Conny T Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Hallå alla på forumet, Hifi njutandet består ju inte bara av tekniken i form av försteg, vinyl o Cd spelare kablar osv. Skivorna framför allt ska ju vårdas och förvaras inte sant? Allt eftersom åren går blir samlingen större och större, ofta försöker jag beskära den och göra mig av med gamla ex om jag uppgraderat, men som sagt det blir fler och fler cd skivor. för att inte tala om CD boxar....och dom kommer som bekant i olika format. Jag har tidigare berättat att jag numera har "eget" rum för musiknjutande och vill skaffa mig en bra lösning för cd förvaring, har testat lite olika varianter under åren tex plastfickor...som förstörde skivorna, så det var bara att skaffa ett antal nya jewel cases och byta tillbaks. För nuvarande finns samlingen i Benno CD pelare, men det känns inte optionalt...boxar i LP storlek förvaras i vardagsrummets bokhylla. Har funderat på Sparringkonsoller men dessa gör att avståndet mellan hyllorna ökar på grund av hyllbärarna till 19 cm (CD boxen kräver ca 13 cm) och väggen skulle inte räcka till......Förmodar att ni här stått inför samma problem och undrar nu, hur löste ni era förvaringar? Ytterliggare en fråga som jag diskuterat med kompisar, hur sorterar ni er samling? Själv har jag olika kategorier, country a - ö och därefter samlingsalbum soul a-ö och därefter samlingalbum i genren osv....60 tals artister för sig 70 tal för sig...blir lite tricky om artisterna spänner över flera decennier, men då hamnar dom under tids eran som var mest betydelsefull....(Hmm..jag är enväldig härskare och betämmer vilken era som är viktigast) Tja så ser det ut härhemma, hur har ni gjort? Conny T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Jag kör "beprövade" och föga revolutionerande metoder. LP-plattorn har jag satt i hyllor från IKEA. Minns inte namnet, men de påminner om dagens Expedit. Det viktiga är att hyllplanen inte är för breda så att de börja svikta efter ett tag. Till CD-plattorna använder jag Ikeas Billy-hyllor med insatser. Dessa har fungerat utmärkt för mig och med tanke på att jag har flera tusen LP och CD, så blir det dyrt att byta till något annat nu. Lite sent påtänkt. Jag lagrar allt så som det leverades. Mängden skivor jag har gör att slitaget inte är påtagligt på någon av mina plattor. Jag har 2 arkiveringsprinciper. 1. Klassiskt och Jazz, Pop, Rock & Folk för sig, alltså 2 grupper. 2. För klassiskt har jag sorterat på kompositören. I de fall det är flera, sätter jag på huvudkompisitören eller den som står överst. I min databas, skrivs dom in både på kompositör och solist/dirigent samt under vilken sortering den står i hyllan. Jag kan alltså söka på antingen kompositör eller artist. 3. För allt övrigt står all musik på skivans huvudartist eller grupp. Som regel vet jag ju vilken artist jag vill lyssna på och då spelar det ingen roll för mig om det är country, rock eller jazz. Bekymret är som Du säger utrymmet. Just nu har jag mina skivor i ett rum på ovanplan. Hyllorna behöver ju heller inte stå mot en vägg. De kan stå mitt i rummet med gångar som på ett regelrätt lager. Om man ställer ut hyllorna lite kan man ju också använda baksidan till hyllor också. Om man inte har utrymmet blir det naturligtvis lite knepigare. Gäller att prioritera sin hobby rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Samlingar o.dyl hamnar under en kattegori som just heter samlingar.. Övriga artisetr/grupper står på respktive efternamn Elvis står alltså under P Klassisk har vi en katetegori som heter Mozart, allt annat går under kattegorin Klassiskt Funkar ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny T Posted February 10, 2008 Author Share Posted February 10, 2008 Ungefär som jag sorterar då........men var finns den opimala förvaringen......om man nu inte har sådan tur att samlingen kan ha ett eget rum...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Jag sorterar klassiskt för sig, skivbolagssortering från a-ö, därefter kompositör a-ö. Allt annat sorterar tillsammans från a-ö. Detta har blivit ett bekymmer och ska sorteras upp i olika genrer, även SACD och DVD-A ska sorteras för sig, sistnämda kan dock räknas på ena handens fingrar och ännu mindre spelas i anläggningen. Upptäcker att jag ibland har svårt att hitta i min egen skivsamling, en rätt hård sortering är av nöden. Jag använder IKEA Ivar 30cm breda, de sväljer mest för pengarna, ett hyllplan tar 78 CD. Det finns inga planer på att komprimera utrymme genom att förvara skivorna i något annat än i sina originalaskar. Det förekommer rensning av äldre utgåvor (läs ej remastrade) om de låter sämre än sina föregångare, de kommer dock inte längre än in i