Orfeus Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Jag satt precis och lyssnade på några Horowitzinspelningar från Carnegie hall från 60-talet (The Historic Return: Carnegie Hall 1965; The 1966 Concerts)och jag måste säga att det är otroligt gripande pianospel! Horowitz är ju en av 1900-talets mest omtalade pianister och jag får en känsla av att antingen älskar man honom eller så förstår man sig inte alls på hans spel - ingen verkar likgiltig! Själv kan jag ibland tycka att det är lite överdrivet och svulstigt över hans spel, men när han spelar bra (han är ju väldigt ojämn) finns det en sådan magi att man inte kan göra annat än att lyssna. Så jag tänkte att det skulle vara kul att skapa en tråd om denna man och höra vad ni andra tycker om honom. Vari ligger hans storheter och är han en av de största pianisterna genom tiderna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 10, 2008 Share Posted February 10, 2008 Horowitz, fantastiskt Kommer följa tråden och allt ni skriver med intresse! Jag har uppfattningen att han lägger in sina egna tolknigar i det han gör dvs inte alltid följer partituret och han gör det på ett sådant sätt som är unikt och resultatet låter sig inte vänta, det brukar bli fantastiskt. Som du säger antingen gillar man det eller inte, som ni märker gillar jag Horowitz mycket! Vad jag förstår är hans storhetsår de tidiga åren dvs innan "comebackinspelningarna" på 80-talet. Nyss hemkommen från denna musik/hifihelg och med ett packe Horowitzplattor. Skall bli intressant att gå igenom dessa. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orfeus Posted February 11, 2008 Author Share Posted February 11, 2008 Trevligt! Vad är det för inspelningar? En inspelning som man inte kan vara utan är ju Rachmaninoffs tredje pianokonsert med Fritz Reiner från 1953. I mitt tycke är det kanske 1900-talets pianoinspelning nummer ett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 11, 2008 Share Posted February 11, 2008 Just den pianokonserten är min favorit av Rachmaninov. Har dock ej hört den utgåvan. Får be att återkomma om skivorna. Har inte hunnit packa upp än. Det finns fler som har koll på Horowitz eller tycker något. Tyck gärna till ..... /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts