polio Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Kanske är det nån annan än jag som upptäckt den spännande sångerskan Rita Di Ghent, om du inte har det tycker jag att du ska kolla upp hennes skivor för hon är inte bara en bra sångerska utan hon går dessutom egna vägar. 1999 släppte hon en cd som heter "The birth of sprawl" ,som kanske anspelar på Miles Davis "Birth of the cool", sprawl är namnet på, som jag förstår det, hennes musikstil som rör sig i jazz, hiphop, spoken word och kanske annat som hon mixar på ett spännande sätt. På den här cd´n blandar hon eget material med jazzklassiker som hon stöper om i det hon kallar sprawl och det är svårt att inte tycka om det. Hennes fusion av musikgenrer är väldigt lyckad och The birth of sprawl har fått många fina omdömen som går att läsa om på hennes hemsida http://www.ritadighent.com/ . Där går också att läsa om fler av hennes musikproduktioner och som vanligt på hemsidor kan man få sig några smakprov och om man är intresserad inhandla hennes skivor som inte är så lätt att få tag på annars. Själv är jag mycket glad att jag "upptäckt" henne och kvinnlig vokaljazz står högt i kurs hos mig. ( La märke till att hon just kommit ut med ytterligare en cd med titeln "Sprawl Indigo" (2008) som det går att få några smakprov från på http://myspace.com/RitaDiGhent , den måste köpas pronto.) polio Quote
Kraudio Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Tack för tipset! Helt ny för mig. Lyssnade lite på myspace, klart spännade med hennes sprawl stil, måste som du säger inhandlas. Stimulerande med nya bekantskaper. Tänk så mycket bra, spännande musik, man trots allt missar. Quote
polio Posted January 24, 2008 Author Posted January 24, 2008 Tack för tipset! Helt ny för mig. Lyssnade lite på myspace, klart spännade med hennes sprawl stil, måste som du säger inhandlas. Stimulerande med nya bekantskaper. Tänk så mycket bra, spännande musik, man trots allt missar. Såg att Ritas "The birth of sprawl" fanns på Ebay för ca 9 dollar + frakt på 6 dollar och det är inte helt fel om man är intresserad. Försökte att se var man kunde köpa "Sprawl indigo" men den har förmodligen inte släppts ännu men den ligger nog i startgroparna. polio Quote
Mattias Posted January 24, 2008 Posted January 24, 2008 Verkar lovande. Skall undersökas. Tack för tipset! /Mattias Quote
Recommended Posts