OJCO Ljud & Bild Posted February 1, 2008 Posted February 1, 2008 Dator + Benchmark DAC1 med USB Kan datorn som källa tillsammans med en kompetent DAC utmana CD-spelaren när det kommer till ren spel glädje. Vi har ställt upp kombinationen ovan som består av Usher V604, Marantz PM7001 KI, Fujitsu Siemens minsta dator med en volymn på endast 1.4 liter och Benchmark DAC1 med USB anslutning. Musiken har vi lagrat i det okomprimerade formatet wav. Kom till oss och bedöm med egna öron. Vi tror inte att ni blir besvikna. Quote
Mr T Posted February 1, 2008 Posted February 1, 2008 Tror ni är inne på helt rätt linje. Jag har funderat mkt på detta och om det nu är så att man kan få en 1:1 överföring från CD till hårddisk så har jag svårt att förstå (ur ljudkvalitetsperspektiv) varför jag ska lägga dyra pengar på en CD-spelare. Står själv inför en uppgradering av signalkälla och dator/hårddisk plus extern DAC verkar vara mest logiskt. Jag har svårt att finna skäl (andra än emotionella) till att inte överge CD-spelaren... Mr T Quote
Andy Posted February 1, 2008 Posted February 1, 2008 Vad kostar ett sådant kalas bortsett från dator och högtalare? Mvh Quote
Kent_n Posted February 1, 2008 Posted February 1, 2008 Euphoniaträffen på audioconsept, där skall även vi jämföra skillnaderna mella cd och hårddisk. Har själv inte en susning om vad som är "bäst" Skall bli kul att få jämföra och bilda sig en uppfattning om vad som man föredrar.. Quote
Mr T Posted February 1, 2008 Posted February 1, 2008 Vad kostar ett sådant kalas bortsett från dator och högtalare? Mvh Om du väljer att köra med dator utan kontrollenhet (typ Squeeze box eller liknande) behöver du egentligen endast en (bra) DAC. Jag har tidigare haft just Benchmarken hemma och den låter mkt bra. Beroende på utförande (färg, USB eller ej, rackmonterat eller ej) så brukar den ligga mellan 10 000-13 000. Kolla runt lite på squeezebox tråden som ligger på lysssnarforum, tror jag det är, där finns det medlemmar som kan mkt mer om detta Mr T Quote
Mr T Posted February 1, 2008 Posted February 1, 2008 Euphoniaträffen på audioconsept, där skall även vi jämföra skillnaderna mella cd och hårddisk. Har själv inte en susning om vad som är "bäst" Skall bli kul att få jämföra och bilda sig en uppfattning om vad som man föredrar.. Ja, jag ser fram emot den träffen. Det ska bli kanonkul att jämföra. Jag har ju inte jämfört men rent teoretiskt sett tycker jag att man borde få mer (bättre) ljud per krona om man kan lägga hela pengen på en DAC istället för som nu CD-transport och DAC. Mr T Quote
Recommended Posts