Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hittade en begagnad vinyl:

1192286924_mounta10.jpg

Ursprungligen utgiven 1969 som "Infinite Search". Återutgiven och remixad 1972 med titeln "Mountain In The Clouds", inkl. en ny låt.

Min skiva är i serien "That's Jazz" (från 1977, tror jag).

En av de tidiga föregångarna i jazzrock-genren.

Ung-pojken och bassisten Miroslav Vitous kom från Tjeckoslovakien till USA. Efter ett par år spelade han in en "solo"-platta med storheter som John McLaughlin, Herbie Hancock, Jack DeJohnette och Joe Henderson. Ganska raskt marscherat, kan man säga.

Jag gillar den här. Kanske någon kan rekommendera annat av Vitous, bortsett från det han gjort med Weather Report som jag redan känner till. Jag har säkert någon mer skiva han är med på men hinner inte kolla just nu.

Posted
Jag gillar den här. Kanske någon kan rekommendera annat av Vitous, bortsett från det han gjort med Weather Report som jag redan känner till. Jag har säkert någon mer skiva han är med på men hinner inte kolla just nu.

Han har inte gjort så många plattor, märkligt nog. Jag har även följande plattor med honom:

Guardian Angels på japanska Trio från 1978

Magical Shepherd på WB från 1976

Miroslav Vitous Group på ECM från 1980

Universal Syncopations på ECM från 2003

Universal Syncopations II på ECM från 2007

De tre första har jag på LP men de finns på CD, åtminstoen i USA. Magical Shepherd tycker jag man kan vara utan. De övriga gillar jag. Det är dock inte alldeles lättillgänglig musik. De kräver engagerad lyssning, vilket passar mig, men inte alla.

Posted
Han har inte gjort så många plattor, märkligt nog. Jag har även följande plattor med honom:

Guardian Angels på japanska Trio från 1978

Magical Shepherd på WB från 1976

Miroslav Vitous Group på ECM från 1980

Universal Syncopations på ECM från 2003

Universal Syncopations II på ECM från 2007

De tre första har jag på LP men de finns på CD, åtminstoen i USA. Magical Shepherd tycker jag man kan vara utan. De övriga gillar jag. Det är dock inte alldeles lättillgänglig musik. De kräver engagerad lyssning, vilket passar mig, men inte alla.

Jag kikade i min samling och hittade en LP från 76; "Majesty Music" (på Arista) där bl.a Lenny White finns med.