Jump to content

Vilken skulle du välja?


Adagio

Recommended Posts

Som sagt, vilken modell skulle du välja? Gärna svar från folk som lyssnat till de båda skönheterna, fördelar-nackdelar mm. Om vi bortser från prislappen då det gäller ett par demoex(Guaneri) så är priset ung. det samma. Kringutrustning är Krell KAV xi och huvudsakligt källmatrial kommer från svart guld. Rummet som ska spelas i är ca 5-6m brett och ca 8m långt men med halvöppet kök i bortre ändan, 310cm takhöjd. Vore kul att höra lite tankar och funderingar från sakunniga och allmänna tyckare. Övriga svar typ "du bör kolla på xxxxx också, dom är bra" undanbedes eftersom jag redan övervägt ett märkesbyte och ändå bestämt mig för att vara trogen Sonusfaber, dom levererar vad jag vill ha -musik, utan överdrivna later.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte någon SF-expert, men diggar märket och deras modeller stenhårt.

Dessutom råkar jag vara stativhögtalar-fetischist men jag försöker tona ner den defekten så gott det går :blush

Du verkar ha ganska stort rum, möjligen skulle jag nog välja CremonaM. Har hört "gamla" Cremona många gånger, bl.a. tillsammans med KAV-400xi (lillkrellen var då min egen, jag ägde en sådan ett tag innan jag blev rör-pulare :cool: ). Funkade kanon.

Till mig själv hade jag nog valt Guarneri Memento - för att den är så makalöst vacker :mm: Har aldrig lyssnat på den men snyggare blir det inte i mina ögon.

Du har verkligen två riktigt smaskiga gottepåsar att välja mellan... vilken du än väljer kommer de nog att skänka dig lycka :app:

good luck, dude / stargazer

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har också hört den "gamla" Cremonan med Krell KAV400xi och det lirar ju hutlust bra, jag tycker dock att den lilla Mementon är för vacker, dessutom är detta par i graphiteutförandet. Alla recentioner av den har varit ´riktigt bra och det verkar inte som om de som recenserat ens noterat begränsningen av utsträckningen neråt med mer än en kommentar att med det mellanregistret och den diskanten tänker man överhuvudtaget inte på någon avsaknad av bas.

Samtidigt vet jag av erfarenhet att man genast märker en rejäl skilnad i realism när man kopplar in en golvare efter att ha lyssnat på en stativare. Svårt val.

Link to comment
Share on other sites

Eller kanske ett par begagnade Amati Homage, borde väl också vara samma pris? Med ett så stort rum kanske ett par Guarneri blir tunna i basen. Har bara hört den förra versionen och de spelade kanske inte så njurarna skakade direkt. Fast det är ju inte alls svar på din ursprungliga fråga, där tycker jag bara att ditt eget tyckande får bestämma.

Link to comment
Share on other sites

Så sant, jag ska vid tillfälle lyssna på båda kombatanterna, vi får se. Just nu har jag en tom lägenhet utan en pinal och alla mina grejjer står kvar i huset. Det är mycket just nu, trist på ett sätt spännande på ett annat.

Link to comment
Share on other sites

Är inne på mitt femte par Sonus Faber och är naturligtvis mycket nöjd med den typen av högtalare utifrån mitt ljudideal. Före Amatin hade jag under några år Cremonan som jag tycker är en bra allroundhögtalare med både tyngd och finess.

Har nog lyssnat på i stort sett alla modeller dock inte Mementon men väl dess föregångare. Karaktärerna är naturligtvis generellt olika mellan en stativare och en golvmodell.

Så min första fundering vore att definiera vad högtalarna skall spela. Guarnerin är mer slank och precis i sin karaktär och lämpar sig extra väl till klassisk musik med sin sofistikerade framtoning.

Lyssnar du mer till piano och rock skulle jag nog välja Cremonan, med den tyngd och kropp som denna högtalare levererar.

En ny högtalare som jag är mycket förtjust i är den nya Elipsan som har egentligen allt inklusive en mer öppen och "gladare" karaktär än sina föregångare. Skulle jag stå i begrepp att köpa idag så skulle jag nog testa den som ett av mina förstahandsfavoriter. Pondus, melodiös och med öppenhet och luft, så skulle man kunna beskriva denna nykomling som fått mycket bra rekommendationer i alla stora test.

Sen tycker jag att i princip alla SF högtalarna är små konstverk i sig med en otrolig finish, många gånger efterapade med mindre framgång. Homageserien i synnerhet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kul tråd, har faktiskt själv gått i dessa tankar eftersom mina SF EA II inte riktigt längre kan göra den övriga utrustningen rättvis. Jag har lyssnat till de båda nämnda modellerna och valet är inte helt lätt. Cremona M upplever jag som en mycket rolig högtalare att lyssna på. I jämförelse med den tidigare modellen så finns här mycket mer dynamik och öppenhet. För mer dynamisk musik är Cremona M svår slagen bland SF-modeller. Memento är lite knepigare, inte lika självklar från första stund. Den är mer korrekt och kan kanske upplevas som lite tråkig i jämförelse med Cremona M. Om man vill göra det lätt för sig skulle man kunna säga att Cremona M gör det mesta bra medans det Memento gör bra, gör den extremt bra. I Mementos fall är bra främst småskalig musik, vilket är i min mening stativhögtalares främsta fördel.

Jag kan förstå att ett par Memento till ett bra pris kan locka i jämförelse med ett par Cremona M för fullt pris men om man har ett medel stort vardagsrum, lyssnar på allt ifrån dynamisk Pink Floyd till finstämd jazz och är van vid ett par golvhögtalare så är mitt svar Cremona M.

Link to comment
Share on other sites

Inte lätt, men era tankar och synpunkter faller väl med mina egna funderingar. Det vore värkligen hur kul som helst att äga ett par memento men, jag tror tonåringen som fortfarande bor i mig och brukar sticka fram sitt fula tryne då och då skriker åt mig "Ta dom stora!!!". Det är ju bara för härligt med kropp och tyngd med kvalitet. Jag tror allt att mementon kan leverera rejäl botten trots sin storlek, men men, ja ni vet vad jag talar om. Det hela handlar ju om att flytta luft, och fysikens lagar gör sig alltid påminda. Men mementon är sjukt snygg, Cremona M är ju iofs inte ful :) . Ska bli intressant det här.

Link to comment
Share on other sites

läste igen om hela tråden igen. Med de rumsmått du nämner kommer du nog tycka att en väsentlig del av din skivsamling blir lite anemisk med en stativare.

Som Calm skriver är Elipsan en trevlig bekantskap och jag tror den kan låta dig både äta kakan och ha kvar den, men priset blir ju ett annat, även om jag tycker den är ovanligt prisvärd för att vara SF om man beaktar ren ljudprestanda.

jag har inte hört den nya Guarneri, men den gamla är en riktig favorit i stativvärlden. När jag lyssnade på den hemma hos Timbre inbillade jag mig att jag skulle kunna leva med den, men å andra sidan testade jag inga av mina rockskivor...

Det börjar lukta kompromiss eller prioritering o det kan du bara råda i själv...

Link to comment
Share on other sites

läste igen om hela tråden igen.

Läste också igenom hela tråden igen, har aldrig lyssnat på Cremona M men har kunnat jämföra de två Guarnerimodellerna på hemmaplan och Memento gav ett varmare, fylligare ljud än Homage och jag fick intryck av att den är avstämd på ett annorlunda sätt. Har även lyssnat på Cremona med ungefär samma placering/elektronik och det bestående intrycket var att den tonala balansen blev aningen ljusare än över både Guarneri och Amati. För övrigt fanns det mycket som var gemensamt.

Memento377.JPG

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha lyssnat på Memento på mässan så kan man väl konstatera att de inte hade några som helst problem med ett stort rum. Tvärtom tyckte jag de levererade en stor ljudbild med förvånansvärt fyllig bas.....och vackra är de ju.

jag lyssnade också på dem på mässan och jag håller med, väldigt stor ljudbild lät riktigt bra, en fördel med stativare är att man inte får samma problem med basen i lyssningsrummet, man får visserligen inte lika djup bas men kanske mer väldefenierad

tommy

Link to comment
Share on other sites

Ja, Mementon hade inga problem i ett stort rum, det kunde man höra hos Audionord idag. Trevligt. :)

