Jump to content

Blue Ray

Kent_n

Recommended Posts

Kriget mellan dom nya formaten högupplösta dvd spelare, där verkar det som Blue Ray gått vinnande ur striden p.g.a av att flesta stora filmbolag slutit upp bakom formatet, men man vet alldrig.

Spelarna börjar sjunka i pris till mer "normala" prisnivåer, men jag har förstått att på ex Sonys maskin är det en hisklig starttid/inläsningastid, Samsungs modell skall tydligen vara mkt snabbare.

Har ni några erfarenheter, tipps, vilket märke är bäst ur användar och handhavande.

Går det att spela CD och i så fall hur låter det i jämförelse ?

Hur mkt bättre blir bilden ?

Lite nyfiken och hoppas få lite mer klarhet..

Jag har sony playstation 3 och spelar blu-ray i (nåja jag har kollat på den blu-ray filmen jag har några gånger). Jag tycker det funkar ypperligt och bilden är verkligen knivskarp, fast tv'n stödjer inte 1080p då skulle det varit ännu bättre. Jag kan tänka mig att på full-hd tv apparater blir bilden mycket bättre med blu-ray än med dvd.

Handhavandet är enkelt med bluetooth handkontrollen och att starta en skiva tar inte så lång tid, bara lite längre än en dvd spelare känns det som.

Ljudet är faktiskt bättre än jag trodde med denna maskin när man spelar cd, står sig rätt bra mot min gamla Marantz cd6000ose (läs även ljudtest i hifi & musik).

Att den dessutom uppskalar dvd gör inte saken sämre, fungerar väldigt bra. Den gamla versionen är lite högljudd från fläkten men på den versionen som säljs nu ska detta tydligen vara löst.

mvh

bogren

Har testat Pioneers model 70 någonting mot Playstation 3.

Och jag märkte ingen skillnad alls förutom:

inladdning av DVD film varierade mellan för Playstation 30-45 sek samma filmer Pioneer 45sek- 1.52 minuter.

inladdning av musik dvd, Playstation 54 sek Pioneer 32 sek

inladdning av Blueray film Playstation 36 sek Pioneer 48 sek.

Ljudet var snarlikt, bilden snarlik med en aning för mycket grönt ifrån Playstation. Nu kompliceras färgjämförelserna med att projektorn inte var kalibrerad så man vet inte var felet ligger. Och eftersom justeringar går att göra i Playstation, Denon 4308 och projektorn så finns det nog gott hopp om att få en bra bild som ger naturliga färger.

Min rekomendation är att köpa en Playstation så här i början med en fjärrkontroll så att man kan komma igång och köpa filmer. Den kommer ha ett andrahandsvärde som är betydligt bättre än dom första dedicerade spelarna. Vem vill ha första generationens DVD eller CD-spelare?

Och jag kan också rekommendera Denon 4308 som varandes en riktigt bra apparat.

DVD-bilden skalade vi i Denonen och det fungerade oerhört bra. Vi proovade aldrig att skala i Playstationen.

Enda plumpen är väl att om man vill ha en Playstation som spelar SACD så måste det vara en 60GB version som inte längre säljs, och det är dessutom den högljuddare versionen.

mvh/Harry

Kriget mellan dom nya formaten högupplösta dvd spelare, där verkar det som Blue Ray gått vinnande ur striden p.g.a av att flesta stora filmbolag slutit upp bakom formatet, men man vet alldrig.

Spelarna börjar sjunka i pris till mer "normala" prisnivåer, men jag har förstått att på ex Sonys maskin är det en hisklig starttid/inläsningastid, Samsungs modell skall tydligen vara mkt snabbare.

Har ni några erfarenheter, tipps, vilket märke är bäst ur användar och handhavande.

Går det att spela CD och i så fall hur låter det i jämförelse ?

Hur mkt bättre blir bilden ?

Lite nyfiken och hoppas få lite mer klarhet..

En sak värd att tänka på är att den ska avkoda alla ljudformat, även dom nya högupplösta DTS HD-Master & Dolby TrueHD. Man vet ju inte om det börjar släppas lite roliga dvd'er i dessa format.

Jag skulle säga om du vill ha kul och se den utmärkta HD kvaliten som är möjlig från Blu-Ray samt kanske efter några starka förpesta lite för grannarna med Singstar / Guitar Hero III, köp en PS3. Om du tröttnar på den så har den väldigt högt andrahandsvärde tillskillnad från samtliga stationära spelare just nu (som ändå kommer ersättas med nya Blue-Ray profiles framöver).

