vovven Posted January 25, 2008 Posted January 25, 2008 Snubblade över några vinyler med denna "label" , är det någon som känner till detta skivbolag, histrorik m,m, finns det kvar? Hälsningar Quote
wintermute Posted January 25, 2008 Posted January 25, 2008 De verkar finnas kvar. Klicka här! De inspelningar jag har av dem är utmärkta. Quote
vovven Posted January 25, 2008 Author Posted January 25, 2008 De verkar finnas kvar. Klicka här! De inspelningar jag har av dem är utmärkta. Jag har ju varit på denna hemsida men var framför allt intresserad av deras förflutna när det gäller vinylplattor. I deras katalog verkar detta media inte finnas kvar. Hälsningar Quote
plundin™ Posted January 25, 2008 Posted January 25, 2008 Swedish Society Discofil var sin tids BIS, startades på sent 40-tal (IRC), gjorde några av dom första svenska stereofoniska inspelningarna (med Hugo Alfvén) i slutet av femtiotalet. Såldes under åttiotalet till Proprius och när Jacob Boetius sålde Proprius till Naxos så följde SSD med på köpet, så idag är det en del av den svenska Naxoskonserndelen. Det harskrivits ganska mycket om SSD, jag minns artiklar från HiFi&Musik, Molt, Musikrevy med flera (du får ransaka biblioteket).. Det var nästan alltid dom bästa svenska ljudteknikerna som spelade in för SSD, med SRs legendariska ljudteknikchef Kjell Stensson som den som initierade stereoinspelningarna.. När det gäller deras vinyl så kan kvaliteten variera ganska mycket! inspelningarna är genomgående bra dock... Dagens naxos ägda SSD har ganska lite med orginalbolaget att göra, även om grunden för bägge verkar vara att ge ut svensk musik med svenska artister... /ptr Quote
vovven Posted January 25, 2008 Author Posted January 25, 2008 Swedish Society Discofil var sin tids BIS, startades på sent 40-tal (IRC), gjorde några av dom första svenska stereofoniska inspelningarna (med Hugo Alfvén) i slutet av femtiotalet. Såldes under åttiotalet till Proprius och när Jacob Boetius sålde Proprius till Naxos så följde SSD med på köpet, så idag är det en del av den svenska Naxoskonserndelen. Det harskrivits ganska mycket om SSD, jag minns artiklar från HiFi&Musik, Molt, Musikrevy med flera (du får ransaka biblioteket).. Det var nästan alltid dom bästa svenska ljudteknikerna som spelade in för SSD, med SRs legendariska ljudteknikchef Kjell Stensson som den som initierade stereoinspelningarna.. När det gäller deras vinyl så kan kvaliteten variera ganska mycket! inspelningarna är genomgående bra dock... Dagens naxos ägda SSD har ganska lite med orginalbolaget att göra, även om grunden för bägge verkar vara att ge ut svensk musik med svenska artister... /ptr Tusen tack, mycket intressant Hälsningar Quote
gcs Posted January 25, 2008 Posted January 25, 2008 Vi har för något år sedan skrivit om SSD och dess historia bl.a om hur den första svenska stereoinspelningen gick till då för drygt 53 år sedan. Det var i Musikaliska akademiens gamla lokaler vid Nybrokajen i Stockholm. Quote
eliot Posted January 25, 2008 Posted January 25, 2008 Snubblade över några vinyler med denna "label" , är det någon som känner till detta skivbolag, histrorik m,m, finns det kvar? Hälsningar Det finns en del att läsa i dessa inlägg i Vinylskolan Quote
vovven Posted January 25, 2008 Author Posted January 25, 2008 Det finns en del att läsa i dessa inlägg i Vinylskolan Tack så mycket, jag skall genast skriva in mig på "vinylskolan" !!! Quote
Recommended Posts