin Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Det mest seriösa bolaget är faktiskt svenskt! www.storegate.se Den kan ta schemalagd backup på de mappar du väljer i ett GUI t.ex. kl 20.00 varje kväll. Det är bara inkrementella backuper så det är inte så mycket som kommer trilla över dagligen. Sedan kan man nå sina dokument/bilder/etc varthelstifrån via en browser. 469:- i månaden för 100 GB ... En bra bit över 5000:- om året, då kan man ju köpa 5-6 diskar på 500 GB till att börja med. Quote
Bebop Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Säkerhetskopia på internet är väl bra - men vad händer om ett visst företag går i kånken eller nåt annat händer? Jag har samma reflektion. Jag satsar på egna hårddiskar och CD-skivor. Dokument från Excel, Word och Outlock säkerhetskopieras varje vecka till Norton 360 (ingår i säkerhetspaketet från dem) per automatik (valfri dag/klockslag). Quote
Bo Bengtsson Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Jag har samma reflektion. Jag satsar på egna hårddiskar och CD-skivor. Dokument från Excel, Word och Outlock säkerhetskopieras varje vecka till Norton 360 (ingår i säkerhetspaketet från dem) per automatik (valfri dag/klockslag). Rätta mig om jag har fel men var det inte BILDER som Ken ville lägga upp på nätet (för att kanske enkelt skapa en url från/till något formum?) Då är Photobucket mycket bra. Och billigt i jämförelse med andra lösningar. Mvh //BB Quote
conan Posted February 23, 2008 Posted February 23, 2008 Rätta mig om jag har fel men var det inte BILDER som Ken ville lägga upp på nätet (för att kanske enkelt skapa en url till något format?) Då är Photobucket mycket bra. Och billigt i jämförelse med andra lösningar. Mvh //BB Nja, han skriver *säkerhetskopiera* men man kan ju tillmötesgå två användningsområden på nätet - både säkerhetskopiering och bildvisning. Quote
Recommended Posts