Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fick i uppdrag av Steffo att överföra ett par vinylskivor till CD. Har inte gjort detta tidigare och skulle uppskatta tips på bra mjukvara för uppgiften.

Tar gärna emot tips på både Mac och Windows-program. :cool:

Lite krav eller önskemål på mjukvaran:

Helst vill jag ha ett program där jag kan spela in hela sidan på min LP, varje låt får en egen fil och helst korrekt namngiven på en gång.

Jag vill helst ha nåt program där jag inte behöver knappa in låtnamn och annan extra info om album.

Finns ju en rad program för att spela in ljud men är ute efter ett som tänkt till lite extra på överföringar av LP->hårddisk och automatiserat album/låtar/filformat/upplösning/mål osv.

Har ett M-Audio 410 ljudkort som jag lyckades få igång med mitt RIAA-steg inatt så hårdvarubiten är nog avklarad :)

Hur står sig detta ljudkort om jag vill digitalisera mina LP i större skala med väldigt bra kvalitet?

Antar att jag spelar in i cd-formatet 16/44 eller finns nån orsak att slösa hårddisk på 24/96 på vinylerna?

Posted
Antar att jag spelar in i cd-formatet 16/44 eller finns nån orsak att slösa hårddisk på 24/96 på vinylerna?

Det enda sättet är väl att lyssna sig fram ;)

Kommer att följa denna tråden med intresse. Har själv funderat på att köpa en Korg MR-1000 portable recorder med inbyggd hårddisk och jag vet att Michael Fremer har använt en Alesis Masterlink Recorder med lyckat resultat (se test) :)

When a well-respected analog disc-mastering veteran like Stan Ricker says that the Alesis MasterLink ML-9600, a hard-disk-based digital recorder/CD burner, is "the best tool in my mastering bag...done right it can sound better than all but the absolute top drawer analog," you take the endorsement seriously.

//Eliot

Posted

Hm, har vi inte haft uppe denna fråga tidigare? ... Det kanske var ett annat forum..

M-audios ljudkort står sig ganska väl, inte high-end, emn kanske middle of the road. Som jag skrev i förra tråden där Eliot skrev om stand-alone-hårdisk recorders (SAHR), så ser jag ingen anledning till att använda en sådan om man skall föra över vinyl till något digitalt format, det blir igentligen bara ett extra moment eftersom ingen av SAHRsarna jag kollat på har någon vettig editerings funktion, Masterlinken har en väldigt basal sådan, men den är inte rolig att användda annat än om man skall bränna ut hela filen till CD...

Jag menar att ett firewire ljudkort + dator + mjukvara är överlägset i smidighet! Orsaken till att jag säger firewire-ljudkort (som MA410) är att USB är olämpligt för strömmat ljud! Såhär har jag fårtt det förklarat för mej av en datakunnig; USB bygger på "burtsteknik" dvs dataströmmen ploppas ett paket (eller omgång paket) sedan avbryts signalen, ungefär som morse, för att sammla ihop signalen använder USB ganska stora systemresurser vilket gör att om datorn får för sig att den behöver göra något samtidigt stockar sig informationen och kan (delvis) gå förlorad.. Firewire å sin sida, bygger egen chipteknik och är därför i stort sätt fristående (ie linjär) från systemresurserna... (Om någon tekniskt mindad kan förklara det bättre så är ni välkomman att skriva mej på fingrarna!!)

Lite krav eller önskemål på mjukvaran:

Helst vill jag ha ett program där jag kan spela in hela sidan på min LP, varje låt får en egen fil och helst korrekt namngiven på en gång.

Jag vill helst ha nåt program där jag inte behöver knappa in låtnamn och annan extra info om album.

Tyvärr tror jag inte vi kommit så lång ännu! Det första garanterar jag att du får göra manuellt; Databasfunktionerna som ger det andra när du rippar en CD till hårddisk bygger på att varje Album har en egen digitalkåd, vinylen har inget sånnt ännu, och jag har inte sett nån funktion där man kan knappa in ett skivnummer och få upp sån info, sorry, världen är fortfarande ett manuellt mörker när det gäller att rippa vinyl... :dead::blush

Vad gäller bitupplösning; ska det gå rätt till CD så tycker jag att du kan banda i 24/44.1 det vinner man ganska mycket upplösning på, samtidigt som filen bara blir marginellt större. Och dom flesta mjukvarorna kan bränna 24bitarsfiler direkt till CD (ie. med automatisk trunkering), medan man oftast (alltid) är tvungen att sampla ner om man har högre samplingsfrekvens än 44.1... Men att lyssna som Eliot skriver är väll den bästa T&E metoden i detta fall!

När det gäller mjukvaror finns det en hel del bra fee/shareware. (Tre som jag testat och tycker gör ett utmärkt jobb!)

MAC

Felttip Sound Studio

MAC/PC

Audacity (Som kanske är det mest omtalade fria ljudprogrammet)

PC

REAPER

PC

Exact Audio Copy har förutom sina oöverträffade rippningsegenskaper en enklare wavinspelare, om man sedan vill skriva CUE-sheets (manuellt) så kan den bränna och speltta filar oxå...

Vill man ha nått mer kommersiellt så kan man titta på.

MAC

Bias PEAK Le + SoundsSoap, en av dom bästa stereoeditorerna för MAC!!

PC

Magix Audio CleaningLab, Magix har även andra ljudinspelningslösningar, kolla deras sajt!

Sorry att jag inte kan tips om nån mjukvara med ditt slags automation!!

/ptr

Posted

När man spelar av en vinyl så föredrar jag att använda samma samplingsfrekvens som för en cd, alltså 44,1KHz. Möjligen om man nu absolut vill ha en högre samplingsfrekvens så bör det vara 88,2KHz. det är enklare att sampla ner till halva frekvensen i stället för från 96KHz. Jag har ju provat det här i Protool och jag kan ju själv inte höra någon försämring av ljudet.

Posted

plundin, jo jag har för mig att vi berört detta ämne tidigare men jag hittade det inte. :blush

Jag är nog inne på din linje att göra det med firewire ljudkort + dator + mjukvara istället för Alesis Masterlink och liknande just på grund av smidigheten.

Ska kolla in era mjukvarutips, TACK! :cool:

Får göra som eliot föreslår då och lyssna mig fram till vettig upplösning på inspelningsdatat. Ska testa en platta ikväll när jag laddat ner mjukvara :)

Posted

En annan lösning som är enkel är att helt enkelt spela in direkt på CD via en stationär CD-brännare för ljudbruk. Det verkar kanske lite stenålder, men resultatet kan bli riktigt bra har jag hört. Men, är det en större mängd som skall spelas in kan det möjligen bli lite opraktiskt. En datorbaserad lösning är helt klart att föredra i det långa loppet.

Posted
En annan lösning som är enkel är att helt enkelt spela in direkt på CD via en stationär CD-brännare för ljudbruk.

Visst jag har den möjligheten också men det absolut bästa är att spela in direkt på HD. Jag har själv 15 års erfarenhet av Protool och tycker att det är det i särklass bästa HD inspelningssystemet som finns. Jag har ju också stor erfarenhet av att bl.a renovera ljud både manuellt och med diverse pluggar. Det finns ju en realtidslåda som förvisso är ganska dyr men troligtvis mycket bra. Tillverkare är det schweiziska företaget www.Weiss.ch Kolla den här grejen som jag själv är väldigt intresserad av.

http://www.weiss.ch/dna1/dna1.html

Pris 70.000:- SEK + moms. Protool LE kan man få för under 5000:-inkl.moms. Eller om man vill ha ännu bättre möjligheter, då finns Protool HD som kostar nästan hur mycket som helst. :)

Posted

Jag hittade ett intressant program på lunchen som nämndes i PCförAlla. VinylStudio http://www.alpinesoft.co.uk/

Det hade dom funktioner jag efterlyste :o Det kunde dock bara spela in i wav 16/44 eller MP3 men det gick snabbt att komma igång med det.

Jag angav artist och album och det kollade upp via Internet och gav förslag på olika vinylutgåvor som kunde passa. :)

Nedan är inte mitt exempel utan från hemsidan men jag fick liknande träffbild...

lookup_screen.gif

Sen spelade jag in varje sida på skivan...såg ut så här ungefär

record_screen.gif

Det spelade in hela sidorna och sen gick man in och delade upp inspelningen i låtarna, låtnamnen fanns redan klart angivet. Detta borde programmet klarat helt automatiskt men det gick fort att klicka in vart låtarna slutade/började...

edit_screen.gif

Sen konverterade jag till individuella wav-filer med ett knapptryck. Verkligen enkelt och smidigt :cool:

Har inte hunnit kontrollerat resultatet men en liten test jag gjorde var helt ok. Jag hoppade över "Cleanup audio"-steget, det hann jag inte med.

Ska testa vidare bland förslagen innan jag väljer mjukvara. Vinylstudio gick att använda gratis till max 10 album tror jag innan man behöver betala.

Posted

För vad det är värt, så finns det en låååång tråd kring detta på AudioAsylum:

"Best software for vinyl to digital"

Om du orkar vada dig genom alla inlägg borde du få några bra tips därifrån.

För min egen del så om någon tvingade mig att digitalisera mina vinyler (vapenhot krävs :D ) så skulle jag nog satsa på något som kunde ge output som inte använder förstörande komprimering - dvs FLAC, WAV etc. MP3 finns helt enkelt inte - då får de bända loss mina kalla döda fingrar från skivtallriken ;)

cheers :) / stargazer

• 1 month later...
Posted

Ska snart börja ta tag i detta då all hårdvara snart är på plats :blush

Blir på Mac det ska göras. Har hittat lite fler program som jag också ska försöka kolla upp...noterar nedan så jag inte tappar/glömmer bort dem :)

- Roxios Spin Doctor http://www.roxio.com/enu/products/spindoctor/overview.html

- The Analogue Ripper (TAR) http://www.hotwork.org/TAR/MainTAR.html

- Amadeus II http://www.hairersoft.com/Amadeus.html

- Black Cat Systems http://www.blackcatsystems.com/software/audiocorder.html

- Jasmine Audio http://www.jasmineaudio.com/try.htm

- Vinyl Ripper http://www.brothersoft.com/vinyl-ripper-21712.html

Posted
Vad ska detta vara bra för?

Finns många orsaker, bland annat:

Du har musik på vinyl som du vill ha tillgänglig på andra ställen t ex i en iPod, i bilen, i datorn, i system som saknar vinylspelare.

Du vill göra olika samlings-CD med dina favoriter på vinyl.

I mitt fall vill jag hjälpa en kompis som har gamla vinyler men ingen vinylspelare längre. Jag blev nyfiken på hur bra det blir och mitt teknikintresse vaknade till liv av uppgiften. :)

Posted

Jag har en CD-R som jag fick av en vän som använt följande inspelningskedja för upptagning av Niels Henning Örsted Pedersen:

- Rega P25 turntable / Lyra Dorian MC cartridge / Lyra Erodion transformer

- Marantz 7C preamp och RIAA

- Musical Fidelity Tube Buffer

- Creek Passive Attenuator (för att säkerställa bästa inspelningsnivå)

- Roland Edirol UA5 (i 44/16 mode)

- USB 2

- iMac

- Spin Doctor (ingen declicking eller filter användes)

- Toast 8 Titanium

- iTunes Lossless konvertering

CD:n låter riktigt bra faktiskt. Inget tidigare överföring från LP som jag hört har låtit så bra.

Bra att du gör denna kartläggning Mikael.

Posted

Mitt M-Audio kort funkade inte bra.

