eliot Posted February 13, 2008 Author Posted February 13, 2008 Det behövs naturligtvis även slutsteg för att driva högtalarna och på vänster och höger sida av rummet fanns det Leben CS-660P, två stycken på vardera sidan Dessa kan kopplas om mellan stereo (40W x 2) och mono (80W) och här ser vi de två slutstegen på höger sida av rummet Quote
Absolute Audio Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 Var det Arcam eller Naim som demades?? /ptr Vi hann iaf konstatera att det var Naim dom spelade på! Vi stannade heller inte många sekunder, lät inte roligt alls. Quote
Maxi Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 Kanonljud (förstås) inne hos Audio Concept - men framförallt tycker jag att de där Leben slutstegen är oerhört, fantastiskt, sanslöst läckra. Jag nominerar dem som mässans snyggaste maskiner! Maxi Quote
Kraudio Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 Så har då äntligen TAD Ref.1 landat hemma hos mig! Så nu kan festen ifrån Stockholms mässan fortsätta. Där TAD Ref 1 + Audionet elektronik spelade med ett ljud som gick rakt under huden, med gåshud och tom. tårar som följd. Ingen annan har idag en sådan teknologi som ger så hög upplösnig, med följd av att allt som finns på inspelningen, bra eller dåligt förmedlas. Detta kräver kanske viss tillvänjning hos en del. Var ett flertal gånger hos KEF för att försöka förstå storheten med MUON, vilka dock varje gång lämnade mig helt oberörd. Den hårdhet som en del talar om, kunde med äldre Audionet elektronik uppstå om man matchade med fel högtalare. Detta händer inte med den senaste generationen, som kom ut i höstas. Ett talande exempel på detta var två vinylälskare som kom ut efter demon, helt knäckta, och förklarade att de numera även kunde tänka sig att lyssna till CD. Att finupplösning skulle saknas på Audionets förstärkare, har jag svårt att förstå. Talade med Andrew Jones efter mässans slut och han har dock demat med bla. MFB, Ayre, Nelson Pass. Han tänker sig att använda Audionet elektronik i Munchen. Vilket väl motsäger ovanstående! Kort fråga Elliot : Såg att du pratade mycket med Andrew Jones, fick du verkligen tid att lyssna ordentligt Ni verkade ju ha en hel del att dryfta. Var själv nog den som näst Andrew Jones spenderade mest tid i detta rummet. (Kommer det som utlovats mer bilder och intervju med Andrew Jones?) Annars tycker jag att bla. de rum där det demades med Sonus Faber högtalare hade en engagerande återgivning. Dessutom lät det bra om ett nytt Danskt högtalarmärke, Neeper tror jag dom heter. De hade i alla en slogan: att om inte kärestan godkände högtalare i vardagsrummet skulle hon säkert göra det med dessa. Hög WAF faktor med andra ord. Quote
Timbre™ Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 Där TAD Ref 1 + Audionet elektronik spelade med ett ljud som gick rakt under huden, med gåshud och tom. tårar som följd. Så talar en sann nybliven högtalarägare... :cool: Quote
eliot Posted February 14, 2008 Author Posted February 14, 2008 Så har då äntligen TAD Ref.1 landat hemma hos mig! Så nu kan festen ifrån Stockholms mässan fortsätta. Där TAD Ref 1 + Audionet elektronik spelade med ett ljud som gick rakt under huden, med gåshud och tom. tårar som följd. Ett STORT GRATTIS! Om Du läser vad jag skrivit så har jag inte alls skrivit något om hur det lät hos Ultimate Sound eftersom jag hade tänkt vänta till det separata reportaget men jag känner att jag måste släppa katten ur säcken. Jag tyckte det lät fantastiskt bra, mycket homogent med inte en tillstymmelse till hårdhet i diskanten. Rummet var mycket stort med högt till tak och Jörgen berättade att ovanför det som man uppfattade som tak var det ett 2m högt tomrum - tala om dåliga förutsättningar. Jörgen hade varit nervös för hur det skulle fungera mellan Audionet och TAD Reference One och var uppenbart mycket lättad när jag såg honom på lördag morgon. Det som kännetecknar bra högtalare är att de inte vibrerar och sätter golv i rörelse med sina vibrationer och det är därför lättare att få det att fungera. Så var det i detta fallet. Det vissa har anmärkt på var att närvarokänslan inte var så stor och att det kunde kännas lite kyligt eller distanserat på den punkten. - Rummet påverkar och eftersom rummet var mycket stort så var det långt till sidoväggar och reflektioner från sidoväggarna kunde försummas. De flesta av oss har lyssningsrum med sidoväggar rätt nära högtalarna och det kan låta ovant med försumbara reflektioner. Quote
eliot Posted February 14, 2008 Author Posted February 14, 2008 Vi besöker nu Audionord där Ludwig demonstrerar en anläggning med elektronik från Krell och högtalare från Sonus Faber Överst i racket ser vi Krell KID (Krell Interface Dock) med en iPod och det spelades på denna liksom även på CD-spelaren från Krell och vinyl på Brinkmann Balance Quote
eliot Posted February 14, 2008 Author Posted February 14, 2008 Audio Concept med Robert och Audio Nord med Ludwig var som vanligt två av höjdpunkterna på mässan med personliga demonstrationer - Nu återstår bara bilder från Tone Elektronik där man demonstrerade ett par mycket snygga högtalare från Klipsch Det var många som hade med sig kamera så jag hoppas att det finns någon som kan komplettera och ge ljudintryck från rum som jag hoppade över Quote
Muffin Posted February 14, 2008 Posted February 14, 2008 En undran! Var håller två stora svenska elektroniktillverkare hus, när en stor HiFi-mässa går av stapeln i Sveriges huvudstad?? Jag hade förväntat mig att få jämföra och lyssna till nya produkter från Bladelius och Primare!! Men jag hittade dom inte någonstans på mässan i Kista!! Hur tänker dessa tillverkare, när de inte kommer till en mässa där de har chansen att visa upp sina nyheter, inför en samlad HiFi-publik?? Quote
eliot Posted February 14, 2008 Author Posted February 14, 2008 Det verkar som om kabinettmakarna på senare tid blivit mycket duktigare på att göra runda former Detta är Klipsch® Palladium™ P-39F som är en 3,5 vägs högtalare. Vi går väl lite närmare P-39F Technical Highlights: Acoustically inert, carbon-infused, thermoset composite 90 x 60-degree Tractrix Horns and phase plugs 19mm (0.75-inch) titanium diaphragm super tweeter with twin N38H neodymium magnet motor structure mated to 4:1 high-compression chambered phase plug 114mm (4.5-inch) inverted aluminum diaphragm midrange with triple N35H neodymium magnet motor structure with dedicated sub-enclosure mated to 4:1 high-compression chambered phase plug 3 x 228mm (9-inch) hybrid aluminum / Rohacell® / Kevlar® diaphragm woofers with triple N35H neodymium magnet motor structures and dual Faraday aluminum shorting rings High-flow, low-restriction, die-cast aluminum midrange and woofer frames with integrated heatsinks Optimized Tapered Array 3.5-way (4th order electro-acoustic) networks with high-linearity, low insertion loss air-core inductors, Solen metalized polypropylene fast capacitors and ultra low inductance power resistors mounted on double-sided, plated-thru PCB’s Tri-wire, gold-plated brass Klipsch binding posts with gold-plated bus bars All drive units and networks are hand sorted and factory matched within 0.5dB Quote
Absolute Audio Posted February 14, 2008 Posted February 14, 2008 En undran! Var håller två stora svenska elektroniktillverkare hus, när en stor HiFi-mässa går av stapeln i Sveriges huvudstad?? Jag hade förväntat mig att få jämföra och lyssna till nya produkter från Bladelius och Primare!! Men jag hittade dom inte någonstans på mässan i Kista!! Hur tänker dessa tillverkare, när de inte kommer till en mässa där de har chansen att visa upp sina nyheter, inför en samlad HiFi-publik?? Vad jag förstått så är Kista illa omtyckt bland många utställarna. Och då satsar de nog hellre stort till Arken istället. Vi var inne i ett rum där vi inte fick lyssna på musik om det innehöll mycket detaljer och var högupplöst Eftersom, enligt utställaren, lät det så illa i rummet att det inte var någon idé. Är det så, varför ens ställa ut?? Det är ju inte direkt någon reklam för märket. Quote
eliot Posted February 14, 2008 Author Posted February 14, 2008 Förra året gjorde jag ett "heltäckande" fotoreportage (som blev mycket uppskattat med mer än 30 000 Views, se länk ) men jag vet inte om jag kommer att göra det i år igen utan vi får se hur det blir Jag har varit upptagen i ett möte hela dagen och hade hoppats att det fanns någon som lagt in en bild i tråden. Mina bilder från TAD och Ultimate Sound kommer att visas senare men det måste finnas någon som tog bilder och kan lägga upp bilder från det rummet eller något annat rum som jag hoppade över Quote
P-pan Posted February 14, 2008 Posted February 14, 2008 Jag har varit upptagen i ett möte hela dagen och hade hoppats att det fanns någon som lagt in en bild i tråden. Mina bilder från TAD och Ultimate Sound kommer att visas senare men det måste finnas någon som tog bilder och kan lägga upp bilder från det rummet eller något annat rum som jag hoppade över Jodå några bilder kan jag kanske bidra med. Nu har vi tydligen väldigt lika smak när det gäller fotosköna ting så det är inte så många bilder på annat än redan visade objekt, tyvärr. Men jag visar väl det lilla som fastnade + någon "dubblett" kanske . Märker att jag skulle haft nytta av lite anteckningar som stöd till bilderna, men se det glömdes bort. Så kommentarer överlåter jag med varm hand åt betraktaren Ordet är således fritt. Utan inbördes ordning... Eftersom Ljudtema var på plats så var ju naturligtvis Pro-ject representerade. Quote
calle_jr Posted February 14, 2008 Posted February 14, 2008 http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...08/kista183.jpg Kanonbra mässbild! http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...08/kista168.jpg Kanonbra produktbild! Quote
P-pan Posted February 14, 2008 Posted February 14, 2008 Kompakta anläggnigar i minimalistiskt möblerade rum kan ju vara trendigt ? Här ser vi ett bidrag hos Transient Design (tror jag det var ) . Quote
Transient Design Posted February 15, 2008 Posted February 15, 2008 P-pan: Visst var det i våran monter du såg Aura Note! Byggd efter en engelsk förlaga från 90-tal med design från Kenneth Grange (samma man som designade B&Ws nya signature, se bild bla på Akkelis tråd från Munchen). Nu tillverkas den i Japan i samarbete med April Design som distributör och försedd med dubbla USB mm. Finns hos Audio Concept och Akkelis Audio för ca 18 000kr. Fick ett superbra test i senaste nummret av Hifi World och tidigare på 6 moons mfl. Mvh Lasse Quote
eliot Posted February 15, 2008 Author Posted February 15, 2008 P-pan: Kul att du visar dina bilder Kanonbra mässbild! Ja, ibland lyckas man Quote
Jörgen_G Posted February 15, 2008 Posted February 15, 2008 Ytterligare några ord från mig om mässan: Något som inte nämnts något om i tråden var Hegel & Audio Physics demon. Lite för stora grejor i ett lite för litet rum. Bra? Nej, det kan man inte säga. Men oj vad kul det lät med basexcesserna som bedrevs. Jag ska i alla fall lyssna in hur Audio Physics Tempo VI:orna låter med Hegel H1 inför eventuellt kommande uppgraderingar på högtalarsidan. Trots att AMR inte var inspelade satt jag länge och njöt av en Frank Sinatra-skiva framför dem. Uppenbarligen tilltalades jag av anläggningens karaktär utan att jag kan sätta fingret exakt vad det var. Neeper var också imponerande utifrån de förutsättningar som gavs ute i stora korridoren. Det som jag tycker var det värsta bottenappet var Onkyo & Canton-demon. Ett bitsk diskant med ett basbrum i botten. Var fanns resten? Håller även jag med om att de stora Klipscharna inte var bra samt att det verkar som om jag och min påse skymtar bakom glasdörren till denna bild... Sedan var det en massa annat som jag inte kommer ihåg längre - det har ju gått nästan en vecka sedan mässan. Till sist ett jättetack för härliga bilder eliot - och alla ni andra som kan hantera en digitalkamera... /Jörgen G Quote
P-pan Posted February 15, 2008 Posted February 15, 2008 P-pan: Kul att du visar dina bilder Det är ju klart... man måste ju hjälpas åt med viktiga saker . Jag har några bilder till som inte blir upprepnig av tidigare visade prylar men sedan blir det nog gammal "skåpmat" är jag rädd... men från lite andra vinklar får vi hoppas . Detta var något mina ögon fastnade för. Härlig röd färg på dem kontakterna. Någon som har testat och kan säga om det är en prisvärd investering ? Quote
Guest patrikcaesar Posted February 16, 2008 Posted February 16, 2008 Kul att du är nöjd, som sagt så lyssnade jag på fredagen då jag misstänker att elektroniken inte var varm, men fler har höjt ljudet till skyarna från Lördag och Söndag. Hifi är ljuvligt när allt faller på plats. Grattis Patrik Så har då äntligen TAD Ref.1 landat hemma hos mig! Så nu kan festen ifrån Stockholms mässan fortsätta. Där TAD Ref 1 + Audionet elektronik spelade med ett ljud som gick rakt under huden, med gåshud och tom. tårar som följd. Ingen annan har idag en sådan teknologi som ger så hög upplösnig, med följd av att allt som finns på inspelningen, bra eller dåligt förmedlas. Detta kräver kanske viss tillvänjning hos en del. Var ett flertal gånger hos KEF för att försöka förstå storheten med MUON, vilka dock varje gång lämnade mig helt oberörd. Den hårdhet som en del talar om, kunde med äldre Audionet elektronik uppstå om man matchade med fel högtalare. Detta händer inte med den senaste generationen, som kom ut i höstas. Ett talande exempel på detta var två vinylälskare som kom ut efter demon, helt knäckta, och förklarade att de numera även kunde tänka sig att lyssna till CD. Att finupplösning skulle saknas på Audionets förstärkare, har jag svårt att förstå. Talade med Andrew Jones efter mässans slut och han har dock demat med bla. MFB, Ayre, Nelson Pass. Han tänker sig att använda Audionet elektronik i Munchen. Vilket väl motsäger ovanstående! Kort fråga Elliot : Såg att du pratade mycket med Andrew Jones, fick du verkligen tid att lyssna ordentligt Ni verkade ju ha en hel del att dryfta. Var själv nog den som näst Andrew Jones spenderade mest tid i detta rummet. (Kommer det som utlovats mer bilder och intervju med Andrew Jones?) Annars tycker jag att bla. de rum där det demades med Sonus Faber högtalare hade en engagerande återgivning. Dessutom lät det bra om ett nytt Danskt högtalarmärke, Neeper tror jag dom heter. De hade i alla en slogan: att om inte kärestan godkände högtalare i vardagsrummet skulle hon säkert göra det med dessa. Hög WAF faktor med andra ord. Quote
P-pan Posted February 16, 2008 Posted February 16, 2008 Den här lilla "Ugglan" fanns att beskåda hos Morten. Trevligt med små nätta enheter. Kan knappar bli blankare än så här ? Quote
eliot Posted February 17, 2008 Author Posted February 17, 2008 Den här lilla "Ugglan" fanns att beskåda hos Morten. Trevligt med små nätta enheter. Kul att Marten tar in dessa TVC (Transformer Volume Control) - det är en intressant princip men kräver, som andra passiva försteg, kort signalkabel till slutsteg Tillägg: Test av 6moons Quote
P-pan Posted February 17, 2008 Posted February 17, 2008 Här stod jag väääldigt länge och valde Jag tror t.o.m Thomas på Audio Excitement hade det lite jäktigt mellan varven. Längst bort i bild skymtar även Opus 3. Quote
P-pan Posted February 17, 2008 Posted February 17, 2008 Den här familjen har vi ju sett tidigare i tråden men dem får vara med på ett litet hörn igen Mycket snygg bänk ... ..med matchade hyllplan för monoblock. Quote
P-pan Posted February 19, 2008 Posted February 19, 2008 Bränner väl av ett par sista "repris" bilder innan jag slutar. Här ser vi Klipsch sedan de bytt rum. Fiffigt att använda matsalsstolarna som akustik fix Man hade även ställt dubbla stolsrader ovanpå varandra längs sidorna. Fick dessvärre inte med det på någon bild, Eliot kanske ? Quote
P-pan Posted February 19, 2008 Posted February 19, 2008 Ja mer än så här hade inte jag att visa. Avslutar med skylten vid entrén som hängde kvar på söndagen trots 2 dagars hifi mässa Det måste ha spelats för lite bas helt enkelt. Quote
Niclas Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 Tack så mycket för Era bilder. Alltid kul att följa mässtrådar även om man missat mässan ( eller kanske mer ? ). Quote
niklasthedolphin Posted September 12, 2008 Posted September 12, 2008 Vid huvudstråket genom Kista Science Tower kunde man högt och tydligt höra denna anläggning med högtalare från danska Neeper Acoustics Med den ljudnivån i den lilla allkoven och det musikvalet var det svårt att bedömma högtalarna som ljudförmedlare men det var mycket snygga skapelser Högtalaren har fått beteckningen Perfection One vilket tyder på att man gör vissa anspråk med sin första modell som för övrigt redan testats av Audiophilia. Perfection One är ett 2½-vägssystem bestående av element från Scan Speak ("highly modified for Neeper"), en ringradiator och två 5½" för bas/mellanregister. Jeg har nu fået demonstreret Neepers højttalere ved flere sammenhænge. De lyder usammenhængende og uden perstpektiv. De er blottet for dybe toner og er slet ikke prisen værd. "dolph" Quote
Recommended Posts