Jump to content

ExactPower EP15A Vs PS Audio Premier Power Plant?,

Beolab

Recommended Posts

Står val till kval vilken strömgenerator som ger den absolut bästa slutresultatet vad gäller prestanda mellan:

Exact Power EP15A 24995:- (Class D) Vs "nya" PS Audio Power Plant Premier (Class A/B DSP) 21995:-

Min anläggning består idag utav B&o produkter såsom 2x Beolab 5 (2500watt ICE) , 1x Beovision 7-40 Mk III FHD ( och

ett par Beolab 8000 Mk II.. Den sammanlaggda strömförbrukningen ligger inte högre än ca 800 Watt, men i topparna vet man jag ej.

Vad jag vill uppnå är ljudförbättring med en lungnare bild med bättre färger m.m från tv:n och mindre brus där detaljer o dynamik inte undertrycks m.m.m...

Så vilken är bäst utav dessa två enl. era egna erfaranheter??

Exact Power är igentligen enbart ett slutsteg med strömkorrigerare som korrigerar spänning och våglängden till 230V o 50HZ men är ej balanserad = Mera brus och inga inställningsmöjligheter.. 1600watt / 46Amp uttag..

PS audio Power Plant Premier är en äkta strömgenerator, men har flera inställningsmöjligheter såsom den omtvistade funktionen Mulitiwave 50/180Hz

och avmagnetiseringsfunktionen ink fjärrkontroll.m.m. Dom uppger ej hur strömstark deras produkt är, utan enbart att effekten ligger på 1500Watt.

Så min misstanke är att denna powerplant är mer avsedd för försteg, proj och video-pro, eller klarar den av min annläggning tro?

Tacksam för tips och råd.. (Tänker inte lägga en krona mer än 26.000:-;)

(Har inte jordade utag i mitt Audio/video rum? Fungerar inte dessa "strömgeneratorer" då?

Har jordade uttag i köket men måste då dra en strömsladd på 10 M som blir lite dyr om man ska köra Furutech lr lik =( )

Mvh

Jag kör själv med Exact Power och upplever en stor förändring när jag kör den emot rörförstärkare men inte så enormt mycket via övrig utrustning jag har. En bra test är; http://www.avrev.com/equip/exactpower/

Priset Du har fått på EP är mycket bra då det rekommenderade ligger runt 28.000,00.

Vi mätte upp min elanläggning när jag öste på för fullt och det gick ifrån 226 volt ner till 216. Det är ju heller inte bra för våra ljudanläggningar om man vill att de skall hålla en hög kvalité länge. Men nu har jag alltid 232-234 efter installation av EP.

Strömrenare är med andra ord en viktig part i ljudanläggningen som många förbiser och tycker kanske att det är mycket pengar att lägga på en låda som man inte kanske märker värdet av efter en tid men som finns där och ger kanske det bästa Din förstärkare kan prestera.

Jag kör själv med Exact Power och upplever en stor förändring när jag kör den emot rörförstärkare men inte så enormt mycket via övrig utrustning jag har. En bra test är; http://www.avrev.com/equip/exactpower/

Priset Du har fått på EP är mycket bra då det rekommenderade ligger runt 28.000,00.

Vi mätte upp min elanläggning när jag öste på för fullt och det gick ifrån 226 volt ner till 216. Det är ju heller inte bra för våra ljudanläggningar om man vill att de skall hålla en hög kvalité länge. Men nu har jag alltid 232-234 efter installation av EP.

Strömrenare är med andra ord en viktig part i ljudanläggningen som många förbiser och tycker kanske att det är mycket pengar att lägga på en låda som man inte kanske märker värdet av efter en tid men som finns där och ger kanske det bästa Din förstärkare kan prestera.

Jag har nog scannat av hela nätet med tester av exact power och ps audio power plant premier, men har inte lyckats besluta mig för vilken jag ska köpa. Jag har hört att Isotek Titan+Nova kombinationen (50.000:-) ska ge ett stort lyft för ljudet i Beolab 5, men denna combo är lite för dyr..

Hoppas att EP15A kan ge ett liknande resultat..??

Har du upplevt någon skillnad rent visuellt för bilden med EP:n?

Så EP är ett bättre val än Ps Audio Premier power enl dig?

Hifi Huset säljer denna för 24895:-

Mvh Fredrik L.

Jag hade ändå valt EP. PS Audio har säkert en del produkter som slår EP men de kostar då troligtvis mycket mer. Bilden var bra innan i en Philips Plasma 42" men det blev nog aningen bättre med EP'n.

Men jag vill inte lägga några aspekter på PS Audio då jag inte känner till dem så väl och framför allt inte vad de kan erbjuda idag. Hur som helst så vinner Du mycket på att investera i en strömrenare.

Glöm heller inte att kolla faserna när Du pluggat in elkablarna så att allt ligger rätt i fas. Viktigt så att Du får ut så mycket som möjligt av Din strömrenare.

Jag hade ändå valt EP. PS Audio har säkert en del produkter som slår EP men de kostar då troligtvis mycket mer. Bilden var bra innan i en Philips Plasma 42" men det blev nog aningen bättre med EP'n.

Men jag vill inte lägga några aspekter på PS Audio då jag inte känner till dem så väl och framför allt inte vad de kan erbjuda idag. Hur som helst så vinner Du mycket på att investera i en strömrenare.

Glöm heller inte att kolla faserna när Du pluggat in elkablarna så att allt ligger rätt i fas. Viktigt så att Du får ut så mycket som möjligt av Din strömrenare.

PS Audio har slopat hela sitt mega dyra power plant 300, 600, 1000 o 1200 sortiment där Power Plant Premier har ersatt alla dom för det ringa priset 21995:-

Dom har förfinat verkningsgraden från 50% effekt och 50% värmeutveckling till 85% verkningsgrad utan att använda class D..

Så det låter mkt intressant och skulle vilja ta hem båda två för en test innan köp, men kan inte hitta någon firma som säljer båda märkena..

Apropå rätt fas så har jag köpt en EL-fix utav svalander.se men den funkar inget vidare! Har du något bra tips på att hitta fasen för ett ringa pris?

En annan fråga är om man ska anse att Beolab 5:orna är digitala då jag just nu matar dom analogt, men högtalaren är ju helt digital..

(Tänker då på dom digitala vs analoga uttgångarna på EP15A)

Mvh

Min EL-fix ska enl manualen kunna nysta ut detta dilemma men den surrar lika mkt hur jag än vänder kontakterna när jag mäter på min elektronik med exakt samma avstånd.

Kan supras faspenna lösa detta alltså.. Och det är väl ingen direkt skillnad på en vanlig faspenna hos järnhandeln mot en supra penna förutom priset?;)

Min EL-fix ska enl manualen kunna nysta ut detta dilemma men den surrar lika mkt hur jag än vänder kontakterna när jag mäter på min elektronik med exakt samma avstånd.

Kan supras faspenna lösa detta alltså.. Och det är väl ingen direkt skillnad på en vanlig faspenna hos järnhandeln mot en supra penna förutom priset?;)

En faspenna visar var du har fasen i en ledning, det kollar du ju annars enkelt i uttaget osv med en vanlig skruvmejsel med glimlampa i. Från Claes Olsson el liknande för någon tia. Det jag tidigare svarade på var en utrustning för att bestämma var du ska mata fasen i varje apparat. Men det var kanske inte det du ville veta? Annars funkade den utrustning jag tipsade om otroligt enkelt och bra.

Hello Beolab, du ställer samma fråga på flera forum. Jag misstänker att du inte får det rungande svar du hoppas på. Min favorit Shunyata går inte att få tag på i Sverige dessvärre, och min Hydra 6 som uppgraderades till Hydra 8 blev såld igår.

Jag har bara kört den äldre Power Plant serien (PP600), Ultimate Outlet, Furutech e-TP60E, Ljudmakarns Master Snake Rail. Shunyata serien har på musik alltid dragit längsta strået. Marketing på power regeneratorer är övertygande, men ännu mer övertygande är dina egna öron.

Önskar fler kunde få prova på Hydra 6/8/V-Ray. Under inspelningstiden på minst 200H händer det mycket... Läste om en PPP ägare som lånade hem en V-Ray, på de första 2 dygnen tänkte han lämna tillbaka den, sen gick det ett dygn till och PPP såldes.. De delar som han tyckte Hydran överträffade PPP kan du läsa om nedan..

"12-23-07: Number95

I am trying a V-ray for 2 days and compare it to PS PPP which has already been with my system for a while. My first observations regarding V-ray vs PPP is, I prefer to keep PPP and turn V-ray back to the dealer. I am not so sure if V-ray requires a long burn in time. By the way, I prefer Shunyata power cords to PS Audio and have Anaconda VX for my cd player and Anaconda Helix for my preamp and power amps."

"12-27-07: Number95

I need to make a correction for my previous comment regarding PPP vs Vray. I dont how it changed its performance whether it is the power cord connection to the main a/c plug or the unit itself, but the character changed drastically after 20 hours of playing and Vray has got all the synergy and musical aspects much more efficient than PS PPP. PPP when compared to Vray, seems to overkill some frequencies so it is more aggressive and forward and creates some listening fatigue. Both units are having a black and silent background, however vray's soundstage realization is one step ahead of PPP. Vray is having a more effortless way of playing the music without sacrifising the dynamics. The tonal palette is acoustically more consistent and neutral. Of course these are my and some of my friends -who listened the both of them- observations and related to my setup. It might be different for another audio setup. In my setup, vray replaced PPP, and PPP is for on its way to a different setup of one my friends."

Min Hydra 8 är nu uppe i 216h lågintensitets inbränning och även om jag inte gett den ett kylskåp eller AC fläkt för inbränning så händer det grejer varje dag, ibland i lite större steg. Vid 100H börjar man ana en grym potential..

Lycka till i ditt sökande

Beträffande fasbestämning. Jag köpte en MFE PDV 02 som jag skrivit om i en tråd för ett tag sen. Den är kanonenkel att använda och du får rätt på fas och nolla.

Har du något bra tips vart jag kan köpa denna MFE P^DV 02 i Sverige ?

Hello Beolab, du ställer samma fråga på flera forum. Jag misstänker att du inte får det rungande svar du hoppas på. Min favorit Shunyata går inte att få tag på i Sverige dessvärre, och min Hydra 6 som uppgraderades till Hydra 8 blev såld igår.

Jag har bara kört den äldre Power Plant serien (PP600), Ultimate Outlet, Furutech e-TP60E, Ljudmakarns Master Snake Rail. Shunyata serien har på musik alltid dragit längsta strået. Marketing på power regeneratorer är övertygande, men ännu mer övertygande är dina egna öron.

Önskar fler kunde få prova på Hydra 6/8/V-Ray. Under inspelningstiden på minst 200H händer det mycket... Läste om en PPP ägare som lånade hem en V-Ray, på de första 2 dygnen tänkte han lämna tillbaka den, sen gick det ett dygn till och PPP såldes.. De delar som han tyckte Hydran överträffade PPP kan du läsa om nedan..

"12-23-07: Number95

I am trying a V-ray for 2 days and compare it to PS PPP which has already been with my system for a while. My first observations regarding V-ray vs PPP is, I prefer to keep PPP and turn V-ray back to the dealer. I am not so sure if V-ray requires a long burn in time. By the way, I prefer Shunyata power cords to PS Audio and have Anaconda VX for my cd player and Anaconda Helix for my preamp and power amps."

"12-27-07: Number95

I need to make a correction for my previous comment regarding PPP vs Vray. I dont how it changed its performance whether it is the power cord connection to the main a/c plug or the unit itself, but the character changed drastically after 20 hours of playing and Vray has got all the synergy and musical aspects much more efficient than PS PPP. PPP when compared to Vray, seems to overkill some frequencies so it is more aggressive and forward and creates some listening fatigue. Both units are having a black and silent background, however vray's soundstage realization is one step ahead of PPP. Vray is having a more effortless way of playing the music without sacrifising the dynamics. The tonal palette is acoustically more consistent and neutral. Of course these are my and some of my friends -who listened the both of them- observations and related to my setup. It might be different for another audio setup. In my setup, vray replaced PPP, and PPP is for on its way to a different setup of one my friends."

Min Hydra 8 är nu uppe i 216h lågintensitets inbränning och även om jag inte gett den ett kylskåp eller AC fläkt för inbränning så händer det grejer varje dag, ibland i lite större steg. Vid 100H börjar man ana en grym potential..

Lycka till i ditt sökande

Vill bara höra vad folk har för erfaranheter... Jag tror faktiskt att det lutar åt PS Audio Power Plant Premier iaf.. Exact power sp15a på andra plats,,,

Jag köpte min på www.audioconcept.se

Den funkar kanonbra och jag har väl varit hos mer än tio polare och mätt och korrigerat sen dess.

Förstår att den funkar, men blir det någon visuell eller hörbar skillnad när du har korrigerat fasfelen?

Har pratat med ca 3-4 elektriker mfl kunniga, och dom menar att det är med vända kontakten rätt är rena bluffen och placeboeffekt..

Annars skulle nog denna tyska elfix finnas i varje järnhandel m.m.

Mvh

Det har absolut en hörbar effekt och det är väl värt mödan att se till att fasen blir rätt.

Många hifitillverkare har uppmärksammat detta och har med detta i bruksanvisningarna.

Audionet m.f.l. har t.o.m. installerat en lysdiod på vissa apparater som lyser när fasen är rätt.

Jag tror de du pratat med är skeptiska till de flesta tweaks som vi håller på med. Det är naturligt att man är det tills man testat själv.