Jump to content

Recommended Posts

Guest Zalve
Posted

Detta är en av de snyggare HIFI-Bilder jag har sett.

Kolla in alla linjer, reflektioner från vägg och tak. :o:mm:

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Uppifrån och ned ser vi en sonusfaberspecificerad 33 mm ringradiator från ScanSpeak. Enligt nyligen utförda mätningar uppvisas en rak frekvensgång upp till 35 Khz, vid 40 kHz har vi ett fall på -6dB.

Mellanregisterelementet är utvecklat tillsammans med Audio Technology från Danmark. Stor släktskap med ScanSpeak kan man säga... :) Det är ett 150 mm C Quenze (låter seriöst... :)) element som är specialdesignat för Stradivari.

De två 260 mm basarna kommer från SEAS. Skandinavisk energiomvandlarteknik hela vägen alltså.

StradivariRed2070.jpg

Posted

Baktill kan skönjas två portar.

StradivariRed006.jpg

Den övre är till mellanregistret och den undre en gemensam port för de bägge parallellt arbetande basarna.

Inga slavbasar alltså... :)

StradivariRed007.jpg

Posted

Med tanke på högtalarens avvikande form, så är inte lutan det instrument som har stått som inspirationsobjekt till Stradivari Homage. Till Andrea Amati passade det bra då han även var en stor lutmakare.

Till Antonio Stradivari duger bara violinen... :cool:

StradivariRed079.jpg

Guest johan
Posted

Med tanke på att dom senste bilderna kom idag så får vi säker vänta tills imorgon.

Den där jädra Timbre ;)

Sonus dom kan verkligen få en högtalare till att bli ett konstverk. Dom är inte precis små heller men jag kan inte tänka mig en enda fru/flickvän som skulle säga stopp för ett par sådana i vardagsrummet.

Kalasbilder , igen Timbre !

Ha det bäst

J

Posted

Franco Serblin jobbar hela tiden med nya element, nya kabinett och nya typer av internkablage. Den här gången är det silver på insidan - då kan ju silver även på utsidan passa bra.

Hela tiden finns en rak linje genom alla konstruktioner jag har lyssnat på.

Ett slags ljudideal som bär tvärs igenom basradiatorer från KEF, Esotardiskanter från Dynaudio, Revelators från ScanSpeak och parallellkopplade basar från SEAS.

För att inte tala om alla mellanregisterelement som har passerat revy.

StradivariRed072.jpg

Posted

Sonus faber Stradivari Homage gav en fingervisning om vad som komma skall. Direkt ur kartongerna spelade dom upp ett mellanregister utav Guds nåde. Ett mellanregister man kan urskilja bland tusen och en högtalare därute.

Ett stabilt ljudideal helt enkelt.

Natten rann snabbt på och jag ber att få återkomma efter en mer ingående lyssningsövning fylld av medhavd musik.

StradivariRed076.jpg

Posted

När man ser dessa konstverk från Italien återgivna av en så duktig fotograf som Timbre så är det en sann högtid för en hifientusiast.

Denna otroliga stund som ni måste haft (och kanske fortfarande har :?: ) har du förtjänat Timbre!

Lyssna, Njut. Ta dig tid. Och sen posta dina lyssningsintryck - lägg gärna ut texten lite extra den här gången.

Läckrare än SF finns inte. Period.

/ stargazer

Guest Zalve
Posted

Det skulle förvåna mig om dessa INTE är inspelade från Fabrik.

När man gör en värsting, så vill man ju vara säker på att den låter som man vill att den ska... Säkert spelad 50-100timmar.

Eller vet du annat Timbre ?!

Posted

Otroligt, får en tår i ögat och inser att det är dags att råna en större bank om man skall ha råd suck *blää*

Nejdå så fina bara mycket intresserad om hur de spelar ...

Mvh

Posted

Personligen är jag mycket svag för designen. Jag ägde ett par Infinity Kappa 8 på 80-talet och dessa är ju både snyggare och helt säkert betydligt mer välljudande.

:mm:

Posted

stargazer, detta par stannar tills vidare i trakten så det kommer att erbjudas tillfälle för verkligt intresserade till butikslyssning i Göteborg.

Zalve, vi pratade just om detta och förmodligen har dom fått sig en genomkörare (ljudet tyder på det) men det kan nog bli ännu bättre. Sedan kommer det säkert att laboreras med uppställningen om jag känner Björn rätt... ;)

Dan, som gammal Kappa8/Kappa9-fantast kan man ju inte låta bli att tänka tillbaka på tider som gått... :cool:

Några egentliga konstruktionsmässiga likheter finns nog inte.

Posted

Timbre: Jag får hålla mig! :)

Ps.. Väntar på Ups.. skivor från amusicdirect är på väg.. :mm:

Ps2. Har du sett deras katalog? De säljer allt från Shaktistenar (och någon ny modell av Shakti "On Lines"... tror att den är ny iaf) till Black Diamond Racing prylar till akustik prylar till tweak cds!!) Ett tips att beställa denna katalog för er som inte har den!

Posted

Ser inte riktigt på bilderna... men de är lite inspererade av Transparent Opus mm designen... lite vågiga.

Rätt kul att Stereophile rekommenderar stenarna! :)

Posted

Roligare att läsa en katalog när man sitter och lyssnar på musik! Jag fick den också utan att betala för den.. bara ramlade ner i min brevlåda!

Posted

Så du menar att sitta o lyssna till din dcs och Stax omega rig och bläddra i en papperskatalog är bättre än att sitta vid datorn med internetkatalogen och lyssna på mp3or igenom burkiga datahögtalare!!?? :o:D

Skärp dig Neo!! :D :D