Jump to content

Bilder från Stockholms Hifimässa 08 i Kista

eliot

Recommended Posts

• Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest patrikcaesar
Va tycker ni om designen på KEF högtalarna ???

Ärligt ??

/M

Lustigt att du frågar, Britten som jag skrattar gott med, då han och jag delar "trade secrets" har liksom Vivid Audio fått blandade reaktioner på designen.

Vivid Audio liksom Kefs Muon är framför allt designade för ljudets skull.

När det gäller detta var vi två rörande överens om att det är märkligt att vi som har den här hobbyn, har så svårt att acceptera att man sätter ljudet främst och design sen.

Vi som älskar Hifi borde väl välkomna att man söker andra vägar? Eller har vi blivit så konservativa att "the rule of likkista" :clown: kommer att vara normen framöver?

Kharma är ju också en produkt som inte följer alla de där normerna, jag tycker att det är kanon.

Jag är en nyfiken person, så vi hade ett långt och kul samtal den där Britten och jag.

Tillbaka till Muon,

Jag tycker att dessa skapelser är "Absolutely Fabulous" :mm:

Vi pratade länge om högtalarna och det är bara att GRATULERA KEF för ett sådant arbete de lagt ner är svårt att förstå om man inte vet bakgrunden.

Bara det faktum att det är OMÖJLIGT att se svetsfogarna och att de är svetsade inne ifrån ( hur gjorde de detta?) eller att elementen inte är skruvade i "baffeln" som NÄSTAN alla andra!!!

TRULY a work of art. :D

The mother of all discussions are disagrement, the death of discussions are agreement.

Patrik

Här försöker Peo och patrikcaesar finna vägen och Patrik kan inte ens finna vägen till Uppsala med GPS :o:D

kista011.jpg

Under armen har Peo en klassiker på vinyl som han köpt hos Marten. Hos Marten kunde vi lyssna på högtalare ur den nya Form Series

kista07.jpg

Man spelade på elektronik från Einstein och skivspelare från Vyger.

Va tycker ni om designen på KEF högtalarna ???

Ärligt ??

/M

Jag tänkter inte riktigt så. Mina funderingar går istället i banor hur man möblerar med dessa så att det blir en vacker enhet i en total miljö. Det hade varit en spännande utmaning eftersom dom bryter mot många traditioner, vilket oftast är mer kul än upprörande. Rätt upp och ner ger dom inga speciella signaler till mig. Jag vill helst slippa se högtalarelementen, vilket f ö gäller alla högtalare, möjligen med få undantag. Jag tycker högtalarelement är fula. På dessa kan det nog bli knepigt. Här hade jag istället satsat på att möblera dom i en orangeriliknande miljö med höga gröna växter. Skulle nog kunna bli effektfullt.

Hur man har svetsat och skruvat ihop det hela är inget som jag reagerar på mer än att jag förväntar mig att det är ett kvalitetsarbete och att de levererar förstklassigt ljud.

Hur många känner ni igen :?:

Endast Kristianstadspågarna sittande på tredje rad: t.v. Naimet (alias Jan-Å. Gustafsson - Sydsveriges största "Naim-freak" :?: ) och Storhövdingen (alias Lars Nyström - "känd från TV" :) )

Jag tänkte också på Calm (med slips) med sonen Sker (längre bak) och till höger känner jag igen High Fidelitys ansvarige utgivaren Sven Bilén. :)

Nu står stolarna och väntar på de första besökarna ;)

kista035.jpg

Guest patrikcaesar
Är det Tintin som sitter längst fram och njuter av musiken? :o:)

Jag har kallats Tintin av många och det är märkligt att mitt hår alltid betett sig som det gör, det står alltid upp en liten tofs framme i pannan.

Ett tag var det modernt, men nu är man ute igen.

Hittade ett 15 år gammalt foto från ett modereportage där jag var med som Tintin, det kallades Comic Fashion.

Ser ni att Milou inte fick vara med på tåget?

tintin.jpg

Måste nog säga att ju mer jag får se dom desto snyggare blir de .

Lite kvinnliga på något vis ;)

Instämmer.. Och de är helt klart mycket läckrare i fysisk form.. :)

Jäkligt fulsnygga..Bra bygge, inga skarvar, högtalarna satt fast i högtalaren untan synliga skruvar..Två st stora basar på baksidan..Häftiga..

