Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jo, faktiskt, jag har köpt en gammal radiodel. En sådan med analog sökratt o AM/FM omställare. Kopplat in den med överbliven lakrits RCA kabel och lös 75Ohms antenn... Sitter och lyssnar på Mozart pianokonsert på P2 och det låter bättre än det borde. Körde lite prat radio i bakgrunden i helgen och det är en närmast skrämmande upplevelse att höra radioprat på hifimellanregister :o

Med en vettig signalkabel och en rikigt antenn kan denna 80 tals Marantz få stanna ett tag på försök.

Nu till lite frågor till forummedlemmar med radioerfarenhet.

Vad är en vettig nybörjarantenn. Vill undviga centralantenn.

Hur placerar jag mina komponenter? Det är lite trångt i riggen nu och jag undrar om det finns några störparametrar att tänka på. Min fråga är dubbelriktad, då jag funderar över om RF mottagaren kanske kan störa DACen tex, eller om slutstegen stör radion.... Sist in först ut är det som gäller, dvs. kan inte Tunern anpassa sig, så åker den hem till flickvännen...

mvh,

/Matrixen

Posted

Jag har ställt min tuner en bit ifrån övrig elektronik för säkerhets skull. Läste någonstans att inkopplade antennkablar kan vara en störkälla för övrig elektronik.

Har väl inte märkt någon påtaglig skillnad men jag försöker hålla isär kablarna mest av gammal vana... :)

Gamla tuners kan vara överraskande bra... :o

Posted

Ingen tuner är bättre än sin antenn... :) Det finns mycket effektiva inomhusantenner från bl.a. AudioPrism och MagnumDynalab. Själv använder jag ett högt rör från AudioPrism och det ger full signalstyrka över samtliga förinställda FM-kanaler.

Fast egentligen lyssnar jag bara på P2 numera.

Posted

Håller faktiskt också på att skaka liv i en 80-talstuner - även den en Marantz!

Vart köper man vettiga antenner?

Det finns mycket effektiva inomhusantenner från bl.a. AudioPrism och MagnumDynalab

Var köper man sådana? Finns de i prisklasser under fyrsiffrigt?

Har varit en sväng på C.O. och ElG...<censur>.. men man blir bara ledsen i ögat när man äntrar dessa ondskans nästen :evil:

Webbadresser, telefonnr tja alla tips emottages tacksamt!

mvh / stargazer

PS

dessutom, finns det något trick för att "dämpa" antennkabelns påstådda skadliga inverkan på sin hifi-anläggning? (nej, jag kan inte placera tunern någon annan stans än i samma möbel)

DS

Posted

Jag har en Magnum Dynalab inköpt på Ågrens i Gbg.

Kanonbra. Den ger inte högre signalstyrka än min förra enkla antenn men ljudet blir betydligt bättre.

Har för mig att jag gav 900 för den. Mycket bra investering.

mvh Lasse

Guest mikael
Posted

Själv så har jag kopplat upp min radiodel med hjälp av det radiouttag som sitter bredvid antennuttaget till tv:n (oj aningen rörig formulering kanske). Antennsladden kostade väl en 30 spänn och jag har full styrka på radion, så denna investering borde nog ge ganska så bra valuta för pengarna :app:

Posted

Funkar det så funkar det. Risken med centralantenn är jordslingor och liknande. Kan bli rikigt elakt. Jag köpte en billig 75 ohms "hänga på väggen antenn" i väntan på att hitta den rätta antennen. Det luriga med denna antenn var att signal styrkan förbättrades olika på olika kanaler samt att det trots högre signalstyrka, brusade minst lika mycket, eller i vissa fall mer, än bara lös TV anten liggandes på golvet... Märkligt.

Posted

Det fungerar nog väldigt olika från fall till fall. Provade också radiouttaget i väggen (Kabelvision) men det blev klart sämre än medföljande sladdantenn.