garderoben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Bokhyllan Billy eller motsv. är nog ett av de billigaste sätten att förvara CD. Med glashyllor får man in 12 rader med 70 skivor på varje plan = 840 skivor. Senast jag var på IKEA såg jag inte till några glashyllor dock. I så fall blir det nog bara 10 rader ... LP är inget problem just nu ... men det måste jag lösa också. Kanske finns det nån djup Billy Sorteringen brukar jag köra på artistnamnet utan småord som "the" t ex. Jag har inte så mycket skivor att jag behöver kategorisera dem ännu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Som jag skrivit i tidigare trådar i ämnet.. Hemmabygda hyllor av egen design. Sedan sorterar jag efter format och i akvisitationsordning som jag registerar i ett egendesignat filemakerregister (vilket jag gjort sedan början av 90-talet!). Så varje platta har en bestämd plats, vilket innebär att jag minns var 75% av alla plattor står... och resten hittar jag på två minuter från kallstart av datorn! Den största fördelen med att att ha sammlingen i akvisitationsordning är att den alltid är sorterad, ganska tråkigt, men ytterst effektivt! Har man fler än 2-300 av något format så är det det enda tänkbara, i alla fall för mej... (Ljudfiler på datorn sorterar jag på ett mer kompliserat ickestrukturerat sätt, men det skall vi kanske inte gå in på här...) Min gode vän "Bibliotekarien" burkar hävda att om man inte sorterar sammlingen (böcker, skivor, kapsyler, whatever!) i akvisationsordning så är den för liten, och det är frågan om man då skall få kalla sig sammlare.... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 LP är inget problem just nu ... men det måste jag lösa också. Kanske finns det nån djup Billy Tyvärr.. Billy kan inte hantera LP-skivor pga vikten. Om du försöker är risken stor att det kommer att rasa ihop fullständigt. IKEA har en hylla som fungerar för LP, och det är Expedit. Jag har inte testat den själv men det ser ut att hålla! Den känns lite ranglig tycker jag men bevisligen finns det flera som har lastat dem fulla med vinyl (har sett på bilder osv) så den är säkert helt okej. Ett annat val som är mer stabilt och sväljer mer är Hyllcenters Universallhylla som är en alldeles förträfflig hylla! Mycket stabil, och den pallar utan problem att lastas knökfull med vinyl med upp till 1m i bredd. Det går att variera konfigurationen i princip hur som helst, och det finns även versioner för CD-förvaring. Tyvärr är de dyrare än IKEA (vem är inte, liksom?), men de rymmer många skivor och är stabila byggen - det avgjorde för min del. Mycket trevlig butik finns på Kungsholmen, där S:t Eriksgatan möter Hantverkargatan ungefär (vid Fridhemsplan). Jag vill minnas att de ordnar hemleverans inom hela Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 (Ljudfiler på datorn sorterar jag på ett mer kompliserat ickestrukturerat sätt, men det skall vi kanske inte gå in på här...) Det får du gärna tipsa om, det har jag själv problem med.. Min gode vän "Bibliotekarien" burkar hävda att om man inte sorterar sammlingen (böcker, skivor, kapsyler, whatever!) i akvisationsordning så är den för liten, och det är frågan om man då skall få kalla sig sammlare.... Haa! Den var bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 IKEA har en hylla som fungerar för LP, och det är Expedit. Jag har inte testat den själv men det ser ut att hålla! Den känns lite ranglig tycker jag men bevisligen finns det flera som har lastat dem fulla med vinyl (har sett på bilder osv) så den är säkert helt okej. Varje hyllplan är 37 cm brett, 25 rutor blir 925 cm = 925 kg givet att LP väger 1 kg/cm. Tungt blir det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Angående vinyl, detta skåp finns på IKEA Mina vinylskivor är ca: 300-325 st så det innebär ungefär 150 skivor på varje hyllplan Billigt var det oxå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Och innan någon frågar, mina hyllor är bygda av MDF! 30mm's till väggarna som går från golv till tak (2400mm så det var bara att kapa skivan), sedan fasta 12mm's hyllor (800mm långa, 125mm djupa) som är monterade med (2X3st) 6mm's träplugg på 150mm (C/C) mellan varje hylla, allt är modulärt, hyllorna är lätt fasade i framkant undersidan (6X20mm) för lättare fingerinstick och hela skiten är sprejmålad i mattsvart... Bara den översta och understa hyllorna är limmade och i överkant sitter hyllsidorna skruvade med vinkelbleck i väggen, längst ner mot väggen har jag gort ett litet urtag för golvlisten.. Så enkelt att vem som helst kan bygga den! Vinylhyllorna är konstruerade på samma sätt, fast djupare och lite tjockare hyllor.. /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Jag hade problem i förra huset vi bodde i att få till en förvaring som passade, så jag byggde en egen hylla efter aktuell väggs mått. Vid flytten till ett annat hus hade jag sådan tur att jag fick in den även i det nya rummet. Inget mästerverk men fyller sin funktion förträffligt. Vanliga plankor 140 X 22 mm, masonite bakom som jag spikat genom från baksidan så att inte plankorna ska svikta med tiden. Får plats med ca 115 X 8 cd-skivor (drygt 900) och 80 X 2 DVD-skivor. Använder som synes bara en rad med DVD-skivor än så länge. Hyllan är ca 185 hög och 125 bred. Delar upp det i klassiskt och referensskivor på ett ställe (översta hyllan) och allt annat med A-C, D-F osv. När denna hylla blir full får jag väl bygga en till som passar en annan vägg. //Richard Edit: Ändrat storlek på bilden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Mina vinylskivor är ca: 300-325 st så det innebär ungefär 150 skivor på varje hyllplan Du är ingen seriös musikälskare Kent!! Det är ju bara 5% av all vinyl man bör ha... :evil: /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amadei Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Jag förvarar mina CD i en byrå från BoConcept: http://www.boconcept.se/default.aspx?id=76...mp;ImageID=1095. Den klarar ca 200 CD per låda = 1.000 CD per byrå. Varje låda är förstärkt med metallbyglar under varje låda. Snart dags att köpa ny byrå eller tänka om.... Fördelen med byrån är att CD-plattorna förvaras dammfritt och att de inte syns. Eftersom CD, LP och böcker förvaras i vardagsrummet är det lätt hänt att det ser ut som en lagerlokal. Mina vinyl-plattor har jag i IKEA´s Bonde: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/57300310. Bilden visar den högre, jag har den lägre på 147 cm = 8 "rutor". Varje ruta tar ca 80 LP = 640 LP per enhet. Kan kompletteras med dörrar. Istället för att se de ngt slitna ryggarna så har jag plockat ut skivor med snygga fodral och vänt framsidan utåt så att en LP täcker bakomvarande ryggar, en LP per "ruta". Kan på så sätt variera efter humör. Sorterar allt a-ö på artist/grupp, klassiskt sorteras för sig på kompositör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbwe72 Posted February 11, 2008 Share Posted February 11, 2008 Hej! Jag har mina CD i två stycken Bertby väggskåp från IKEA. Det håller hög kvalitet trots priset. Dörren är i björkfolie av mycket hög kvalitet. Eftersom samlingen numera inte ryms i skåpen har en del skivor som ej spelas flyttats till ett skåp i bokhyllan. Jag försöker sortera skivorna efter typ av musik men något strikt system har jag inte. MVH Jonas Bertby Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 11, 2008 Share Posted February 11, 2008 Hundra CD kan vara en förskönande inredningsdetalj, lägg på en nolla och det kan bli ett förvaringsproblem. När mina ordinarie trähyllor hade fyllts upp fick jag av en slump syn på ett utbyggbart Media Archive från POSSO i akryl/metall där varje modul sväljer 36 CD-skivor. Ibland har man tur och modulerna passade perfekt i längd ovanpå trähyllorna. Nu går det inte in en CD-skiva till och ett tag rådde undantagstillstånd bland plastaskarna... Problemets lösning var dock lika enkel som effektiv och för att utnyttja utrymmet bakom den tidigare CD-raden i bokhyllan har jag börjat fylla på med Liftboy Jr CD-ställ som åker rakt in i hyllan och plötsligt blev det nästan dubbelt så mycket plats. Nackdelen är att blädderställen måste dras ut när en CD skall plockas fram men rent organisatoriskt fanns det bara fördelar med uppdelning efter artist, skivbolag eller musiktyp. Tyvärr glömmer man lätt bort skivor när de hamnar i skymundan längst bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 På grund av att jag inte hittar så bra i min egen skivsamling längre ska den sorteras på ett bättre sätt och en del inspiration fick jag av denna tråd. Jag har tänkt fortsätta med det hyllsystem jag har, men behöver väggar för avgränsning, som kan märkas typ, ABCDE, jazz, rock, SACD osv. Har sett i en del skivaffärer att de använder sig av en tjockare plastskiva i lite större storlek än en CD där den överskjutande delen kan märkas. Detta skulle bli perfekt för mig , frågan är var dessa kan köpas. Inte i skivbutik verkar det som iallafall. Kontakt togs med Bengans i Göteborg och de vet inte . Är det någon på detta forum som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Har sett i en del skivaffärer att de använder sig av en tjockare plastskiva i lite större storlek än en CD där den överskjutande delen kan märkas. Detta skulle bli perfekt för mig , frågan är var dessa kan köpas. Inte i skivbutik verkar det som iallafall. Kontakt togs med Bengans i Göteborg och de vet inte . Är det någon på detta forum som vet? Jag har sådana av hårdplast som är märkta med A,B..osv. Köpte det just i en skivaffär, som beställde hem åt mig. Mkt vettigt system Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Jag har sådana av hårdplast som är märkta med A,B..osv. Köpte det just i en skivaffär, som beställde hem åt mig. Mkt vettigt system Vilken butik då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Jag har tänkt fortsätta med det hyllsystem jag har, men behöver väggar för avgränsning, som kan märkas typ, ABCDE, jazz, rock, SACD osv. Har sett i en del skivaffärer att de använder sig av en tjockare plastskiva i lite större storlek än en CD där den överskjutande delen kan märkas. Kolla med något företag som tillverkar display och hyllsytem i Acryl plast/glas. Tror dock att dessa är ganska dyra så för att komma undan lite billigare kan man ju kanske såga till liknande skivor i masonit eller annat billigare material. Du har säkert någon lokal "acrylmästare" du kan få råd av. Kolla lite här... http://www.plastmastarn.se/index.php?id=hem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny T Posted February 18, 2008 Author Share Posted February 18, 2008 Skulle det inte kunna funka med en sånplatta i mellamin ca 18 mm? Dessa brukar vara kantade med vit kantlist och där kan du ju printa ut i datorn den text du vill ha och tejpa dit med en kvalitetstape. Har tagit del av alla olika förslag här och ska nog bygga mig ett eget hyllsystem... Frågan är bara när tiden ska räcka till. Tack för alla tips. Conny T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Vilken butik då? Ringens köpcentrum, visst f-n, dom har klappat igen, beställde av dom, fick beganade, 200:- kr för a-ö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Kolla lite här... http://www.plastmastarn.se/index.php?id=hem Jag kollar lite där just nu, kanske blir det svar, ska ju endast ha 100st mattsvarta acrylskivor som är 165x125x3mm. det är spill för dessa killar kan jag tänka. Försöker även med fler skivbutiker. Tack för tipsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mathsg Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Titta på Svalanders så har de plastskivor för att stoppa mellan LP skivorna och märka a-ö eller vad nu man vill ha, dessa är så pass tunna så de går säkert att skära med mattkniv eller liknande om man vill DIA själv för CD, det är möjligt att de även har för Cd men det har jag inte kollat. Själv förvarar jag c:a 2000 Cd och 1300 Lp i typ en "Ivar"-hylla finns på Ikea som jag sedan har laserat. De står A-Ö och klassiskt för sig på kompositör samt allt är inlagt i Microsoft Access, utdragna papperskopior en A-Ö samt en i årtalsordning på orginalproduktionsår, alltså om en skiva är återutgiven 2007 men i orginal utgavs 1969 då står den på 1969, praktiskt när man skall tex spela musik från ett visst år. Genväg Svalanders. http://www.svalander.se/vinyl/registerkort.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Har sett i en del skivaffärer att de använder sig av en tjockare plastskiva i lite större storlek än en CD där den överskjutande delen kan märkas. Detta skulle bli perfekt för mig , frågan är var dessa kan köpas. Idag fick jag napp, 1kr/st, 100st=100kr, det är överkomligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Govinda Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Idag fick jag napp, 1kr/st, 100st=100kr, det är överkomligt Billigt! Var? 100 stycken skulle inte vara helt fel. Svalander har plastskivor för CD . Svarta. Den nya varianten är den som finns bland annat på mediamarkt på musikavdelningen dock ej till salu. En transparant skiva där man kan lägga i en textremsa om man så vill! Verkar bra. Måste få i ordning på på skivorna snart mycket musik man glömmer att man har. Kollar ofta vad man har för skivor via mediaplayer. mvh anders.s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Idag fick jag napp, 1kr/st, 100st=100kr, det är överkomligt Vänta lite här nu.... så där hemlig får man väl inte vara Lite mer information vill vi nog ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Vänta lite här nu.... så där hemlig får man väl inte vara Lite mer information vill vi nog ha Måste ro iland denna affären först med hjälp av min svåger. Sedan blir det offentlig info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Började med Billy svängen och har fortsatt så. Genom åren växer skivsamlingen och är det fullt så skapar det problem med oordning som följd. Bästa med Billy är att det sväjer en del och sen är det relativt billigt sätt att förvara musiken. Hittade en gammal bild K-man tagit. Skulle vara kul att se lite bilder på era samlingar Det där med bokstavsmärkning låter intressant..... /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts