Jump to content

Rack


Amund

Recommended Posts

Jag har börjat irritera mig mer och mer på möbleringen i rummet och specefikt på placeringen av eletroniken. Jag har svårt att bestämma mig för om jag vill ha elektroniken mellan högtalarna eller på ena långsidan...

Som det står idag så står allt mellan/bakom högtalarna på ikea bänkar och tar upp nästan hela kortväggen, vilket jag tycker är lite tråkigt och samtidigt jobbigt då jag skall in bakom och koppla om el liknande.

Problemet för mig blir att jag inte riktigt vet hur jag vill ha det :) Men, om jag fortsätter att ha elektroniken mellan högtalarna så måste racket vara hyffsat lågt och ganska brett då jag har filmduken på samma vägg.

Det jag vet dock är att jag vill ha ett dedikerat hifi-rack, och inte ett "vanligt" sideboard/tvbänk.

Så min fråga till er blir alltå; Vad har ni för förslag på rack som klarar av 2-3 komponenter i bredd och har 2-3 hyllplan? Bifoga gärna en bild, och länk till vart jag kan hitta produkten.

Har ni nåt annat förslag så är jag oxå nyfiken på att få höra :)

Komponenterna som måste få plats är; Slutsteg, försteg, D/A, cd-transport, skivspelare, riaa och en squeezebox. Det hade oxå vart trevligt med en extra plats för framtida komponenter.

Jag såg att posten blev lång, men jag hoppas ni orkar ta er tid och tipsa:)

Vänliga Hälsningar

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Amund - när jag var i ditt läge föll valet så småningom på Quadraspire. Audioactive är svensk representant.

Den stora fördelen som vi föll för är att den kan byggas ungefär som man vill och att den går att får i flera olika varianter. Det finns en "product builder" på Qudraspires hemsida som är väldigt behändig när man ska bestämma sig för hur man vill ha det. Vi knåpade ihop en QAV där som vi sedan beställde. Här är en avbildad med glashyllor. Våra är i lönn.

qavmglasstableb_cs10_new.jpg

Tyvärr är den rätt dyr, men det övervägdes av flexibliteten i vårt fall.

mvh/ Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Vil også tipse om Quadraspire, utrolig fleksibelt med tanke på oppbyggnad, man velger finish og bestiller stengene mellom hyllene etter önske/behov.

Legger ved noen för og efter kort på mitt rack, som ble til to ved hjelp av nevnte fleksibilitet.

För:

IMG_6552.jpg

Efter:

IMG_6589.jpg

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ni har väl inte missat svenska Rocksolid? Aluminiumrack i flera olika utföranden som tål upp till 6 ton per hyllplan. Se bildtråden från senaste Gignosmässan där vi visade bänken i vår monter. Flera kunder (kända namn på detta forum...) som köpt bänken säger att de blev mycket överraskade av ljudförbättringen som uppstod! Kontaktinfo till ansvarig: k-net@lsn.se

Spikes.jpg

Mvh Lasse

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svar.

Quadraspire verkar ju helt klart flexibelt! Enligt vad jag kan läsa mig till så använder inte Quadraspire någon form av dämpning i sina rack, eller misstar jag mig?

Är det någon som har någon erfarenhet av Audio Magic's Hepta system och ISP hyllor? en av anledningarna till att jag söker ett rack är att få någon form av dämpning i racket.

Har sneglat lite på Fenite Elemente men deras breda bänk verkar bara finnas i Reference utförande :(

Rocksolid är lite för dyrt för mig om jag förstått priserna rätt.

Mvh, Daniel

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svar.

Quadraspire verkar ju helt klart flexibelt! Enligt vad jag kan läsa mig till så använder inte Quadraspire någon form av dämpning i sina rack, eller misstar jag mig?

Är det någon som har någon erfarenhet av Audio Magic's Hepta system och ISP hyllor? en av anledningarna till att jag söker ett rack är att få någon form av dämpning i racket.

Har sneglat lite på Fenite Elemente men deras breda bänk verkar bara finnas i Reference utförande :(

Rocksolid är lite för dyrt för mig om jag förstått priserna rätt.

Mvh, Daniel

hej

har du kollat in finite elements levelplus, den fanns på mässan hos audioconcept (de har den även i affären) personligen tycker jag den är mycket snygg och den verkar välbyggd se länk http://www.finite-elemente.de/en/products/levelplus

inte så dyr heller

tommy

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svar.

Quadraspire verkar ju helt klart flexibelt! Enligt vad jag kan läsa mig till så använder inte Quadraspire någon form av dämpning i sina rack, eller misstar jag mig?

Är det någon som har någon erfarenhet av Audio Magic's Hepta system och ISP hyllor? en av anledningarna till att jag söker ett rack är att få någon form av dämpning i racket.

Har sneglat lite på Fenite Elemente men deras breda bänk verkar bara finnas i Reference utförande :(

Rocksolid är lite för dyrt för mig om jag förstått priserna rätt.

Mvh, Daniel

Ett rack är mer än bara en möbel - det är början på en lång kedja som slutar i den mänskliga hjärnan! Men visst är det trevligt om det ser bra ut med...

Man har under lång tid hållit på med dämpning och olika flexibla upphängningar med varierande framgång. Min ide´när jag konstruerade Rocksolid var att ju mer stilla apparaterna stod desto bättre återgivning. Laboratorievågar står aldrig fjädrande upphängda, så varför ska en CD eller skivspelare göra det?

Efter några prototyper stod det klart att det verkade vara rätt spår. De som har testat säger alla samma sak - ljudet blir mycket lugnare och luftigare.

De olika material som används fungerar tillsammans som ett sorts filter för vibrationer.

Visst handlar det om priser i slutändan, men att lägga pengar på ett rack är nog inte bortkastat för till skillnad mot många andra komponenter så fungerar det ihop med alla prylar i anläggningen.

MVH

Kenneth

Rock solid.

Link to comment
Share on other sites

Jag spelar på ett Finite Elemente Pagode MR HD03, verkligen spelar på. Har försökt att ställa upp riggen på andra

underlag med riktigt onjutbart resultat. Racket står på Cerabase, har prövat med spikes där helt utan framgång.

Så jag tror underlaget är en nog så viktig del i anläggningen som behöver stor omsorg :)

Skulle vara intressant att få testa Rocksolid för att se om det finns mer att hämta där. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...