Men som nämnts innan - guldägget i Sonusstallet är lätt Elipsa. Om budgeten tillåter skulle jag definitivt lyssna på denna först! I mitt tycke är det utan tvekan den trevligaste högtalare som SF har gjort, oavsett pris. Cremona M tyckte jag inte var riktigt jämförbar med dessa två, även om den var riktigt spelglad.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Mementon hade inga problem i ett stort rum, det kunde man höra hos Audionord idag. Trevligt. :)

Men som nämnts innan - guldägget i Sonusstallet är lätt Elipsa. Om budgeten tillåter skulle jag definitivt lyssna på denna först! I mitt tycke är det utan tvekan den trevligaste högtalare som SF har gjort, oavsett pris. Cremona M tyckte jag inte var riktigt jämförbar med dessa två, även om den var riktigt spelglad.

Mellan Elipsa och Memento tyckte jag att den senare lät bättre. Elipsa lät enligt mig aningen svullen i ljudet..... vilket kan ha berott på rummet (eller kringutrustning) förstås.

Link to comment
Share on other sites

Japp Hasse, det var svårt att jämföra dem på mässan.. Ena rummet med Krell och Nordostkablage, det andra med Leben rörförstärkeri och Nanotec. :) Skilda världar!

Som betraktelse tycker jag det var roligt att båda rummen lät bra, trots så olika approach.

Link to comment
Share on other sites

Mellan Elipsa och Memento tyckte jag att den senare lät bättre. Elipsa lät enligt mig aningen svullen i ljudet..... vilket kan ha berott på rummet (eller kringutrustning) förstås.

Efter dagens lyssning får jag nog revidera min uppfattning då även Elipsa/Leben kombon lät väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

hej igen

när man ändå är inne på sonus faber spåret, har någon provat Yter kabeln till dem? de ska ju vara specialgjorda till sonus faber

se länk http://www.laboratorium-yter.com/en/soluzione.html

tommy

Har för mig att några av medlemmarna i Sonus faber Club International har provat Yter och det skulle vara intressant att se om Sonus faber själva använder högtalarkablarna i sina lyssningsrum.

Link to comment
Share on other sites

Efter helgens lyssning på Mementon så är jag inte lika tvärsäker att jag skulle välja någon annan högtalare än denna lilla rara diamant. Tycker att den presterar underbart ljud även i större rum som det som Audio Nord spelade i på mässan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vad kul att alla ger en så possitiv bild av guanerin, några kompisar som var på mässan prisade också "den lille". Sen finns det flera aspekter på det hela. Jag bor numera i lägenhet och vill därför störa så lite som möjligt( har märkt att jag lyssnar på mycket lägre nivå nu än tidigare) ytterligare basprestanda skulle bara öka min nojja mer. Guanerin är vackrare, och på de flesta punkter en klart bättre högtalare( enl rapporter) sen har jag ytterligare en aspekt det är att jag kommer ha mina barn varannan vecka och då är det tehuva på som gäller, mitt tidigare rum (i huset) var barnsäkrat, nu kommer stereon leva ett betydligt farligare liv (suck) men dom får väl lära sig. Hursomhelst så sitter elementen högre, därmed mindre risk för ev petskador, likaså är ju själva högtalarens vackra låda en bit upp och inte i en lika utsatt höjd som en golvare. Jag kommer skeppa i väg mina Grandpiano innan mina småttingar får komma hit, pianolack är ju sååå snygt så länge ingen klåfingernisse ska peta på den. Just nu renoverar jag för fullt, byggplast över hela stereon, och huvor över högtalarna, det låter konstigt nog riktigt skapligt ändå med huvor. Schyst alternativ till sån där obligatorisk byggplats-bersprängare med lagad ståltrådsantenn och nedsmetat ytterhölje som alla hanverkare verka ha. Det verkar som det ingår i "standardkittet" för hanverkare. He he he.

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det flera aspekter på det hela. Jag bor numera i lägenhet och vill därför störa så lite som möjligt( har märkt att jag lyssnar på mycket lägre nivå nu än tidigare) ytterligare basprestanda skulle bara öka min nojja mer.

Där har du en viktig aspekt som sällan framgår av hifirecensioner. Hur låter det klockan 03.00 när resten av huset sover och volymkontrollen står nära noll... :?: Spela högt - det kan alla - men att plocka ihop ett system som ger äkta känsla på låg volym är inte lika självklart.

Link to comment
Share on other sites

Sällar mig också till skaran som imponerats av Mementon... riktigt imponerande i det stora rummet, va nog många som trodde att cremona(?)subben var ínkopplad :o:mm:

Så du tänker överge GPH-klubben? Förstår du är sugen på uppgradering, vem skulle inte önska sig det... lycka till, hoppas du blir nöjd med vad du än väljer. Följer nyfiket...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har ägt Guarneri Memento och gamla Cremona (som jag har i dagsläget). Guarnerin är helt klart en bättre högtalare. Framförallt så är det dynamiken, upplösningen och en tydligare, mer 3d ljudbild med tydligare separering som skiljer. Men Guarnerin har ju begränsningen i basen, även om den är överraskande kapabel och spelar lika djupt som Cremonan i mitt rum, så kan den ju inte spela lika starkt. Men lyssnar man inte på ganska höga volymer så är ju inte det ett bekymmer.

Jag lyssnade på både nya och gamla Cremona i samma rum innan jag böt ut Guarnerin (pga musiksmak så passar golvare mig bättre) och jag tycker faktiskt den gamla passar mig bättre. Visst den nya har lite mer dynamik och upplösning, men det blir samtidigt på bekostnad av att ljudbilen blir tunnare och röster får inte den där 3d kroppen på samma sätt som i gamla Cremona, tycker jag. Det avgjorde för mig och min smak, även om skillnaderna inte var så stora.

I min värld är därför Amati Anniversario målet, tänk att få Mementos övre delar med en rejäl botten :) Sen har vi ju det där med pengarna så vi får väl se när det nu blir av släpa hem ett par såna :)

För trådskaparen är nog att lyssna på båda under samma förutsättningar enda sättet att komma närmare ett beslut om val.

Link to comment
Share on other sites

Eller inte ;) . Har man en gång hört skilnaden är det svårt att blunda för insikten. "Ignorence is blizz" Jag tror att jag kan leva med Guarnerins limiterade bas, den lär ju vara rätt utsträckt ändå, bara för den är en så fantastisk högtalare. Låter den i närheten av hur vacker den är, så är jag nöjd. Det finns ju alltid möjlighet att komplettera med sub, även om jag aldrig tidigare lyckats med den integrationen, kanske är det lättare med stativhögtalare än golvare. Väntar med spänning.

Har bett om kostnadsförslag på en kantsydd heltäckningsmatta av den på vissa forum hyllade ege symphoni (numera silence?) på 4x4 eller 4x5 m. Det krävs en stor matta och dessa mått är inte standard direkt. Rummet är ju rätt stort, men efterklangen ligger mycket sent, vilket bara är bra. Det verkar som om den inspelade akustiken och rummets fina akustik ger en synergieffekt, det blir mycket öppet och levande. Problemet nu ligger i att med energirik musik eller musik på hög volym inte bibehåller lugnet. På rätt volym eller med glesa produktioner är effekten förföriskt vacker. Mitt tidigare rum lämpade sig bäst för energirik rock och elektro, i det här rummet spelas symfonisk och akustisk musik bäst.

Basen upplevs som djupare och kraftigare, mer levande än i det akustikbehandlade rummet jag hade innan, men utan klart definerade problemfrekvenser. Allt som allt finns det mycket goda förutsättningar att få fram musik på en helt ny nivå.

Hittils har jag spelat i detta stora(8.5x5.5m) rum utan andra möbler än en soffa, en rund ikea ps.matta (närmast en hifistandardmatta ;) ) inga gardiner mm. Tomt värre altså men med förvånande bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag kan leva med Guarnerins limiterade bas, den lär ju vara rätt utsträckt ändå, bara för den är en så fantastisk högtalare. Låter den i närheten av hur vacker den är, så är jag nöjd. Det finns ju alltid möjlighet att komplettera med sub, även om jag aldrig tidigare lyckats med den integrationen, kanske är det lättare med stativhögtalare än golvare. Väntar med spänning.

Jag skulle definitivt ha provat högtalarna i rummet innan köp. På mässan drevs de trots allt av Krell elektronik för närmare 600.000..... och kablar för nästan lika mycket :D. Tror det inverkade en del på slutresultatet ;) .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...