Jump to content

Dynaco SCA-35 Rörrekomendationer...

K-man

Recommended Posts

En kollega har en Dynaco SCA-35 med gamla originalrör i...kan väl var på tiden att byta... :)

Vilka rör är att rekomendera. Han behöve rju inga top of the line...men samtidigt inget skräp.

Var köpoer man lämplingen det?

Saxat:

The preamplifier printed circuit module amplifies the selected low level signal for each stereo channel through two stages (the two halves of a 12AX7 tube).

Each power amplifier, on a separate printed circuit module, uses a 7199 tube and two 6BQ5 output tubes.

12AX7/ECC83 (2), 7199 (2), 6BQ5/EL-84/7189 (4)

Vänligen

\\K-man

maila Roland på Tango Tubes.

Surfa dit och välj "contact" så ser du mailadressen.

Roland är mycket kunnig och ger bra service. Det han inte har inne kan han ibland få tag på.

OBS! Jag har ingen koppling till tangotubes, detta är bara ett tips i all välmening.

mvh / stargazer

En kollega har en Dynaco SCA-35 med gamla originalrör i...kan väl var på tiden att byta... :)

Vilka rör är att rekomendera. Han behöve rju inga top of the line...men samtidigt inget skräp.

Var köpoer man lämplingen det?

Saxat:

The preamplifier printed circuit module amplifies the selected low level signal for each stereo channel through two stages (the two halves of a 12AX7 tube).

Each power amplifier, on a separate printed circuit module, uses a 7199 tube and two 6BQ5 output tubes.

12AX7/ECC83 (2), 7199 (2), 6BQ5/EL-84/7189 (4)

Vänligen

\\K-man

Hej K-man

En sån har jag också som står i källaren :)

Dynaco.JPG

Skickar med en bild.Jag köpte min för 40 kr på loppis.Något fynd kan man fortfarande göra ibland.

Vad det gäller rören så är Ecc 83 ett av de vanligast förekommande rören och det finns i princip hur mycket som helst.

Skall man inte gå på NOS så tycker jag att JJ är ett bra val(säljs av Akkelis Audio)Det blir lite billigare dessutom än NOS rören

Det är lätt att byta rör.

Man kan om man vill dessutom ladda ner manual på internet.

Man får inte glömma att ställa bias när man bytat rör(man skall kolla den ändå emellanåt)

Hmmm...ja just det ja....bias skall skötas på rörisar....står även det förfarandet i manualen?

Du har möjligen inte länken?

\\K-man