Jump to content

musik eller hifi på mässor

anors

Recommended Posts

Jag har en fundering om folk och tolerans emot andra musikstilar!

När folk inte hör musik dom gillar reser dom sig upp å går fortare än kvickt! varför e det så?

Är man inte så öppen för annan musik att man inte äns ger det än chans!

Vad anser ni?

Vad för slags musik vill ni höra på en mässa?

En mässa kräver sin beskärda del av uppmärksamhet, Det är ansträngande att lyssna konsentrerat under längre perioder. Jag brukar sällan resa mig upp och gå,

Skulle så vara fallet beror det oftast att man spelar för högt. En annan sak som får mig att lätta på baken är sönderspelad musik Nils Lofgren eller Jan Johansson.

Jag tror att man kan ta till sig all musik! Det viktiga är att ha tid! Har man inte tid då kan man heller inte komma i fas med musiken. All musik kan bli dålig om man är stressad och inte kan koppla av!

För mig får gärna musiken stå för äventyret det ohörda det som finns bakom hörnet nya influenser på musik man inte trodde fanns.

Mvh Anders.S

För mig får gärna musiken stå för äventyret det ohörda det som finns bakom hörnet nya influenser på musik man inte trodde fanns.

Mvh Anders.S

Håller helt med i det du skriver, tycker alltid att det är spännande med ny musik bortsett från vissa fall...

Har aldrig varit så nära att resa mig och gå som när Ludwig spelade Kent på Kista mässan... Huvva vilken smörja... :angry:

Annars tycker jag det är kul att stöta på ny musik, mycket man nog aldrig lyssna på annars.

Jag är öppen för all musik. Det är svårt att ha synpunkter på andras musiksmak - att framhäva sig själv som modell för den rätta smaken är fel.

Däremot kan jag lämna när det endast går ut på att spela högt så att det nästan gör ont, där volymen är så hög så att man inte kan njuta av dynamik eller musikens detaljer och finesser. Det är dessutom oansvarigt mot sina utställningsgrannar. Då går jag ...

Jag är öppen för all musik. Det är svårt att ha synpunkter på andras musiksmak - att framhäva sig själv som modell för den rätta smaken är fel.

Däremot kan jag lämna när det endast går ut på att spela högt så att det nästan gör ont, där volymen är så hög så att man inte kan njuta av dynamik eller musikens detaljer och finesser. Det är dessutom oansvarigt mot sina utställningsgrannar. Då går jag ...

Samma här, det är endast volymen som får mig att resa mig och gå! Vad det gäller musikvalet så kan jag inte förvänta mig att det är just "min" musik som spelas.

Jag har full förståelse för att folk reser sej upp och går vidare när musiken inte passar. Jag är själv en riktig "rum-tömmare" när jag vill höra någon egen medtagen skiva :blush När jag gjort det är det inte på något sätt demonstrativt, utan att jag kommer tillbaka senare när det spelas något annat. Tyckte det var enormt bra spridning på det som spelades i år. Höjdpunkten var Audionord som spelade en härlig blandning vinyler med Steely dan som höjdpunkt för mej.

En sak som jag dock retar mej lite på är när en utställare knäpper en på näsan och säger: Denna superinspelning kan ni ser er om i stjärnorna efter, den är min, bara min och ni töntar kan inte få den. Jag har connections, det har inte ni. Som tur va är det sällan min musikstil för skulle det vara det skulle jag slita mitt hår.

Jag har inte varit intresserad av ljud i så väldigt många år och är inte heller så intresserad av tekniken. Musik däremot har jag haft ett intresse för i många år. Audiofilskivor hade jag inte heller intresse av, så Vinyler på Sheffild lab mm och Stockfish Cd visste jag inte vad det var för ett antal år sedan. Idag har jag mycket av allt det där både på vinyl/cd. En reflektion av alla dessa musiker på audiofilskivorna är att musikerna ofta är okända och många förblir okända! :)

Nu över till mitt inlägg. Många gånger (inte numera) har jag suttit och lyssnat på sådan här audiofilmusik i affärer/mässor och fått helt fel uppfattning om kapaciteten hos det avlyssnade! Så jag är inte riktigt förtjust i att det spelas extraordinärt inspelade cd/lp på mässor eftersom det kan ge fel signal till presumtiva köpare. Det kan bli väldigt fel för den som inte fattar. Själv har jag lite blandade cd-skivor/lp med mig iaf när jag skall lyssna på något i butik och är inte riktigt förtjust i allt det där som är extraordinärt inspelat.

Däremot gillar jag numera ibland att lyssna på det härhemma. :)

Det är ju mycket som ges ut på sk. audiofilbolag som är välkända alster, t.ex. Classic Records och Mobile Fidelity. Jag kan dock hålla med om att "mässmusiken", många gånger inte är vad man lyssnar på hemma, det kan ju ändå vara kul att gå på en mässa och lyssna lite.

Jag brukar ha med mig en blandning av "vanliga" utgåvor och audiofil utgåvor, när jag skall utvärdera något på allvar.

Ett problem med många attraktioner under samma tak... :)

Musik på mässor är ett favoritämne och här kommer frågan upp i ny kostym (om än mer intressant ställd än vanligtvis).

Arken 2006 lät jag besökare spela musik. När naturen kallade på mig gick jag ut från mitt rum. Under tiden spelades märklig besökare-medhavd-musik. Straxt utanför mitt rum kommenterade en annan besökare "Jäkla utställare - tror dom att nån vill lyssna på den musiken?". :D

Men åter till trådens ämne - att resa sig å gå när "fel musik" spelas. Detta får väl tolkas som ett stress-tecken? Att inte ge saker och ting sin tid är väl den moderna svenskens melodi? Jag känner igen mig själv, om än inte när det gäller hifi och musik... :)

Tänkte lite på det här med audiofila musik utgåvor.

Tycker nog att det är helt okej för utställaren att spela dessa ur ren kvalitet synpunkt.

Lite måste väl ändå hifi försäljare få kompensera för den mestadels dåliga akustiken

som oftast råder under mässdagarna ;)

Sen att det kan bli tjatigt med samma artister hos olika demonstratörer är ju lite synd förstås .

Det här med att resa sig och gå ut mitt under en demo även om musiken är lite kass...

... folk är väl toanödiga helt enkelt :cool:

Är ni säkra på att det är musikvalet som får folk att gå? Förr eller senare måste de gå annars blir de sittande hos samma utställare hela dagen. :)

Ja nån gång måste man ju gå... lika bäst att passa på när det kommer nåt man ogiillar :D

Sen att det kan bli tjatigt med samma artister hos olika demonstratörer är ju lite synd förstås .

"Problemet" är att många envisas med att spela samma låt från vissa välinspelade skivor. Ett typexempel på detta är Nils Lofgren´s "Acoustic Live" där hela skivan låter väldigt bra men den enda låt som ständigt tjatas är "Keith Don´t Go".

Intressanta synpunkter!

Själv försöker jag ständigt att utvidga mitt musikintresse och välkomnar nya artister och musik jag inte hört tidigare.

Man kan reflektera vad musiken i demosammanhang har för funktion. Vanligtvis är väl att anläggningen i fråga skall framställas på ett så positivt sätt att lyssnaren hör potentialen. Men ibland kan man väl misstänka att det spelas inte allt för krävande musik tex gitarr som ofta låter bra. Sällan spelas solopiano därför detta ställer extra krav på både anläggning och akustik. Så blir det tillfälle att spela eget medhaft material så blir det nästan alltid piano för min del.

Har pricipiellt inget emot audifilmusik utom att den många gånger är utomordentligt tråkig. Det finns naturligtvis undantag men att höra något för mig totalt okänt stycke framfört av någon totalt okänd artist på ett möjligen okänt skivmärke ger mig inget utbyte om inte musiken engagerar och är spelad med glöd och musikalitet. Så är det inte alltid när det gäller audiofilmusik utan många gånger låter det bara vackert. Den typen av musik lämnar mig likgiltig.

Att det spelas samma slag av musik på mässor kan faktiskt ha en poäng i möjligheten att kunna jämföra olika anläggningar med välkända stycken.

Eftersom Luwig nämdes i något sammanhang så tycker jag att han sticker ut på ett positivt sätt i sitt musikval. Alltid något udda, men ändå engagerande och med musikaliteten som röd tråd. Jag delar inte alltid hans intresse för elektronisk musik men kan ändå njuta av effekter som kommer fram i systemen han demar.

Jag reser mig när jag känner att jag har fångat karaktären i anläggningen och blir kvar om det är något ljud som särskilt engagerar, musiken spelar mindre roll. Jag går till mässor för att höra på anläggningar och inte musiken i främsta rummet.

Calm

HiFi-mässor handlar ju primärt om just HiFi! Inte om musik... :o

För mej är det viktigt att utställaren spelar mycket varierande musik, utställare som bara spelar ett slags musik, eller ett skivbolag, visar ju genast på att hans produkter har ganska liten potential och gör sig själv en gigantisk otjänst.. Desssutom tillhör jag dom som är tveksam till Audiofilinspelningar och återutgivningar, utställare som bara spelar såndana verkar ju ofta inte särskillt intresserade av musik... :cool: :black:

Dom bästa utställarna är ju dom som lämnar över fjärken, när man bett om att få lyssna på nån av sina egna demospår, det visar på ett förtroende för den potentiella kunden och det är sådana tillverkare jag hellre gör HiFi-affärer med...

/ptr

Dom bästa utställarna är ju dom som lämnar över fjärken, när man bett om att få lyssna på nån av sina egna demospår, det visar på ett förtroende för den potentiella kunden och det är sådana tillverkare jag hellre gör HiFi-affärer med...

/ptr[/color]

bra sagt plundin =)

trevligt att höra era synpungter på ämnet

// anors

Ja, redan inlyssnad musik säger ju mer än någonting annat oavsett vad det står på skivkonvoluten.

Musik på mässor,jag gillar inte gles musik, bara piano eller bara sång,jag vill att de kunde spela kända låtar med trummor och bas, ej hög volym, och att många utställare spelade samma låt! så att hörselminnet var kvar till nästa rum med utställare, då kommer man ihåg hur den låten lät hos den andra hifi apparaten, då kan jag få en uppfattning hur ljudet skilde sig mellan de...?

Eller?

Musik på mässor,jag gillar inte gles musik, bara piano eller bara sång,jag vill att de kunde spela kända låtar med trummor och bas, ej hög volym, och att många utställare spelade samma låt! så att hörselminnet var kvar till nästa rum med utställare, då kommer man ihåg hur den låten lät hos den andra hifi apparaten, då kan jag få en uppfattning hur ljudet skilde sig mellan de...?

Eller?

Jag är inte på mässor för att främst jämföra olika rum/anläggningar utan för mig är det en chans att lyssna på nytt och kanske skaffa mig en uppfattning om något. Träffa människor/handla vinyl står också högt på listan. Att gå runt på mässa och jämföra olika anläggningar har jag faktiskt aldrig haft bbehov av.

:)