Satsa på playstation 3. Kanonbild på blueray. Även dvd kvaliten är riktigt bra. Jag spelar inget på min utan ser bara film. Smidigt handhavande med fjärren. Starttiden är det inga problem med. Det enda som kan störa lite är när fläkten går igång ibland, då den hörs en del.........

mvh Krelle

Jag har en SP3 samt en Sony BDP-S300.

Playstation kör jag i en "mindre"hemmabio ihopa med en Denon reciever,signal ut över HDMI använder endast försteget då jag kör med

aktiva Focal studiomonitorer.SP3 är en riktigt bra Bluerayspelare som även klarar DVD med bravur.Att man får en bra CD-spelare samt en kanon SACD

spelare får man bara ta som en extra bonus.

Provade även att köra SP3 i min "riktiga" hemmabio men kunde bara plocka ut ljudet via optical out men då var inte ljudkvaliteten super. Bilden matchar

väl S300 .

Uppstartningen med S300 är verkligen seg men bild och ljud är riktigt bra när den väl tuggat igång sig.SP3 är rena racern i jämförelse!!!

MVH

JMlab

• 2 weeks later...
Kriget mellan dom två formaten är över, spiken i kistan blev att Wal Mart beslutade att endast sälja Blue Ray.

Det var fler spikar i kistan än så, Kent. Wal Mart slog bara i en. Warner Bros gick också ut med att dom inte skulle satsa fullt ut på Blue Ray. Kanadas och USAs motsvarighet till OnOff, Elgiganten med flera heter Best Buy och Future Shop. De annonserade också att dom skulle droppa HD DVD till våren. Marknaden försvann m a o.

Eftersom det nu endast finns ett format, så kan ju det faktiskt leda in på helt nya spår även för disklagrat ljud. Frågan är bara om Sony kommer att ge licenser till entusiastföretag över huvud taget.

• 2 months later...

Det blev en Blue Ray, närmare bestämt Samsung. Har även kvar en "vanlig DVD på övervåningen.

Blue Ray filmerna ger en otroligt bra och skarp bild, kul att se på, men det imponerade oxå är att "vanliga" DVD filmer upplever jag att det blir bättre bild på an om jag spelar dom på vanliga DVD.

En liten fotnot bara...se till att "blåstrålespelaren" har analoga utgångar och/eller att din reciever/försteg klarar att ta emot de nya formaten ( DTS MA; DD + mf.l) som PCM (typ, via HDMI)annars sitter man där med ett nytt inköp av reciever/försteg vilket ju oftast blir lite mer kostsamt än bara en spelare...Kör själv en första generationens Panasonic (BD10) och är grymt nöjd efter att alla "patchar" hämtats hem och enkelt installerats. Den är grym på ljudet och kör bl.a uppsampling till 88.2kHz på CD och de nya ljudformaten är en fröjd att höra..enda buggen med den är att den inte tar ( avkodar) DTS MA, vilket troligen är det "bästa" nya ljudformatet... Den har också en "finess" typ Pioneers "Legato Link" vilket jag tycker oftast höjer ljudet, blir lite luftigare, även om man förstås kan ha olika åsikter om det. Dessa spelare kan man fynda på nu, sett annonser runt 3000kr, vilket jag tycker är "kaffepengar" för vad man får. Debatten kring att man måste ha en full HD skärm för att fullt ut njuta "fullt ut" av bilden från "blåstråle" stämmer, om du sitter på 2-3m från en typ en femtiotums plasma/LCD, och vem gör det?. Skillnaden är definitivt försumbar, alltså. Tycker jag. Såg att Marantz dock är på gång, till hösten, med sin "blåstråle" och om den då också tar SACD är den antagligen en värdig efterträdare till deras egen DV9600. Den lär kosta en slant men då kanske man äntligen kan "nöja" sig med i princip en spelare till "allt". Jag vet att det är som att svära i kyrkan men jag säger det ändå, en spelare till både musik och film.

För de allra flesta måste det ju vara det optimala, eller hur? Hört några konserter med de nya ljuden och min åsikt är att det är bara för underbart det ljudet som presenteras. Men, samtidigt, jag håller med alla ovanstående om PS3ans oöverträffade mångsidighet, om den bara haft analoga utgångar ( 5.1 eller 7.1) hade den varit "outstanding". Förresten, spelar verkligen PS3 SACD? Multi? Hur släpper den det ljudet i så fall? Omgjort till PCM via optiskt, då eller?

Viva "Blåstråle" ( syster till Solstråle")....