Jump to content

Högtalare ut från väggen

Engelholm Audio

Recommended Posts

Hejsan,

99% av oss har säkert högtalarna en bit ut från bakväggen, några av oss har kanske högtalarna väldigt långt ut från bakvägg. Med bakvägg menar jag den vägg bakom högtalarna, alltså den vägg vi tittar på när vi sitter och lyssnar.

Många - om inte alla - av oss vet att det händer stora grejer med ljudet när vi flyttar högtalarna närmre eller längre ifrån bakväggen. Min erfarenhet säg att det gäller basprestanda, energi i nedre mellanregistret samt fokus för främst mellan/diskant (men eg hela registret).

• Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Detta är tänkt som en lite informationstråd kring en liten isolerad del av rumsproblematik och högtalarplacering. Att det är en isolerad del är för att göra det hela lättare att förklara och för att ha något att bygga vidare på framöver.

:)

Hej Engelholm!

får man lov komma men synpunkter/kommentarer? Jag tycker det här är intressant. För det första och verkligen förvirrande är att vad vi kallar bakvägg kallar am. the front wall ... men det var egentligen inte det. Avståndet mellan högtalarna reglerar mellanbas och dynamik, och höjd på ljudbild, alltså lika viktigt egentligen. Och sedan, i mitt rum, högtalarna står lååångt ut från bakvägg, kan 30 cm helt avgöra om bas är bra och tillräcklig eller om högt. hamnat i en basfälla och allt runt 40Hz bara försvinner....

Så, översiktsmässigt har vi ett rum, 4 väggar, 2 högtalare och en lyssningsposition! Visst låter det härligt? :)

Jag antar att alla vet att ljudet sprids ut från högtalare åt nästan alla håll och kanter. Det är ju därför vi får så kallade reflexer från sidoväggar, tak, golv och bakvägg.

Just nu funkar inte min EA server, varför bilderna får vänta...

Hej Engelholm!

får man lov komma men synpunkter/kommentarer? Jag tycker det här är intressant. För det första och verkligen förvirrande är att vad vi kallar bakvägg kallar am. the front wall ... men det var egentligen inte det. Avståndet mellan högtalarna reglerar mellanbas och dynamik, och höjd på ljudbild, alltså lika viktigt egentligen. Och sedan, i mitt rum, högtalarna står lååångt ut från bakvägg, kan 30 cm helt avgöra om bas är bra och tillräcklig eller om högt. hamnat i en basfälla och allt runt 40Hz bara försvinner....

Självklart OK med synpunkter/kommentarer! :)

Hifirummets väggar är ett mysterium - käns inte säkert beskrivet hur många gånger man än förklarar det! :D

Avståndet mellanhögtalarna är nog nästan snäppet mer komplext att beskriva men det finns en gemensam nämnare med det jag tänkte belysa i denna tråden och det är avståndet till sidoväggen! :)

Give or take a few - enligt ovan ser det ut hos väldigt många.

Jag skrev ovan att högtalare sprider ljud "omkring sig" och detta får till följd att ljudet även slinker runt högtalaren, träffar "bakväggen" och studsar vidare mot lyssningspositionen.

reflex_2.gif

reflex_2.gif

För enkelhetens skull utritat för endast ena högtalarens direktljud och reflex i bakväggen. Egentligen är bilden 100 ggr mer komplex...

Det skall bli mycket intressant att följa denna tråd! Med K-man som mätansvarig :) fick jag med egna ögon uppleva hur ett avstånd kan påverka frekvensgången i de lägre registren.

Kul att höra Timbre! :)

Denna tråd börjar med teori och jag har 7 st egenhändigt gjorda bilder och skisser. Till dessa lägger vi sedan lite praktiska mätningar från faktiska rum/system och orkar vi så avslutar vi med lösningsförslag/alternativ.

Men som sagt...men webserver... :(

Give or take a few - enligt ovan ser det ut hos väldigt många.

Jag skrev ovan att högtalare sprider ljud "omkring sig" och detta får till följd att ljudet även slinker runt högtalaren, träffar "bakväggen" och studsar vidare mot lyssningspositionen.

http://www.engelholmaudio.com/tmp/akustik/reflex_2.gif

För enkelhetens skull utritat för endast ena högtalarens direktljud och reflex i bakväggen. Egentligen är bilden 100 ggr mer komplex...

Samma skiss igen, fast nu med båda högtalarnas direktljud och reflex från bakväggen:

reflex_3.gif

reflex_3.gif

Om vi tänker oss in i denna skissen en stund så kan vi förhoppningsvis förstå att avståndet som ljudet färdas är olika långt för direktljud och det reflekterade ljudet.

En inte helt exakt mätning på skärmen gav mig dessa siffror:

reflex_4.gif

reflex_4.gif

...det är alltså nästan dubbelt så lång sträcka som reflexen skall färdas i just denna skiss. Om högtalarna står väääldigt nära bakväggen blir skillnaden till slut bara högtalarens djup (*2 eftersom framochtillbaka) extra.