Har nu lånat ett RME Fireface 800 :cool:

Har slitit mitt hår ett par dagar nu för att bara kunna spela in stereo på detta kort :( :clown:

Många enkla program får kortet att haverera och skapa missljud. Kortet verkar vara för avancerat för många enkla program då kortet erbjuder hur många kanaler som helst. Sen är en del program lite besvärliga när jag bara enkelt vill spela in stereo i ett svep. Satt glad en hel natt och så visade det sig att jag spelat in i MONO :o:blush:D

Bias PEAK Le verkar vara svaret på mina böner! TACK plundin för rekommendationen! :app:

Ser bra ut på skärmen i alla fall, måste tyvärr resa bort just när allt verkar fungera :diss:

Får se hur kvalitén blir men RME verkar vara mycket respekterat, eller hur plundin!?

Posted
Får se hur kvalitén blir men RME verkar vara mycket respekterat, eller hur plundin!?

Jo, har själv använt olika RME-kort i snart 4 år och tycker dom funkar och låter mycket bra!

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av RME och Mac (kör bara ljud på PC.. även om jag använt Mac sen 1989 för annat..), men deras newsgrupp har massor av sån info (Access genom RMEs sajt...)

Bias PEAK Le verkar vara svaret på mina böner! TACK plundin för rekommendationen! :app:

På den tiden jag körde ljud på Mac så var Peak-programmet som gällde! Enklet och lätt att handha, BIAS har även ett jättebra ljudrensningsverktyg, som jag tror heter Soap.. Det är ju trevligt att man kan komma med bra tips ibland!

/ptr

Posted

Jo jag laddade ner "bundlen" med Peak och Soap :)

Törs man rensa ljudfilerna med Soap utan att tappa information? Är dom så pass bra nu dessa verktyg?

Posted
Morello Labs låter bekant... :) Pysslar Morello även med vinyl... :?:

Jo namnet är bekant från hififorumen och Morello är medlem på detta forum också :) Bygger mycket fina RIAA-steg :cool: Mitt är nog från allra första generationen, han har gjort lite småjusteringar i senare versioner vad jag förstår.

Tror han är involverad i produktutveckling åt Guru nuförtiden. Guru fick fin kritik för sina högtalare på CES.

Posted
Törs man rensa ljudfilerna med Soap utan att tappa information? Är dom så pass bra nu dessa verktyg?

Jag tror att man får testa från fall till fall och se! Klickborttagning brukar inte påverka informationsflödet, brusreducering gör det ibland.. Allt hänger som vanligt på hur utgångsmaterialet låter ... är det redan väldigt smutsstressad vinyl, så vinner man mycket på att behandla den. Är det välartad knäppfri nytvättad vinyl, så brukar det inte behövas allas..

Dessutom är graden av reducering ställbar i dom flesta mjukvaror, så man får ställa den för varje platta.. Jag har främst använt knäppborttagning på dom överföringar jag gjort, så det är mest det jag kan uttala mej om...

/ptr

Posted

Såg att dom sågade Deklicker ELP hårdvara i senaste numret av Absolute Sounds rätt rejält.

Har dock inte hunnit mer än ögna igenom artikeln så jag vet inte om dom refererar till några andra alternativ.

mvh/harry

Posted
Såg att dom sågade Deklicker ELP hårdvara i senaste numret av Absolute Sounds rätt rejält.

Har dock inte hunnit mer än ögna igenom artikeln så jag vet inte om dom refererar till några andra alternativ.

Måste man ta bort klick, brus och skrap? Man kanske kan ta bort stora klick manuellt - men sån där automatik litar jag inte på ännu. Det gör inte så mycket om det är lite missljud så länge som själva musiken ligger oförändrad. Jag provade att sampla 24/96 från LP i veckan och sedan "remastra" till 16/44,1 CD. Det blev en rejäl skillnad på ljudbilden mot original-CD:n.

• 1 year later...
Posted

Ett drygt år sen ämnet diskuterades sist - är det någon här som skridit till verket och rippat delar av sin samling eller på annat sätt läst något intressant i ämnet? T ex såg jag att Embla hade visst stöd för att rippa vinyl, eller?