Jump to content

Fototråden


Timbre™

Recommended Posts

Underexponerar du så får du mustigare färger....
Det brukar jag göra när jag fotograferar med dia. Vid digitalfotografering kan man ju fixa bilden hemma i sin dator. En annan grej man kan göra om man vill ha lite mustiga färger är att använda ett polfilter.
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta min klåfingrighet - men det är rätt kul med bilder. En variant kan se ut så här:

solned2.jpg

Himlen är orörd. Det känns viktigt att trädens fina grenverk behålls. Överexponeringen är inte mycket att göra åt.

Markens kontrast är kraftigt förstärkt för att harmoniera lite bättre med himlen och trädkronan. Sedan försvann skottkärran ... konstigt. :shy:

Link to comment
Share on other sites

Jag efterbehandlar alltid bilderna som jag tagit i RAW i Apple Aperture och som exempel kan jag variera ljusheten med "Highlights&Shadows"

shadows.jpg

och på någon sekund får jag förgrunden att bli ljusare medan himlen förblir oförändrad ;)

solned4.jpg

Detta är alltså en liten/snabb förändring på den mörkare av originalbilderna....

Link to comment
Share on other sites

IMG_2222.jpg

Min anläggning är utsedd till offer då jag ska lära fotandets invecklade mysterier, lägger ut några bilder

och tar gärna emot konstruktiv kritik.

Efter att bilderna passerat Photobucket ser de än mer underliga ut än innan, med taggiga kanter osv.

Link to comment
Share on other sites

Efter att bilderna passerat Photobucket ser de än mer underliga ut än innan, med taggiga kanter osv.

Är det inte komprimeringsfunktionen på forumet som ger dessa effekter... :?:

Tycker att det ser helt normalt ut i originalstorlek och ringradiatorn är ett tacksamt fotoobjekt... :)

Link to comment
Share on other sites

Metadata visar 200mm - men jag var säkert för slö att ändra inställningen på kameran (det påverkar ju inte resultatet!) - så det var säkert mitt favoritobjektiv 28mm/f2.0 :blush

- Jag hade med mig 28mm, 80-200mm och 500mm + stativ på utflykten :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...