Dr Krall Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Hörde detta musikstycke i en gammal engelsk serie och nu kan jag bara inte få det ur skallen. Har hört det förut och känner igen det så väl men jag har ingen aning om vem kompositören är och vad det är för ett stycke. Är det någon som vet? Länk till snutten: http://www.chdev.net/songs/songpiece.mp3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Hörde detta musikstycke i en gammal engelsk serie och nu kan jag bara inte få det ur skallen. Har hört det förut och känner igen det så väl men jag har ingen aning om vem kompositören är och vad det är för ett stycke. Är det någon som vet? Länk till snutten: http://www.chdev.net/songs/songpiece.mp3 Edward ELGAR - Cello Concerto in E Minor Op. 85 (första satsen) t ex med Jacqueline du Pré på EMI Classics 7243 5 62887-2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted February 4, 2008 Author Share Posted February 4, 2008 Edward ELGAR - Cello Concerto in E Minor Op. 85 (första satsen) t ex med Jacqueline du Pré på EMI Classics 7243 5 62887-2 Det snabbt svarat. STORT tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 jisses- Den var imponerande Bebop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 jisses- Den var imponerande Bebop Ibland kan jag överraska ... Men Elgars cellokonsert tillhör allmänbildning om man tycker om klassisk musik. Ett givet måste i varje seriös skivhylla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted February 4, 2008 Author Share Posted February 4, 2008 Sådär ja, beställning inskickad. Snart har jag den även i min skivhylla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Finns den på LP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Finns den på LP? Jodå, se följande länk Elgar cellokonsert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 ojoj, en sådan får man skaffa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Skall man ha en tolkning av Elgars Cellokonsert så får man inte missa denna. Detta är riktigt bra. Skaffa denna utgåva är ett hett tips. Finns flera andra men ingen så bra som denna. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Skall man ha en tolkning av Elgars Cellokonsert så får man inte missa denna. Detta är riktigt bra. Skaffa denna utgåva är ett hett tips. Finns flera andra men ingen så bra som denna. /Mattias Det är den jag har tipsat om i länkarna ovan. Jag är helt enig med dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orfeus Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Lite nyfiken - du Pre är ju ofta förknippad med Elgar. Men har ni hört Fourniers inspelning? Vad gillar ni den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Lite nyfiken - du Pre är ju ofta förknippad med Elgar. Men har ni hört Fourniers inspelning? Vad gillar ni den? Det finns massor av inspelningar på marknaden och jag har hört långt ifrån alla, men Fourniers har jag lyssnat på. Tonen är lite varmare än du Pré men saknar du Pré swung och sjungande ton. Tycker också att Fourniers version är lite släpigare och nästan lite stakatoaktig i vissa avsnitt medan du Pré glider fram som på moln. Så jag håller du Pré som referensen av det jag hört. Så gör näst intill en enig kritikerkår, vilket riskerar att man går miste om något. HiFi News skrev en kritiker att hennes inspelning med hennes make, Daniel Barenboim är ännu bättre men allra bäst lär en liveversion vara med du Pré och Barbirolli. Allt enligt HiFi News. Så det tycks som om de tre bästa inspelningarna är av du Pré. Jag antar att det kan finnas delade meningar om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orfeus Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 Tack för svaret! Själv så upptäckte jag konserten genom just Fourniers inspelning och tyckte väldigt mycket om den. Så att köpa du Pre var ju en självklarhet, men måste säga att jag känner mig som den ända i hela världen som inte ser storheten i den inspelningen. Men förmodligen är det bara att jag hade Fournier som referens och var van vid den och deras synsätt skiljer ju ändå rätt mycket. Men jag får väl ta och lyssna lite mer på du Pre - det var ju ändå på gymnasiet för femton år sedan och den har bara stått i skivhyllan sen dess. Men då i varje fall upplevde jag du Pres inspelning som väldigt rå i tonen och rätt färglös - inte alls den här "varma" som du skriver Bebop. Men jag ska helt klart ge den en ny chans! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 Men då i varje fall upplevde jag du Pres inspelning som väldigt rå i tonen och rätt färglös - inte alls den här "varma" som du skriver Bebop. Men jag ska helt klart ge den en ny chans! Du läste fel. Jag skrev att Fournier har en varmare ton än du Pré. Ofta är det så som Du skriver, att om man fastnat för en version så blir den ofta referensen för en själv. Det har jag massor av exempel på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orfeus Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 Ja, alltså den varma tonen som du skrev att Fournier har (jag kanske skrev lite slarvigt). Jo, visst är det så att den inspelningen man har lärt sig oftast låter bäst. Men jag lyssnade faktiskt på du Pre i bilen idag och jag hade riktigt trevligt, så det är nog dags att ge den inspelningen en ny chans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 Har inte hört Fournier vilket jag borde gjort men Du Pre's tolkning och inlevelse är fantastisk. Ryser i hela kroppen bara av inledningen i första satsen Som ni påpekar sen är det alltid tycke och smak samt övertygelse om att jag redan har min favoritutgåva som avgör. Det finns inga genvägar till den perfekta utgåvan kanske man kan säga /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts