Guest BTS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Efter en tung flytt ska anläggningen byggas upp på nytt. Två rum finns till rådighet, ett litet på ca 28 kvm i entreplan och ett lite större på ca 40 kvm i andra etage. Det lilla är murat och jag väljer att ge detta ett försök först, där kan jag vara helt för mig själv och styra över tider och amplituder. Välkommen in i röran. Quote
Guest BTS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Allt ska upp igen och flyttas runt , ny el ska dras fram och golvytan räcker inte till... Samtliga väggar är av murverk, dock ej av den jämna sorten, går det så går det. :evil: Quote
Guest BTS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Ska detta rum någonsin kunna sjunga Hårt arbete ligger framför mig Quote
Guest BTS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 En vy från andra hållet, och hoppsan, där passerade jag visst 200 inlägg Quote
Guest BTS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Högre makter åkallas, vilket kommer att behövas Quote
Timbre™ Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Ser ut att kunna bli väldigt smakfullt men det är ändå en viss charm med kartonghifi... Quote
K-man Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Ja, där kan det helt klart bli mysigt!!! Skall bli kul att se hur det tar sig. \\K-man Quote
Guest BTS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Men, vi börjar där nöden är störst, jordade uttag ska upp och ny matning till dessa Valet faller på denna kabel, EKLK 3x2,5 Detta är dock inget för hemmafixaren, så, do not try this at home, ring din lokala elinstallatör Quote
Absolute Audio Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Det här ska bli riktigt spännande! Quote
Guest BTS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Öppen spis kan vara mysigt, i ett musikrum kan det vara ett elände :angry: , just denna tar mycket stor plats Quote
Absolute Audio Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Öppen spis kan vara mysigt, i ett musikrum kan det vara ett elände :angry: , just denna tar mycket stor plats Har precis samma problem i mitt lyssningsrum. Det är ett elände att möblera, jag får bäst ljud med högtalarryggen en halvmeter från brasan. Och det funkar varken för högtalaren eller någon annan i huset Vad är det för Jethro Tull skiva som står där förresten? Quote
Guest BTS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Två uppställningar senare där bl.a. hela anläggningen flyttats runt, skivhyllor flyttats, V-6:or flyttats runt och öppnats och stängts, kablar skiftats och vinklingar prövats är jag mycket frustrerad, återgivningen är kompakt och odynamisk, utan nerv och punktformighet, platt och gäll, basen är allt annat än nyanserad över hela registret. Jag noterar +18dB vid 80Hz som sämsta mätvärde med Phonic PAA-2, rummet sväljer inte någonting. Detta kräver mer än vad jag vill vara med om, så denna berättelse går en våning upp från och med nu. Quote
Guest BTS Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Vad är det för Jethro Tull skiva som står där förresten? Det är: The London Symphony Orchestra plays Jethro Tull, Sony 82876888892 Quote
Johansson Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Intressant tråd, hoppas det funkar bättre på övervåningen. Quote
Guest BTS Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Japp, inom ca 10 dagar kommer nya rön i denna tråd, så lång tid förväntar jag mig att det tar innan riggen spelar igen. mvh Quote
Timbre™ Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Japp, inom ca 10 dagar kommer nya rön i denna tråd, så lång tid förväntar jag mig att det tar innan riggen spelar igen. Tio dagar... Då går det undan och det tycker jag är snabbt och effektivt. Quote
iroise Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Tio dagar... Då går det undan och det tycker jag är snabbt och effektivt. Den där beryktade människovänliga takten! Quote
Johansson Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Den där beryktade människovänliga takten! Inte så farligt lång tid, en dag att bära upp högtalarna på övervåningen och nio dar hos ortopeden... Quote
Guest BTS Posted January 24, 2008 Posted January 24, 2008 Inte så farligt lång tid, en dag att bära upp högtalarna på övervåningen och nio dar hos ortopeden... Du anar inte hur nära sanningen du är.... Min fru förstörde sig på nerpackning av hifiutrustning under flytten hit, en annan medhjälpare klagade på våldsamma smärtor i underarmarna efter att Stradivari burits futtiga 50 meter totalt. Under strängt hot. Quote
Johansson Posted January 24, 2008 Posted January 24, 2008 Kan tro det, när man hör sånt här är man glad att man har ett par stativare. Hur bär man egentligen ett par högtalare i den storleken? Det går ju inte direkt lägga ner dom mitt i en trapp om man tappar taget och klär man in dom i en trälåda blir dom ju ännu otympligare. Jag har för mig att jag läst ett test av stora Utopia-högtalarna för något år sedan där dom fick nöja sig med ett mindre lyssningsrum eftersom det var omöjligt att få högtalarna uppför de tre trappsteg som var upp till det egentliga rummet... Quote
Guest BTS Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Vinter på utsidan, Och snön hänger bokstavligen från taken Härinne börjar det dock ljusna betydligt, musik spelas en våning upp Quote
Guest BTS Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Hur bär man egentligen ett par högtalare i den storleken? Att packa ner dom är ingen enkel match, minst två man krävs. Sen är det bara att försöka hugga tag i dessa otympliga lådor som väger 85kg/st och bära tills det det knakar i armarna Quote
Guest BTS Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Även detta övre rum innehåller ett sånt här vidunder, den tar nästan 3kvm i anspråk. Här är detta dock inte avgörande då rummet är betydligt större Quote
Timbre™ Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Har kört onomatopoetiska verb med mina åttondeklassare den här veckan och verbet knarrar måste ju vara gångbart på utsidan fönstret... Quote
Absolute Audio Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Vinter på utsidan, Vilket ställe du hittat ! Blir riktigt avundsjuk, i Stockholm har vi fortfarande höst Quote
Timbre™ Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Vilket ställe du hittat ! Blir riktigt avundsjuk, i Stockholm har vi fortfarande höst I Götet smattrar regnet för det mesta mot glasrutor och plåttak. Dessutom i otakt och det måste vara skönt att slippa det tillägget. Quote
Guest BTS Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Har kört onomatopoetiska verb med mina åttondeklassare den här veckan och verbet knarrar måste ju vara gångbart på utsidan fönstret... Onomatopoetiska Vad är det Quote
Guest BTS Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Jaha, det här går fortare än 10 dagar verkar det som så jag slår av på takten för att hålla tidschemat Quote
plundin™ Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Onomatopoetiska Vad är det Ljudefterhärmande : läs artikeln på Wikipedia : Onomatopoesi /ptr Quote
Recommended Posts