Jump to content

En LP av Jascha Heifetz

Guest pick-me-up

Recommended Posts

Guest pick-me-up

Vad är det för en skiva jag hittade?

Var i dag och hämtade två gamla och billiga bildskärmar som jag hittade på ett ställe där man säljer begagnade varor av alla möjliga slag. (Två bildskärmar för 50 spänn! Visserligen fungerade inte den andra … men so what … Totalpriset skrämmer inte.)

De hade en hel del vinylplattor också, och för en gångs skulle tänkte jag ögna dem lite igenom. Så jag var tvungen att köpa några LP för att de såg ut nästan som ospelade … Inga mästerverk, men kul att ha grejor bara.

Nu undrar jag vad är den här LP:n för något, då jag hittar absolut ingenting om den på nätet. Är den helt värdelös när den inte finns ens på CD? *ler*

På framsidan står det så här:

Jascha Heifetz - Cesar Franck - Richard Strauss - Sonatas – Brooks Smith – Piano

Sen står det också Masterworks; tydligen syftar på det artistiska.

På snedden på ryggen står det:

Franck & Strauss Sonatas - Heifetz

På baksidan står det:

Sonatas for Violin and Piano

Skivnumret är CBS 76419

Jag vet att det finns många oerhört duktiga medlemmar som är skickliga på klassisk musik. Hoppas de kan bringa klarhet i min fråga.

Mvh.

/Jukka

Ja du...

Masterworks är en serie där Columbia/CBS (numera SONY/BMG) har gett ut sina inspelningar med tidens (tänk analogt) bästa klassiska musiker. Heifetz räknas som kanske den största violinisten mellan Paganini och Davis Oistrakh, ok det fanns ett gäng som var nästan lika bra under 1900-talet, men ingen riktigt lika legendarisk! Jag brukar ofta skippa Masterworkspressningarna från sjuttiotalet (Gråa med svart tryck) när jag är ute jagar begeanat eftersom dom är budgetpresssningar (sämre vinyl!)...

Inspelningarna av sonaterna av Franck och Strauß har funnits både på LP och CD (Den senare i den kompletta Heifetz sammlingen på CBS), så utgåvorna är inte så särskillt ovanliga (jag har två olika på LP och den kompletta editionen på CD). Masterworksserien har funnits i många olika utgåvor, och om mitt minne inte sviker mej är platta ganska "ny" .. jag är inte man att svara på värdet, men vår vän Eliot kan säkert kasta lite vatten på den frågan!

Mer info om Jascha Heifetz

Wikipedia

Official Site

SonyBMG Masterworks

Ingen av Sonaterna av Franck eller Strauß verkar vara tillgänglig just för tillfället...

/ptr

Ja, det där bör vara liveinspelningarna med Heifetz, utdrag från konserten -72

som i sin helhet fanns i en box med 2 LP. Har boxen, USA-original, men kan inte

plocka fram den just nu. Både boxen och din skiva är från ca 1976.

Ser ditt fynd ut så här? Kanske tysk pressning även? Läs det finstilta på etiketten.

CBS 76419 (Länken går till en jpg-bild, jag länkar istället för att bädda in eftersom

det senare ju är stöld av bandbredd egentligen.)

De där inspelningarna är ju intressanta på så sätt att det är Heifetz live. Lite radiomaterial

har ju kommit på CD, annars finns det väl inte mycket live med honom vad jag vet.

Tyvärr är gubben riktigt gammal, och när jag senast lyssnade för några år sen tyckte

jag den underbara Franck-sonaten var olidlig i denna upptagning. Heifetz' första Franck (var

det med Rubinstein?? ca 1936) håller en helt annan klass. Intresset ligger väl i att skivan

rymmer några av de sista tonerna efter Heifetz; ett stycke violinhistoria.

Ett annat tyvärr är att samlarvärde trots allt inte existerar. Både min box och din

europeiska inkarnation saknar pengavärde. Det är vanliga grejer, som ingen betalar för.

Behålles således, utan grubblerier.

Guest pick-me-up

Tusen tack för alla fina svar, plundin, eliot och Rutger!

