Transient Design Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 Efter flera långa trådar om RGC-24 aka "saltburken" så kommer nu nästa spännande produkt från Japanska Acoustic Revive: RR-77. RR-77 är en liten burk som sänder ut elektromagnetiska vågor med en frekvens på 7,83 Hz, den sk Schumann-frekvensen. Detta till synes enkla medel ska tydligen förbättra även ljudupplevelsen för lyssnaren då den placeras i samma rum. Läs gärna recentionen som Jeff Day skriver på 6 moons: http://www.sixmoons.com/audioreviews/acous...evive/rr77.html RR-77 vinner en Blue Moon Award i kategorin "Effective and Affordable Enhancemensts"! Pris i Sverige 4000kr. Givetvis så bör denna produkt provas hemma i lugn och ro så fråga om öppet köp i butiken innan en ev beställning. Vi har hittills sålt en RR-77 till en kund som anser att han utan tvivel kan höra skillnad med och utan. Mindre lyssningströtthet och bättre rumsupplevelse utlovas. Dessutom så anses den även ha hälsobringade effekter och om så är fallet kanske jag borde sälja den som hälsokost eller hyra ut den per timme som terapi? Länk till tillverkaren: http://www.acoustic-revive.com/english/rr77/rr77_01.html Mvh Lasse Quote
sladd Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 Also, by generating the Schumann Resonance, there is an effect that it neutralizes harmful standing waves. And it has the feature of improving the viscosity of the air in the listening room. Therefore, you can reproduce the excellent music, the sound is improved clearly audible, and the depth of the sound image is increased dramatically. Jag tillhör den generösa typen... men hur.... improving the viscosity of the air.... Quote
eliot Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 Schumann resonance The Schumann resonances (SR) are a set of spectrum peaks in the extremely low frequency (ELF) portion of the Earth's electromagnetic field spectrum. Schumann resonances are global electromagnetic resonances, excited by lightning discharges in the cavity formed by the Earth surface and the ionosphere. Läs vidare //Eliot Quote
Timbre™ Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 Dessutom så anses den även ha hälsobringade effekter och om så är fallet kanske jag borde sälja den som hälsokost eller hyra ut den per timme som terapi? Ja, hifilivet står aldrig still... Quote
Transient Design Posted April 11, 2008 Author Posted April 11, 2008 Nu har RR-77 levererats till 4 olika kunder som visat intresse för att prova den. Och då jag vet att många har svårt att förstå varför den skulle göra nytta så väntade jag mig nog att kanske någon skulle komma i retur. Men, nej! Två av kunderna har redan beställt ytterligare var sin och en tredje beställde en till sin kompis! Inte illa. Kommentarerna så här långt har varit ungefär följande: - Mer lättlyssnat, mindre påträngade diskant och mindre lyssningströtthet vid långa lyssningar. - Mer musikaliskt, roligare. Kopplas den bort så "dör" liksom drivet i musiken. - Mer rumslighet, inspelningslokalen hörs mycket tydligare än tidigare. - Upplösning: Nu får instrument klinga ut mer och det känns mer "övertonsrikt" i musiken. Jag fick dessutom en Japansk tidning som heter Audio Assessory där de testa en massa utrustning och ger flera av Acoustic Revives och Oyaides produkter priser /utmärkelser som årets produkter. Men även en skiva medföljde där man får höra på ljudet från en inspelning före och efter att Acoustics Revives produkter applicerats. Rätt intressant och tydligt hörbara skillnader. För den som vill ha en kopia på denna skiva från Studio MigMig är välkommna att kontakta mig på: post@transientdesign.se Mvh Lasse Quote
crion Posted April 11, 2008 Posted April 11, 2008 Jag brukar ha rätt öppet sinne, men jäklar vad jag har svårt för det här rent teoretiskt Quote
Transient Design Posted April 14, 2008 Author Posted April 14, 2008 Rent teoretiskt så kan jag inte heller fatta varför detta fungerar men så länge det gör det så är jag nöjd! Mvh Lasse Quote
Recommended Posts