Lät i mina öron bra......men..som dom säger i Let´s dance..hade räknat med bättre ljud...Saknade någonting i ljudbilden som jag just nu inte kan sätt fingret på...

Ja så var då ytterligare en mässa över. Vad skall man säga - det var inte den bästa mässan jag varit på. Vare sig ljudmässigt eller i övrigt. Några reflexioner över det jag lyssnat på.

KEF, en reslig högtalare i fräck design, var en stor besvikelse. På fredagen lät det rent dåligt, idag lät det bättre.Inne hos Mårten fick man stifta bekantskap med den nya serien, bra ljud för pengarna och en riktigt häftig Vyger svarv, den vill jag ha. Hos Audio Concept lät det mycket bra - som vanligt. Lyssnade inte på 4 kanal utan endast 2, men Leben i kombination med Sonus Faber var mycket njutbart, kul musik också. Hos Audionord mycket bra, just det en Brinkmann vill jag också ha. Odin är en trevlig kabel och Krellarna går inte av för hackor. Bra musik, som alltid när Ludwig är med kort sagt en mästare på att hitta kul plattor att spela. Hos Ultimate var det TAD som gällde. Mycket bra ljud - vill ha dessa också. Även här spelades det bra musik, Ida Sand har jag ej hört förut, måste köpas, den är ju i alla fall billigare än det andra jag hittat. Även en samlingsplatta med klockor var bara för härlig på TAD.

Nu är det bara att invänta nästa lön så man kan köpa TAD, Brinkmann och Odin. Nåt att se framemot.

Vi syns på nästa mässa - det blir väl Arken eller?

Hälsningar till alla pigga medlemmar.

Jag håller till stor del med Putte :)

Idag hade jag bara tänkt att göra ett kort besök på mässan men jag träffade så många vänner att jag stannade till stängningsdags.

- Jag funderar just nu på med vad jag skall börja mitt bildreportage :blush

Återkommer snart med bilder :)

Han visade och demonstrerade bland annat denna 4-kanals receiver från Pioneer som var det enda exemplaret av denna modell som letat sig till Sverige :mm:

kista315.jpg

Robert berättade att 4 japaner från Pioneer som var på mässan för TAD blev alldeles vilda av sig när de såg den :D

En underbar monter, jag blev alldeles kär när jag såg Ultraphon-spelaren.. Vilken mojäng! :) Retro är sällan roligare.

En i övrigt ganska blek (och märkligt mycket mindre än förra årets) mässa lyftes upp flera steg tack vare Woodmountain. All respekt till herr Skogberg!

Tycker dessvärre att mässan var rent ut sagt dålig, starkt ord jag vet, men får en det utställare står i en korridor o dema högtalare, då är det dåligt. Pratade med utställarna och dom var väl inte direkt glada om man säger, gällde flera utställare.

Ljudmässigt var det mindre bra, kom dock inte in till TAD eller Hifiklubben så dessa kan jag inte uttala mig om.

Klipch tror jag dom heter skulle presentera sin nya stora prestigemodeller, där dom börjar med att beklaga sig en bra stund över det dåliga rummet, varför fixade dom inte till rummet med ex lite svanå, eller göra det bästa av sitiuationen. Gnälla får inga högtalare att låta bra, som dom heller inte gjorde..

Den enda som hade fått till det var Audio Consept som lät gudomligt bra, av det jag hörde var det i mina öron mässans bästa ljud, god två kom T.AA Import från Norge som spelade på små stativare för 6700 skr med en mindre förstärkare, den spelade skjortan av stora sexiga KEF i mina öron, som var en besvikelse

Hoppas det ordnar sig med bättre o mer ändamåsenliga lokaler till nästa gång ?

Långnäsa: Blev glad när jag såg McIntosh som visade sig vara McIntosh Nordic som inte har ett smack med förstärkaren McIntosh att skaffa, dom säljer helt andra märken, men har rätt till namnet McIntosh.

Bra då, jodå, bra skivförsäljning, nära till toaletter, samt lunchställen i lokalerna eller på gångavstånd, många bekanta ansikten..