Kent_n Posted February 17, 2008 Share Posted February 17, 2008 jag o tanten har hela hösten och för första gången nu 2008 gått på Söndagar med start kl:15-17 gått på Bergvaldhallen. Vi åker in vid 13:00 tiden äter Brunch på Bergvaldhallen för att sedan gå och se på konser, i dag var det Sergei Wassiljewitsch Rachmaninow, med radiokören och tre solister. Skönt att höra instrumenten/kören live, stor skillnad mot skiva.. Rekommenderas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 jag o tanten har hela hösten och för första gången nu 2008 gått på Söndagar med start kl:15-17 gått på Bergvaldhallen. Vi åker in vid 13:00 tiden äter Brunch på Bergvaldhallen för att sedan gå och se på konser, i dag var det Sergei Wassiljewitsch Rachmaninow, med radiokören och tre solister. Skönt att höra instrumenten/kören live, stor skillnad mot skiva.. Rekommenderas Det är rätt Kent. Kultur skall också spisas live. Vi har ett abonnemang här i Montreal och det gäller att utnyttja möjligheterna så länge man har dom runt knuten OSM. Det är lite sämre ställt med symfonisk musik på hemmaplan, dvs inom 10-15 mils radie. På söndag ges Beethoven 3:e pianokonsert med Alfred Brendel vid pianot. I maj kommer Lang Lang med Rachmaninovs 2:a pianokonsert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 jag o tanten har hela hösten och för första gången nu 2008 gått på Söndagar med start kl:15-17 gått på Bergvaldhallen. Jättekul Kent! Det är precis vad jag brukar rekomendera! Genomsnitts HiFinörden bör gå på konsert minst en gång i månaden, vi andra musiknördar går ju oftare (själv försöker jag gå en gång i veckan, för utom all musik jag hör i jobbet!).. Rachmaninoffs Klockorna är ett mäktigt verk, hans Symfoniska danser (op 45) är ett av mina absoluta Rachmaninoffverk! (Speciellt inspelningen med Svetlanov på Melodiya!) dom Ryska folkvisorna (op 41) kan jag hör och häpna inte påminna mej att jag hört (får gräva lite! ) Men du Kent.. en liten korrektur i alla vänskaplighet; det heter Berwaldhallen.. (efter den svenska musikens styvfar, Franz Adolf Berwald (1796 - 1868)) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted February 29, 2008 Author Share Posted February 29, 2008 Konstigt att inte mer människor reagerat på denna sida, att jämföra musik live vs stereo borde vara det ultimata...vad skall man annars jämföra med ? Nu har jag lärt mig att det heter Berwaldhallen.. rekommenderar andra att ochså upptäcka denna eller motsvarande i övriga landet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted February 29, 2008 Author Share Posted February 29, 2008 Jättekul Kent! Det är precis vad jag brukar rekomendera! Genomsnitts HiFinörden bör gå på konsert minst en gång i månaden, vi andra musiknördar går ju oftare (själv försöker jag gå en gång i veckan, för utom all musik jag hör i jobbet!).. /ptr Nyfiken, vad jobbar du med ? Låter kul.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted February 29, 2008 Share Posted February 29, 2008 Nyfiken, vad jobbar du med ? Låter kul.. ..hmm, vi kan kalla mig mångsysslare i musik... mina vänner brukar hävda att det är en ohejdad vana som poserar som arbete... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted March 16, 2008 Author Share Posted March 16, 2008 Idag den 16:e var det dags igen för Brunch och konser på Bergwaldhallen.. Brunschen består av olika typer av sill med tillbehör samt bröd grönsaker, äggröra o prinskorv, med vad man nu vill dricka till från vatten till vin, kaffe o kaka som efterrätt, ganska småputtrikt.. Dagen konser bestod av: Orgel som hanterades av Björn Gäfvert som spelade stycken av Reger och Vierne, ganska mäktigt. Sedan var det två körer Radiokören som slagits tillsammans med Lettlands Radiokör under ledning av den Lettiska kördiregenten Kaspers Putnina. Pizetti: Reguiem Pebderrecki:Agnus Dei, Stabat mater Pärt: The Beatitudes Så förbaskat mäktigt att höra dessa två körer bränna järnet...Måste upplevas, rekomenderas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted April 27, 2008 Author Share Posted April 27, 2008 27/4 ingen brunsch, konseren startade kl : 19:00. Steinway & Son ensamma på scenen, inga mikrofoner, utan ren pianomusik. Pianisten var Radu Lupu som spelade Schubert Pianosonat D-dur och Pianosonat B-dur. Att Radu Lupu var i sverige får anses vara ett unikt gästspel som jag är tacksam över att jag fick bevittna och höra. Han är milt utryckt eftersökt i hela världen och det är första gången jag har sett Berwaldhallen smockfull, även plattserna bakom scen. En liten man med helskägg kommer in, ler lite blygt mot oss, sätter sig under tystan vid flygeln, varpå han slår in två stenhårda takter, samma kraft som ett pistolskott, han spelade allting utan noter.. Den absolut bästa musikupplevelse jag någonsin haft alla kategorier..makalöst.. När det var klart stod publiken upp, blev inropad tre ggr, varpå han gör att extranummer, har inte en susning vilket stycke det var förutom att jag är säker på att det var Schubert.. Nu vet jag hur en Steinway o Son låter alá naturell utan förstärkare, här skall jämföras.. Ni som inte var där, ni missade någonting stort.