painter Posted February 8, 2008 Posted February 8, 2008 Undrar om någon på forumet har lyssnat till högtalarkabeln Proteus Provectus från purist audio design? Tänkte byta min bladelius grendel till det nyare slutsteget ymer, men jag valde PAD-kabeln istället för den gav en större upplevelse. Låter det konstigt? Ska förklara...Var hos min kompis och lyssnade till Magneplanar 20.1 samt Krell evolution 600 monoblock och CD,n Gondul. Han hade ovan nämnda kabel på prov och vi började lyssna med PAD venustas inkopplade först,det lät bra. Sedan kopplade vi in Proteus Provectus... Skillnaden kom som en chock, det bästa jag hört...denna kabel ska man pröva om man inte tror så mycket på att kablar kan göra en så stor skillnad. För att kolla att vi verkligen hörde rätt så kopplades den gamla kabeln in igen och vi lyssnade, inte lika roligt på långa vägar. Nu menar jag inte att Venustas på något sätt skulle vara dålig(Peter Westberg från High Fidelity kallade den referens), det jag menar är att Proteus är så mycket bättre på allt,priset e dock ej bättre...ungefär 4 gånger pengarna, men tveklöst värt det. MVH, Nicklas Quote
painter Posted February 8, 2008 Author Posted February 8, 2008 Glömde skriva...hade själv högtalar.k venustas innan jag bytade. Quote
kenneth Posted February 8, 2008 Posted February 8, 2008 Det är inte så många som haft chans ännu, kabeln är alldeles ny. I början av nästa vecka sätter vi upp Proteus Provectus på Kronzillorna och The Dragon hos Balance i Jönköping. mvh /Kenneth Quote
Hasse Posted February 8, 2008 Posted February 8, 2008 Det gäller verkligen att se kabeln som en komponent när man är uppe i de här prisklasserna Proteus Provectus Nicklas, vad tyckte du att skillnaden var mellan Venustas och de nya Proteus Quote
painter Posted February 8, 2008 Author Posted February 8, 2008 Det gäller verkligen att se kabeln som en komponent när man är uppe i de här prisklasserna Proteus Provectus Nicklas, vad tyckte du att skillnaden var mellan Venustas och de nya Proteus Skillnad... precis allt , inget blev sämre,det var som att sitta och lyssna och inte tro det var sant vad man hörde. Krell Evolution 600 monoblock som min kompis har(där jag lyssnade på Proteus första gången)var inte det som gjorde skillnaden mellan våra system,utan det var P.Provectus som gjorde den väsentliga skillnaden. Det jag menar är att Krell blocken kostar 390.000kr och det var inte det som gjorde skillnaden så stor utan det var kabeln... Så man kan byta komponenter vilt utan att ens komma i närheten av vad jag lyssnar på varje dag, har ju "bara" en Grendel, men med denna kabel spelar den sagolikt. MVH. Nicklas Quote
Absolute Audio Posted February 8, 2008 Posted February 8, 2008 Skillnad... precis allt , inget blev sämre,det var som att sitta och lyssna och inte tro det var sant vad man hörde. Krell Evolution 600 monoblock som min kompis har(där jag lyssnade på Proteus första gången)var inte det som gjorde skillnaden mellan våra system,utan det var P.Provectus som gjorde den väsentliga skillnaden. Det jag menar är att Krell blocken kostar 390.000kr och det var inte det som gjorde skillnaden så stor utan det var kabeln... Så man kan byta komponenter vilt utan att ens komma i närheten av vad jag lyssnar på varje dag, har ju "bara" en Grendel, men med denna kabel spelar den sagolikt. MVH. Nicklas Det är förjäkla härligt när ljudet tar ett ordentligt kliv mot nirvana. Och jag tycker det sker lika ofta med en kabel som andra komponenter. Som vanligt handlar det väl om synergi som är svår att förutse utan att prova sej fram. Grattis till ljudlyftet! Quote
Ekman Posted February 8, 2008 Posted February 8, 2008 Krell Evolution 600 monoblock som min kompis har(där jag lyssnade på Proteus första gången)var inte det som gjorde skillnaden mellan våra system,utan det var P.Provectus som gjorde den väsentliga skillnaden. Det jag menar är att Krell blocken kostar 390.000kr och det var inte det som gjorde skillnaden så stor utan det var kabeln... Ehm jo tjena Quote
Peak Posted February 8, 2008 Posted February 8, 2008 Det är inte så många som haft chans ännu, kabeln är alldeles ny. I början av nästa vecka sätter vi upp Proteus Provectus på Kronzillorna och The Dragon hos Balance i Jönköping. mvh /Kenneth Hi Kenneth, var det det kabel jeg lyttede på ? Peak Quote
kenneth Posted February 9, 2008 Posted February 9, 2008 Hi Kenneth, var det det kabel jeg lyttede på ? Peak Hej Per, Jo, det är den kabeln jag hade med mig ner till Middelfart när jag lyssnade på The Dragon första gången (och när vi lyssnade på Cerberus). /Kenneth Quote
kenneth Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Det är inte så många som haft chans ännu, kabeln är alldeles ny. I början av nästa vecka sätter vi upp Proteus Provectus på Kronzillorna och The Dragon hos Balance i Jönköping. mvh /Kenneth Kungälv och jag var uppe idag och satte in Proteus Provectus på Kronzillorna och Drakarna. Den där "instant gratification" som vi alltid förväntar oss satt där som gjuten. Jag får lämna superlativen till andra men som Kungälv sade "det är rent magiskt". Och, inte blev det sämre när systemet fått värma upp........ Quote
kenneth Posted February 14, 2008 Posted February 14, 2008 Länk till Positive Feedback Online's Brutus Award Brutus Award /Kenneth Quote
Recommended Posts