Conny T Posted January 28, 2008 Posted January 28, 2008 Hej, Har nyligen återfått intresset för musik och tvåkanalsystem, mitt system består av en HK stärkare modell 670, HK,s CDR 20 HK,s tuner TU 950 och en sprillans ny cd HD970 märks det att jag gillar Harman Kardon? För någon månad sedan lyckades jag övertala damen i mitt liv att vi skulle byta sovrum till ett mindre och vips, fick jag ett "eget" rum för musik på ca 12 kvm. Bakväggen upptas av en mellanstor CD samling (ca 2000) Väggarna är klädda med vinylskivor prydligt inramade, samt lite musik memorablia.....känns som pojkrummet igen från tidigt 70 tal. (Kan tillägga att jag är 51 fyllda). Musiken som spelas härhemma är allt från Elvis till Robert Plants/Allison Krausse senaste, massort av blues och soul från sextio sjuttiotal. För mig är det endast CD som gäller, avecklade vinylsamlingen redan på åttiotalet, och köpte CD plattor för stålarna,och dessa har sedan bytts ut mot bättre utgåvor i den takt sådana kommit ut. Nu är ju inte den typen av musik precis i referenklass för a test av hifiprylar, men samlingen sträcker sig från tidigt 50 tal till nutid. I ett svagt ögonblick skaffade jag ett par Klipsch golvare modell RF 35 som jag inte kunde få att funka i vardagsrummet men efter ett djäkla kånkande fått att funka i mitt musikrum, åtminstone någorlunda. Är sugen på att sälja dessa och titta på stativare, eventuellt XTZ som säljs av Fyndbörsen utanför Halmstad, en av deras modeller fick gott omdöme i HIFI musik för några nummer sedan. Har aldrig varit "Basnarkoman" utan gillar detaljer och nyanser. Har haft Epicure på sjuttiotalet, Rauna på åttiotalet, JBL på nittiotalet och Cerwin Vega sat 6 på 2000 talet och nu är det Klipsch. Som jag nämnde tidigare så är det väl nu efter ungar och avbetalningar tiden och lusten finns för välljud, och framför allt köpa rätt prylar och lägga lite pengar pe dessa, utan att satsa hem o familjebudgeten. Därför om det finns några här som lyssnat och kanske jämfört XTL med andra fabrikat, skulle det vara trevligt att få ta del av era omdömmen, min princip är att dyrare inte alltid behöver vara bättre (även om det oftast är så ändå....suck..) Tacksam för alla svar. Conny T Quote
stargazer Posted January 28, 2008 Posted January 28, 2008 Kombinationen Förstärkare-Högtalare är viktig att få rätt matchning. Tipset är att försöka få lyssna på den högtalare du är intresserad med den förstärkare du har. XTZ har jag ingen erfarenhet av. Däremot har de väl något sorts "pengarna-tillbaka-garanti" om man inte är nöjd har jag för mig (kolla med säljaren) vilket förstås är bra. Dock är jag svag för Quad, deras serie med konventionella burkar tycker jag är kanon. Vore det jag, skulle jag nog försöka få till en lyssning med Quad's stativare i L2-serien - nämligen Quad 11 L2 samt Quad 12 L2 Men som sagt... lyssna först. Glöm inte att det är dina öron som bestämmer! Lycka till / stargazer Quote
Timbre™ Posted January 28, 2008 Posted January 28, 2008 Har aldrig varit "Basnarkoman" utan gillar detaljer och nyanser. Har haft Epicure på sjuttiotalet, Rauna på åttiotalet, JBL på nittiotalet och Cerwin Vega sat 6 på 2000 talet och nu är det Klipsch. Har ingen erfarenhet av XTZ men ägde ett par golvare från JBL på åttiotalet och den gången var det mycket bas i det rummet... Håller med stargazer och Quadstativare är definitivt värda att kollas upp. Skulle även vilja fylla på alternativlistan med dessa Neathögtalare som gav mersmak på en mässa i Norge. Quote
Bebop Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Välkommen till det "vänliga" forumet, Conny. Det finns mycket att välja på och Neat och Quad är inte alls fel. Framför allt inte om Du gillade ljudet hos Rauna. Epicure, om jag minns rätt, hade väl lite mer JBL över sig, dvs mer tryck, mer rock n' roll om Du så vill. Monitor Audiom Patos, och Triangle har också bra och prisvärda modeller ... och Dynaudio, Sonus Faber, Spendor (men också lite dyrare) .... och och och. Mitt tips till dig är att spendera några veckohelger med besök hos några välrenomerade hifibutiker på västkusten. Forumen kan också ge en del vägledning, men som regel blir det mest marknadsföring av det egna valet. Allra bäst hade varit om Du kan ta dig till hifi-mässan i Stockholm nu i februari eller vänta till Arken-mässan i Göteborg som jag tror det är dags för i höst. Var lite försiktig med vad som skrivs i tidningarna. Det är bara en röst. Ibland sammanfaller det med din smak måhända, men Du måste förvissa dig själv. Viktigast är dock musiken, men det har Du redan insett vad jag förstår av din samling. Quote
Guest asimov66 Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Uj en till med harman kardon. Även jag har lite HK hemma. Samma cd som jag med. Hoppas du finner rätt. Det gäller att testa en massa olika innan man väl slår till. Själv så körde jag på Acoustic Energy AElite 3. Har inte ångrat mig en sekund efter det. Har kört dem både med HK och senare lite dyrare saker iom uppgraderingar. Monitor audio bronze spelar riktigt trevligt, likaså Audiovectors nya S serie. Quote
ulfsan Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Välkommen Conny T! Jag var i din ålder då jag för 5-6 år sedan återupptog mitt hifi-intresse. Jag tror det "tar ett par varv" innan man hittar rätt vad gäller utrustning som passar... Det är ju väldigt bra med dessa forum där man kan träffa likasinnade (som man ofta kan lita på) och att där finns avdelningar med beg-försäljning. Om man då köper för ca halva nypriset och sedan säljer för något lägre pris, behöver man ju inte förlora så mycket pengar när man letar sig fram. Enligt min uppfattning är det en stor fördel om man börjar med att försöka hitta högtalare som man gillar och som fungerar i den hemmiljö man har. Sedan är väl nästa steg förstärkaren, där ju vissa högtalare är väldigt lättdrivna och klarar en effektsvagare förstärkare (t ex rör) och andra tvärtom. Själva källan (CD eller vinyl) kan man ju jobba med parallellt, så att säga... Men som sagt - jag tror det är gapa över för mycket att ha ambitionen att hamna helt rätt vid första köpet. Fördenskull förordar jag inte någon byteskarusell. En sådan behöver man inte planera - den kommer bara!!! Musiken är det viktiga (men man vill ju inte att den ska låta illa!)... Mvh / Ulf Quote
Absolute Audio Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Jag lyssnade på XTZ 99.26 och blev mäkta imponerad. Speciellt pris/prestanda. Det ända jag tyckte inte höll världklass var diskanten som markerade "SSS" ljud väldigt tydligt vilket kan bli jobbigt i längden. Men det behöver inte bero på högtalaren. Jag tycker att man ofta blir imponerad av stativare i 6000kr klassen. Eftersom det är ganska mycket roligt du kan stoppa in för pengarna i jämnförelse med en standard högtalare för låt säga 1000kr. Så det är i regel ett riktigt lyft, och ännu roligare blir det ju om du matchar med bra elektronik. Instämmer med alla andras åsikt om att lyssna runt. Och att en hifitidning verkligen gillar en produkt behöver inte betyda att du gör det. Hifitidningar drar sej ofta från att skriva om svagheter hos en produkt eftersom en ända kritisk mening kan göra en lysande produkt helt osäljbar. Lycka till med jakten! Tänk oxå på att det finns en väldigt stor begagnat marknad för hifi. http://www.hifimagasinet.com/ Quote
Conny T Posted January 29, 2008 Author Posted January 29, 2008 Hej Allihop, Här går det undan blev medlem igår och redan massor av svar..Tackar... Håller med er alla om vad som skrivs i hifitidningar, oftast har jag lite knepigt med att förstå hur dom poängsätter olika produkter, när det gäller bra ljud för pengarna osv, finner ofta dessa bedömningar lite motsägelsefulla, men never mind jag läser dom för att få reda på vad som finns på marknaden, nyheter osv. Min filosofi är att ha bra prylar utan att det kostar skjortan, vilket ju är en tolkningsfråga vad är dyrt och inte dyrt, allt är upp till var och en, själv söker jag det bästa inom min budget och prisgrupp. Hursomhelst, jag är ganska nöjd med mina HK prylar, och med nuvarande stärkare så blev HD 970 spelaren ett litet lyft, ljudet känns betydligt mer nyanserat o lyftigt än med min tidigare CDR 20. Slog till på en ny CD spelare (inom gruppen 5000:-) innan högtalarbyte, filosofin var att är CD spelaren "bra" så ligger den ju till grund för hur högtalarna låter och kommer att låta om jag byter, kanske lite omvänd filosofi men så tänkte jag. Jag läste en hel del olika forum på nätet för att kolla vad folk gillade HK,n innan köp, överlag fick den väldigt goda omdömmen i sin prisgrupp. Med mina tidigare högtalare så är alla´utom Rauna väldigt mycket rock roll betonade, minns att det tog lång tid att göra av med mina Rauna för jag gillade detaljrikedomen hos dessa, därefter så försvann det där roliga lyssnandet och intresset, som numera har återuppväckts. Budget för högtalare är svårt o säga, skulle tro jag kan ge mellan åtta och tolv tusen om jag finner det där soundet jag vill ha, men samtidigt är det inget självändamål att betala så mycket i tron om att produkten skulle vara bättre för ett högre pris. Jag är fullt medveten om att det finns många skolor om hur ljud ska låta och vad som är politiskt korrekt, men va då? Som någon tidigare sade, öronen sitter på mig och skulle två tusen lira bra, tja då funkar ju det med, inte sant? I den bästa av världar skulle jag vilja ha tre par högtalare för olika sorters musik, men som jag skrev inledningsvis, det finns en dam i mitt liv och balansgången mellan egna intressen och vad kvinnor förstår är ingen lätt argumentation. Tack för era tips, kom gärna med fler. Conny Quote
Perka Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Glöm inte att kolla in lite olika kablage. Signalkablar, högtalarkablar och även nätkablar kan göra underverk i alla anläggningar. Det har hänt mycket i den delen av vår intressesfär sen du tappade intresset och till nu. Lägg inte hela budgeten på högtalarna utan tänk på helheten inklusive kablaget som sagt! Quote
conan Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Slog till på en ny CD spelare (inom gruppen 5000:-) innan högtalarbyte, filosofin var att är CD spelaren "bra" så ligger den ju till grund för hur högtalarna låter och kommer att låta om jag byter, kanske lite omvänd filosofi men så tänkte jag. Jag kan egentligen bara tala för mig och min erfarenhet när jag uppgraderade min utrustning. Från mina tidigare erfarenheter var högtalarna där krutet skulle läggas. Visst, det blev en rejäl skillnad. Det lät annorlunda och jag hörde mer av musiken - men det blev inte så mycket klarare musik. Det var fortfarande lite "muddigt" och akustiska instrument lät inte som de borde göra. Om du varit på jazzkonserter med akustiska instrument så har du referensen till hur det borde låta. Jag är övertygad om att ens referenser i verkligheten är a och o för att kunna höra om en anläggning låter bra eller inte. Hur som helst, nästa angrepp var förstärkaren. Jag trodde inte att den skulle göra så stor skillnad - jag menar - den ska ju bara förstärka signalerna. Då kom chocken - ljudbilden bara öppnade sig och musiken från en motiverad och engagerad artist blev precis så - motiverad och engagerande. En stor del av min CD-samling bara föll platt då det nu hördes om inspelningen var bra eller dålig. Poängen är att en bra förstärkare är minst lika viktigt som ett par bra högtalare. Idag skulle jag nog ha börjat med förstärkaren och fortsatt med bättre högtalare och sist en bättre CD-spelare. Quote
Engelholm Audio Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Hej Conny! Välkommen. Hittade inte vart du kommer ifrån...anledningen till funderingen är att många hifinissar är glada att ta emot andra hifinissar, dela en kopp kaffe och smaska fikabröd. Detta kan vara - enligt mig - en av dom absolut bättre vägarna frammåt inom hifi som intresse, socialt umgänge, med mera. Quote
Timbre™ Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Hur som helst, nästa angrepp var förstärkaren. Jag trodde inte att den skulle göra så stor skillnad - jag menar - den ska ju bara förstärka signalerna. Då kom chocken - ljudbilden bara öppnade sig och musiken från en motiverad och engagerad artist blev precis så - motiverad och engagerande. Håller med, hifi kan vara överraskningarnas hobby och redan ett förstegsbyte kan sätta igång funderingar. Rent förnuftsmässigt borde man ju utgå från rummet, välja bland passande högtalare och därefter ringa in tänkbart förstärkeri om nu inte det oväntade ligger och lurar i bakgrunden... Quote
Recommended Posts