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted April 27, 2008 Share Posted April 27, 2008 Oj, nu blev jag avundsjuk Kent.. Det där måste ha varit en upplevelse! Fasen att jag missade det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Synd att man missade detta! Tipsa gärna vid nästa tillfälle. Live upplevelser är bäst och den riktiga, allt annat är bara kopior! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Jo du Kent, Radu Lupo är en fantastisk pianist! Hörde honom vid mitten av 90-talet på på Wigmore Hall i London, en upplevelse som fortfarande sitter kvar i själen! Kan rekomendera nästan hela hans inspelade katalog på Decca, tolkningar med genomgående mycket hög kvalitet! Men han är kanske främst känd för sina tolkningar av Beethoven, Schubert och Brahms! Så jag kan tänka mej att du firade min födelsedag på ett mycket hedervärt sätt!! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Med all respekt för de teknikdiskussioner som försiggår i andra trådar, skulle jag vilja rikta ett tack till er som i denna tråd berikar detta audioforum med lite kulturellt kapital! I vår värld - den bästa av världar - går naturligtvis ett hifiintresse å ena sidan, och ett musik- och kulturintresse å andra sidan, hand i hand..! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted April 28, 2008 Author Share Posted April 28, 2008 Jo du Kent, Radu Lupo ! Så jag kan tänka mej att du firade min födelsedag på ett mycket hedervärt sätt!! /ptr Grattis på födelsedagen så här i efterskott..hipp,hipp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 ... Kultur skall också spisas live... Jag instämmer, och även om jag bor i Norrland, brukar jag försöka ta chansen att lyssna på klassisk musik, när chansen till det ges på dessa snöiga breddgrader. ... Vi har ett abonnemang här i Montreal och det gäller att utnyttja möjligheterna så länge man har dom runt knuten OSM... På söndag ges Beethoven 3:e pianokonsert med Alfred Brendel vid pianot. I maj kommer Lang Lang med Rachmaninovs 2:a pianokonsert. Att få bo i Kanada och Montreal, ofta kunna lyssna på Montreals symfoniorkester - uppenbarligen inkluderande symfoniska gästartister i absolut världsklass - och regelbundet kunna krydda dessa magnifika kulturella höjdare med besök i Bell Centre för fina upplevelser levererade av ett av världens mest legendariska lag sett utifrån alla idrottskategorier... jag kan bara lyckönska till ett rikt och härligt liv..! Berätta gärna mer om Canada och Kanadensisk hifi - kanske i detta musikforum eller i Euphonias nostalgiforum - när helst andan faller på! P. S. Den i tråden nämnda Berwaldhallen har fått en egen sida på SR: webbplats. D. S. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted April 29, 2008 Author Share Posted April 29, 2008 Synd att man missade detta! Tipsa gärna vid nästa tillfälle. Live upplevelser är bäst och den riktiga, allt annat är bara kopior! Calm Det har jag lärt mig nu sen vi började springa på Bergwaldhallen, live är orginalet, allt annat är som Calm säger kopior. Tar vi ex Radu Lupo så är jag säker på att ingen förstärkare eller högtalare i världen kan återge det ljud vi upplevde Live. Man upplever musik även med synintryck, att se denna pianist leva sig in i musiken, man ser hur han blir upprörd för att i nästa sekund le söt inåtvänd och det man ser i hans agerande hörs i musiken, dubbel glädje.. Att sedan se denna världberämda pianist fortfarande bli rörd över inropningar för att sedan falla till föga och ge ett extranummer...Det kommer ingen stereo i närheten av.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted April 30, 2008 Share Posted April 30, 2008 ... live är orginalet, allt annat är som Calm säger kopior... Det är tveklöst så. Dessutom kan det kanske tilläggas, att en fin lyssningsupplevelse via vår musikanläggningar är en upplevelse präglad av att musikåtergivningen skapar ett känsloläge liggandes nära våra känslor vid en livekonsert med samma musikmaterial. Någonstans här kanske vi för övrigt har en god utgångspunkt att utgå ifrån när vi letar efter sätt att uppgradera våra musikanläggningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts