Jump to content

Jag vill nominera till Polar price 2008

gcs

Recommended Posts

Jag har varit inne och kollat vilka som fått Polar price under tidigare år och nu skulle jag se med stor glädje att Jordi Savall får priset nästa gång. Han har verkligen gjort ett fantastiskt jobb när det gäller att förmedla äldre musik och musik som har sina rötter hos morerna, sefarder och turkar.

Kan bara hålla med, skulle vara välförtjänt med alla fina inspelningar på bla Alia Vox.

Om man får ge sin in i tråden med en fråga i OT landet. Vilken skiva med Jordi Savall tycker ni är bäst? Motivera gärna, man kan ju gilla olika saker.

/Mattias

Det är en svår fråga tycker jag för det finns kvalitéer i nästan allt som han gör. Men en som jag just kom att tänka på är skivan La Folia där han spelar variationer på just La Folia. En sak som jag ofta också gillar är alla kompositioner av han som har skrivit så mycket och heter Anonymus. Just nu lyssnar jag på två boxar som heter "Marin Marais" - Svit för viola da gamba och den andra heter "Isabel I Reina De Castilla". Men jag har också flera andra skivor med Savall och alla har typiskt nog väldigt vackra omslag och ofta också fina häften som ibland kan vara som små böcker.