Jump to content

Fototråden


Timbre™

Recommended Posts

Östan har legat på hårt i över en vecka med vindar på mellan 12-18 m/s samt en dag med toppar uppmätta till 40 m/s ute på

Hanö, en 3-4 km ut ifrån där jag bor. Men i söndags sken solen och allt hade lagt sig till ro igen. Tog ett varv runt

småbåtshamnen som visade mäktiga isformationer. Om ett par, tre månader är allt glömt och förlåtet. :)

020Vyfrnhamnen800.jpg

017Vidhamnenkompr.jpg

022Stenis800.jpg

019Vyfrnhamn800.jpg

026Boj800.jpg

Link to comment
Share on other sites

Står i begrepp att köpa en smidigare kompaktkamera än min systemkamera Canon D350.

Har tittat på följande:

Nikon P7000

Canon G12

Panasonic DCM LX5

Har tittat på en del tester och det lutar åt Panasonicen, som också är den smidigaste av de tre.

Några positiva eller negativa erfarenheter av denna?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag står i samma "begrepp"...

Jag velar mellan Nikon P7000 och Canon Power Shot S95.

Mellan Nikon P7000 och Canon G12 föredrar jag Nikon av den enkla anledningen att jag är uppväxt med Nikon vilket innebär att jag kan samtliga funktioner och dialekter. Jag har en G11 på jobbet men jag har aldrig blivit riktigt överens med den, främst pga av att jag aldrig riktigt fördjupat mig i dess funktion.

Canon Power Shot S95 har jag som alternativ eftersom jag anser det vara marknadens förnämsta kompakt (P7000 och G12 kan ju inte beskyllas för att vara riktiga kompakter).

Jag umgås med ett antal reklambyråer och reklamfotografer yrkesmässigt. Dom är helt saliga över S95:ans (och dess föregångare S90) förmåga. Dels har den RAW-format, som jag tycker är ett måste och objektivet tecknar oerhört skarpt. Jag har sett affischer uppdragna till 40X50 cm och fortfarande enormt skarpa och utan synligt korn. Helt makalöst. Det enda "felet" med den är att det är en Canon :dead: Jag menar ändå att det är den bästa kompakten.

När det gäller P7000 eller G12 så är de förmodligen lika bra som S95 men som sagt, inga direkta kompakter. Om man är Canonägare sedan tidigare hade jag valt en G12:a och Nikonägare hade jag rekommenderat en P7000.

Jag kan inget om Panasonic men jag tror mer på Canon när det gäller kompakter (plus Nikon P7000 men inte deras andra modeller). Men att döma av specarna på LX5 så verkar den också rätt så skarp. Även den har bl a RAW format och hög ljusstyrka. En fördel med P7000 och G12 är att dom också har riktiga sökare.

Här kan du läsa om Nikon P7000. Ken Rockwell har också listat sina favoritkompakter bland Canons modeller som du kan läsa om här.

Link to comment
Share on other sites

Jag står i samma "begrepp"...

Jag velar mellan Nikon P7000 och Canon Power Shot S95.

Mellan Nikon P7000 och Canon G12 föredrar jag Nikon av den enkla anledningen att jag är uppväxt med Nikon vilket innebär att jag kan samtliga funktioner och dialekter. Jag har en G11 på jobbet men jag har aldrig blivit riktigt överens med den, främst pga av att jag aldrig riktigt fördjupat mig i dess funktion.

Canon Power Shot S95 har jag som alternativ eftersom jag anser det vara marknadens förnämsta kompakt (P7000 och G12 kan ju inte beskyllas för att vara riktiga kompakter).

Jag umgås med ett antal reklambyråer och reklamfotografer yrkesmässigt. Dom är helt saliga över S95:ans (och dess föregångare S90) förmåga. Dels har den RAW-format, som jag tycker är ett måste och objektivet tecknar oerhört skarpt. Jag har sett affischer uppdragna till 40X50 cm och fortfarande enormt skarpa och utan synligt korn. Helt makalöst. Det enda "felet" med den är att det är en Canon :dead: Jag menar ändå att det är den bästa kompakten.

När det gäller P7000 eller G12 så är de förmodligen lika bra som S95 men som sagt, inga direkta kompakter. Om man är Canonägare sedan tidigare hade jag valt en G12:a och Nikonägare hade jag rekommenderat en P7000.

Jag kan inget om Panasonic men jag tror mer på Canon när det gäller kompakter (plus Nikon P7000 men inte deras andra modeller). Men att döma av specarna på LX5 så verkar den också rätt så skarp. Även den har bl a RAW format och hög ljusstyrka. En fördel med P7000 och G12 är att dom också har riktiga sökare.

Här kan du läsa om Nikon P7000. Ken Rockwell har också listat sina favoritkompakter bland Canons modeller som du kan läsa om här.

Läste denna jämförande test och den utföll i vart fall inte till Nikons fördel. http://www.dpreview.com/reviews/q42010highendcompactgroup/

Finns också en motsvarande test på Canons G12. G 12 har jag känt på men känns klumpig i förhållande övriga. Nikon har en begränsning i dålig ljus enligt testet och är långsam. Panasonic är enligt min bedömning lika med en betydligt dyrare modell som har brandats i Leica V Lux 20.

Jag är ute främst efter en ljusstark kompaktkamera som är snabb och ger bra bildkvalitet. Handgreppen på Panasonicen liknar min nuvarande Canon, med en joystick för inställning. Att sakna sikte kan man nog leva med eller köpa att separat.

Jag skall kolla den andra Canon S95 också.

Först var jag inne på en Leica X1 som förmodligen är världbäst i klassen men har den avgjorda nackdelen att den har fast brännvidd 28 som är i realiteten motsvarar 35 mm. Har man levt med zoom kan man inte vara utan. Nikonen går till 200 mm men har idag en sådan glugg till min Canon som jag i princip aldrig använt.

Onekligen så har dessa kompakter bildmässiga kvaliteter som börjar närma sig normala systemkameror.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Calm! Är du inne på Panasonic så kan du välja det bästa av två världar,

Panasonic GF2 eller GF1, en kompakt systemkamera (inget prismahus).

Vill du ha ett ljuskänsligt objektiv så finns 20mm/1,7! Det tar fina nattbilder i naturligt ljus.

Har själv GF1:an och är nöjd.

//muffin

Link to comment
Share on other sites

Läste denna jämförande test och den utföll i vart fall inte till Nikons fördel. http://www.dpreview.com/reviews/q42010highendcompactgroup/

Finns också en motsvarande test på Canons G12. G 12 har jag känt på men känns klumpig i förhållande övriga. Nikon har en begränsning i dålig ljus enligt testet och är långsam.

Det där med tester är alltid lite knepigt. Jag ser vare sig G12 eller P7000 som kompaktkameror. I samma tidning såg jag att P7000 är avgjort bättre än G12 och i en annan föredrog man G12 och i ytterligare en så var det omvänt igen. (Sök P7000 vs G12 så får du flera tester).

Jag kommer nog att köpa P7000 som också har gränssnitt till min Nikon blixt och i stort sett samma finesser som min D200 och dom heter samma sak. Hade jag ägt en Canon så hade jag köpt en G12:a eller en S95.

Min grabb har en Lumix FZ45 som han inte är nöjd med, men den har ett par, tre år på nacken. Den är oerhört långsam, har inte RAW format och över 400 ASA blir det väldigt kornigt och grusigt. Han spetsar in sig på en S95 vad jag har förstått.

Link to comment
Share on other sites

Calm! Är du inne på Panasonic så kan du välja det bästa av två världar,

Möjligen det bästa av en värld. 3/4-formatet kvalificerar inte in i den andra bästa av världar. Det håller helt enkelt

inte upplösningsmässigt när man drar upp lite. Skall man ha det bästa av den världen så är det fullformat (24X36) som gäller som bl a Canon D5 MkII och Nikon D700 erbjuder. Halvformatet som de flesta systemkameror har, inklusive Nikon (t ex min egen D200) och Canon är OK men inte mer. Men att gå under dessa format tycker jag känns fel på systemkameror.

Link to comment
Share on other sites

Möjligen det bästa av en värld. 3/4-formatet kvalificerar inte in i den andra bästa av världar. Det håller helt enkelt

inte upplösningsmässigt när man drar upp lite. Skall man ha det bästa av den världen så är det fullformat (24X36) som gäller som bl a Canon D5 MkII och Nikon D700 erbjuder. Halvformatet som de flesta systemkameror har, inklusive Nikon (t ex min egen D200) och Canon är OK men inte mer. Men att gå under dessa format tycker jag känns fel på systemkameror.

Material sportens mecka ? Jag bär nog med mig en "liten" G12 isf min 5 D/ll i de flesta fall om jag inte måste ha L-optik .

En bild rätt upp och ner. :blush

IMG_0029.jpg

MVH

Lech :black:

Link to comment
Share on other sites

Möjligen det bästa av en värld. 3/4-formatet kvalificerar inte in i den andra bästa av världar. Det håller helt enkelt

inte upplösningsmässigt när man drar upp lite. Skall man ha det bästa av den världen så är det fullformat (24X36) som gäller som bl a Canon D5 MkII och Nikon D700 erbjuder. Halvformatet som de flesta systemkameror har, inklusive Nikon (t ex min egen D200) och Canon är OK men inte mer. Men att gå under dessa format tycker jag känns fel på systemkameror.

En bättre beskrivning av mig hade nog varit:

Panasonic GF2 kan vara den bästa kompromissen mellan stor spegelreflex och en kompaktkamera.

En sensor jämförelse:

Canon S95 7.6x5,7mm

Panasonic GF2 17.3x13mm

Spegelreflex 24x36mm

//muffin

Link to comment
Share on other sites

Står i begrepp att köpa en smidigare kompaktkamera än min systemkamera Canon D350.

Har tittat på följande:

Nikon P7000

Canon G12

Panasonic DCM LX5

Har tittat på en del tester och det lutar åt Panasonicen, som också är den smidigaste av de tre.

Några positiva eller negativa erfarenheter av denna?

Calm

När det gäller Panasonic DMC LX5 så har jag förgångaren LX3,kan väl säga att jag har possitiva erfarenheter av denna jämför jag bilder med vissa systemkameror så tycker jag inte att den ligger efter,jag köper ingen billigare system kamera om jag vill ha bättre bilder enkelt utryckt,finns alla inställnings möjligheter om man vill men funkar riktigt bra på IA(auto inställning),jag vet att dom jämför dessa i en liten film på Cyberfoto så vilken du än väljer så får du nog en bra kamera som du enkelt kan ta med dig,men LX5 känns smidig ljustark samt startar snappt,har RAW format om man vill anv det.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla goda råd!

Finalomgången stod mellan Canon S95 och Panasonic LX5.

LX5:an drog längsta stået då den kändes mer rejäl att hålla i och hade något bättre ljusstyrka i zoomen.

Annars var det ett ganska dött lopp, dvs prestanda var klart jämförbara. Canon hade ingen blixtskena vad man nu skulle använt den till, eftersom själva grejen är att kunna ta bilder utan blixt. Det finns en liten inbyggd blixt i båda, dock.

Jag får återkomma med bilder sedan jag läst alla instruktionsböcker.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Står i begrepp att köpa en smidigare kompaktkamera än min systemkamera Canon D350.

Har tittat på följande:

Nikon P7000

Canon G12

Panasonic DCM LX5

Har tittat på en del tester och det lutar åt Panasonicen, som också är den smidigaste av de tre.

Några positiva eller negativa erfarenheter av denna?

Calm

Jag har i början av januari köpt min femte Nikon kamera. Den första köpte jag 1971 men jag har allt som allt 7 stycken av fyra olika modeller. Den senaste blev en D7000, men jag tittade även D700 eftersom jag sedan gammalt har 15 olika Nikkor gluggar varav en för DX format. Jag har nu tagit ganska många bilder med D7000 och tycker att det är en suveränt fin kamera som dessutom går att filma med i HD (1900pix). Om jag inte hade haft så många Nikkor gluggar skulle jag kanske titta på en Sony A850.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Tagen på väg till jobbet i morse.

Calm

Det motivet i HDR hade varit rätt så häftigt misstänker jag, håller tummarna för att du tar med kameran + stativ imorgon och testar detta.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer första bilden med nya kameran.

P1000003.jpg

Bilden är tagen i rent glödljus utan någon som helst bildbehandling.

Ljuset i rummet upplevs som mörkt, men jag tycker att bilden blev mycket ljusare.

Mer kommer så småningom.

Calm

Kameror försöker i sin grundinställning alltid göra "dag" av vad den ser. Vill man ha autentiskt ljus i bilden blir man oftast tvungen att underexponera. -1 brukar vara en bra utgångspunkt vid foto i lite dunkelt ljus.

Link to comment
Share on other sites

Kameror försöker i sin grundinställning alltid göra "dag" av vad den ser. Vill man ha autentiskt ljus i bilden blir man oftast tvungen att underexponera. -1 brukar vara en bra utgångspunkt vid foto i lite dunkelt ljus.

Tack för tips!

Börjar bli lite mer hemtam med kameran nu. Konstaterar att den funkar såsom den var tänkt. Liten,smidig och ljusstark. Har mest kört med automatik men kommer snart över på det manuella området. Det verkar finnas hur många inställningar som helst att göra och eftersom jag inte är så tekniskt intresserad så blir det nog grundinställningar som får råda till och börja med. Bländare och skärpedjup och tid därefter. Sedan får man väl lära sig att titta på vitbalansen och alla övriga inställningar.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...