plind Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 I lördags fick jag tips av min vän Stefan B(Akkelis Audio) att en liten udda fågel i högtalarvärlden skulle komma på besök Vivid Audio är nog inte så bekant för de flesta och för mig själv var det en fullständig nyhet. Om jag förstått det hela rätt är mannen som konstruerade den sk. "Nautilussnäckan" till BW-högtalarna pappa till de här. De har en minst sagt udda design och bryter verkligen av mot det traditionellt kubistiska tänkandet... Det blev haksläpp direkt jag kom in i Akkelis butik... Som tur var lät de förbaskat bra annars kunde man lätt fått "Munchaktiga" Ångestassociationer "Skriet"... Fortsättning följer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 "Skriet"... Fantastisk bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Instämmer, makalös bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Ja, det är ju stort artisteri, vilka bilder och mer kommer tror jag. Det var en mycket trevlig eftermiddag i en riktigt trevlig butik. Tiden gick så fort att jag trodee att det var ngt fel på klockan. Ett stort tack till Stefan på Akkelis Audio och Lasse på Transient Design för ett varmt bemötande, det är just sådana kolleger man söker i Hifi-världen. Vi lyssnade på AMR, Opera och Audio Space och trots att V1.5 inte var inspelade, lät det himmelskt på de olika alternativen. Kul att höra att Opera 300B drev Vivid utan problem, men de är väldigt "snälla" det behövs inte vansinnigt dyra och kraftiga förstärkare för att njuta av Vivid. Men nog om mina lysnings intryck av förstärkeri och CD (AMR) ni vill väl höra vad Lasse och Stefan tyckte? Må gott Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted February 4, 2008 Author Share Posted February 4, 2008 Under tiden jag var där spelades det på AMR som signalkälla och JJ-förstärkeri. Signalkällan Förstärkeriet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Ja, jösses vilka bilder... Inledningsduon tar ju hifibildskapandet till nya domäner... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted February 4, 2008 Author Share Posted February 4, 2008 Ja, jösses vilka bilder... Inledningsduon tar ju hifibildskapandet till nya domäner... :cool: TACK Man gör så gott man kan! Fotointresset har nu börjat bli så stort att jag funderar på att köpa en systemkamera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Govinda Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Underbara bilder! Ser väldigt bra ut hos stefan det syns han har lagt ner mycket jobb! Absolut värt ett besök Högtalarna smälter in fint i miljön. mvh anders.s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Uha, wow, det är helt klart så att plind inte har blitt sämre på att plåta i alla fall!! Var detta ett fullkommligt oanonserat besök eller? Har viserligen vart angagerad i annat lyssnande, men det hade ju vart jätteroligt att få träffa Patrik IRL!! Tur att detta dokumenterats! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 4, 2008 Share Posted February 4, 2008 Det ser väldigt trevligt ut, och den välvda formen på V1 ger spännande reflexer. Kul ide' med Skriet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 Jag måste säga att formen på Vivid är mycket smart så den effektift minimerar alla stående vågor i lådan och unviker alla skarpa hörn på utsidan. Fast det är ändå imponerande att höra hur pass ofärgat och glasklart de lyckas låta. Sällan har jag hört högtalare som låter mindre "låda". Detaljer kastas ut till synes utan begränsning i lågnivåupplösning och flera gånger var jag häpen över hur mycket detaljer som de återgav. Helt klart så är utformning och materialval i lådan på Vivid en stor förklaring till det mycket imponerande ljudet. Snabb, rapp och dynamisk högtalare som dessutom fungerar även med små rörförstärkare på 18W är inte ofta man träffar på! Nästa gång Vivid är på besök så ska vi kanske inte vara så giriga utan även låta lite presumtiva kunder komma på besök... Fast jag hade inga problem att sitta i lyssningsposition i flera timmar och "götta" mig som göteborgare säger. Jag tackar Patrik för ett mycket underhållande besök och hoppas att vi snart ses igen! Tyvärr så var semlorna slut på alla kafeer som Elin letade på men en kopp fantastiskt kaffe (med råsocker från karibien) från Bagaren och Kocken blev det i varje fall! Jag tror vi får försöka hyra en svindyr italiensk kaffemaskin därifrån nästa gång Vivid är på besök då Patrik inte verkade kunna få nog av kaffet. Mvh Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted February 5, 2008 Author Share Posted February 5, 2008 Just när jag börjat packa ihop för avfärd frågade Patrik om vi hade tid att kolla på ytterligare en pryl han tagit med sig. En lattjo liten sak som enligt välinformerade källor är så sexig att;"om man placerar den i sovrummet så är halva jobbet redan gjort" Vad kan då detta underverk vara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 Härliga bilder där teknikerna varieras kraftigt. Det är photoshop diffuserad bakgrund, kloning, HDR, panorama med hopsättning av flera bilder och såklart en del vanliga bilder. Med den bildkvalitet Plind får med sin befintliga kamera är frågan om han behöver någon digital SLR. Denna ”happening” var väldigt spontan och jag halkade själv in på ett bananskal. Egentligen var det Lasse på Transient Design och Patrik C som pratat om att träffas för att lyssna på Vivids högtalare och AMR:s elektronik. Lasse har ingen bra lokal och frågade om han kunde låna min butik vilket jag sade var ok. På fredagkväll fick jag ett SMS om att Patrik skulle komma 12:00 på lördagen och det vore kul om jag kunde vara med. Själv hade jag planerat en tur på stan med Plind och kanske en semla och kaffe. Fick nu istället ringa honom och säga att jag kommer att vara i butiken men att han var välkommen som paparazzi om han hade lust. Detta om bakgrunden och varför inge utomstående blev inbjudna. Det kommer säkerligen att bli ett Vivid event i butiken framöver och då annonseras detta själklart i god tid. Vad kan man säga om högtalarna då? Formspråket är ju väldigt speciellt och man kan förledas att tro att det rör sig om en designprodukt mer än en hifi produkt. Det kunde dock inte vara mer fel, detta är sannerligen hifi först och designen har kommit på köpet. Vivid högtalarna saknar helt lådfärgning och har ett väldigt bra släpp. Det var nästan som att lyssna på Magnepan, ljudet bara flyter fritt. Högtalarna upplevs som väldigt snabba, rappa. Klangen är kanske på den ljusa sidan av neutralt och dom spelar lite framåt, dvs inte laidback. Det är inte en förlåtande högtalare som maskerar brister men med den elektronik vi provade fick vi konstant bra resultat på olika sätt. Personligen så tycker jag att kombinationen AMR cd spelare med Opera Consonance Reference 5.5, 300B i parallell single end på 2*18 watt lät bäst men även kombinationen AMR cd och JJ 828 var riktigt tilltalande. Vivid + rör var en kombination som passade bra ihop. Jag är väldigt nyfiken att höra Vivids större modeller med fler förstärkarkombinationer. Den sista delen som Plind nu håller på att avslöja är riktigt rolig. En produkt som estetiskt är väldigt spännande och som ljudmässigt överaskar. Ett stort tack till Lasse för hamburgaren och drickan och till Patrik för att han tog sig till Göteborg och visade upp sina fina produkter, för att han sade så mycket positivt om min butik och sist men inte minst, tack för alla roliga anekdoter och historier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 Härliga bilder där teknikerna varieras kraftigt. Det är photoshop diffuserad bakgrund, kloning, HDR, panorama med hopsättning av flera bilder och såklart en del vanliga bilder. Med den bildkvalitet Plind får med sin befintliga kamera är frågan om han behöver någon digital SLR. Jag tycker det är spännande med allt vad man kan göra i photoshop och det är ett område som jag tänker förkovra mig i och då är dessa bilder en bra inspiration. Speciellt tycker jag att HDR är mycket spännande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 Jag tycker det är spännande med allt vad man kan göra i photoshop och det är ett område som jag tänker förkovra mig i och då är dessa bilder en bra inspiration. Speciellt tycker jag att HDR är mycket spännande Jag gick en kurs i photoshop i slutet av 80-talet och har inte använt mig av programmet så mycket. Framför allt har jag inte experimenterat med Photoshop. Jag får kanske gå en kurs hos dig Peter. Vad var det för kamera du hade? Kan tänka mig vad du kan göra om man sätter en bra systemkamera i händerna på dig. Fast det du gjort med den kameran du har är ju asläckert. Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 Jag tycker det är spännande med allt vad man kan göra i photoshop och det är ett område som jag tänker förkovra mig i och då är dessa bilder en bra inspiration. Denna bildtråd blir förmodligen stilbildande... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted February 5, 2008 Author Share Posted February 5, 2008 Då lättar vi på förlåten och presenterar den sexiga lilla rackaren i helfigur Ett 2-delat litet högtalarsystem med tillhörande förstärkare. Jag överlåter de tekniska spörsmålen med varm hand till Patrik Den lilla medföljande förstärkaren på mittenbordet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 5, 2008 Share Posted February 5, 2008 Det dyker upp den ena roliga efter det andra hos Akkelis, härligt att det RÖR sig...men det ser ut att vara dags att köpa en nya bänk...den sviktar... Kör på plind! Härligt med någon som leker lite med korten! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EuphoniC Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Är rätt nyfiken på hur dom där genomskinliga skapelserna egentligen låter -- är det ett "riktigt" ljud i dem så att den går att köra som separat mini-anläggning i ett vardagsrum (självklart fysiska begränsningar) som kanske skulle vara en riktig krutanläggning för datorljud? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Dom genomskinliga imponerade på många sätt och kan helt klart passa i sovrumsstereon. Om man kompletterar med en sub kan det säkert vara ett kul alternativ även i det designade vardagsrummet. Igår dök ännu en distributör upp med spännande produkter i bagaget som han ville visa upp. Jag var inte förberedd på detta så någon paparazzi-Plind hade inte ringts in. Inte heller någon riktig kamera hade jag utan det fick bli "lillkameran" som alltid ligger i väskan. Besöket var dock så roligt så jag kände ett behov av att dokumentera det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted February 6, 2008 Author Share Posted February 6, 2008 Medan vi väntar på att Patrik berättar lite mer om systemet så tömmer jag minneskortet på de sista bilderna. En dam på fall Ryktet om sexigheten kanske stämmer Patrik till höger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Ja, vi slutade på golvet de flesta av oss, snacka om avslappnad stämning, men det är ju så när en anläggning låter rätt så slappnar man av. AJ vad tunnhårig jag är!!!!! Ferguson Hill "double o seven" alltså 007 är en otroligt musikalisk liten skapelse. :o :o så blev resultatet då vi började spela, för de imponerar verkligen. 007 är inte ett dator system, det är ett system att ha i sovrum, kök eller i den mindre lägenheten med deras subwoofer 008. Systemet är billigt, 8000:-, utan sub, spelar systemet också bra, vi spelade utan sub, de går ner till 75Hz. Det går naturligtvis inte att ladda på för Kung och fosterland, inget party system, men det är inte tänkt till detta. Det är ett vackert, sexigt och ljudmässigt utmärkt system, det finns ju fler i den kategorin, som Tivoli osv. De låter ju också bra och är inte heller system man kan drämma på med, men det finns många mindre lyor och studentkorridor rum som har mindre system som låter bra på normal lyssningsvolym. Jag sitter just nu i UPPSALA, guess at who's place? Har haft en av mitt livs Hifi upplevelse som jag kommer att berätta om i en annan tråd efter det att jag besökt ett par andra butiker som frågat efter ett besök av Vivid. Hoppas att vi springer på varann på mässan, jag kommer att titta in om och för en gångs skull gå och tala med utställare, vilket man aldrig har tid med när man ställer ut själv. Ha det gott sålänge, look out for tråden som komma skall om......... Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Jo Patrik, det är tungt då man börjar inse att man på bilder ser tunnhårigare ut än man känner sig. Snart dags att skaffa en lättskött frisyr i min stil Jag fortsätter med några bilder från mitt tisdagsbesök. Denna lilla förstärkare fanns med. En liten rörförstärkare med separat nätdel, tre ingångar och iPod docka. Denna hade varit väldigt kul att testa på Ferguson Hill högtalarna som Patrik hade med sig. (dom genomskinliga) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest justaudiomagic Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Den såg väldigt liten o behändig ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Förstärkaren kommer från en engelsk firma som heter Roth. Modellen heter MC 4 och har en uteffekt på 2’13 watt men den låter trots den blygsamma effekten riktigt kraftfull. Med vid besöket fanns också en högtalare från firman FatMan, modellen heter FatBoy. Roth är en kul pryl, en livsstilsprodukt med en cool design. Den låter absolut inte illa men är kanske inte rätt produkt i min butik. Jag tänkte samma sak då jag fick se högtalarna. Då jag lyfte högtalarna så var dom rätt tunga, då jag knackade på dom så var lådan väl dämpad, inte en massa skrammel, terminalerna såg fina ut, jag började ana att det kanske var lite seriösare än vad förstaintrycket gav sken av. Högtalarna placerades på ett stativ och provkördes både med ROTH förstärkaren och sedan en Audiospace Galaxy 88 förstärkare. Jag blev väldigt positivt överraskad för det spelade riktigt bra. Ljudet påminde mycket om Vivids, dvs väldigt ofärgat, inget lådljud, ett väldigt bra släpp, en stor ljudbild som ”flyter fritt” i rummet. Jag plockade fram en annan stativhögtalare i butiken som referens för att förvissa mig om det verkligen lät så bra som jag tyckte och fick bekräftat att ja, det spelar så bra som jag upplevde det. Formen på lådan och materialvalet är inte bara design utan gör något väldigt positivt även med ljudet. Nästa fråga jag får ställa mig är om det går att sälja en högtalare med denna form, dom flesta föredrar kantiga lådor. Den frågan finns inget givet svar på men jag bestämde mig för att testa, ett par FatBoy högtalare är beställda till butiken. ROTH och FatMan distribueras i ett samarbete mellan Audioconcept och xlntsound. edit: lägger till fakta: Högtalarna är för övrigt gjutna i aluminium, bas/mellanregistret är kevlarförstärkt med långt slaglängd, diskanten är en 25 mm softdome, delningsfrekvensen ligger på 4500 Hz och filterkomponenterna är av god kvalitet med exempelvis luftlindade spolar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Jag tycker att Akkelis Audio har fått till en mycket snygg affär //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Medan vi väntar på att Patrik berättar lite mer om systemet så tömmer jag minneskortet på de sista bilderna. En dam på fall Ryktet om sexigheten kanske stämmer Patrik till höger Jag gillade verkligen butiken, människorna jag träffade, det finns en ny typ av mäniskor, som inte är den trötta sura och aviga handlaren som man var rädd för i sina unga Hifi-år. Det fanns en "Not the nine a clock news sketch" som handlar om detta och jag tyckte den var SPOT ON redan då, kolla in den och se vad ni tycker. Peter dina bilder antog verkligen utmaningen jag gav dig, du har officiellt enligt mig tagit de bästa bilderna på Vivid och Ferguson Hill 007 Var på ett nytt besök som tog 5 timmar i anspråk idag. Riktigt snygg butik det med och riktigt stor, killen heter Thomas som tillhör kategorin av den nya typen av Hifi handlare och jag kommer att börja en ny tråd så att man inte blandar ihop vems butik som är vilken. Jag kommer också att lägga ut lite bilder och lyssningsintryck från mitt besök i Uppsala och Stockholm när jag kommer hem på måndag. Varm regards Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts