Jump to content

Recommended Posts

Posted

Med inspiration från det sagolika samspelet mellan Russian Supertubes och klass D-teknik i form av Audacia Audio Clarity, har det så blivit dags att lyssna vidare... :mm:

Kan det möjligen vara på det viset att kombinationen rör och icepower alltid bäddar för goda resultat - eller var det bara en ovanligt lyckad och slumpmässig matchning av två specifika produkter ur dagens enorma hifiutbud :?:

Golden Horns och annan akustikutrustning från Svanå Miljöteknik gav goda förutsättningar för denna lyssningsövning.

Här gäller det att spetsa öronen... ;):)

Plind005.JPG

Via ett par mycket välbyggda Borealis SE (med externa delningsfilter) och CD-teknik från Kina slog vi oss ned i lyssnarsoffan för att försöka utröna huruvida glödande rör kunde ha något att tillföra även denna gång.

Plind013.JPG

• Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Här ser vi startuppställningen.

Signalkällan är en modifierad Shanling S-100 med klocka från LC-Audio och ett Zapfilter II.

Förstegskombattanten är ett likaledes modifierat Doxa 012 med utbytt volympotentiometer samt extern nätdel.

Shanlingspelaren står uppställd med hockeypuckar plus mässingskoner på det näst översta hyllplanet. Därunder skymtar Doxaförsteget med sin externa nätdel.

Vi ser även delningsfiltren till högtalarna på golvet.

Plind002.JPG

Posted

Ja, det var flera par öron som följde detta.

Så även ett par vakna och högst levande katter som smög sig undan kameralinsen... :)

Vi lyssnade in oss en stund med Doxaförsteget som var uppvärmt och hade varit igång. Samma musik med BAT VK-51SE efter uppvärmning och fikapaus.

Plind012.JPG

Posted

Bäst på att höra vad som eventuellt inträffar är ju systemets ägare och den person som dagligen lyssnar i rummet. Det blev analyser och diskussioner allteftersom BAT-försteget värmde upp och så sakta kom in i matchen.

plind har gått igång till höger... :)

Plind009.JPG

Posted

Nu är det ju alltid svårt att uttala sig om ljudförändringar i ny omgivning och över en anläggning man inte är inlyssnad på, men jag tyckte mig märka ett ökat värmetillskott och en något mer tillbakalutad presentation.

Hur som helst lät det väldigt bra i detta akustikbehandlade rum och Atle är transparent nog att plocka fram skillnader på försteg. Det hördes tydligt under själva uppvärmningsprocessen. Det faktum att kvällen nalkades kan inte ha spelat så stor roll då plind strömförsörjer hela sin anläggning via separata nättrafos.

Plind006.JPG

Posted

Den slutliga frågan blir ju då huruvida man skall kombinera rör med icepower och switchade nätdelar... :?:

Vid två tillfällen har jag nu hört fladdermusen fungera bättre än vad den egentligen gör med sina egna artfränder. Kanske blir det för mycket av det goda med Sovtekrör hela vägen... :?:

Var och en som funderar på att ge sig in i icepowertekniken måste åtminstone prova att kombinera med rör. Matchningsresultat är aldrig helt förutsägbara och det är kanske just detta som gör hifi så spännande... :mm:

Plind001.JPG

Posted

Det var en närmast chockartad upplevelse att först höra BAT VK-51SE då det inte var varmt. Efter att ha lyssnat in oss på DOXA försteget med "min" :D nätdel kopplade vi över till BAT med KIMBER balanserade silverkablar. Vi slog på strömmen, TIMBRE fotade lite, Peter kom med varma mackor med trattkantarell och skogschampinonstuvning och varsin Carlsberg. Han vet hur man är en god värd ;) Lite kaffe och tilltugg senare så var det dags att återuppta lyssningen för nu borde BAT:en vara uppvärmd. Eftersom jag avslutade föregående sittning så började jag på nästa. Nu blev det svårt att hålla minen :blush Jag hade ju förväntat mig nirvana men det spelade otroligt snällt. Karaktären var mer laidback, ja det var så laid back att det kändes som om cd spelaren gick för sakta. Det var lite snällare i s och k ljud men det var inget driv i musiken och basen var tunn. Jag visste nog inte vad jag sjulle säga i detta läge.

Vi fortsatte dock att spela skivor och byta platser och en timme senare så var det som på bilderna, ett stort leende då man lyssnad epå musiken. Det var nästan så att det blev bättre och bättre för varje låt som spelades under den tid jag var kvar. Mot slutet så kan man säga att alla hifi floskler man kommer på stämde in ganska bra, transparent, luftigt, behagligt, välupplöst, detaljerat, bra bas, osv, osv. För att samanfatta "duellen" så skulel jag säga att ett varmt DOXA krossar ett kallt BAT VK-51SE men efter en timmes uppvärmning av BAT behöver inte ens DOXAn ge sig ut på planen utan då kan det lika gärna lämna WO. :D

Posted

Det är nu lättare förstå min egen upplevelse då BAT VK-51 SE plockades fram ur kartongen första gången. Kallt och oinspelat lät det inte alls som något annat jag har packat upp tidigare. Laidback, lite tamt och utan dynamik.

Det gäller att aldrig förhasta sig... :cool:

Ett stort TACK för en trevlig och lärorik kväll!

Nästa gång kör vi raka rör... ;):D

Plind004.JPG

Posted

Trevligt reportage som alltid.På något sett så kändes väl utgången som given på förhand ;) Hmmm kan det ha med min eget intresse för rörgrejor tro :)

Nyfikenheten får mig att undra över det översta i stapeln :?:

Ett hemmabyggt försteg eller :?:

Posted

Hela HIFI upplevelsen hos Plind är väldigt intresant och jag känner rätt väl igen mig. Mycket kan man bygga själv och det mesta borde väl gå att förbättra. I Plinds fall så börjar det med strömförsörjningen med två skiljetrafos och en kombination av egna och JPC 2.5 nätkablar. I taket finns dämplattor som tar första reflexen och ovanför lyssningspositionen sitter diffusorer. Diffusorer finns även bakom lyssningplatsen, bakom högtalarna och på sidoväggarna för att ta väggreflexer. På vägger sitter också en bredbandsabsyl och i ett hörn står en TQ45 basfälla.

Kablaget i anläggningen är en blandning av Audioquest och DIY från en kile i en grannstad. Cd spelaren är tweakad med klocka och zapfilter, försteget har fått bättre kondingar i signalvägen (McAp Supreme) och en externa nätdel, Slutsteget är original så vitt jag vet men högtalarna är en kombination av de som TIMBRE nämnde i inledningen och egna tankar från Plind. Originalet hade nog en något mindre låda och basreflexport än denna variant som har slavbas. Racket bör också nämnas. Där är alla hyllplan som i originalutförande är i glas utbytta mot Plind egen variant där han limmat ihop MDF/Bitumen/MDF och sedan står grejerna på en kombination av hockeypuckar och koner. Högtalarna däremot har mjuka kuddar mot stativet och Superspikes mot stenplattan.

Som sagt, en anläggning där det allra mesta är "icke original" :D

Posted

Batarna e extremt känsliga. Alla deras produkter som jag har testat hittils har behövt rejält med uppvärming. Faktiskt är det så att dom låter bäst efter några dagar... :cool: :o:mm:

Posted
Det vill jag gärna höra om :mm:

EAR!

Försteget högst upp är bara en volympot.(NLE 11) i en plåtlåda med front av körsbärsträ. Det har bara en ingång och en utgång(ingen linjeväljare). Den liksom högtalarna är byggda av min gode vän Per Karlsson i Gagnef. :)

Posted

Jonas, helt och fullständigt riktigt... ;)

Minst två dygn och standbyeläge mellan varven. En stor fördel att rören är jämförelsevis billiga... :)

Posted

Kan berätta lite mer om högtalarna. Grunden är en modell som heter Borealis och säljs som kit och färdiga av den amerikanska firman Northcreekmusic. De har en innervolym på ca 19liter. Originalet är dock högre och inte så djupa. Basen är scanspeaks 18w 8546 och diskanten scanspeak 9500. Delning vid låga 1500Hz.

På baksidan sitter ett 8 tums slavelement från SEAS just nu belastat med 50gr. vilket teoretiskt ger avstämning vid 38 Hz. Rummet har ganska rak frekvensgång ner till 30-35 Hz där det peakar. Eftersom högtalarna redan börjat falla så funkar det ganska bra, tror jag har full nivå ända neråt 30 Hz med rummets hjälp.

Baffelmåtten och elementens placering är identisk med Scanspeak reference monitor.

Posted

Minst två dygn och standbyeläge mellan varven. En stor fördel att rören är jämförelsevis billiga...

Tur att där inte sitter 300B eller något liknande då :D

Försteget högst upp är bara en volympot.(NLE 11) i en plåtlåda med front av körsbärsträ

Tackar men så bara är det väl inte

Posted

Nånstans i mitt bakhuvud har jag fått intrycket av att lyssningsrummet är väldigt litet,stämmer det :?: Därav akustikförbättringsprylarna :?:

Posted
Nånstans i mitt bakhuvud har jag fått intrycket av att lyssningsrummet är väldigt litet,stämmer det :?: Därav akustikförbättringsprylarna :?:

Rummet är 3.70 brett och 4.60 långt dvs. ca 16 kvm.

Närheten till sido och bakvägg gör att diffusorerna har stor inverkan till det bättre både vad gäller klang och framförallt ljudbild som blir markant bredare och djupare :mm: .