Mattias Posted May 2, 2004 Posted May 2, 2004 Våren är här och det är somrigt i luften. Nyligen kom ett paket med skivor från over there, Elusive närmare bestämt. Det var en vacker dag, solen sken och jag var vansinnigt sugen att spela plattorna som kommit. Tog upp lådan och noterade att skivorna var minutiöst packade med "flingor" i lådan som var stor för två plattor. Inget som kan gå sönder i en sådan förpackning kan jag säga. Kikade som hastigast på fodralet på ena plattan, och sen åkte skivan i spelarn. Kikade ut, fint väder med milt sagt aktiv sol. Man kanske skulle bege sig ut? Nu, nej inte en chans. Här skall det provlyssnas! Trycker in play och vad händer? Fortsättning följer /Mattias Quote
Neodynium Posted May 2, 2004 Posted May 2, 2004 Du fick SACD skivor.. en lagers.. och har ingen sacd spelare? Quote
Mattias Posted May 2, 2004 Author Posted May 2, 2004 Neo, hehe, så kunde det vara men icke denna gång. Mvh Mattias Quote
Mattias Posted May 2, 2004 Author Posted May 2, 2004 Sätter mig till ro och och hör första spåret börjar klinga. Någonting sker, jag förflyttas.... och jag plötsligt befinner jag mig i en kyrka från sent 1300-tal! Utanför transformeras det somriga till nåt helt annat, nämligen snö och kyla. Stämningen är entydig och nu är det vinter men framförallt jul. Jag sitter gapandes och hör kyrkan fylls av "änglar", som sjunger så juvt att det är svårt att beskriva, pojkar detta måse upplevas. Befinner oss i Täby kyrka, och det är klassiska julsånger som hör julen till. Men jag har aldrig hört något likande i inspelad väg som kan stavas julsång eller ens körmusik. Detta är magiskt! /Mattias Quote
Mattias Posted May 2, 2004 Author Posted May 2, 2004 För att återgå till sans, en smula Blev lite chockad då det är en julskiva, och jag glömt detta. Att den dessutom är inspelad i Täby kyrka i Sverige chockerade också, de sjöng ju på svenska! och för att få tag på den beställde jag den från en annan kontinent! :clown: Har tidigare letat på hemmaplan men inte hittat den. Berörd skiva Hush! The Angels are singing. Framfört av Täby kyrkas kammarkör under ledning av Karin Winter. Skivan innehåller 27 sånger sjungna av kör, på några spår spelas också orgel. Favorit spåren hittils är Sankta lucia (3), Så mörk är natten (6, kör+orgel), Farväl farväl, du lilla barn (21) och Noëls Pour L'Orgue (13, rent orgelspår). Inspelningen är genomförd februari-april 1996 i Täby kyrka. Låtlista 1 Marias Vaggsång 2 Han ÄR Född 3 Sankta Lucia 4 Stilla Natt 5 Lucia Hon Kommer 6 Så Mörk Är natten 7 Sankt Staffans Visa 8 Visan Om Sankt Staffan 9 Julvisa 10 Marias Sång 11 Herdesång 12 Tärnabs Visa 13 Noëls Pour L'Orgue 14 Bereden Väg För Herran 15 Fårens Sång 16 Åsnans Sång 17 Granen 18 Det Är Elva Nätter 19 Sankta Lucia 20 Lucia-Sång 21 Farväl, Farväl, Du Lilla barn 22 Jul, Jul, Strålande Jul 23 Gläns Över Sjö Och Strand 24 Sankta Lucia 25 När Det Lider Mot Jul 26 Veni Emmanuel 27 Veni Emmanuel Det är en SACD hybrid i stereo från FIM, First Impression Music. Nummer FIM SACD 049. CD spåret är HDCD-kodat. FIM debuterade med HDCD i 24K guld när de släppte denna 1997. Den kom senare på SACD. Copyright ägs av Proprius, just från detta bolag kommer ju Cantate Domino som är välkänd världen runt för just välljudet. Hush! The Angels are singing finns på Elusive och Amusic för $25. Vet att det är någon på annat forum som varmt rekomenderat denna (för länge sedan) och sen fick jag denna länk av Zalve: http://www.enjoythemusic.com/magazine/musi...impressions.htm Blev man påminnd igen och sen var det bara å beställa. Så jag tackar Avslutningsvis kan jag inget annat än rekomendera denna platta. Gillar du Cantate Domino och gillar julmusik tror jag inte du blir besviken av denna /Mattias Quote
Guest Zalve Posted May 2, 2004 Posted May 2, 2004 Ibland är det nog med än tur att man springer på vissa skivor. Som Mattias sa, så skickade jag länken till honom, men INTE med tanke på denna skiva. Utan jag skulle visa honom vilket fynd han gjorde på HighENd 04, då han köpte Patricia Barvers "Companion" på XRCD. Jag som är lite julfreak och har ett litet körförflutet, fastnade STENhårt för denna skiva. Så rackans bra körarr och jämnhelt mellan stämmorna. En av årets två julskivor nyköp av julskivor är spikad. Quote
Mattias Posted May 3, 2004 Author Posted May 3, 2004 Har glömt nämna att jag enbart har lyssnat till skivan ifråga i CD-läge med HDCD-kodning. Man undrar ju, hur skall denna låta i SACD :mm: Zalve, jappz, fyndet var till och med i XRCD2. Har noterat att man har nåt som heter XRCD24 oxå, vad nu det innebär /Mattias Quote
DHT Posted May 3, 2004 Posted May 3, 2004 Jo det är en höjdarskiva och inspelningen är i särklass av alla julskivor jag hört. Kul att du är helnöjd Klubben.net har sålt denna skiva tidigare i Sverige, men verkar nu ha upphört med skivförsäljning Quote
Bravo Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 MYCKET intressant! Verkar onekligen vara en skiva stående över mängden. Quote
Bravo Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Skivan borde vara densamma som Proprius skiva med Täby kammarkör "Ringen I Klockor ". Dirigent Karin Winther. Skivornas övriga kvalitetsskillnader vet jag dock inget om. Quote
DHT Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Det verkar ju helt klart vara samma inspelning , bara ommastrad för SACD av FIM. Sökte och hittade den här (+ en del andra intressanta skivor...) Sonoconsult Quote
Mattias Posted May 5, 2004 Author Posted May 5, 2004 Bravo, härligt. Där har vi ursprunget. Tyckte det var lite konstigt innan, när jag inte hittade den. DHT, Ah trevligt. Den siten skall kollas lite närmare på. Han Håkan Sjögren verkar ha varit med på en hel del kvalitetsupptagningar. Slänger in en länk till Täby kyrkas kammarkör som står för det härliga framförandet på skivan /Mattias Quote
K-man Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Måste var just den julskivan som saknas i min samling! Nästa jul finns den! \\K-man Quote
Bravo Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 I Danmark finns FIMs båsa varianter dvs. guldcdn och SACD utgåvan hos Pladekisten Quote
Mattias Posted January 8, 2006 Author Posted January 8, 2006 Lyssnade till en Naxossamling med julmusik. Blev lite ckockad men till min belåtenhet hörde jag något bekant. Men jag har väl inte laddat spelarn men den skivan, eller? Julstämning en 3cd samling från Naxos Advets- och Luciasånger CD1 14. Sanka Lucia 15. Så mörk är natten 19. När det lider mot jul 12. Venu Emmanuel (fransk folkmelodi) Naxos har tagit med 4 jul låtar från "orginalskivan", Ringen i Klockor från Proprius. De två första spåren är mina favoriter och den tredje är också riktigt fin. Som nämt tidigare är det Täby Kyrkas Kammarkör under ledning av Karin winter som står för framförandet. Nu är det busenkelt att lyssna till den goda musiken, framförandet och bilda sig en uppfattning för alla Skivan finns ju i var och varenda skivaffär, billig dessutom! /Mattias Quote
Recommended Posts