Jump to content

Recommended Posts

Posted

d34305k1n0r.jpg

Herbie Hancock - Gershwin's world

En skiva med bred stil är denna. Häftig blandning av musik! Från jazz, via hard bop genom blues för att landa lite i det klassiska. Musiken är just Gershwins och de som inspirerade honom bla Duke Ellington och Maurice Ravel. Skivan är uppbackad av bla följande underbara musiker: Joni Mitchell, Wayne Shorter, Chick Corea och Stevie Wonder (på underbart spelat munspel och sång) men även av sopran och kammarorkester.

Herbie Hancock som nyligen passerade 64 bast, visar sina starka sidor i härligt och lekfullt pianospel. Med denna skiva har han tillsammans med producenten lagt ner både jobb och möda. Han skriver även att detta är en skiva han är mycket stolt över och det har jag all förståelse för.

Har lyssnat en del på denna och den kan inte annat än rekomenderas. Men kan varna "känsliga" lyssnare för att den kanske inte är av det allra mest lättsmälta taget ;)

Skivan är av bra klass även inspelningsmässigt, den är inspelad 29 juli -98 i New York och ligger tryggt skapad och utgiven på Verve. Pojkarna på Allmusic gillar också plattan.

Kan det va nåt?

/Mattias :)

Guest Zalve
Posted

Låter som en riktig höjdare,,, Antar att jag får höra den snart ?! :D:mm:

Posted

Det är ingen dålig skivproduktion denne 64-åring har fått till... :cool:

Herbie Hancock har ju navigerat mellan olika musikstilar och spelat med så mycket folk att det blir nästan omöjligt för en vanlig musikkonsument att överblicka.

Man får söka godbitarna och min egen favorit är albumet Lite Me Up från 1982. Rod Temperton är med och producerar en tunggungsoul utan dess like. Spåret Gettin´ To The Good Part står i en klass för sig... :mm: De efterföljande elektroniska utsvävningarna som albumen Headhunters och Future Shock har jag däremot lite svårt för.

Lite Me Up fanns att tillgå på japanpress från CBS/Sony. Mattsvart ovansida och lite guldnyans i metallskiktet.

För den tiden en mycket bra inspelning och man blir noga upplyst om att det handlar om en "DIGITAL MASTER"

- som en slags kvalitetsgaranti... :D

Åttiotalet i ett nötskal och tiden innan PCM, branta filter och annat digitalt skräp hade förts fram i diskussionsljuset.

B0000020HS.01._PE_SCMZZZZZZZ_.jpg

• 3 months later...
Posted

Hej!

Hancock är ju en höjdare som gjort mycket kul och bra under åren. Läste om en kille som helat enkelt sade att "any record with HH on it is well worth a listen". Ligger något i detta tycker jag.

Har själv många vax och CD mer Herbie. Min första kontakt var Man-child från djupaste 70-talet. Tung funk med mycket syntar! Verkligen tungt gung.

Herbie har ju varit med så länge och som Timbre skriver varit aktiv i många olika genres så jag tänkte tipsa lite om Herbie:

Jazzperioden:

"Takin Off" - Straight jazz med en ung Herbie.(-62)

"Maiden Voyage" - Vacker vackert! (-65)

"Sextant" - Konstigt repetetivt Undvik! (-72)

Funkperioden

"Head Hunters" - Klassikern som kom när han ville nå den stora publiken igen och göra en "Dance Record". 10 poäng! Svänger grymt med groove och funkinslag. Finns i en mängd välljudande utgåvor - en kassako för SONY.

"Man-Child + Secrets" Tung tung Funk"(båda -76)

Discoperioden

"Sunlight" Disco-eran börjar så smått men oerhört trevligt titelspår. Herbie sjunger med Vocorder.(-77)

"Feets don't fail me now" DISCO DISCO Fast bra sådan! (-79)

"Mr Hands" Underskattat fusionalbum. Herbie är tillbaka i jazzform" (-80) Köp!

"Lite me up" Tröttnar inte på denna.

Experimentella perioden

"Future Shock" Bar massa syntar och ett jäkla sväng! Lät som inget annat. Blev en radio-hit med Rockit!(-83)

"Dis is a drum" Fantastisk skiva med många samplingar av afrikanska ljud och en stor och "smutsig" djudbild. Funk och Avgrundsbas! Rekommenderas varmt!(-93)

Back to basics perioden

"New Standard" Hederligt sväng på popklassiker. Mycket bra! (-95)

"Gershwins world" Bra men lite "akademisk" för min smak. (-98)

New Wave perioden

"Future 2 future"

HH tar sig an Hiphop. Ganska fascinerande även om det inte svänger som t.ex Dis is da drum. Repetetivt och hypnotiskt. Bra ljud. (-01)

Som ni förstår så är jag lite av ett "fan". Det finns ju så mycket mer och inte minst på andras skivor på Blue Note. Står det Herbie Hancock så är det ett ganska säker köp ;-)

/Shaft :cool:

Posted

Mattias,

Tack för tillropet. Hancock är ju en av mina favoriter som du förstår.

Favoritplatta? ja det är ju lite svårt ftersom det beror lite på för dagen och vad jag är sugen på att lyssna på för typ av musik för stunden. Hancock går ju hela vägen fån straight jazz till hiphop.....pust!

MÅSTE jag bara ta med mig en skiva när båten sjunkit och jag simmar iland på den där ön med en CD-Walkman och en homla massa AA-batterier så får det nog bli "Head Hunters" pga av att den är så lyssningsvänlig och riktigt riktigt riktigt funky!

Enjoy!

/Shaft

Posted

Tack shaft.

Den har ett spaceigt omslag :mm:

e761503bxam.jpg

Finns på SACD också, 249 pix på cdon ;)

Efter lite sensemester blir det att sätta sig att prioritera bland alla man vill ha, och shoppa lite.

Mvh Mattias

Posted

Prioriteringar prioriteringar....... :D

Ett litet tillägg:

Fick hem utmärlta systerskivan "Man Child" -76 på Mobile Fidelity Gold CD från eBay och blev oerhört impad över det klara och fina ljudet! Inte alls ljust och vasst utan klart och mjukt. Silkeslen diskant och bra fast bas. De verkar duktiga på MF! Har hittills bara blivit imponerad av deras arbete. Nu har det tydligen lagt ner verksamheten tyvärr, men det finns ju många fina alster att lyssna på redan.

/Shaft

Posted

Inser nu att jag direkt hamnade i den Experimentella perioden efter Lite Me Up... :) Som soulfanatiker var det över min nivå och tack för en utmärkt sammanställning shaft!

Trevligt namn förresten... ;)

Posted

Timbre,

Gå istället tillbaka in i det funkiga 70-talet. Satisfaction guaranteed!

Kul att fler gillar HH!

/Shaft

PS Namnet är inte helt taget ur luften. Det var mitt smeknamn under en riktigt rolig period i livet :cool: