Richard Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Man är ju på ständig jakt efter nya influenser. Ibland kollar man på "de som har köpt xxx har även köpt xxx" på olika nätbutiker för att hitta ny musik. Ett annat sätt är att läsa Euphonias musikforum.... Kan ju sedan lyssna på allmusic.com. Till exempel köpte jag en skiva av Patricia Barber (Split) för ganska länge sedan men blev aldrig riktigt vän med den. Kunde ju dock inte undgå alla inlägg på forumet om denna dams förträfflighet och köpte därför en till (Verse). HELT SÅLD!!! Köpte därefter även den senaste och och en till och väntar nu på ytterligare fyra. Ett exempel på att man troligen kan, trots allt, lita på (åtminstone en aning) likasinnades omdömen. Kanske en aning pretentiöst men tror ändå inte att senaste Trackslistan, finns den fortfarande, är denna församlings favoriter.... En tanke slog mig därför idag: Jag lägger in mina cd-skivor i en databas (CDTrustee) och denna kan skriva ut en pdf-fil på innehållet. Om andra gör samma sak med liknande program kanske detta kan ge en tips till andra om bra musik. Min blygsamma samlig rymmer förvisso endast drygt 700 album och alla dessa skyltar man kanske inte med. Får väl skylla på frun... Jag hittade en sajt där man kunde ladda upp filer gratis (enda kravet var att man registrerade sig och loggar in en gång varannan månad för att filerna ska vara kvar), http://www.drivehq.com och där har jag lagt min skivsamling i pdf-format. Edit: Har en del ytterligare musik-DVDer, men programmet tar bara cd så det hela är inte helt "up to date". Vad tror ni? //Richard Quote
Timbre™ Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Till exempel köpte jag en skiva av Patricia Barber (Split) för ganska länge sedan men blev aldrig riktigt vän med den. Kunde ju dock inte undgå alla inlägg på forumet om denna dams förträfflighet och köpte därför en till (Verse). HELT SÅLD!!! Köpte därefter även den senaste och och en till och väntar nu på ytterligare fyra. Köpte Split av ren samlariver efter att först ha fastnat för några spår på Modern Cool och intrycket blir aningen splittrat om man jämför de två albumen. Split kommer nog inte att gå till historien som The Best of Patricia Barber. Quote
Richard Posted January 26, 2008 Author Posted January 26, 2008 Köpte Split av ren samlariver efter att först ha fastnat för några spår på Modern Cool och intrycket blir aningen splittrat om man jämför de två albumen. Split kommer nog inte att gå till historien som The Best of Patricia Barber. Jag har egentligen bara tyckt om den sista låten (Then I'll Be Tired of You) har dock inte lyssnat ihjäl mig på resten. Övriga plattor som jag hört hittills är ju däremot fantastiska. Har introducerat henne för ett par kompisar som blivit i det närmaste mållösa... //Richard Quote
Matrixen Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Jag har ALLA Patricia Barber fulllängdare och kanske "A distortion of Love" är mer tillgänglig än Split i mitt tycke! Quote
EAR Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Patricia Barber på MFSL är ju inte fel Har 4 på mfsl och en på fim vilken jag tycker håller en bättre kvalitet.Sen finns det väl några på originalutgivningar också.Vad det gäller MFSL så gjorde jag ett riktigt fynd för en vecka sedan Jag hittade en vinyl på loppis(10kr) vilket visade sig vara den allra första utgivningen på MFSL Fodral i VG och skiva i nm skick Quote
Martin Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 Ni får komma in i framtiden och lyssna hårddiskbaserat! Få statistik på allting på köpet Här är vad en annan lyssnar på http://www.lastfm.se/user/SatanicT/ Last.FM klienten är för övrigt snuskigt bra för att hitta ny musik! Är på gång ännu mer nyheter där också: http://www.idg.se/2.1085/1.142135 Quote
Richard Posted January 27, 2008 Author Posted January 27, 2008 Här är vad en annan lyssnar på http://www.lastfm.se/user/SatanicT/ Det var ju en rolig sajt man får kolla vidare på. //Richard Quote
calle_jr Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 Det har bara en nackdel Martin; det kan inte spela upp den musik jag lyssnar mest på. Quote
Martin Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 Nej det blir svårjobbat med vinyl alltså =) Men för att få nya uppslag på musik, helt oslagbart!! Quote
calm Posted January 28, 2008 Posted January 28, 2008 Tillhör en liten minoritet som faktiskt gillar Split. Tycker att den är spontan och full av spelglädje som en ung och oförstörd musiker kan prestera i sin tidiga karriär. Det finns två spår jag verkligen gillar. Hennes senare produktion är mycket bra med undantag för några få spår där hon konstrar till det lite för mycket. Calm Quote
Recommended Posts