K-man Posted February 17, 2008 Share Posted February 17, 2008 Hmmm...detta blir väl en liten filosofisk betraktelse…samt lite lyssningsintryck från en fredagseftermiddag Har den senaste veckan haft en rätt retlig förkylning med halsont, hosta och huvudvärk…man är som man är och försöker sig på att jobba lika mycket ändå. Veckan har varit fylld av projektmöten och snabba ryck. Fredagen likaså…hela fredagen förlöpte i ett konferensrum hos en leverantör. När mötet började dra sig mot sitt slut, och jag såg att det fortfarande var så pass mycket dag kvar att man faktiskt kunde ta vara på dagen lite så dök tanken genast upp om att ta en sväng via Alingsås på hemvägen…den tanken, att besöka Hificonsult, brukar dyka upp när jag ser att jag har arbetsvägarna förbi Alingsås. Det blir alltså med jämna mellanrum ett besök där…utan någon egentlig anledning…eller? Hmm…då dyker första funderingen upp…varför? Varför åker jag dit? Varför åker jag dit även när jag inte skall handla? \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helios Posted February 17, 2008 Share Posted February 17, 2008 Som dom säger i ölreklamen:”för att få va sig själv en stund”? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 17, 2008 Author Share Posted February 17, 2008 Hehee…ja, det kanske är det som är den egentliga orsaken! Nåväl, jag tog i alla fall turen via Alingsås, och svängde in på Consulternas parkeringsplats. Går in i butiken, och man kommer inte så värst långt in innan man hör ett ”hej!” från ett håll…och ”tjenare K-man” från ett annat. Ahh…de känner igen mig alltså…hmm…man undrar om de tänker ”jaha, nu var han här igen…han skall väl som vanligt inte ha något” …eller om de kanske till och med tycker det är roligt att jag kommer in då och då…även utan något direkt mål att köpa något? Jag går runt och tittar lite…får lite beskrivningar om vad det är för grejer som står inne, och som dykt upp sedan sist jag var där…det tar någon minut och sedan kommer frågan…”Du vill väl inte ha kaffe?” Inte ens en sådan ledande fråga lyder jag utan säger tvärt emot ledningen ”Jo, klart jag vill!” Hmmm...varför ställde de frågan så? De kanske bara har en policy att de alltid skall fråga kunderna om de vill ha kaffe? …eller kan det rent av vara så att de vet att jag gillar kaffe…och att de tycker det trevligt att bjuda kunder på det? Att döma av proceduren som sedan följde, då Sladd i egen hög person agerar barista och får ihop, av min iaktagelse att döma, en variant på Cappucino, så kan det inte bara vara en snabb gest…för då hade de haft en inbränd kaffebryggare ståendes istället…känns bra…de fick ju dessutom engagera sig lite för att just jag skulle få mitt kaffe! :cool: \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Varför åker jag dit? Varför åker jag dit även när jag inte skall handla? \\K-man Vi är som myrorna, K-man. Vi går inte för långt ifrån stacken och vi kommer alltid tillbaka. Även vildsvinen och rävarna har sina rundor, vilket inte innebär att det alltid blir någon mumsbit. Förutsättningarna ökar dock om man kör sin repa. De inser säkert Sladd och hans team också. Jag känner dig inte, K-man, men jag antar att Du är en hyvens kille, och sådana är det ju alltid kul att snacka med. Om inte, hade Du säkert vederfarits detta. Man söker sig till sina likar. Det kallas väl social interaktion, antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 K-man! Kan lätt känna igen ditt beteende hos mig själv, fast mitt vattenhål ligger i en annan stad. Jag tror att intresset för att hitta nya upplevelser är själva drivkraften i detta. Man vet vad man har men slutar aldrig förvånas över vad man kan uppnå. Det är som de berömda kinesiska askarna. Det finns alltid en nivå till att uppnå när man står på toppen och frågan är om det är resan mot målet som är själva meningen med hifi-intresset. Tänk hemska tanke om man en vacker dag skulle stå på toppen utan att veta vart vägen går vidare. Hoppas att den dagen aldrig kommer. Detta som en liten filosofisk betraktelse utifrån en annan del av landet. Det finns hifikonsulter lite var stans bara man letar. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Jag brukar också alltid ta tillfället i akt att besöka Hi-Fi Consult när jag passerar. Självklart köper man även lite bakverk på det utmärkta konditoriet runt hörnet . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 18, 2008 Author Share Posted February 18, 2008 Bebop och Calm, bra reflektioner! ...och jag kan bara nicka bifallande. Det är helt klart ingredienser som påverkar. ...och får man sedan då ett kvitto på att man är hyvens, så blir det ju bara bättre! Hasse, ahhh....det konditoriet har jag missat....skall jag ha i tanken nästa gång! ...och när du säger det så var det ett tag sedan jag senast hade med mig en burk pepparkakor dit för att blidka dem lite! ...vidare reflektioner och intryck kommer förhoppningsvis lite senare ikväll....nu skall jag ut och spisa! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helios Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Kan bara inte låta bli... SKIVOR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 19, 2008 Author Share Posted February 19, 2008 Kan bara inte låta bli... SKIVOR ...om du syftar på spisningen....så blev det inte skivor denna gång....utan en fonduekväll med ett par kollegor. ...och det blev mycket mat under långt tid....så det blev allt för sent för att skriva något vidare. Får satsa på att det blir ikväll... \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 21, 2008 Author Share Posted February 21, 2008 Mycket jobb blir det...men nu är det hög tid att gå vidare... Så med en kaffekopp i handen så kom förmaningen: Du skall gå in här och lyssna! Jag blev invisad in i det Hificonsult i någon tråd kallar för finrummet. Och eftersom jag inte har min kamera med mig i jobbet så får jag låna lite bilder....och det ser på deras egna bild ut såhär: Jag tog en snabb titt på grejerna som stod i racket, vilket skiljde sig en del mot vad som syns på bilden, och blev sedan anvisad lyssningsstol...och med den hårda tonen så vågade jag inte annat än att sätta mig. \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 21, 2008 Author Share Posted February 21, 2008 Väl nere i fotöljen så sätter musiken igång...och väljud strömmar ut. Jag lyssnar lite i bakgrunden samtidigt som frågor om liv, hem och familj bland annat avhandlas...med intresse från båda parter...hmmm...dessutom verkar vi ju båda ha en sund syn på livet...och det verkar ju finnas annat än hifi i skallen hos båda...? ...men skall han inte fråga en massa om hifi...och försöka sälja på mig saker? Hmm....spelaren förbrukar några spår....och det gör den mycket väl. Dagens avkodare är en Esoteric X-01 D2 En riktig pansarvagn verkar det som. Den känns väldigt stabil när man känner på den, och hela handhavandet känns gediget. Den läser såväl CD som SACD med bravur, och det finns ett helt gäng med möjligheter. T.ex. kunde man tydligen välja på ett par olika DAC:ar i den...om jag nu inte helt fattade fel. \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 21, 2008 Author Share Posted February 21, 2008 Efter en stunds samtal så räcks jag två fjärrkontroller: Här styr du spealaren, och här fixar du volymen....kör på....se vad du kan hitta för skivor...nu skall du få lyssna i lugn och ro utan att bli störd en stund! Den andra fjärren gick till det nya Bladeliusförsteget Saga: Detta försteg har jag inte lyssnat på innan, och inte heller sett irl, så det var kul att få uppleva det med. Även detta försteg har ju en del kul möjligheter. Bland annat så finns det tydligen mer eller mindre två separata försteg inne i det, med två olika "konstruktionsprinciper"...så man kan välja det som tilltalar mest. (Tydligen en eftergift efter önskemål från en annan del av vårt jordklot) När jag nu sitter ensam i rummet, och har leksakerna för mig själv...så letar jag igenom ett gäng skivor, och hittar några som jag känner mycket väl. Laddar spelaren.....fixar till volymen och sätter mig tillrätta för att njuta av lite musik.... ...hmmm....tänk att jag sitter i ett rum med leksaker för många sköna tusenlappar...och jag har möjlighet att testa dem allihop...och de har dem just för att jag skall kunna göra det....eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 22, 2008 Author Share Posted February 22, 2008 ...jag sjunker snabbt in i musiken som spelas.....glömmer bort att byta skivor...eller fundera på hur det låter....utan kommer på mig själv sitta att halvsomna och tänka på något helt annat....och det var inte på jobbet jag tänkte...utan riktig avkoppling! Hmmm....man kan alltså även finna ett litet vattenhål på sin hemresa. Slutsteget som denna eftermiddag hjälpte till att fylla vattenhålet med friskt härligt vatten var som så ofta i Alingsås från Burmester...just idag var det 911. Ett steg som jag hört i rätt många olika setuper, och som inte har gjort bort sig en enda gång! När jag vaknar upp ur tankarna så letar jag reda på en SACD...minns att jag fick berättat för mig att Esotericspelaren lät mycket bra på CD...men SACD var ytterliggare några steg.....så det var väl lika bra att lyssa! Jag fann Peder af Ugglas senaste skiva (Opus3 utgiven)...och satte den i spelaren. Spelaren läste snabbt in att det var sacd, och sedan startade välljudet! Första spåret på denna skiva är riktigt bra, och det presenterades här RIKTIGT bra!!! Här var det kalas musikpresentation och man slogs även av ljudbild och ljudparametrar! Detta lirade verkligen! Leendet på läpparna infann sig helt klart! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2008 Author Share Posted February 27, 2008 Hua! Tänk om man kunde hinna rulla inläggen lika fort som man tänkt någongång...!!?? Blir väldigt sönderhackat...men jaja...det är väl alltid någon som läser... Längst ut i kedjan stod denna dag ett par QRS Supernova...och de har jag hört en del av i Alingsås och på andra ställen....men jag hade inte upplevt dem spela med en sådan finess uppigenom...men jag noterade rätt snart att det satt en annan diskant i dessa Supernovor än de jag hört tidigare. När jag frågade lite om detta så var det såklart den nya hottade versionen av Supernova...med tillägget "Elite"...och ja, det kan nog ses som ett bra tilläggsnamn på denna hottning! Så som jag fattat det är det utöver en ny diskant även vissa andra förändringar i mellanregister och filter/komponenter...vilket tillsammans bjuder på denna mer finessrika presentation. I mina öron en klar uppgradering mot tidigare SuperNova. Man har alltså lyckats finjustera upp Supernova ett steg till! En kul sak är att om man idag har en Supernova...så kan man få sina toppar uppdaterade till denna version. Information om detta har jag sett dykt upp på QRS sida: Länk till QRS Supernova Elite \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2008 Author Share Posted February 27, 2008 För den skarpögde så syns på bilden som jag la in ovan...att det är en lite annan diskant...och att den typiska supernovablanka aluminiumplattan runt diskanten inte längre finns med i leken. \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Kul att det funkade! Har några bilder av hur ändringarna ser ut och vad som ligger bakom men det kan vi ta senare. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2008 Author Share Posted February 27, 2008 Ja, det funkade alldeles utmärkt tycker jag! Det är helt klart tummen upp! Skulle vara kul att se de bilderna....tycker iallafall jag! ...och får jag bara läst godnattsaga och barnen somnat...så skall jag filosofiera vidare i denna tråd.. \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted February 27, 2008 Share Posted February 27, 2008 Ja, det funkade alldeles utmärkt tycker jag! Det är helt klart tummen upp! Skulle vara kul att se de bilderna....tycker iallafall jag! ...och får jag bara läst godnattsaga och barnen somnat...så skall jag filosofiera vidare i denna tråd.. \\K-man Ta det lugnt, livet handlar om barn. Hifi är en bisak. Som mat, bilar, kvinnor, snorkling... Fast ändå sekundärt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2008 Author Share Posted February 27, 2008 Ja....det hela började ju med lite filosofiska tankar...och jag tänkte knyta ihop dem lite... Så efter att ha blivit välkomnad, bjuden på härligt nygjort kaffe...haft ett trevligt och allmänt givande samtal...lekt runt bland massa kul prylar....suttit och njutit till musik och mer eller mindre somnat...så faller ju mycket av tankarna på plats. Som jag började.... "Varför dyker Hificonsult när man har vägarna förbi...och varför åker jag inte direkt skal köpa något" Ja, det finns nog många olika svar....och flera saker har ju redan påtalats...och visst är det så! Tänk att det finns ställen där man kan åka in och bara vara....njuta runt av sin hooby....prata med folk som känner en lite....prata om såväl sin hobby som lite allmänt om livet....bli omhändertagen...och bara sitta och njuta! Det är ju skäl nog till att åka in! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2008 Author Share Posted February 27, 2008 ...men det finns ju såklart ännu mer som motiverar besöket! Det finns ju alltid möjlighet att lyssna på nya kombinationer och saker som man faktiskt är intresserad av att skaffa...eller bara få sig en bra bild av själv...för hur det än är så är det inte helt lätt att läsa sig till hur en sak låter...men har man lyssnat själv så har man helt klart bättre koll på läget! Jag tycker det är RÄTT svårt att få en uppfattning av hur något låter genom en bild.... ...och de som jobbar i den butik man dyker in i, vilken det än må vara, har också fått en bra koll på vad man tilltalas av...och kan presentera sådant som faktiskt tilltalar just mig. Vilket är skönt att ha i bakfickan den dagen man verkligen skall köpa något....man behöver inte dra hela sin historia varje gång. Så jag måste säga att det är underbart att dessa vattenhål finns! Vi har som någon sa alla våra egna vattenhål....och en del av oss har flera....och så även jag...Hificonsult är ett av dem, och det vattenhål som jag har längst erfarenhet av så därför får de stå för mitt exempel... Må våra vattenhål få fortsätta flöda med friskt vatten!!!! ...och att det dyker upp nya vattenhål där och var är ju inte negativt...men vattenhål som bara finns virituellt och som jag inte kan gå in till när jag kör förbi...släcker inte min törst!!! Hmmm...det är väl det som kallas hägring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 Vattenhål är väl ett trevligt namn Supernovan är en av våra mest framgångsrika modeller genom åren, Neptunus och Saturnus (med Dart Wader-foten) inkluderad. Den är "rätt på" med en hiskelig dynamik och målar ett ljud som är större än vad ögat/örat förväntar sig när man först ser den. På resans gång lär man sig mer om dess egenheter och i samband med utveckling av nya högtalare lär man sig också mer om elementen och vad man kan göra med det. Så De 5 första Supernovorna låter en smula annorlunda än de 15 producerade under 06 liksom det är ytterligare lite skillnad på de 10 som gjordes 07. Med Nebulosan följde ett lyssningsjobb igen som varade i 8 månader med "öppet" filter. I sådana perioder går man regelbundet vilse, det verkar vara standard. Jag tänker framförallt på ett tillfälle då vi hade möte i Alingsås med 12 olika butiker i landet (Bladelius-ÅF) och de ville lyssna på de stora Nebulosa på kvällen. Alla föredrog Supernova Elite Dagen efter upptäcker jag att Nebulosans ena diskant inte är inkopplad efter senaste isärskruvandet Nåväl, om man tittar på komponentkvalitet så använder vi mest sådana här i t ex Supernova och Venus: I Venus används i diskanten sådana här (MCap Supreme. Priset stiger med ca en faktor 10) Om man blandar de två ovan klokt fås som regel en bra mix mellan välljud och ekonomiskt vansinne, det är detta i kombination med den nya diskanten som hörs i Eliten. Med den här når man Mundorfs tak. Priset indikerar att vikten mest består av guld...I Nebulosan blandar vi Supreme och Supreme Silver/Gold Som vanligt är det belönande att växla upp en storlek av dessa. Här är den både "snabba" och charmigt luftiga diskanten som används i Nebulosa och Supernova Elite; Scanspeak D30 För de som undrar så räcker det att skicka in Supernova-topparna. Vi river filter och bygger om. Det som kommer tillbaka blir en riktig Elite. Skillnaden i ljud? Tja, det är väl som att provköra en Volvo V70R och en BMW M5. Båda är snabba och har bra klös under huven, men det är ingen tvekan om vilken man vill ha mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 Skillnaden i ljud? Tja, det är väl som att provköra en Volvo V70R och en BMW M5. Båda är snabba och har bra klös under huven, men det är ingen tvekan om vilken man vill ha mvh Då låter det alltså Volvo V70R för vem vill förstöra sin image med att ratta en BMW ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 28, 2008 Author Share Posted February 28, 2008 Då låter det alltså Volvo V70R för vem vill förstöra sin image med att ratta en BMW ... :D Alltid lika farligt med liknelser! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 Bebop: Det är OK. Å andra sidan så hamnar man ofelbart i diket om man låter sådant styra. Många sitter nere i diket med rätt image. Andra sitter uppe på banan med hembyggena från Alingsås. :cool: Idag har det HÄNT någonting, återkommer i annan tråd. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts