owe Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 :clown: Hej! Är det någon som någongång funderat på att vissa cd-skivor är orunda eller att kastar i cdspelaren! Det syns väldigt tydligt om man har en toppmatad cd-spelare, eller liknande cd-spelare! Jag har själv en toppmatad Raysonic med glaslock, så att jag ser hur cd'n snurrar! Jag var därför tvungen att ta reda på om cd-skivor var orunda, el vad det var som gjorde att vissa cdskivor ser ut att kasta! Jag tog en av mina favoritskivor "Katie Melua/ Pictures" och mätte upp denna skiva i en rundhetsmätare(koaxilitet) på ett stortbilsföretag i gbg (ProduktDevelopmentLaberatorium). Mätingen gjordes på detta sätt: 1.Skivan riktades upp i ett plan. 2.Centrerade skivan 3.Använde centrumhålet som referens 4.Mätte utsidan av skiva 5.Summan av karemumman blev att att vi fick ut en rundhet på 2 tiondels millimeter Alltså var det ej någon direkt rundhetsfel el något stort kast på cd-skivan, men jag upptäkte något annat intressant "fel" på skivan ...det verkar som att själva "folien" på skivan ligger lite förskjutet ifrån centrumhålet. Jag kollade några skivor till efter denna upptäckt, men det är bara några av mina skivor som har detta felet. ///Owe Quote
plundin™ Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 ..i princip så är det ingen folie, utan bara ett tunt lager aluminium (guld) som applicerats elektrostatiskt och så länge det är fullständigt reflekterande och helt täcker det ljudbärande delen i pressningen så är dess egenvikt en så obetydlig del av CD-skivans egna vikt att det inte kan ge upphov till någon instabilitet vid avspelningen.. Sannorlikt är det en smula ocenteraring av hålet som gör det, eller att din avspelare är känslig för centrering av skivorna... Är man orolig för det sistnämnda så får man skaffa sig en spelare med bättre mekanisk konstruktion, tex en spelare med skivtallrik... CD systemet (även DVD) är konstruerat för att mindre avvikleser i standarden (+/- 2 tiondels mm) skall kompenseras i avspelningen... En smula CD bakgrund hittar du här : CD /ptr Quote
wintermute Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 Konsekvensen av en avvikelse mellan masscentrum och rotationscentrum blir en vibration när man roterar skivan. Med tanke på vilket omak en del tillverkare och användare gör för att stävja vibrationerna, känns det olustigt när man alstrar vibrationer i själva hjärtat ev anläggningen. Intressant... Quote
Recommended Posts