Richard Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Någon som jämfört dessa två försteg? Har iofs inte tänkt att att ha flerkanalsystem men jag har sett att SP 31.7 börjat dyka upp på begagnatmarknaden ganska billigt och vet att denna låter förträffligt. Har däremot inte haft förmånen att lyssna på Pre 30. Eftersom den är dedikerad för 2-kanal kan man ju tänka sig att den låter bättre för just detta ändamål. Ser även en del på musik-DVDer men då alltid på stereospåret eftersom jag (även när jag hade fler kanaler) tycker detta i princip alltid låter bättre. Således är jag egentligen inte i behov av mer än 2-kanaler. //Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxi Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 Det är väl rätt så långt mellan 31.7 och PRE30 - det ena utformat för flerkanal och det andra för 2 kanal. Det påverkar ju hela konstruktionen som optimerar mot hela olika ljudbilder. Eftersom du bara lyssnar i 2-kanal så har du ju heller ingen/begränsad nytta av de 5 extrakanalerna... Har själv Primare PRE30 hemma och är oerhört nöjd. Kör det balanserat via Primare A33.2 som är ett helt nytt slutsteg (tror jag har Sveriges första exemplar hemma) som jag fick i vecka 4. Den kombinationen har ett fantastiskt fint driv och kontroll i basen och med verkligt ren och autentisk återgivning i mellanregistret. Superskön kombo! BTW: Har hört ryktesvis att Primare ska släppa sina 5-kanals och 7-kanalssteg i D-klass. Kanske vi får se på mässan i helgen? Du kan nog hitta ett bra beg PRE30 till vettigt pris också. IMHO kör på det om du kan. Maxi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted February 9, 2008 Author Share Posted February 9, 2008 Hej Du har så rätt Maxi, jag har ju faktiskt inte tänkt att köra flerkanal. Lyssnade ju bara på två kanaler trots att jag hade fler... Ska försöka skaffa en Pre 30 efter testlyssning samt en A30.2, har nu en Primare SPA 20 som får gå på annons. Får gratulera till det nya slutsteget, såg i HIFI & Musik att det fanns ett nytt. Finns ju dock inte ens med på Primares hemsida ännu. Där måste du varit snabb...... Vet du om det är stor skillnad mot A30.2? //Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxi Posted February 9, 2008 Share Posted February 9, 2008 Har inte haft möjlighet att jämföra sida vid sida, men för det första är A33.2 storleksmässigt högre (2-3 cm skulle jag tro) än gamla A30.2 och har därmed större lådvolym. Det borde ge en fördel med möjlighet till glesare komponenter och kanske bättre temperaturreglering. I övrigt pratar de om att de stuvat om på inredningen med väsentligt kortare signalvägar, men jag är inte ingenjör så who knows...En annan skillnad är att det inte går att köra det bryggat, men det spelar ingen roll för mig. Ljudmässigt tycker jag att den liknar gamla versionen i allt väsentligt (dynamik, soundstage osv). Är det någon skillnad så är det möjligen en stabilare, mer sammanhållen karaktär med A33.2 - men nu är vi innne på små nyanser. Maxi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted February 9, 2008 Author Share Posted February 9, 2008 OK Stort tack för info Maxi. Ska försöka lyssna in mig före inköp av det ena eller andra. Blir nog en Pre 30 dock.... Under förutsättning att den låter lika bra som SP 31. Visst är det skoj med svenska hifi-tillverkare som håller sig så bra internationellt. Finns ju en hel del även förutom Primare ..., Bladelius, Marten, Jorma, Supra...... Glömde jag nån? //Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted February 9, 2008 Author Share Posted February 9, 2008 Jepp Har redan hittat en: Bo Bengtsson. //R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts