Jump to content

Vinylfrågor

TheFloyd

Recommended Posts

Hej!

Har fått ärva lite vinyl av min far, och har lite frågor om vinyl i allmänhet.

Pappa hade ett skivbolag förut och sysslade även med postorder mm.

För ungefär 14år sedan hjälpte jag min pappa att sälja av hans samling på diverse skivmässor i stockholm, ett himla konkande av backar kommer jag ihåg, hehe. Men kommer också ihåg att vi sålde så oerhört mycket, det var kösystem framför våra bord och vi badade i pengar. Jag var 12 år gammal och fick en ny cykel som tack för hjälpen.

Under åren som gått har ett intresse för vinyl väckts och jag har ständigt tjatat om att jag ska få ärva min fars skivspelare och överblivna skivor.

Och nu äntligen har jag fått överta allt. Men nu tycker jag det är mest vansinne att han sålde alla skivor förut :)

Tanken med mitt inlägg är att få lite hjälp med att reda ut lite saker.

Skivorna är av blandad kvalitet och genrer. Bland annat så består det mesta av arkiv ex och är då ospelade, vissa är även taggade med "promotional - not for sale".

1: Har hittat några intressanta skivor och undrar om det betyder något speciellt när artikel? -nummer och andra koder är inristade i skivan (intill mitten) alltså inte tryckta?

2:Har även surfat runt en massa på E-bay och Gemm.com och försökt få en överblick på vad saker kan vara värda mm. Men finns det några andra ställen man kan söka på? Hittar nämligen inte vissa pressar/utgåvor av diverse artister, och förmodar att de kan vara värda en del..

Hoppas någon vänlig själv kan svara på mina frågor, tack på förhand..

/Martin

Hej!

Har fått ärva lite vinyl av min far, och har lite frågor om vinyl i allmänhet.

För ungefär 14år sedan hjälpte jag min pappa att sälja av hans samling på diverse skivmässor i stockholm, ett himla konkande av backar kommer jag ihåg, hehe. Men kommer också ihåg att vi sålde så oerhört mycket, det var kösystem framför våra bord och vi badade i pengar. Jag var 12 år gammal och fick en ny cykel som tack för hjälpen.

Under åren som gått har ett intresse för vinyl väckts och jag har ständigt tjatat om att jag ska få ärva min fars skivspelare och överblivna skivor.

Och nu äntligen har jag fått överta allt. Men nu tycker jag det är mest vansinne att han sålde alla skivor förut :)

Tanken med mitt inlägg är att få lite hjälp med att reda ut lite saker.

Skivorna är av blandad kvalitet och genrer. Bland annat så består det mesta av arkiv ex och är då ospelade, vissa är även taggade med "promotional - not for sale".

1: Har hittat några intressanta skivor och undrar om det betyder något speciellt när artikel? -nummer och andra koder är inristade i skivan (intill mitten) alltså inte tryckta?

2:Har även surfat runt en massa på E-bay och Gemm.com och försökt få en överblick på vad saker kan vara värda mm. Men finns det några andra ställen man kan söka på? Hittar nämligen inte vissa pressar/utgåvor av diverse artister, och förmodar att de kan vara värda en del..

Hoppas någon vänlig själv kan svara på mina frågor, tack på förhand..

/Martin

Fråga ett vet jag inte riktigt vad du menar med men menar du det området på skivan som inte har ljud, området direkt efter sista låten på skivan, så kan det vara av stor vikt. minns inte säkert men jag tror mig minnas att på blue note lp finns det graveringsmannens initialer samt ett öga!

Köp böcker i ämnet. T ex Record collector för engelska Lp-pressar och Goldmine för Us-pressar och stora popboken som finns till utlåning eller i referenslitteraturen på alla bibliotek samt även en svensk nyutkommen bok som behandlar svensk progg/äldre hårdrock. Alla utom popboken finns på Adlibris till bra pris och är bl a utmärkta värderingsböcker.

Angående promotional-not for sale så är det oftast cutoutskivor från 70-talet (us-pressar) som har denna beteckning. inneretiketten är oftast vit på dessa utgåvor vilket den oftast inte är på officiella utgåvor. Dock är de inte i min värld värda något mera just för detta att det står Not for sale. Dessa 70tals lp jag talar om kom till malmö genom lp-miljonärena som tog in tågvagnar fulla av lp (från Usa) och alla har cutout-konvelut.

Om jag inte missminner mig fick de här bröderna till slut epitepet lp-mordbrännarna då de lär ha satt eld på ett stort lager!!??

Hette de inte Assarsson eller nåt??

Glömde säga att på auktionssajterna får du endast reda på vad en skiva kostade vid en viss auktion alltså vid just detta tillfälle!! Detta har inte med det objektiva värdet att göra. Du måste checka upp vad en viss skiva hade för slutpris samt HUR MÅNGA GÅNGER den är såld för detta pris. Då får du ett hum om värdet.

Jag kan ganska enkelt hjälpa dig med värderingen, även om det handlar om massor av skivor. Men då måste jag ha en bild av vad det handlar om och det får du isf ge mig live eller via pm.

Om Du har amerikanska jazzplattor i samlingen kan jag också bidra med en del hjälp från min utsiktsplats här i Nordamerika. Jag har en stor katalog som listar dessa uppdelat i original och följande re-issues. Skicka ett PM om det är någon speciell platta de undrar över.

Hej,

Även jag är ny här på forumet, men hoppas jag kan hjälpa dig angående vinyl. Är det i området

mellan vinylspåren och ettiketten du menar? Där finns det ett så kallat matris nummer, kan se olika

ut för olika skivbolag och är oftast en kombination av siffror och bokstäver, ofta kan det se ut som du beskriver inristade för hand, vilket gjordes i matrisen skivan pressades av, (en så kallad mother stamp). Ibland kan man med hjälp av matris nummret (beroende på bolag och artist) utläsa om det är en första utgåva eller en andra utgåva av plattan, Pressades den i olika länder kan dessa nummer skifta från land till land.

Promo Copy eller For promotional use Only är skivbolagets gratis kopior som oftast skickas till radiostationer och recencenter i samband med skivsläppet för att få skivan spelad på radio och

recencerad i pressen. Ibland men inte alltid kan dessa betinga ett högre värde om skivan sålde

bra. Då finns det förhållandevis små upplagor av Promo Copies i omlopp, ibland sålde inte skivan alls och Promos är då lättast att få tag på för samlare och då blir det som kallas Stock Copies

(sådana som såldes i butiker) dyrare.

Värde på vinyl, tja du det varierar väldigt, och åtminstone jag tycker inte det finns en egentlig sanning, värderingskataloger tenderar ofta att sätta för höga priser samtidigt som Ebay är det snabba klippens forum ibland, några känner inte till priserna och på en bra dag kan man göra fynd, andra gånger skrattar man ihjäl sig då någon kan begära vansinniga summor för värdelösa skivor. Tumregeln är att en artist som många samlar på kan ge höga priser, samtidigt så kan dessa samlare få ihop en komplett samling och plötsligt dalar intresset, och då priserna. Folk kan samla på genrer, artister, tidsepoker, bolag, grupper.....så en platta kan ha många tänkta samlare, allt beror på.

Under åttiotalet dök många nya bolag/etiketter upp för att sedan försvinna igen sådana skivor KAN betinga höga priser, osv. Dessutom graderas skivor i olika kvaliteter beroende på skick, en sällsynt platta kan accepteras i sämre skick, medan lättåtkomliga plattor bör vara i nyskick.

Graderingen anges i grader som Still Sealed dvs oöppnad, Mint för nyskick, Exellent för spelad men "som ny" Very Good, spelad och det syns att den är begagnad men spelar helt okey osv.

En god vän till mig samlade på singlar Dan Penn gett ut i sitt eget namn på olika bolag, dom kostade oftast skjortan när alla samlade Dan Penn numera är priserna på Dan Penn halverade.

Skillnaden mellan samma låt och olika bolag är exempelvis Elvis Presley, hans fem fösta låtar gavs ut på SUN records i Memphis en sådan i original i skapligt skick går på Ca 1 000 USD medan andra pressningen gjord på RCA ett år senare kostar Ca 30 USD.

En del originalplattor har pressats i senare

massutgåvor och dessa betingar inget värde alls för en samlare, skriver detta för att ge dig några exempel.

Det är lite grann som bostadsrätts och villa priserna det går upp och ner och marknaden bestämmer.

Som någon här tidigare skrev, berättar du vad du har för plattor så är det lättare att ge ett värde, själv har jag kontakter med personer som handlar med gammal vinyl, så där kan jag få lite info och hjälp ifrån, och här på forumet har redan sträckts ut en hjälpande hand. Ett tips kan vara ta i lugn och ro reda på vad du har sälj via annonser eller auktion med reserverat lägsta pris, det finns massor av handlare som vill köpa billigt av dig för att sedan sälja dyrt och då hamnar vinsten knappast i din ficka.

Tror säkert att köerna var långa till ert bord på skivmässorna, helt nya skivor brukar vara mums för skivsamlare det var säkert många som gjorde klipp den gången.

Till sist, som gammal musik älskare, din pappa drev ett skivbolag, låter spännande, vilket bolag? Var och under vilket tidsperiod, och vilken typ av musik o artister fanns på bolaget?

Hoppas du fått lite mer kött på benen och lycka till.

Conny T

Mycket bra sammanfattning kunde inte säga det bättre själv! :)

Råden som delats ut här är av mycket hög klass, tro mig jag vet!

Ett bra sätt att få veta värdet är också att fråga personer här på forumet och även andra för att sedan dra en egen slutsats. :)

Vinyl är förbannat kul!

Promo Copy eller For promotional use Only är skivbolagets gratis kopior som oftast skickas till radiostationer och recencenter i samband med skivsläppet för att få skivan spelad på radio och

recencerad i pressen. Ibland men inte alltid kan dessa betinga ett högre värde om skivan sålde

bra. Då finns det förhållandevis små upplagor av Promo Copies i omlopp, ibland sålde inte skivan alls och Promos är då lättast att få tag på för samlare och då blir det som kallas Stock Copies

(sådana som såldes i butiker) dyrare.

Jag är jätteförtjust i promo-ex. Officiellt så är ju dessa lite nedsedda på och inte riktigt fint. Men när man dyrkar en artist och vill ha en 100% komplett samling så är som ju ett måste. En bekant hade en komplett samling Metallica men saknade ett koreanskt promo ex... vad göra 99.9% eller 100%?? Ni som är samlare vet ju vilket alternativen som gäller. :D

Promos och testpressar kan vara intressanta av ljudmässiga skäl också. Oftast är ju dessa från den första omgången skivor som pressats (första "stampern") och är de i bra skick kan det låta precis så bra som just den skivan kan låta. :) Testpressar kan dock låta sämre, och det kan t.o.m. vara "fel" på dem, men enligt min erfarenhet är det väldigt sällsynt. Jag har ganska gott om testpressar från det glada 80-talets synthera, och de låter utmärkt allihop.

Så, någon som sitter på lite tyska eller engelska testpressar/promos med Tangerine Dream eller Kraftwerk på LP? Get in touch.. ;)

Och, TheFloyd, du får gärna visa lite bilder på de skivor du pratar om, så får vi en lite bättre uppfattning om vad du sitter på. :)

Ja!

Det skulle vara jättekul att få lite mer grepp om vad det är för skivor du har, mer än att bara veta att du har massa skivor i allmänhet. Få saker är så kul som andras skivsamlingar. Roligast är den egna (förhoppningsvis)

Promos och testpressar kan vara intressanta av ljudmässiga skäl också...

Det kan nog vara bra att skilja på "promos" och "testpressningar", som regel är att man sällan använde testpressar som promos, däremot kan/kunde det hända att recensenter fick förhandsexemplar ur testpressen! Promos är som regel bara gratisex (ur reguljär produktion) avsedda att delas ut bland viktigrare personer i branchen ... givetvis förekommer undantag, men rent generellt funkar det såhär fortfarande!

Att testpressningar kan skilja sig från ordinarie produktion beror ju på att dom är ett prov på om master/gravering funkar...

Nu har du sagt "A" då får du berätta vad skivbolaget hette; ett av mina sammlingsintressen är nämligen att samla på skivbolag!

/ptr

Det kan nog vara bra att skilja på "promos" och "testpressningar", som regel är att man sällan använde testpressar som promos, däremot kan/kunde det hända att recensenter fick förhandsexemplar ur testpressen! Promos är som regel bara gratisex (ur reguljär produktion) avsedda att delas ut bland viktigrare personer i branchen ... givetvis förekommer undantag, men rent generellt funkar det såhär fortfarande!

Yeps, visst är det så. Däremot är merparten av alla promos/förhandsex osv ur just den första batchen av rent logistiska skäl.. Förhandsex/mutexemplar osv skickas ju ut så fort skivan är färdig, så de som pressades och är "äkta" promos, dvs inte bara cut-outs och dylikt utan whitelabels/custom labels/fodral och dylikt, är i regel alltid från första stampern. I regel litar jag inte på promos som bara har t.ex. en stämpel nånstans, en etikett eller cut-outs/hål i fodralet osv.. Vem som helst kan ju göra det, och vem som helst gör sådana också, i nåt slags försök att kräma mer pengar från samlare.. Sorgligt, men tyvärr sant.

Att testpressningar kan skilja sig från ordinarie produktion beror ju på att dom är ett prov på om master/gravering funkar...

Of course! :)

Däremot har ordet förorenats genom åren och det finns många bolag och individer som blandar ihop det hela. Med testpress idag menar de flesta "white label promos", dvs blanka vita etiketter utan tryck eller handskrivet dito. Den gamla benämningen har jag sett många kallar för "engineering sample" idag, vilket väl förvisso är en bra benämning.

Iroise> Precis det du beskriver, och som Calle Jr menar på bilden. Hörde med pappa angående de där ristningarna och han berättade om att kan vara nummer för land, personen i fråga som pressat, matris nummer osv. Intressant!

Angående Promo skivorna så berättade pappa att han fick extremt många sådana skickade till sig.

Pappa hade företaget K-tel international, sysslade med import och gav ut samlingskivor etc.

Sen hade han skivbolagen Lotus Records, Arrival Records, Chart Records och Tmc. Företagen sysslade främst med disco men på senare tid resulterade i andra genrer också.

Han berättade att när en viss artist sålde bra så pressade de nya plattor under något av bolagen.

De gjorde även lite mindre lyckade satsningar på artister, det resulterade så här 25-30 år senare i extremt roliga skivomslag t ex Viking Truckers… 

Annars så var deras kanske mest lyckade satsning Village People, som de tog in på Arrival Records.

Finns även en del guldskivor med dem liggande i nån garderob. Historierna om Village People har man hört sen man var liten, och det är lika roligt varje gång man hör dom. Har tjatat på Pappa att han borde skriva en bok om allt, men han kontrar hela tiden med att jag borde skriva den, och intervjua honom. En dag kanske..

Han sa precis som jag tänkt ett par gånger:

- Vad tänkte jag med när jag sålde alla skivor förut? Inte visste jag att du skulle bli intresserad av det här..

Här är ett litet axplock än så länge, så att jag håller tråden vid liv.

Har inte hunnit gå igenom allt. Men tids nog

En sak som verkligen är tydlig nu när man går igenom allt är hur svårt det är för en novis att tyda vart skivan är tryckt! Ibland står det, men oftast inte..

Har skrivit ner lite nummer och dylikt jag hittat på skivorna, de betyder säkert någonting 

Richie Family – Ill do my best Arrival DS-4145 (Finland 82)

Musique – II (special package for DJ´s, Promotional copy ) Prelude PRL-12172

Musique – Keep on jumpin’ Chart records/Prelude/K-tel DS 4037 (Sweden 78)

Boney M – Take the heat of me +poster Hansa 27 573 OT (Germany)

Buster Williams – Dreams Come True Versatile BDS 5728 SB

Neil Diamond – Hot august night MCA 2-800 (MCA3)

L.A.X. – LAX Prelude PRL – 12171

Inner Life – Im caught up (Promotional copy) Prelude PRL-12175

Duffo – Bob the birdman PVK Duf 1? (England)

Patrick Cowley – The Album (Prewiev ed.) Fusion FPSF 004

Lionel Hampton – Apollo Hall 1954 Epic LN-3190 (XEM 37107) (Canada)

Steve Hillage – Fish Rising Virgin V2031 (England)

Waterfront Home- Take a Chance Bobcat 4z9 04061 XSM 171328

Music Lab – Do it High Fashion MS240A (Holland)

Baggare – Lemonsweet 12” VIP 150063 (Italy)

Fatih Hope and Charity RCA APL-1-1100-A

Giorgio Moroder – E Mc2 Lotus Records D4093 (Sweden)

Giorgio Moroder – Solitary Men TMC 8012 (Sweden)

Peter Green – In The Skies PVK PVLS-101b (England)

Peter Green – White sky PVK Hed-1b (Finland)

Peter Green – Profile Decca 6.24.778-01-1 (Germany)?

BOX The Yardbirds- Shapes of things (Box nr. 104) Charly Records

BOX The Beatles Collection BC 13 OC:162-53163/53176

BOX The Pink Floyd Collection 1C 198-53 826/38

Ledsen att det har tagit lite tid med detta inlägg, men har listat några här som jag tror kan vara intressanta att ta upp!? Då de är artister jag känner igen..

Utöver det här finns det över 300 skivor kvar, säkert 40% av det Disco/Elektro 70-80 tal.

Stort tack för alla svar!

/TheFloyd

vid ett snabbt kollande dvs ca en minut så tror jag inte att du har några direkta kioskvältare vad det gäller priser men bra musik iaf Yardbirds-återutgåvan är mycket bra! Annars så är det nog inte min mammas gata direkt! Jag känner inte till flertalet av skivorna. Men antar att de är utgivna i slutet av sjuttiotalet eller början av 80!!?? Är det så förklarar det varför ajg inte känner till så mycket. Jag är äldre! ;)

Haha nej inte välta kioskar här inte, men det här är det som är kvar efter att han sålde allt han samlat på sig.. Har börjat kolla upp de flesta av artisterna och många låter faktiskt inte illa, Disco är rätt kul :) Sen har jag redan hittat lite godbitar som Barry Biggs, George Mcrae mfl. Riktigt bra!! Jag tror jag funnit ett nytt intresse här, kul med vinyl!

Peter Green berättade farsan om, han hade tydligen en fruktansvärd levnadshistoria. Bla försvann han från jorden yta under några år och gjorde skumma saker. Men sen ryckte han upp sig och gjorde en haldann comeback. Pappa tog han då till Sverige och satte han på Jazz festivalen (?) Tror han sa den..

Haha nej inte välta kioskar här inte, men det här är det som är kvar efter att han sålde allt han samlat på sig.. Har börjat kolla upp de flesta av artisterna och många låter faktiskt inte illa, Disco är rätt kul :) Sen har jag redan hittat lite godbitar som Barry Biggs, George Mcrae mfl. Riktigt bra!! Jag tror jag funnit ett nytt intresse här, kul med vinyl!

Peter Green berättade farsan om, han hade tydligen en fruktansvärd levnadshistoria. Bla försvann han från jorden yta under några år och gjorde skumma saker. Men sen ryckte han upp sig och gjorde en haldann comeback. Pappa tog han då till Sverige och satte han på Jazz festivalen (?) Tror han sa den..

Läs Fleetwood mac:s historia, det är en ibland sorglig historia om hur livet som rockstjärna kan vara. Jag tror att hela gänget hade det väldigt svajigt med på både alhohol/droger under vissa år men Green var väl den som blev mest psykiskt sjuk. Fleetwood själv gick nästa under av drogerna.

Själv är jag väldigt svag för alla de första Mac-skivorna på Blue Horizon, fantastisk rock/blues. Även Roumor (stavning kanske fel) är en fantastisk platta, ja en som hade legat på min 100-lista över de bästa skivorna som gjorts!

Jag kan också gilla disco från 70-talet då främst den med svarta musiker. Är mycket förtjust i det som kallas blaxplotation-musik.

Läs Fleetwood mac:s historia, det är en ibland sorglig historia om hur livet som rockstjärna kan vara. Jag tror att hela gänget hade det väldigt svajigt med på både alhohol/droger under vissa år men Green var väl den som blev mest psykiskt sjuk. Fleetwood själv gick nästa under av drogerna.

Själv är jag väldigt svag för alla de första Mac-skivorna på Blue Horizon, fantastisk rock/blues. Även Roumor (stavning kanske fel) är en fantastisk platta, ja en som hade legat på min 100-lista över de bästa skivorna som gjorts!

Jag kan också gilla disco från 70-talet då främst den med svarta musiker. Är mycket förtjust i det som kallas blaxplotation-musik.

Roumors har jag på cd, och håller verkligen med dig. En riktigt bra skiva!

Blaxplotation har jag hört ute på nån club för ett tag sen, lät riktigt bra! Ska genast undersöka saken närmare.. Tack för tips!