Jump to content

Fototråden


Timbre™

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

image1.jpg

Farsta, VTP-tjänstgöring på Televerket 1992.

Mitt första "riktiga" fotografi taget med en Minolta 7000i, kitobjektiv 35-80 på Agfa 100 om jag minns rätt.

Jag tog 5606 bilder mellan 1992 och 2005, inte så mycket ändå, men mycket när det gäller att scanna in dem alla, det tog många helger och kvällar under ett års tid ungefär.

Ett tips här är att det kan vara bättre att scanna in allt och slippa tänka eller att tänka efter på varje bild, om man kommer att använda den senare eller inte, och scanna bara några bilder.

Link to comment
Share on other sites

Lite morgondimma

Själv fortsätter jag att jobba på porträtterandet

Skönhetens vägar äro outgrundliga :) och den kan lyftas fram på många sätt. Oerhört läckra bilder som bildar ett slags bipolärt förhållande från gryning i naturen till kontrollerat ljus i studiosättning... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Vacker flicka, men har du retuscherat runt ögonen? Jpg-artefakter? Känns lite digitalt... :black:

Menar du huden så har jag ljusat upp lite alldeles under ögonen, kanske tappat lite kontrast där. Tog nog också bort ett blodkärl i ena ögat. Dessutom har jag skruvat en del på färger och kontrast generellt. Jpg-artefakter? :)

Link to comment
Share on other sites

Menar du huden så har jag ljusat upp lite alldeles under ögonen, kanske tappat lite kontrast där. Tog nog också bort ett blodkärl i ena ögat. Dessutom har jag skruvat en del på färger och kontrast generellt. Jpg-artefakter? :)

Aha - ja det syns och skämmer bilden i mina ögon. Låt mänskligheten med sina imperfektioner få stå klar, istället för pillande i bildbehandlingsprogrammen.

Jpg-artefakter är bild-distortion på grund av jpg-kompressionen. Jämför MP3'or åp 3 MB... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag är tacksam för feedbacken. Skall vara mer noggrann med retusheringen. Jobbar på det :)

Så kategorisk som att inte pilla i bilder vill jag dock inte vara. T ex, om ljuset gör att en person ser tröttare ut på en bild än vad man upplevde personen vara i verkligheten. Vilket ger då den bästa bilden av verkligheten, att ta bort de skuggor som ger ett trött utseende (fast göra det bättre än jag kanske :) ) eller att låta dem vara?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag är tacksam för feedbacken. Skall vara mer noggrann med retusheringen. Jobbar på det :)

Så kategorisk som att inte pilla i bilder vill jag dock inte vara. T ex, om ljuset gör att en person ser tröttare ut på en bild än vad man upplevde personen vara i verkligheten. Vilket ger då den bästa bilden av verkligheten, att ta bort de skuggor som ger ett trött utseende (fast göra det bättre än jag kanske :) ) eller att låta dem vara?

Intressant fråga som har sin analogi i hifi'ns värld! :)

Har du ork, tid och lust får du gärna skicka in den obehandlade bilden på tösen!

Link to comment
Share on other sites

Lite kort ifrån världens största kraftstation 1911,för alla som behöver ström... :)

Tyvärr är väl byggnaden känt för andra tungt vägande skäl,den ligger fint o vädret var en strålande höstdag.

http://i498.photobucket.com/albums/rr345/Kaera1/P1020213.jpg

En klassisk fotosituation i övergången mellan skuggade och belysta fält plus vidhängande klarblå himmel. Fotografens dilemma: släta ut eller öka kontrasten - återskapa ljusläget från kameravinkeln eller framkalla effekter med fördjupad kontrast. Grundexponeringen kan bestämmas på kameran och finjusteringarna/effektsökeriet görs via t.ex. Nikon View.

Det kan bli många varianter utifrån denna grundbild... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga som har sin analogi i hifi'ns värld! :)

Precis, eller kanske ännu hellre i musikens värld.

Vissa kör med extrema råmixar, andra jobbar mer med effekter, finputsning av röster och instrument, nivåer, timing etc.

Och visst kan man förlora en del av närheten till musikerna i vissa inspelningar som upplevs överbearbetade.

Link to comment
Share on other sites

En klassisk fotosituation i övergången mellan skuggade och belysta fält plus vidhängande klarblå himmel. Fotografens dilemma: släta ut eller öka kontrasten - återskapa ljusläget från kameravinkeln eller framkalla effekter med fördjupad kontrast. Grundexponeringen kan bestämmas på kameran och finjusteringarna/effektsökeriet görs via t.ex. Nikon View.

Det kan bli många varianter utifrån denna grundbild... :cool:

Kan bara hålla med,ett stativ o mer tålamod i detta vackra men något kalla väder hade nog varit bättre till att starta med,bilden är nog lite för bister än vad den skulle vara i verkligheten,provade att ändra den lite o det vart nog till det bättre :)

Link to comment
Share on other sites

... jag kanske tränar lite retushering på den någon dag och gör en bättre version :)

Jag tycker båda bilderna är mycket bra. Retuscheringen stör mig inte alls. Det är för för övrigt inget nytt. När jag jobbade med bilder på 70-talet retuscherade vi först på negativen med blyertspennor i olika hårdhetsgrader samt tusch. Vi kopieringen efterbelyste vi, skuggade över partier, använde filter med vaselin för att mjuka upp, gnuggade med fingrarna på vissa partier vid framkallningen, droppade isättika på områden där vi ville stoppa ytterligare svärta, retuscherade den färdiga bilden, smetade med linolja, matsprayade för att dölja rakbladsretuschen ... så inget nytt under solen.

Möjligen kan jag tycka att handen blir lite för framträdande och "grov".

Link to comment
Share on other sites

Precis, eller kanske ännu hellre i musikens värld.

Vissa kör med extrema råmixar, andra jobbar mer med effekter, finputsning av röster och instrument, nivåer, timing etc.

Och visst kan man förlora en del av närheten till musikerna i vissa inspelningar som upplevs överbearbetade.

Musik är kanske ett ännu bättre exempel! :)

Link to comment
Share on other sites

Trevliga motiv och jag tycker du lyckas hantera den skarpa solen bra. Den ljusa direktbelsyta skogen är inte utfrätt och den skuggade fasaden innehåller trots allt detaljer.

På vissa av Nikons modeller finns det ett läge som kallas Active D-Lighting som balanserar upp skuggor och ner högdagrar. Man kan där ställa detta i tre steg (läg, normal, hög).

Link to comment
Share on other sites

Trevliga motiv och jag tycker du lyckas hantera den skarpa solen bra. Den ljusa direktbelsyta skogen är inte utfrätt och den skuggade fasaden innehåller trots allt detaljer.

På vissa av Nikons modeller finns det ett läge som kallas Active D-Lighting som balanserar upp skuggor och ner högdagrar. Man kan där ställa detta i tre steg (läg, normal, hög).

Tack Calle jr,jag anv nu min Panasonic DMC-LX3,vilken är tillräckligt avancerad för att kunna laborera med,jag får nog utforska mera :)

Link to comment
Share on other sites

name='calle_jr' date='2009-10-04 16:04 ' post='108200'

På vissa av Nikons modeller finns det ett läge som kallas Active D-Lighting som balanserar upp skuggor och ner högdagrar. Man kan där ställa detta i tre steg (läg, normal, hög).

Måste vara klart användbart och vet du vilka modeller det handlar om plus hur man hittar dit... :mm::)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...