Om vi tänker oss in i denna skissen en stund så kan vi förhoppningsvis förstå att avståndet som ljudet färdas är olika långt för direktljud och det reflekterade ljudet.

En inte helt exakt mätning på skärmen gav mig dessa siffror:

reflex_4.gif

...det är alltså nästan dubbelt så lång sträcka som reflexen skall färdas i just denna skiss. Om högtalarna står väääldigt nära bakväggen blir skillnaden till slut bara högtalarens djup (*2 eftersom framochtillbaka) extra.

Denna bild är väldigt intressant och viktig för förståelsen kring detta fenomen.

Jag försöker illustrera att vad vi får är ett par extra högtalare som står lika långt bakom väggen som dina riktiga högtalare står framför väggen. Dessa högtalare spelar ju självklart "samma ljud".

Å häng med nu...för här händer det: Vad händer om samma ljud sänds från två olika platser, på två olika avstånd - i detta fall relativt lyssningspositionen?

Å häng med nu...för här händer det: Vad händer om samma ljud sänds från två olika platser, på två olika avstånd - i detta fall relativt lyssningspositionen?

Vi får fasförskjutning! :o :o :black:

För den lite mer tekniskt intresserade så är antalet grader fasförskjutning beroende av frekvensen och det är därför mer intressant att tala om just avståndet eller sträckan så kan man räkna fram antalet grader relaterat till den frekvens man är ute efter...

Så vad händer vid en fasförskjutning som denna? :black:

Som sagts ovan är fasförkjutningens antal grader relativt vilken frekvens som avses, detta beror på att olika frekvenser har olika våglängd, t.ex. är ju 20 Hz ca 17 meter medan 1000 Hz är ca 34 cm!

Repetition skadar ju aldrig! :) I dom två exemplen 20 och 1000 Hz är våglängden 17 meter respektive 34 cm, Med en fasförskjutning på säg 17 cm har vi alltså för 20 Hz våglängden bara kommit en 17/1700-del av hela vågens 360 grader.

För 1000 Hz våglängden har kommit en 17/34-del, dvs är halvvägs, vilket betyder 180 grader.

Detta är lite tekniskt och lite matematikkrävande. Jag vet. :diss::shy:

Men skall ni förstå något så är det att fasförskjutningen i grader varierar beroende på vilket frekvens som avses. Är ni med på det är ni mogna för nästa steg...Nu blir det lite lättare! :)

Det skall bli mycket intressant att följa denna tråd! Med K-man som mätansvarig :) fick jag med egna ögon uppleva hur ett avstånd kan påverka frekvensgången i de lägre registren.

Hehee...det händer mycket konstigt när K-man är i närheten.... :D :D

\\K-man

Med denna pedagogiska förklaring är vi än så länge med. Snart ser vi skugghögtalare överallt :o

Följer med intresse detta....härligt EA!!! :)

\\K-man

Tack för det grabbar!

Vi skall nu vända blicken mot en enkel simulering av en förhållandevis "ideal högtalare".

Med detta i minnet skall vi så över till en ren rak simulering av ett högtalarelement i baslåda. Detta är alltså en simulering som inte tar in några faktiska aspekter annat än högtalarelementet och själva baslådan, inget rum, inga reflexer, inget alls...

Här ses en nära nog ideal högtalare som jag tänkte använda för dessa illustrationer:

reflex_5.gif

Linjäriteten är ju såklart nära nog exemplarisk, men så tar ju denna simulering inte hänsyn till speciellt mycket här i världen. Den förutsätter eg bara ett högtalareelement i en låda någonstans fritt svävande oändligt långt från väggar. Dessutom finns ingen baffelpåverkan.

Tar vi en titt på Wikipedia och söker på fasutsläckning, eller engelskans phase cancellation så kan vi få fram denna bild:

Interference_of_two_waves.png

Referens: Wikipedia

Denna bild syftar till att visa vad som händer vid fasförskjutning 180 grader och konceptet "utsläckning". Tittap å den högra delen av bilden! :black: Dom två vågformerna ligger helt ur fas; när den ena vågen når sitt toppvärde når den andra sitt minvärde. När vi summerar dessa (vanligt enkelt plussifikation) så resulterar detta i det raka strecken vilket skall tolkas som "helt tyst".

Jaha...å nu då?

Här ses en nära nog ideal högtalare som jag tänkte använda för dessa illustrationer:

reflex_5.gif

Linjäriteten är ju såklart nära nog exemplarisk, men så tar ju denna simulering inte hänsyn till speciellt mycket här i världen. Den förutsätter eg bara ett högtalareelement i en låda någonstans fritt svävande oändligt långt från väggar. Dessutom finns ingen baffelpåverkan.

Hmm...här ser jag ingen bild...bara det hemska röda krysset... :(