Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har precis fått ärva min fars skivspelare + en massa gamla osålda skivor.

Skivspelaren en Technics Sl-120 med SME 3009, vad jag förstår en ganska bra skivspelare.

Har försökt hitta lite info om den på nätet, men inte hittat mycket. Skulle vara kul att höra från någon här, vad ni tycker om den? Tips för inställningar/värt att köpa något tillbehör? osv.

Har även skapat en annan tråd i musikforum, där jag har lite frågor angående LP, titta gärna där om ni känner att ni kan allt om vinyl :)

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=5050

012.jpg

003.jpg

Posted

Det finns faktiskt en hel del på nätet. Jag sökte på Googles och fick bl a upp den här adressen Vinyle engine Här finns t ex en manual att ladda ner om din skivspelare. Där finns också bildgalleri och hänvisning till Technics forum, som kanske kan hjälpa dig med ett lock. För att få ut all information måste Du registrera dig.

SL-120 är nog rätt så ovanlig i Sverige. De flesta som köpte SME-arm satte den i Thorens spelare, typ 160B, skulle jag tro. Kenwood hade också en modell i 500-serien som också var rätt så lyckosam ett tag med SME 3009.

Technics stora succee var deras SL-1200, som jag tror är samma spelare men med fast arm.

Om jag skulle förändra något, hade jag hade börjat med att byta ut pickupen och satt dit t ex en MC-pickup som idag finns i de flesta prisklasser. Ortofons nya M2 serie (mm) skall också vara bra, framför allt black, men för samma pris får Du t ex Dynavectors minsta MC eller motsvarande modell från Sumiko. Om Du vill lägga en slant till så hade jag tittat lite på Ortofons Kontrapunkt A eller H eller en Benz Ace. Du kan få ut betydligt mer av din skivspelarkombination genom att byta upp dig på pickupsidan.

Välkommen till forumet får jag väl också säga! :)