Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter en tung flytt ska anläggningen byggas upp på nytt. Två rum finns till rådighet, ett litet på ca 28 kvm i entreplan

och ett lite större på ca 40 kvm i andra etage. Det lilla är murat och jag väljer att ge detta ett försök först, där kan jag

vara helt för mig själv och styra över tider och amplituder.

Välkommen in i röran.

IMG_1761.jpg

Posted

IMG_1766.jpg

Allt ska upp igen och flyttas runt , ny el ska dras fram och golvytan räcker inte till... :D

IMG_1767.jpg

Samtliga väggar är av murverk, dock ej av den jämna sorten, går det så går det. :evil:

Posted

IMG_1771.jpg

Ska detta rum någonsin kunna sjunga :?:

Hårt arbete ligger framför mig :mm:

Posted

IMG_1776.jpg

En vy från andra hållet, och hoppsan, där passerade jag visst 200 inlägg :D

Posted

Men, vi börjar där nöden är störst, jordade uttag ska upp och ny matning till dessa

IMG_1793.jpg

Valet faller på denna kabel, EKLK 3x2,5

IMG_1802.jpg

Detta är dock inget för hemmafixaren, så, do not try this at home, ring din lokala elinstallatör

Posted

IMG_1791.jpg

Öppen spis kan vara mysigt, i ett musikrum kan det vara ett elände :angry: , just denna

tar mycket stor plats

Posted
IMG_1791.jpg

Öppen spis kan vara mysigt, i ett musikrum kan det vara ett elände :angry: , just denna

tar mycket stor plats

Har precis samma problem i mitt lyssningsrum. Det är ett elände att möblera, jag får bäst ljud med högtalarryggen en halvmeter från brasan. Och det funkar varken för högtalaren eller någon annan i huset :diss:

Vad är det för Jethro Tull skiva som står där förresten?

Posted

IMG_1829.jpg

Två uppställningar senare där bl.a. hela anläggningen flyttats runt, skivhyllor flyttats, V-6:or flyttats runt och öppnats och stängts, kablar skiftats och vinklingar prövats är jag mycket frustrerad, återgivningen är kompakt och odynamisk, utan nerv och punktformighet, platt och gäll, basen är allt annat än nyanserad över hela registret.

Jag noterar +18dB vid 80Hz som sämsta mätvärde med Phonic PAA-2, rummet sväljer inte någonting.

Detta kräver mer än vad jag vill vara med om, så denna berättelse går en våning upp från och med nu.

Posted
Vad är det för Jethro Tull skiva som står där förresten?

Det är: The London Symphony Orchestra plays Jethro Tull, Sony 82876888892

Posted

Japp, inom ca 10 dagar :o kommer nya rön i denna tråd, så lång tid förväntar jag mig att det

tar innan riggen spelar igen. :)

mvh

Posted
Japp, inom ca 10 dagar :o kommer nya rön i denna tråd, så lång tid förväntar jag mig att det

tar innan riggen spelar igen. :)

Tio dagar... :o:) Då går det undan och det tycker jag är snabbt och effektivt.

Posted
Inte så farligt lång tid, en dag att bära upp högtalarna på övervåningen och nio dar hos ortopeden... :D

Du anar inte hur nära sanningen du är....

Min fru förstörde sig på nerpackning av hifiutrustning under flytten hit, en annan medhjälpare klagade på våldsamma

smärtor i underarmarna efter att Stradivari burits futtiga 50 meter totalt. Under strängt hot.

Posted

Kan tro det, när man hör sånt här är man glad att man har ett par stativare.

Hur bär man egentligen ett par högtalare i den storleken? Det går ju inte direkt lägga ner dom mitt i en trapp om man tappar taget och klär man in dom i en trälåda blir dom ju ännu otympligare. Jag har för mig att jag läst ett test av stora Utopia-högtalarna för något år sedan där dom fick nöja sig med ett mindre lyssningsrum eftersom det var omöjligt att få högtalarna uppför de tre trappsteg som var upp till det egentliga rummet... :black:

Posted

IMG_1865.jpg

Vinter på utsidan,

IMG_1867.jpg

Och snön hänger bokstavligen från taken

Härinne börjar det dock ljusna betydligt, musik spelas en våning upp

Posted
Hur bär man egentligen ett par högtalare i den storleken?

Att packa ner dom är ingen enkel match, minst två man krävs. Sen är det bara att försöka hugga tag

i dessa otympliga lådor som väger 85kg/st och bära tills det det knakar i armarna

Posted

IMG_1844.jpg

Även detta övre rum innehåller ett sånt här vidunder, den tar nästan 3kvm i anspråk.

Här är detta dock inte avgörande då rummet är betydligt större

Posted
Vilket ställe du hittat :mm: ! Blir riktigt avundsjuk, i Stockholm har vi fortfarande höst :dead:

I Götet smattrar regnet för det mesta mot glasrutor och plåttak.

Dessutom i otakt :) och det måste vara skönt att slippa det tillägget.

Posted
Har kört onomatopoetiska :D verb med mina åttondeklassare den här veckan och verbet knarrar måste ju vara gångbart på utsidan fönstret... :o:)

Onomatopoetiska :o Vad är det :?:

Posted

IMG_1843.jpg

Jaha, det här går fortare än 10 dagar verkar det som så jag slår av på takten

för att hålla tidschemat :app::D