Jump to content

Recommended Posts

Posted

För några månader sedan fick jag köpa ett par för 4900 kronor. Upptäckte snart att de var tämligen svåra att placera och bytte dem mot en skivspelare.

Posted

Oj, det lät billigt. Eller är jag på väg att göra en dålig affär, 12.000:-????

Gäller svårplacerbarheten( det lät krystat ) Dynaudio i allmänhet eller dessa 1.3:or i synnerhet?

Posted

Hej.

Som gammal Dynaudio kille,har haft Contour 3,4 och C2 och nu C4 så tycker jag att dom är ganska snälla att placera i rummen.

C2-C4 är inte så där jättekänsliga om dom står för nära bakväggen (får ju vara gränser naturligvis) om jag jämför med andra i samma prisklass som jag lyssnat på.

Kan dock inte uttala mig om 1,3 se..men dom har fått väldigt goda omdömmen i pressen..

Posted
Kan någon våga sig på ett uppskattat värde på ett par beg. Dynuadio 1.3 se 5-7 år gamla, i relativt god kondition??? :?:

Hej! skulle tippa runt 10.000:- nypriset var runt 22.000:- De kräver dock en del mycket bra elektronik!!! :o

Posted

Jag gillar 1,3se.Skulle absolut kunna äga ett par.Mycket trevliga som sagt men jag har fått den uppfattningen att de kräver rätt mycket förstärkeri för att blomma ut.Kan det stämma?

Posted

Jag fick mina med stativ gjorda i trä och betong. Kräver minst 40-50 cm från bakväggen, ganska stort avstånd mellan högtalarna och vinkling inåt. Sedan ska man sitta 2-3 meter bort från högtalarna. Och då låter det bra. Men det tar mycket plats för att vara en förhållandevis liten högtalare.

Posted
Jag gillar 1,3se.Skulle absolut kunna äga ett par.Mycket trevliga som sagt men jag har fått den uppfattningen att de kräver rätt mycket förstärkeri för att blomma ut.Kan det stämma?

Dom kräver framför allt en stabil förstärkare som kan återge bra pulver från 8 ner till ca 3 ohm. I ett rum på säg 20 m2 klarar Du dig med en förstärkare som kan ge ca 100 W i 8 ohm och 160-170 W i 4 ohm. Deras känslighet är en aning låg men å andra sidan är fasvinklarna rätt så snälla. Men visst, Dynaudio har alltid tyckt om lite kraft, men det skall inte överdrivas.

Posted
Oj, det lät billigt. Eller är jag på väg att göra en dålig affär, 12.000:-????

Gäller svårplacerbarheten( det lät krystat ) Dynaudio i allmänhet eller dessa 1.3:or i synnerhet?

Förstår inte varför Dynaudio skulle vara speciellt svårplacerade!??? Inget jag har upplevt och jag har haft flera modeller genom åren. Ca 70-100 cm från bakvägg med endast en mindre invinkling, ca 230-280 mellan basarnas mittpunkt. Det har fungerat utmärkt hos mig.

12,000:- är ett hyggligt pris för ett bra par, framför allt om stativ ingår. Spontant tror jag att 9-12,000 är bra. Ett par SE-modeller för 4,950:- låter skumt i mina öron. Något stämmer inte. Är det bud från Sergel-plattan? :black: Eller är det 1.3, eller 1.3 II?

I USA ser de ut att gå lös på ungegär 1,600 USD, vilket är omkring 10,000:- (vet inte om det är med eller utan stativ). Se Audiogon

Posted

Tack, alla ni som svarade och hade synpunkter. Tyvärr har säljaren backat ur för andra gången så nu har väl mitt tålamod tagit slut, alternativt var hans seriositet inte så stor.

Jag är dock fortfarande intresserad av ett par Dynaudio. Jag har alltid hört att de är ganska krävande av förstärkeriet så då är frågan om mina Arcam A65/P85 combo klarar av att driva dessa tillfredsställande. Vilken/vilka modeller skulle det vara bäst lämpade?

Bebop: Du är en flitig "postare". När jag ändå har dig på tråden vill jag passa på att tacka för de inlägg du gjort i Musikforum. Har fått en del riktigt bra tips på ny musik, bla Manu Katchés skivor som jag tyckt varit riktigt bra. Har du tips på fler i genren melodisk, musikalisk jazz. Har lite svårt för alltför mkt jammande och experimentellt. Gillar Pat Metheny mkt om det ger dig en ledtråd.

Självklart får även andra tipsa om liknande musik.

MVH

Anders45

Posted
Vilken/vilka modeller skulle det vara bäst lämpade?

Har du tips på fler i genren melodisk, musikalisk jazz. Har lite svårt för alltför mkt jammande och experimentellt. Gillar Pat Metheny mkt om det ger dig en ledtråd.

Självklart får även andra tipsa om liknande musik.

MVH

Anders45

Jag återkommer med tips under helgen. Om Du inte sett mitt senaste inlägg om just Pat Metheny kan Du börja här Trio

När det gäller Dynaudio, så är jag inne på min 5 modell. Jag startade med Dynaudio 1997 och har sedan stannat med dom. Jag har "försökt" hoppa av, men än har jag inte hittat något som jag tycker motivera ett byte.

Eftersom Du är intresserad av ett par 1.3 SE, så tycker jag faktiskt att Du skall lyssna på Focus 140 och Audience 52SE (om den finns kvar). Jag tycker att båda dessa modeller är bättre än Contour 1.4. De är dessutom billigare. Du vill gå på ett par golvare så prova Focus 220 eller Audience 72SE. Dynaudio.

Kan inte se att Arcam skulle vara ett bekymmer för dig. Om så skulle vara fallet kan det ju bli nästa projekt.

Posted

4900 är billigt :D Jag har faktiskt haft tur på senare tid. Köpte ett par OA-2212 för 6000 kronor för ett par månader sedan. Ytterligare ett par, inte lika fina dock ändå, dök upp ett par veckor senare. Fick dem för bara 1500 kronor :) Det här med priser är svårt tycker jag. Ibland kan man se prylar säljas för bara en tredje del av priset dem kostade för bara några år sedan!?