Jag förväntade mig inte så snabb reaktion …

Skivan är precis den som Rutger visar länken till. Det som är lite underligt trots allt är att om man söker på skivnumret så får man inga träffar!

Det gör inget att den har inget speciellt värde, för jag tänkte inte sälja den. Ska försöka lyssna på den i helgen.

Tilläggas kan att alla skivor jag köpte såg i princip nästan ospelade ut och var inte ens dammiga! Tydligen går det att göra fynd på loppis och dylika. Nu har jag fått se det med egna ögon.

Den upplevelsen väcker hungern i mig så jag vill försöka gå vidare …

Det fanns ett ganska riklig utbud speciellt klassisk musik, men vid en snabb genomgång av en del skivor tyckte jag att det fanns inga dyrgripar alla fall.

/JJ

P.S. De Sibeliusskivorna köpte jag främst då jag kommer ursprungligen från Finland och de styckena ligger väldigt nära mitt hjärta …

De var:

Jean Sibelius - Karelia Suite - Lemminkäinen Suite

Okko Kamu/ Radio Symphony Orchestra Helsinki

DG 2530 656

Jean Sibelius - Finlandia, Valse triste, Der schwan von Tuonela, Tapiola

Karajan/ Berliner Philharmonic Orchestra

DG 139016

Förresten finns det någon/några rekommendationer från er av den sistnämnda som går att köpa och som har ett bra ljud? Främst på CD, men varför inte på LP också, så man får kika efter dem.

Jean Sibelius - Finlandia, Valse triste, Der schwan von Tuonela, Tapiola

Karajan/ Berliner Philharmonic Orchestra

DG 139016

Förresten finns det någon/några rekommendationer från er av den sistnämnda som går att köpa och som har ett bra ljud? Främst på CD, men varför inte på LP också, så man får kika efter dem.

På CD kan du kolla efter BIS-CD-1125 Osmo Vänskä dirigerar Lahti SO i diverse Sibelius Highligts, inklusive flera av styckena från Karajaninspelningen.. Mycket bra ljud!

/ptr

Guest pick-me-up

På CD kan du kolla efter BIS-CD-1125 Osmo Vänskä dirigerar Lahti SO i diverse Sibelius Highligts, inklusive flera av styckena från Karajaninspelningen.. Mycket bra ljud!

/ptr

Tack för tipset, plundin!

Jag ska notera och skriva upp på min lista. Har förstått att de flesta BIS-skivorna har väldigt bra ljud.

Och det är just det som är oerhört svårt för en amatör, att pricka in ett album som är ljudmässigt bra. Sen om inte tolkningen skulle alltid vara just den allra, allra bästa, får man acceptera.

För jag är inte så duktig på klassisk musik att jag skulle kunna märka så stora skillnader. Men även jag har märkt att det skiljer en del på samma verk mellan olika utgåvorna.

Och en del har gjort kanske samma verk flera gånger till och med. Då är det inte lätt för en novis att veta vad som är bäst.

Och skulle det råka bli så att man av misstag köper en inspelning som inte håller måttet, kan man få felaktig bild av musiken.

Därför är det så oerhört skönt att det finns pålitlig expertis att fråga här på forumet.

Guest pick-me-up
J Heifetz spelande är den ända klassiska musik jag kan höra igen och igen och aldrig lessna.. Det va väl inte direkt on topic... Men vill gratta till fin musik ...... :)

Tack, mayro!

Än så länge har jag inte hunnit lyssna på den … Men den tiden kommer, tro mig!

Det som jag tycker är det allra bästa är att jag har fått en blodad tand att gå på ställen där de säljer billiga skivor …

Jag trodde i min ytterst lilla värld att det mesta är bara skräp där, men ack jag misstog mig rejält!

Jag inbillar mig att man har störst chans att hitta något fynd om man är där då när de har fått en ny sändning skivor.

Ganska mycket av LP är dock i rätt så urusel kondition, men vad vet jag? Med hjälp av skivtvätt kan det bli hyfsad bra ändå.

För ingen av de plattor jag kollade hade några djupa ärr på ytan, utan det var mest ganska lätta repor ändå. :)