Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad låter bäst, vad tror ni?

En bra DAC kombinerad med Squeezebox eller en Transporter?

Fördelen med många av Wadias DAC:ar som jag just nu tittar på, är att dom är utrustade en variabel balanserad utgång. Ett klart plus för mig.

//Magnus

Posted

Svaret är väl "det beror på" :)

Har du redan en bra DAC i din ägo, kan väl en SB vara ett gott val.

Skall du börja från scratch så är nog läget ett annat. Beror också på hur mycket pengar du vill spendera.

En Transporter kostar ca 18 000 SEK.

En Squeezebox kostar strax under 3000 och en bra DAC (t.ex. Xindak DAC-5, Musical Fidelity eller Benchmark DAC-1) 5000-12500.

Wadia vet jag inte, men mer blir det... Sen ska du en vettig digitalkabel också (från ca 500 SEK). Totalt från 8 500 SEK och uppåt. Med en Benchmark och en vettig digitalkabel 16 000.

Transportern har du allt godis i samma låda. Smidigt och snyggt. Den fina DACen är inbyggd, vilket också kan vara en begränsning ur flexibilitetssynpunkt - vill du ändå ha en extern DAC så betalar du en hel del pengar för en inbyggd komponent du inte använder.

SB-lösningen blir komponentbaserad på gott och ont. Man hamnar lätt i tweak-karusellen med moddning av Squeezeboxen, häftigare DAC, häftigare digitalkabel, externt PSU till squeezeboxen etc etc... blir lätt en hel del pengar och till sist kanske prisskillnaden inte blir så stor. Tro mig - jag har själv gått den vägen :D

Ljudmässigt vet jag inte skillnaden, har ej hört på Transportern. Har dock hört en moddad Squeezebox tillsammans med en Theta Generation VIII och det lät helt galet bra :o

Prova och lyssna! Bara dina öron kan ge dig svaret.

Lycka till / stargazer

Posted
Är tanken att all musik skall köras från HDD?

Hur är kopplingen till övrigt i systemet tänkt med de två olika varianterna?

Ja tanken är att jag ska köra musik ifrån en server.

Kopplingen ser ut som sådan med Wadia, Squeezbox-Wadia-Ayre V-5XE-Magnepan 1.6.

Alltså direkt ner på slutsteget, balanserat kopplat, vilket låter bättre än RCA på mitt steg.

Med Transporter, Blir det direkt ner på slutsteget med RCA, eller via mitt befintliga försteg Quad rör också då med RCA.

Idag är det kopplat, Marantz SA15S1-Quad-rörsteg-Ayre V-5XE-Magnepan 1.6 alt med RCA.

Kabel:

Högtalarkabel P.A.D Musaeus. Signalkabel: 2X Cardas Cross RCA. Nätkabel: Cardas Golden REF och Nordost Shiva.

//Magnus

Posted
Svaret är väl "det beror på" :)

Har du redan en bra DAC i din ägo, kan väl en SB vara ett gott val.

Skall du börja från scratch så är nog läget ett annat. Beror också på hur mycket pengar du vill spendera.

En Transporter kostar ca 18 000 SEK.

En Squeezebox kostar strax under 3000 och en bra DAC (t.ex. Xindak DAC-5, Musical Fidelity eller Benchmark DAC-1) 5000-12500.

Wadia vet jag inte, men mer blir det... Sen ska du en vettig digitalkabel också (från ca 500 SEK). Totalt från 8 500 SEK och uppåt. Med en Benchmark och en vettig digitalkabel 16 000.

Transportern har du allt godis i samma låda. Smidigt och snyggt. Den fina DACen är inbyggd, vilket också kan vara en begränsning ur flexibilitetssynpunkt - vill du ändå ha en extern DAC så betalar du en hel del pengar för en inbyggd komponent du inte använder.

SB-lösningen blir komponentbaserad på gott och ont. Man hamnar lätt i tweak-karusellen med moddning av Squeezeboxen, häftigare DAC, häftigare digitalkabel, externt PSU till squeezeboxen etc etc... blir lätt en hel del pengar och till sist kanske prisskillnaden inte blir så stor. Tro mig - jag har själv gått den vägen :D

Ljudmässigt vet jag inte skillnaden, har ej hört på Transportern. Har dock hört en moddad Squeezebox tillsammans med en Theta Generation VIII och det lät helt galet bra :o

Prova och lyssna! Bara dina öron kan ge dig svaret.

Lycka till / stargazer

Tweaka tycker jag är roligt även om det inte altid ger det bästa resultatet för pengarna.

Att det funka med Theta DAC skulle jag kunna tro :)

Wadia DAC:en låter i min öron klart bättre en ex, Benchmark DAC-1. Wadia låter väldigt analogt och trevligt.

//Magnus

Posted

Fler åsikter:)

Om man ställer upp en Squeezbox med en bra DAC, vi säger Benchmark DAC-1 kopplat på rätt sätt.

Eller om man ställer upp en Transporter och kopplar den på rätt sätt.

Vart skiljer sig ljudet mest?

Upplösning,svärta, djup,lugn?

//Magnus

Posted
Fler åsikter:)

Om man ställer upp en Squeezbox med en bra DAC, vi säger Benchmark DAC-1 kopplat på rätt sätt.

Eller om man ställer upp en Transporter och kopplar den på rätt sätt.

Vart skiljer sig ljudet mest?

Upplösning,svärta, djup,lugn?

//Magnus

Jag skulle välja DAC-1

Har du möjlighet så be nån ta med en DAC-1 USB från staterna i bagaget.

Posted

Ymen!

Jag hade först SB3 med DAC från Musical Fidelity. Den DAC:en gav inte så mycket tillskott till ljudkvaliten. Sålde SB3 och DAC, köpte en begagnad Transporter på nätet från Tyskland.

Nu blev ljudkvaliten ett snäpp bättre. Upplösning och svärta förbättrades. Kopplat direkt till Primaluna Five rörslutsteg på RCA kontakter, högtalare Audiovector Mi3 Avantgarde.

Kan tänka mig att Transporter kopplat till ett bra balanserat slutsteg via XLR kan ta setupen ett steg till.

Ett par Magnepan skulle smaka mumma som grädde på moset.

Vill du fördjupa dig i jämförelser mellan moddad SB3 och Transporten skall du gå in på Slimdevise forum under rubriken Audiophiles: http://forums.slimdevices.com/

/muffin

  • 3 weeks later...
Posted
Transporter har ingen volympot på utgången utan volymen ändras i den digitala domänen. Det gör den inte helt idealisk för att ansluta direkt till ett slutsteg.

Nu har jag testat med försteg ett längre tag, för att idag gått tillbaka till Transportern

kopplad direkt på slutsteget. Resultatet blev att utan försteg låter det klart bättre.

Så få komponenter som möjligt i kedjan verkar vara det optimala. :)

Bekvämt också med endast en fjärr till Transporten för att välja musik och ändra volym.

En sak som jag skulle kunna kolla också, det är att använda de invändiga jumpers

som fungerar som attenuatorer som ger nivåsänkningar på -10dB, -20dB och -30dB.

Då kan man använda den digitala volymkontrollen på en högre nivå, vilket skulle

teoretsikt påverka ljudet mindre.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...